Syökö joku ihan oikeassti mifua, härkistä ja muita kummallisuuksia?
Kasvisruokaa voi tehdä ihan ilman näitä kummalkisuuksiakin, esim italialainen keittiö on täynnä hyviä kasvisruokia.
Ja vegaaniksi ei ole pakko ruveta niin voi käyttää juustoa munia ym.
Kommentit (70)
Minua huvitti muutama vuosi sitten, kun eräässä junttikaupungissa asuva nainen oli olevinaan niin edelläkävijää, kun söi "nyhtistä" :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä syön, paljon. Olen ollut vegetaristi (lakto-ovo) 17 vuotta.
.........En minä kasvissyöjä ole koska en tykkäisi lihasta - päinvastoin, rakastin sen makua - vaan ympäristö ja eläinoikeussyistä. Teen mielelläni oman syömiseni niin helpoksi ja mukavaksi kuin mahdollista, ja nuo "lihankorvikkeet" toimii siihen hyvin.
Eikö sitten maitoa tuottavat lehmät ja munia tuottavat kanat ulotu sinun eläinrakkautesi piiriin? En ole itse (Edes) kasvissyöjä, mutta jos välittäisin eläimistä enemmän, niin varmaan välittäisin myös näistä.
Kyllä, mutta en pysty olemaan vegaani IBS-suolistorsairauden takia. Olen yrittänyt useamman kerran mutta aina menee vatsa veriripulikuntoon, joten pakko on ollut hyväksyä että minun on otettava proteiinia myös munista ja maitutuotteista. Ostan toki aina nämä luomuna, jotta eläimillä olisi edes vähän paremmat olot.
Kiitos vastauksesta, aivan ymmärrettävää.
Mifu ja Härkis, noita on aika ruoka-avussa, koska ne ei mee kaupaksi ja pahaahan ne on, kaverini sai 5 kg härkispihvejhä viimeksi, antoi heti kadulla jollekin naiselle että ota sä nä, ei noita syö kukaan
Joo syön. Mä heitän vihersalaatin sekaan 70g härkistä ja 10g oliiviöljyä, niin puolessa minuutissa on lounaseväät purkissa. Hyvääkin vielä.
Vierailija kirjoitti:
Minua huvitti muutama vuosi sitten, kun eräässä junttikaupungissa asuva nainen oli olevinaan niin edelläkävijää, kun söi "nyhtistä" :D
Nyhtis on kyllä tuote jota en ymmärrä, vaikka muuten käytän monia kasviproteiinituotteita. Kun avaa nyhtispaketin, sieltä lehahtaa nenään varastomainen, tympeä, koiran kuivamuonaa muistuttava haju. Itse nyhtispaakut on sitkeitä ja pahvimaisen tympeän makuisia. Niitä ei edes voi maustekastikkeilla juuri saada paremman makuiseksi kuten esim. härkistä, koska nyhtis on rakenteeltaan niin tiivis ettei ime kunnolla mitään kastikkeita. Ja siihen tympeän maun päälle kallis hinta.
itse oon ottanut ruoka-avusta jos on pakko ollut mutta roskiin ne on mennyt kaiki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyhtis on kyllä tuote jota en ymmärrä, vaikka muuten käytän monia kasviproteiinituotteita. Kun avaa nyhtispaketin, sieltä lehahtaa nenään varastomainen, tympeä, koiran kuivamuonaa muistuttava haju. Itse nyhtispaakut on sitkeitä ja pahvimaisen tympeän makuisia. Niitä ei edes voi maustekastikkeilla juuri saada paremman makuiseksi kuten esim. härkistä, koska nyhtis on rakenteeltaan niin tiivis ettei ime kunnolla mitään kastikkeita. Ja siihen tympeän maun päälle kallis hinta.
Et vain osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mifu on todella kuvottavaa, yök! Joskus lounaalla uteliaisuuttani otin jotain mifukastiketta ja suutuntuma oli, kuin olisi jotain kumipalloja syönyt ja maku todella kuvottava.
Onneksi en ole ruokarajoittunut, vaan syön terveellistä, ihmiselle sopivaa ruokaa, joten ruokavaliooni kasvisten lisäksi kuuluu myös liha, niin ei tarvitse tuollaisia prosessoituja lisäainemössöjä suuhunsa pistää, jotka kuvottavan makunsa lisäksi ovat myös epäterveellisiä.
Koostumus on jotain mozzarellan ja halloumin väliltä, maku enemmän raejuustomaisen hapahko. Mutta tosiaan aika perus JUUSTO se on eikä mikään lihankorvike mihin sitä markkinoidaan. Sopii sellaisiin ruokiin mihin juustotkin.
Ei se kyllä mitään juustoa ole :)
Syötkö makkaraa, lihapullia, marinoitua lihaa tai leikkeleitä? En oikein keksi, että miten nuo eroavat mifuista, härkiksista tai muruista.
Vierailija kirjoitti:
no hyvä että huvitti, vitsi ei vaan ehkä aukea ihan kaikille :D
valamon munkki Iivana kirjoitti:
Mifu ja Härkis, noita on aika ruoka-avussa, koska ne ei mee kaupaksi ja pahaahan ne on, kaverini sai 5 kg härkispihvejhä viimeksi, antoi heti kadulla jollekin naiselle että ota sä nä, ei noita syö kukaan
Suomessa on ilmeisesti asiat ihan liian hyvin. Tai sitten trolleilla heikko päivä.
Vierailija kirjoitti:
Syötkö makkaraa, lihapullia, marinoitua lihaa tai leikkeleitä? En oikein keksi, että miten nuo eroavat mifuista, härkiksista tai muruista.
Noista mainitsemistasi syön lihapullia. Ne kyllä eroavat paljonkin mifuista sun muista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole minun suunmyötäisiä tuotteita.
Minulla taas on usein hankaluuksia syödä lihaa, alkaa yökkäyttämään se suutuntuma helposti.
Älä nyt viitsi esittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä syön, paljon. Olen ollut vegetaristi (lakto-ovo) 17 vuotta.
Kyllä, on toki paljon kasvisreseptejä joissa noita ei tarvita, mutta ongelmaksi tulee helposti proteiini. Sitä kun olisi saatava joka aterialla. Jos sen ottaa aina pavuista, jotka on se luonnollisin kasviperäinen lähde, alkaa papuja tulla aika äkkiä korvistakin ja tympäistä koko pavut. Vaikka maustaisi tai marinoisi tms. Jos sen ottaa kovin usein juustoista, ainakin tällainen konttorityöntekijä lihoo äkkiä. Härkikset, tofut, seitan, nyhtökaura, soijaproteiinivalmisteet pakasteesta tai eineskaapista, quorn jne on kivaa vaihtelua siihen, mistä proteiinin saa.
Ja kyllä minä syön ihan sellaisia tuotteita myös mitkä imitoi lihaa. Esim. teen unkarilaisen makkarapadan ihan perinteisellä ohjeella muuten, paitsi laitan soijachorizoa lihamakkaran tilalle, korvaan aasialaisessa kanawokissa kanan quornkuutioilla tms. En minä kasvissyöjä ole koska en tykkäisi lihasta - päinvastoin, rakastin sen makua - vaan ympäristö ja eläinoikeussyistä. Teen mielelläni oman syömiseni niin helpoksi ja mukavaksi kuin mahdollista, ja nuo "lihankorvikkeet" toimii siihen hyvin.
Miksi puhut “makkarapadasta” ja “kanawokista” etkä soijapadasta ja quornwokista, niinkuin asia on?
No jos minä sitä ruokaa jossain mainostaisin niin varmaan puhuisinkin. Mutta noin oman perheen arjessa riittää, että jos olen ottanut reseptin sekaruoka-keittokirjasta ja siinä lukee vaikka "Unkarilainen makkarapata" niin puhun siitä kotona sillä nimellä. Kun kaikki tietää muutenkin ettei meillä syödä lihaa.
Ai no sitten minä olen fennovegaani eli syön vain kotimaista lihaa (vrt. Sámevegaani)
:DDDD
Olen nyt tottunut syömään näitä ja syön härkistä ja nyhtäkauraakin. Oikeastaan vaan näitä, kun en pidä taas soijasta ja inhoan varsinkin niitä soijasta tehtyjä "lihattomia" nakkeja yms. Näitä ensimmäisiä on helppo laittaa johonkin ruokaan lisukkeeksi. Kalliita toki vähän ovat, mutta alesta ostin aina jos sattuu olemaan.
Pitää varmaan alkaa käymään jossain ruoka-avussa jo sen takia, ettei mene nuo härkikset yms haaskuun. Itse söisin niistä pitkään. Rahaa ruokaan ei minullakaan ole niin paljon, joten todella ärsyttää jos joskut heittävät roskiin. Se on vähän sama jos minä menisin ruoka-apuun ja ottaisin niitä lihatuotteita turhaan ( joita en syö) ja heittäisin pois. Miksi edes sitten ottaa niitä jos ei syö. Jättäisi muille.
Tuotteella pitää olla kunnollinen nimi. Kaikki "jauhikset," "härkikset" jne jäävät hyllyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole minun suunmyötäisiä tuotteita.
Minulla taas on usein hankaluuksia syödä lihaa, alkaa yökkäyttämään se suutuntuma helposti.
Sama juttu täällä. Muistan jo lapsena kuinka se oli kamalaa, kun piti joku pihvi syödä.
Nuolen ainoastaan vegaanisia pesupähkinöitä.
Koostumus on jotain mozzarellan ja halloumin väliltä, maku enemmän raejuustomaisen hapahko. Mutta tosiaan aika perus JUUSTO se on eikä mikään lihankorvike mihin sitä markkinoidaan. Sopii sellaisiin ruokiin mihin juustotkin.