Mitä jos suvussa on 2 ylppärijuhlat samana päivänä?
Asia ei ole mitenkään ajankohtainen juuri nyt, mutta jos serkusten lukionkäynti sujuu tavallisesti, niin tilanne tulee olemaan tuo. Juhlat kahdella lapsella eri puolilla Suomea. Sukumme on pieni, joten käytännössä mahdollisten kavereiden lisäksi ei juhliin tulisi juuri muita kuin ne serkut, serkkujen vanhemmat ja serkusten yhteiset isovanhemmat. Ei ole muita isovanhempia, tätiä, setiä tai kummeja.
Miten tällainen tilanne ratkaistaan tai on ratkaistu teillä?
Kommentit (36)
Yhtenä vuotena oli yo-juhlat Hämeenlinnassa, Vantaalla ja Helsingissä. Kotimme on noin 600 km Helsingistä. Ehdimme käydä noissa kaikissa 🙄
Tosin omia juhlua ei tuolloin ollut.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli serkkuni kanssa yhtä aikaa juhlat. Serkulla ylioppilas ja minulla ammattiin valmistuminen. Kun selvisi että käytännössä koko suku oli menossa serkun juhliin eikä kukaan minun, niin peruin omat juhlani. En ole sen jälkeen käynyt kenenkään sukulaisen juhlissa tai kutsunut ketään omiini. Vähän on ihmetelleet kun ei tullut kutsua häihin, lasten ristiäisiin yms... Olen sanonut, että se juna meni jo. Onneksi on paljon ystäviä ja puolison puolen suvun kanssa hyvät välit. Serkku oikeastaan suvusta ainoa johon pidän tiiviimmin yhteyttä, hänhän ei ollut syyllinen muun suvun valintoihin.
Itse olen tehnyt vähän vastaavan tempun. Näillä on hyvä testata ketkä ovat oikeasti läheisiä sukulaisia. Eipä minullakaan montaa ollut.
Meidän suvussa oli kolmet yo-juhlat samana päivänä. Sukulaiset kiersivät sitten juhlista toiseen. Onneksi välimatkat juhlien välillä oli suht lyhyet.
Käytte toisen juhlissa juhlapäivänä, ja jonain toisena päivänä käytte moikkaamassa toista lakin saanutta. Ei ehkä seuraavana päivänä, kun juhlakalu on varmaan käynyt ystävien kanssa juhlimassa myöhään yöhön asti. Seuraava viikonloppu ehkä? Viette vaikka lahjan lisäksi hyvään ravintolaan syömään, niin on hiukan juhlavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavana päivänä on ihan tavallista viettää rääppiäisiä niille, jotka eivät päässeet varsinaisena juhlapäivänä.
Ei tuo mitenkään harvinainen tilanne ole, pikemminkin tavallinen.
Ensin omat juhlat lauantaina ja sitten sunnuntaina 500 km päähän toidiin juhliin. Tuleeko tämä sunnuntaina juhlittu sitten maanantaina juhlimaan toiseen perheeseen. Vai ajattelitko, että toinen luopuu kokonaan lauantain juhlista?
Meillä on sama tilanne, mutta onneksi välimatkaa on alle 100 km. Alustavasti olen ajatellut, että sovitaan toisen perheen kanssa hiukan aikatauluja, niin että suku voi ensin mennä toisen juhliin ja sitten toisen. Onneksi olemme hyvissä väleissä ja varmasti onnistuu järjestely. Todennäköisesti serkun juhlat ovat ensin ja meidän sen jälkeen.
Ystäväperhe ratkaisi asian niin, että järjestävät juhlat viikkoa myöhemmin. Toki kyseessä oli poika, tyttöjen kohdalla kun käydään meikissä ja kampaajalla, tulisi nämäkin tuplasti, joten en tiedä onko järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlat pidetään sovitusti, jos ne sattuvat samalle päivälle kutsutut valitsevat kumpiin juhliin menevät vai menevätkö kumpiinkaan.
Eiköhän aika moni valitse tällöin se oman lapsen juhlat. Eli jos serkusten perheissä valitaan oman lapsen juhlat ja serkkujen perhe ja isovanhemmat ovat ainoat kutsutut, voi olla että kylään ei tule ketään.
Juhlijalla on vain toisen vanhemman puolelta isovanhemmat ja serkkuja (+tätiä ja setiä). Perheellä ei ole ystäviä?
Ohis: Minulla ei ole sukulaisia kuin äidin puolelta. Tai kai niitä on, mutta en ole heistä tietoinen. En ole koskaan tavannut isäänikään, joten luonnollisesti en ole tavannut hänen puolen sukuakaan. Yo-juhliini en todellakaan olisi halunnut äidin ystäviä. Eivät he minun ystäviäni ole.
Juhlisin tuossa tilanteessa ehkä perhepiirissä tai sitten sikippaisin koko juhlat. Koulun juhlien jälkeen lähtisin vaikka ongelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlat pidetään sovitusti, jos ne sattuvat samalle päivälle kutsutut valitsevat kumpiin juhliin menevät vai menevätkö kumpiinkaan.
Eiköhän aika moni valitse tällöin se oman lapsen juhlat. Eli jos serkusten perheissä valitaan oman lapsen juhlat ja serkkujen perhe ja isovanhemmat ovat ainoat kutsutut, voi olla että kylään ei tule ketään.
Juhlijalla on vain toisen vanhemman puolelta isovanhemmat ja serkkuja (+tätiä ja setiä). Perheellä ei ole ystäviä?
Niin. Minulla ei ole sisaruksia ja vanhempani ovat kuolleet. Miehelläni on yksi veli ja tällä veljellä siis todennäköisesti samana päivänä valmistuva tytär. Miehen vanhemmat, eli serkusten isovanhemmat ovat elossa. Emme kuulu kirkkoon, joten kummeja ei lapsilla ole. Perhetuttuja, joita kutsuttaisiin lapsen juhliin ei ole. Minulla toki on ystäviä, samoin miehelläni, mutta ei lapset heitä tunne. Lapseni parhaat ystävät ovat myös lukiossa ja todennäköisesti juhlivat samana päivänä omia ylppäreitään. Naapureiden kanssa olemme moikkausväleissä. En edes tiedä heidän etunimiään.
Ap
Käytäisiin perheen kesken syömässä ja yo juhlii illalla kavereiden kanssa.
Kumman luo ne isovanhemmat olisi menossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Minulla ei ole sisaruksia ja vanhempani ovat kuolleet. Miehelläni on yksi veli ja tällä veljellä siis todennäköisesti samana päivänä valmistuva tytär. Miehen vanhemmat, eli serkusten isovanhemmat ovat elossa. Emme kuulu kirkkoon, joten kummeja ei lapsilla ole. Perhetuttuja, joita kutsuttaisiin lapsen juhliin ei ole. Minulla toki on ystäviä, samoin miehelläni, mutta ei lapset heitä tunne. Lapseni parhaat ystävät ovat myös lukiossa ja todennäköisesti juhlivat samana päivänä omia ylppäreitään. Naapureiden kanssa olemme moikkausväleissä. En edes tiedä heidän etunimiään.
Ap
Juhlia ei myöskään ole mikään pakko järjestää juuri lakkiaispäivänä. Helpoimmin homma hoituu niin, että serkku A pitää juhlat sukulaiselle varsinaisena lakkiaispäivänä ja serkku B vaikka seuraavana viikonloppuna. Näin sukulaiset pääsevät halutessaan molempiin juhliin ja molemmat serkukset saavat juhlat sukulaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Koulun lakkiaisten jälkeen juhlat perhepiirissä. Isovanhemmat tulee jos eivät ole menossa toisiin juhliin. Ylioppilailla eli kavereilla kai muutenkin on tapana juhlia keskenään myöhemmin illalla.
Miehen veljen perhettä ja mahdollisesti isovanhempia ehkä kutsuisin juhliin myöhemmin, seuraava tai sitä seuraavana viikonloppuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siinä olisi kyllä pulma isovanhemmille. Varmasti haluavat juhlia kumpaakin lastenlastaan.
Ap
Olin serkkuni kanssa samalla luokalla lukiossa ja valmistuimme samaan aikaan. Järjestimme yhteiset juhlat, sillä suurin osa vieraista oli yhteisestä suvusta.
Oli hyvä idea, suku nautti kun ei tarvinnut matkata kaupungista toiseen tai valita kahden juhlan väliltä.
miksi ei viitsitä lukea aloitusta? ei aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Olin serkkuni kanssa samalla luokalla lukiossa ja valmistuimme samaan aikaan. Järjestimme yhteiset juhlat, sillä suurin osa vieraista oli yhteisestä suvusta.
Oli hyvä idea, suku nautti kun ei tarvinnut matkata kaupungista toiseen tai valita kahden juhlan väliltä.
Tämä olisi meillä vaikeaa, koska asumme niin kaukana toisistamme. Ylioppilaat ovat aamuilla omilla kouluillaan ja illaksi varmaan haluavat lähteä juhlimaan kavereiden kanssa. Tuntuisi hassulta viettää juhlia puolivälissä matkaa ja sinnekin olisi 1,5 t.
Ap
Vierailija kirjoitti:
[
Niin. Minulla ei ole sisaruksia ja vanhempani ovat kuolleet. Miehelläni on yksi veli ja tällä veljellä siis todennäköisesti samana päivänä valmistuva tytär. Miehen vanhemmat, eli serkusten isovanhemmat ovat elossa. Emme kuulu kirkkoon, joten kummeja ei lapsilla ole. Perhetuttuja, joita kutsuttaisiin lapsen juhliin ei ole. Minulla toki on ystäviä, samoin miehelläni, mutta ei lapset heitä tunne. Lapseni parhaat ystävät ovat myös lukiossa ja todennäköisesti juhlivat samana päivänä omia ylppäreitään. Naapureiden kanssa olemme moikkausväleissä. En edes tiedä heidän etunimiään.Ap
Eli juhliin ei muutenkaan tulisi kuin isovanhemmat ja miehesi veli perheineen? Ehkä tosiaan teidän kannattaa juhlia oman perheen kesken, menette vaikka kaupunkin parhaaseen ravintolaan syömään ja sen jälkeen ajatte serkun yo-juhliin, jos jaksatte.
Ohis: Minulla ei ole sukulaisia kuin äidin puolelta. Tai kai niitä on, mutta en ole heistä tietoinen. En ole koskaan tavannut isäänikään, joten luonnollisesti en ole tavannut hänen puolen sukuakaan. Yo-juhliini en todellakaan olisi halunnut äidin ystäviä. Eivät he minun ystäviäni ole.