Äkillinen kiertohuimaus ja oksentelu
Oireet iskivät kuin salama kirkkaalta taivaalta, järjetön huimaus jossa maailma pyöri hulluna ja useita oksenteluja. Sitten petiin ja aamulla oli mennyt ohitse. Normaalisti taas virtaa, ehkä hiukan "höntti" olo, mutta esimerkiksi pihahommat sujui normaalisti.
Mikä tuli? Ei ripulia, kuumetta, astmaa, diabetesta, alkoholia, lääkkeitä, hyvä fyysinen kunto, ei aiempia oireita.
Asentohuimaus kävi mielessä, mutta alkaako se tosiaan noin äkkiä ja rajusti, kesken alkuillan touhujen ja päättyy noin pian? Kaikki oireet tulivat ihan yhtäkkiä ja ilman mitään ennakkovaroitusta.
Kyseessä 36v perusterve mies.
Kommentit (26)
mister Epley kirjoitti:
mulla oli "hyvälaatuinen asentohuimaus",alkoi yöllä,menin kuin juoppo merimies käytävää pitkin vessaan ja oksensin ja oksensin. ILtapäivällä kykenin lääkäriin.Siellä lääkäri tutki ja teki sellasen manööverin. Nyt osaan sillä hoitaa itse jos se tuntuu tulevan.
Se ei ole säännöllinen tms eikä taatusti tartu,eikä se ole vaarallinen.
Netissä on hoito-ohjeita, Epleyn manööveri,mutta tee vasta kun olet käynyt lääkärissä.
ps oli muuten ollut tämmöisiä "oireita", en pystynyt kiipeämään keittiön jakkaralle,en "uskaltanut" mennä kierreportaisiin,en ylös mutta varsinkaan en alas,ja paikallisessa ostoshelvetissä on lasiset kierreportaat...en "uskaltanut",ne varmaan olivat oireita ettei kaikki ole tasapainoelimessä kunnossa.
No näin luin kanssa, että oireisto hyvinkin sopiva. Mutta. Tämä alkoi siis alkuillasta aivan yhtäkkiä ja meni nukkumalla ohi. Lisäksi ei mitään ennakko-oireita, keikkui tikkaissa ja naulasi katolla ihan normaalisti.
Tuo niskajumi voisi oikeasti olla, se selittäisi tuota käsien puutumistakin ja samoin koko kohtausta. Jospa se nyt vaan menisi sinne lääkäriin, niin saisi varmuuden, en tajua miten ei itse ota yhtään vakavasti! Lisäksi isänsä kuoli yllättäen "täysin terveenä miehenä" alle 60v infarktiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
mister Epley kirjoitti:
mulla oli "hyvälaatuinen asentohuimaus",alkoi yöllä,menin kuin juoppo merimies käytävää pitkin vessaan ja oksensin ja oksensin. ILtapäivällä kykenin lääkäriin.Siellä lääkäri tutki ja teki sellasen manööverin. Nyt osaan sillä hoitaa itse jos se tuntuu tulevan.
Netissä on hoito-ohjeita, Epleyn manööveri,mutta tee vasta kun olet käynyt lääkärissä.
ps oli muuten ollut tämmöisiä "oireita", en pystynyt kiipeämään keittiön jakkaralle,en "uskaltanut" mennä kierreportaisiin,en ylös mutta varsinkaan en alas,ja paikallisessa ostoshelvetissä on lasiset kierreportaat...en "uskaltanut",ne varmaan olivat oireita ettei kaikki ole tasapainoelimessä kunnossa.
No näin luin kanssa, että oireisto hyvinkin sopiva. Mutta. Tämä alkoi siis alkuillasta aivan yhtäkkiä ja meni nukkumalla ohi. Lisäksi ei mitään ennakko-oireita, keikkui tikkaissa ja naulasi katolla ihan normaalisti.
Tuo niskajumi voisi oikeasti olla, se selittäisi tuota käsien puutumistakin ja samoin koko kohtausta. Jospa se nyt vaan menisi sinne lääkäriin, niin saisi varmuuden, en tajua miten ei itse ota yhtään vakavasti! Lisäksi isänsä kuoli yllättäen "täysin terveenä miehenä" alle 60v infarktiin.
Ap
Ehdottomasti pitää tutkia sydän. Sydämestä tuo johtuu.
Mulla ollut pari kertaa hyvälaatuinen asentohuimaus ja alkanu justiin noin. Pahimmillaan kestänyt pari päivää, mutta on menny ohi just tolleen että herätessä aivan ok olo jo. Ois tosin kannattanut käydä heti lääkärissä niin olisivat kallistustestillä voineet varmistaa diagnoosin.
Minulla on hyvälaatuinen asentohuimaus alkanut ihan yhtäkkiä ilman oireita, ja ensimmäisellä kerralla oksensin monta kertaa. Hyvä testi on mennä makuulle ja pysyä kääntymättä. Jos kysymys on asentohuimauksesta, kohtaus rauhoittuu parissa minuutisssa. Jos sitten kääntää kylkeä, kiertohuimaus alkaa heti uudelleen.
Asentohuimauksessa auttaa, kun tajuaa huimauksen tulevan nimenomaan pään asennon muuttumisesta ja rauhoittuvan noin minuutissa, kun pää pysyy samassa asennossa. Esimerkiksi maatessa kannattaa kääntää kylkeä vain harvoin ja kääntymisen jälkeen odottaa rauhassa, että huimaus lakkaa. Sen jälkeen voikin sitten maata samalla kyljellä ilman ongelmia niin kauan kuin jaksaa. Jos koko ajan kääntyilee, huimaa jatkuvasti ja rupeaa helposti oksettamaan. Myös pystyyn kannattaa nousta rauhallisesti ja odottaa huimauksen tasoittumista rauhassa.
Ja tietenkin kannattaa pyrkiä parantamaan tilanne siihen tarkoitetuilla liikesarjoilla. Niitä on erilaisia sen mukaan, mihin kolmesta korvan kaarikäytävästä sakka on jäänyt jumiin. Useimmiten toimii Epleyn manööveri, mutta esim. minulla on Rahkon manööveri auttanut paremmin. Liikesarjat eivät myöskään aina auta heti, vaan välillä paranemiseen menee useampi päivä.