Kumpi on vaikeampaa, alkoholin juomisen lopettaminen vai tupakoinnin lopettaminen?
Kommentit (27)
Mulle röökinpolton lopettaminen oli helppoa siihen asti kunnes join. Humalassa vaan oli saatava röökiä vaikka selvinpäin ei tehnyt mieli yhtään. Sitten kun lopetin juomisenkin kokonaan niin se oli siinä eikä tehnyt edes tiukkaa.
En siis tiedä kumpi oli helpompaa.
Kun olin lukiossa vuonna 1980 luvulla muistan oikein hyvin opetuksen. Tupakan addiktoivuus oli tutkimuksen mukaan samaa luokkaa kuin heroiinilla.
- addiktio syntyy jo parista kayttokerrasta
- onnistuminen lopettamisessa on yhta heikkoa molemmissa ryhmissa
Alkoholin addiktoivuus ilmoitettiin huomattavasti alhaisemmaksi.
Olen ihan samaa mielta edelleen. Muuta toki jutellaan, tieda miksi, mutta ei se totuutta kuitenkaan muuta.
Vaikea verrata reilusti, koska tupakoitsija polttaa yleensä koko ajan ja addiktio on siten vahva.
Moni kuitenkin loppujenlopuksi tupakoinninkin lopettaa.
Harva juo alkoholia päivittäin, mutta kaikki viikonloput kännäävä usein pysyy juoppona lopun elämäänsä.
Assburger kirjoitti:
Vaikea verrata reilusti, koska tupakoitsija polttaa yleensä koko ajan ja addiktio on siten vahva.
Moni kuitenkin loppujenlopuksi tupakoinninkin lopettaa.
Harva juo alkoholia päivittäin, mutta kaikki viikonloput kännäävä usein pysyy juoppona lopun elämäänsä.
Voisi sanoa, etta lahes jokainen rookaava on todella koukussa siihen.
Alkoholin suhteen asia on aivan toinen. Useimmat alkoholia ostavista eivat ole ensinkaan koukussa siihen mita juovat.
Tupakka on erittain addiktoiva ja koukuttava, eika sita voi mitenkaan verrata siina suhteessa alkoholiin. Se totuus tulee ihan perstuntumalta. Kylla sen tietaa jokainen jos vahan miettii.
Kummallisia pseudotutkimustuloksia on liikkeella. Ehka ihmiset vastaavat tutkimuksiin mita sattuu juolahtamaan, jos siten toteutetusta aineiston keruusta on kyse.
Riippuu varmaan siitä kumpaan on voimakkaampi psykologinen riippuvuus. Fyysisestä riippuvuudesta pääsee molemmissa tapauksissa eroon hyvin lyhyessä ajassa.
Alkoa teki mieli muutaman viikon, mutta tupakointi kaipaan yhä liki neljän vuoden jälkeen. Täysin juomatta jo yli kuusi vuotta.