Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MAALIStaaperoiden alkuviikko

29.05.2006 |

Moikka (tosi tosi pitkästä aikaa)

Lueskelin tänään aamutuimaan kuulumisianne. Kiva huomata, että samat ihmiset vielä pitävät yhteyttä!!!

Minulla kirjoittelu jäi siinä vaiheessa, kun Veeti kähti liikkeelle. Meillä on menoa ja meininkiä ollut vähän liikaakin. Vieraatkin ihmiset aina jaksavat sanoa, että näyttää tuo teidän poika aika vilpertiltä. =) Sitä hän onkin. Heräsin tänään viideltä, että saan vähän sitä omaa aikaa...

Meillä käytetään 92 cm:n vaatteita (myös bodyt). V kävelee ja puhuu jonkin verran. Eilen hän sanoi r-kirjaimen ensimmäistä kertaa sanassa puuro.

V nukkuu pinniksessä ja aion nukuttaa häntä siinä niin kauan kuin vain hän mahtuu siihen. Heräämme vielä kerran yössä ruokailemaan, mutta muuten yöt ovat rauhallisia.

Päivällä ukoilemme 2-3 kertaa ja uuvutan poikaa väsyksiin. =) Ongelmana on Veetin aika rajut otteet hiekkalaatikolla ja leikkipaikoilla. Hän vetää isompiakin lapsia kumoon ja sitten on vuorossa ohjemanumero " hatut silmille" . Tuntuu, ettei hän pelkäisi mitään...

Taaperokärryillä V vetelee minne sattuu. Lemppari touhua on mennä moikaamaan lähikaupan myyjiä. Kotosalla suosikkipuuhaa on legoilla rakentelu, piilonen ja hippaleikki.

Minä olen saanut Veetin tekemään juttuja itse siten, etten vain tee asioista hänen puollestaan. Jos hän esimerkiksi haluaa jotain, autan vain sen verran, kuin on aivan pakko, että aisa onnituu. Seuraavalla kerralla autan vähän vähemmän jne. Ehkäpä se toimisi nokkamukista itsekseen juomisenkin kanssa. Auttaa vain parissa kulautuksessa ja sen jälkeen ei kiinnitä asiaan mitään huomiota. Juo jos janottaa...

Itsekin kaipaisin neuvoja. Veeti on niin voimakastahtoinen, että jos asia ei mene niin kuin hän haluaa, niin hän raapii kasvoihin, potkii ja vetää houksista. Se on todella ikävää, sillä aina kun lähdemme hiekkalaatikolta ihmiset katsovat kauhuissaan, kun Veeti aloittaa kohtauksensa. Kaupassa oleminenkin on yhtä taistelua. Yleensä kannan hänet kaupan läpi kainalossa, koska autokärryissäkään hän ei enää viihdy.

Tämä riittää tällä erää. Oletteko tapaamassa piahkoin? Olisi mukavaa nähdä teitä, jos olette jollain kokoonpanolla liikenteessä!

Hellesäitä odotellessa

- Ränkkä ja Veeti

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

just ollaan puistoon suuntaamassa, mutta sitä ennen pikku piipahdus täällä Kiva kuulla Ränkästä pitkästä aikaa.

Kävin itse jokin aika sitten Raisa Cacciatoren luennolla " tuo lastasi aggression kehityksen portailla" (tai sinne päin) ja siellä käytiin läpi miten lapsen aggressiivisuus kehittyy ja kuinka tärkeitä ovat myös nuo tunteen ilmaisut, mutta erityisesti niiden tukeminen. Siellä myös jaettiin lista aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta. Voisin yrittää etsiä ko. listaa jostain iltapäiväunien aikaan, mutta muistelisin, että väestöliiton sivuilta löytyi tietoa ko. asiasta, eli myös tuo kirjalista. Ehkä myös googlettamalla " aggressioportaat" tms. voisi tietoa löytyä. Kirjoittajana/yksi kirjoittajista oli suurimmassa osassa juuri Raisa, joten ehkä kannattaa katsoa josko kirjastosta löytyisi hänen kirjoittamaa materiaalia. Se mikä päällimmäisenä jäi mieleen oli se, että lapsi on " aggressiivisimmillaan" n. 2vuotiaana, sillä sanat eivät ole vielä kehittyneet yhtä vahvasti kuin tunteet, joten näiden tunteiden käsittely purkautuu siten usein vanhempiin ja leikkitovereihin ei-niin-mukavalla tavalla. Pitäis varmaan kaivella luennon muistiinpanotkin esiin, mutta nyt puistoon. Pikku-miehen kärsivällisyys odotteluun alkaa olla lopussa.

-E&O

Vierailija
2/10 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava nähdä jälleen tuttunimimerkki! Ja mukava kuulla myös että muillakin on vauhdikkaita lapsia! Meilläkin ulkoillaan vähintään kerran päivässä että saadaan tuota energiaa vähän purettua tuosta pojasta:o)

Minäkin olin jokin aika sitten huolissani tuosta agressiivisuudesta, poikaressukka näyttää perineen äitinsä tulisen luonteen! Enpä oikein muuta osaa sanoa tämänikäiseten agressiivisuudesta, kirjastosta hain sellaisen kirjan kuin aggressiivinen lapsi (en muista kirjoittajaa). Yritän aina suhtautua rauhallisesti noihin kiukkuihin, sanon oh hoh tai vastaavaa ja se tuntuu tehonneen. Poika sanoo myös sitten oh hoh (tai sinne päin). No, päivä kerrallaan mennään...

Onneksi luin myös, että se on normaalia että tämänikäiset tykkäävät paukuttaa päätään! Kirjasta stressittömät vanhemmat:o) Mutta kiitos ELisa noista vinkeistä, niistä voi olla hyötyä meillekin.

Noista BODEISTA vielä. Minä tykkään käyttää pojalla vähän isompia vaatteita mitä koko oikeasti olisi. Poju oli 1v neuvolassa 78 senttiä, nyt varmaan sen reilu 80 senttiä ja käytän sillä 90 senttisiä paitoa. Ne on helpompi pukea päälle! Tuo pukeutuminen ei ole meillä mieluista puuhaa joten kädet on hankalaa tuntea paidasta joka on liian kapea (henkka maukan strech bodyt useimmiten olivat). 90 senttiset housut ovat taasen aivan liian isot, tippuvat jalasta, kirjaimellisesti!

Muuten, kuka teistä on taas tanssinut sadetanssia kun täällä taas sataa:o)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa kyllä meillä olla samaa toistoa viikosta toiseen..

Viikonloppu hujahti niin ettei koneelle kerennyt.Vielä pihahommat sen verran työlistää. Minä aina keksin uuden projektin kun edellisen saan päätökseen. Nyt alkaa vaan tekeminen loppua.. ja jouten oleminen aihdistaa ;) Eilen siivosin talon suunnilleen lattiasta kattoon, joten tänään otetaan iisimmin.

Pakkailin tuossa sitä sairaalakassia. Mitä kaikkea sitä pitkikään mukaan ottaa? Vaatteet vauvalle katoin nyt sellaset että menee kummallekin, jos sykerö nyt kuitenkin päättää olla poika=)

Lehtovi mietti, miten jaksan tapaamiseen tulla. Tuleehan viikot sitten jo 37 täyteen..Minulla on ke 7.6 lääkäriultra, jos siinä ei mitään ihmeitä ole, ja vointi näin hyvä niin kyllä minä sitten uskallan lähtä.Kuitenkin voi olla, että tulen yksin, ilman Mimmiä.Voin sitten vielä käydä itiksessä tai ikeassa shoppaamassa ihan rauhassa =)

Tällä viikolla ohjelmassa on ke neuvola ja labra.Sitten menen kaupungille kaupoille ja ajan naapurikuntaan katsomaan 3vkoa vanhaa vauvaa.Pitäisi taas jotain rotinoita keksiä..Mimmi viettää sen päivän mummon kanssa, niin saan rauhassa hoidella asioita.

Olipas kiva kuulla RÄNKÄN kuulumisia!!!!

Pitäneen mennä viemään lakanapyykki kuivumaan, jos meinaan tänään kuivaa pyykkiä saada..Palaamisiin ehkä sitten illemmalla!

Tuulia, Mimmi ja sykerö rv 35+2

Vierailija
4/10 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tuolla Kesäkerttujen odotuspuolella, niin ROSA_81 on yöllä kirjoitellut, että tulee kipeitä supistuksia..eikä ole sen jälkeen linjoille tullut enään.Raskausviikkoja hänellä 39+3, joten on hyvinkin lähtenyt synnyttämään...Eiköhän pian saada uutisia, kumman Eeli sai, pikkusiskon vai veikan..jännää!!! =)

Vierailija
5/10 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veeti on nyt päkäreillä, joten ei kun kirjoittamaan.

Aggressiivisuudesta vielä. Kiitos, että huomasitte murheeni. Minä olen lukenut pääaineena kasvatuspsykologiaa ja sivuaineeni ovat erityispeda ja kehitys- ja persoonallisuuspsykologia. Olen siis kolunnut noita kasvatutieteen ja psykologian perusteoksia ja muita tosi paljon. Muun muassa Aggressiivinen lapsi on tullut erittäin tutuksi.

Minustakin tosiaan tuntuu siltä, että ongelma on, että Veetillä on todella voimakkaita negatiivisia tunteita, joita hän ei vain osaa vielä käsitellä. Niimpä olen yrittänyt opettaa hänelle vaihtoehtoisen käyttäytymismallin repimisen sijaan. Sanon aina: ei saa repiä, tulee pipi (otan V:n kädet irti toisesta lapsesta). Jos on tutumpi lapsi kyseessä, sanon vielä, että " mielummin halataan" (kiedon Veetin kädet lapsen ympärille). Sen jälkeen laitamme hatun yhdessä takaisin päähän. Ongelma on, että nyt toiminnasta on saattanut tulla jopa leikki... Huoh. Ja sitten on vielä se ongelma, ettei mikään teoria tunnu pätevän omaan lapseen, varsinkin kun on kyse negatiivisesta asiasta... Oman lapsen kanssa tunteet ovat niin vahvasti pelissä mukana, ettei mikään vaihtoehto tunnu sopivalta. Ehkäpä ne sosiaaliset taidot hioutuu tässä vuosien mittaan. En ainakaan vielä pelkää, että Veeti on se lähibaarin pahis, joka on joka viikonloppu kännissä uhoamassa jokaiselle, joka erehdyksissä katsoo väärään suuntaan. =)

Mutta, jos jollain on hyvä idoita siitä, miten puuttua aggressiiviseen käyttäytymiseen, niin kuulen niitä ihan mielelläni. Jos Veetin viha kohdistuu meihin, tapanamme on pitää häntä tiukasti sylissä ja yrittää estää satuttaminen. Välillä kun hän repii hiuksiani täysillä, otan hänen tukastaan kiinni niin, etten vedä, mutta niin ettei hän voi käännellä päätäkään liiemmin. Sitten hoen: päästä irti, äitiin sattuu. Päästä irti äidille tulee pipi. Niimpä Veeti päästää irti, kun ei pääse kiskomaan lisää hiuksista. Raapimisesta ja lyömisestä suutumme vähän ja sanomme, ei saa lyödä/ei saa raapia, tulee pipi. Käytän aina sanaa pipi, sillä se on Veetille tuttu siitä, kun hänelle tuli musta silmä (putosi sohvalta naama edellä päydän reunan pälle. =( )

Tuulialle valtavasti onnea lopuillekin raskausviikoille!!! Olen itse edelleen kauheassa " vauvakuumeessa" , joten on ihanaa lukea kuulumisiasi.

- Ränkkä

Vierailija
6/10 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä lapset nukkuu ja saan hetken lorvia. Terkkuja vaan Ränkälle, vaikka en osaa sanoa Veetin asiaan juuta enkä jaata. Meillä Santtu on melkoisen vilkas ja kuitenkin mahdoton lahkeessa roikkuja, joten olen usein ihan puhki hänen kanssaan. Odotan vain, että ukko vähän kasvaisi.

Lasten sekkuvauvakin suvaitsi saapua maailmaan viikonloppuna. Kaikkien ihmetykseksi tulikin poika, vaikka ultran mukaan piti olla tyttö. Pari kuukautta sitten haikeana pakkailin esikoisen vaaleanpunaisia nuttuja heille vietäväksi, mutta nyt tarttee sitten vaatteet vaihtaa. Sunnuntaina sitten pakkailin Santun ihania pikkuruisia vaatteita pois vielä haikeampana. Kumman vaikeeta niistä on luopua.

Käytiin vauvaa katsomassa ja voi että oli pieni & suloinen. Tummat kutrit ja sirot raajat. Oman jänskän lisän toi japanilaisen äidin piirteet. Oli tietty vielä vauva vähän köniin saaneen näköinen, kun kaikki oli niin turvoksissa. Ja taas mä haikeana huokailin, että ei enää koskaan omaa uutta vauvaa.....

Meillä ei ole tiedossa tälle viikolle kummempaa ohjelmaa. Parit kyläilyt on tiedossa, siinä se. Jumppaan pitäisi jaksaa raahautua. Ensi viikkoa odotan malttamattomana, kun lähdemme miehen kanssa kahden mini-lomalle. Sen asian tiimoilta tuntuu, että aika matelee ja tämä viikko kestää kauan.

Tuli mieleen, että ymmärtääkö kaikkien taaperot jo paljon puhetta? Mun mielestä Santtu ei ymmärrä juuri mitään ja joskus mietinkin, että onkohan äijä ihan ok. Sanojakaan ei tule yhtään, mutta se lienee vielä ihan normaalia.

T. lappu & Santtu 22.3

Vierailija
7/10 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla taas Ränkästä! Ja kun tapaamista kyselit, niin 9.6. tavataan Lehtovin kerhohuoneella. Tervetuloa mukaan!

Meidän viikonloppumme oli vauhdikas. Lauantaina oli miehen opiskelukavereita kylässä. Juhlia valmistellessa menikin sitten torstai ja perjantai, ja eilen otettiin rennosti. Tänään olisi edessä pakkaamista, kun huomenna lähdemme koko porukalla Prahaan... Vähän alkaa jo jänskättää...

Tämä työviikko on alkanut mahdollisimman huonosti, kaikki asiat takkuavat. Mm. yksi alainen irtisanoutui ja silleen... Onneksi pääsee kohta muutamaksi päiväksi lomailemaan.

Semmottis. Kotona ei ihmeempää uutta. Saanan uusin sana on " antaa" , ja sitä toistellaankin koko ajan. Ja tiukasti käskevänä. Jos vastaa, että " en anna" , neiti pudistelee päätään ja sanoo " ei" vähän pettyneellä äänensävyllä. Ja sitten joka paikkaan pitää kiipeillä. Kuten Ränkän Veetikin, meillä on myös ilmeisesti täysin peloton pikkuneiti. Hirvittää jatkuvasti, kun hän keikkuu ties missä, painii isoveljen kanssa jne. Toivottavasti sitä järkeä alkaa karttua jossain vaiheessa. Esikoisesta muistan, että 1 v 8 kk oli se taikahetki, jolloin elämä alkoi helpottaa - ja sitten ruvettiinkin jo yrittämään toista lasta ;-)

Sellaista täällä. Teen vielä vähän aikaa töitä ennen kuin häivyn. Tosin illalla pitää vielä työskennellä vähän kotoa käsin...

Terhi&Saana

Vierailija
8/10 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palaan vielä tuohon agressiivisuusaiheeseen.

Se Raisan (Cacciatore) kirjallisuuslista ei paljon tuota aihetta vielä sisältänyt, sillä se heidän kehittelemänsä " agressionportaat" -projekti on vielä kesken ja luentomuistiin panoista löysin, että lisää tietoa voi hakea:

http://www.vaestoliitto.fi/daphne/ (daphne siis projektin nimi).

Kieltämättä kun noita sivuja nyt pikaisesti selailin niin taisi se Raisan luento sisältää enemmän käytännön ohjeita kuin mitä tuonne on kerätty. Tosin en ehtinyt läheskään joka linkkiä / artikkelia kurkata.

Seksuaalikasvatuksesta oli luennolla myös puhetta ja siitä kiinnostuneille löytyy julkaisuja: www. seksuaaliterveys.org.

Nyt pitää mennä pistää pojalle iltapuuro nassuun, että saadaan hänet 21 maissa sänkyyn nukkumattia odottelemaan. ITsellä on ainakin 05 heränneenä jo kiirus tyynyä halimaan. ;)

-E rv 30 & O

Vierailija
9/10 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai eihän tänne nyt mitään ihmeellistä.Mimmi kävi jo nukkumaan ja nyt on ihanan hiljasta ja rauhallista.

Muutamia viikkoja sitten valitin, kun Mimmi puree,repii, hakkaa, lyö yms minua, mutta se on nyt taas jäänyt.Aina näissä tilanteissa sanottiin ei ja tiukalla otteella irrotin Mimmin tilanteesta. Opetin halaamaan " kohtauksen" jälkeen ja näin pyytämään anteeksi. Näin meillä siis..Nyt on selkeesti rauhallisempi vaihe menossa, onneksi.

G:Mitä pyykinpesuainetta/huuhteluainetta käytätte? Meillä nyt taas sensitivet, eri merkkien käytössä kun olen pessyt noita vauvan vaatteita. Aika pian silloin Mimmin vaatteetkin aloin pesemään ns.normaaleilla pesuaineilla ja huuteluaineilla. Minua kun ahistaa, jos pyykki ei tuoksu puhtaalle.Sitä nyt odotellessa..Toisaalta voisin pessä erikseen, mutta ei sekään tunnu kovin fiksulta.

Ei tämä ajatus nyt oikein kulje, joten kai se on lähdettävä tuonne sängyn pohjalle.Huomenna ulkoilessa istutetaan Mimmin kanssa auringonkukansiemeniä tuonne joutomaalle perunan viereen..Lisäksi jotain muutakin tekemistä pitäisi kehittää. =)

Nyt öitä vaan kaikille!!!!

Tuulia

Vierailija
10/10 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen löytänyt itsestäni kauan kadoksissa olleen viherpeukalon. :) Innoissani olen koko viikonlopun puuhastellut pihamaalla ja istuttanut jos jonkinmoista taimea. Kivaa on ja rentouttavaa kaikenlisäksi. Ensi viikollakin vielä hommia riittää - osa taimista on vielä puutarhalla, tai oikeastaan tilauksessa. Pojatkin ovat antaneet istutusten olla aika kivasti omissa oloissaan, hyvä sekin.

VaatekokoG: maalismussukkamme oli vuoden neuvolassa 81cm, joten kokoa on oltava vaatteissakin. Käytämme lähinnä 86 senttisiä asusteita, toki joukossa jokunen reilu kasikymppinen ja muutamia ysikymppisiäkin. Meillä on vielä hyvinkin käytössä bodyt, kun Tuulia kyseli. Mukava on tietää, että touhutessaan pihamaalla ei selkä vilkkase paljaana. Automatkalla ja kyläreissuilla saattaa olla sitten paita+housu-kokonaisuus.

Viimeistä työviikkoa viedään! Kovin on vielä hommia, oikeastaan nytkin. Vetäydyn siis valmistelemaan juhlaohjelmistoamme... Olen jo ensi sunnuntaina lähdossä muksujen kanssa reissuun ja tien päälle, joten tällä viikolla olen vielä " langoilla" . Mukavaa alkanutta viikkoa!

Pippandii ja unikeot