Oletteko aamu- vai iltaunisia?
Vai jotain siltä väliltä? Pystyttekö elämään luonnollisessa rytmissänne vai joudutteko joustamaan vaikka työn vuoksi? Jos teillä on lapsia, miten heidät rytmit mätsäävät omaanne?
Kommentit (6)
Minä ja mies ollaan sellaisia ärsyttäviä aamuihmisiä. Ja lapset on myös oppineet samaan rytmiin.
5v & 4v menevät nukkumaan 19.30 ja heräävät 06 maissa.
Minä ja mies menemme nukkumaan 21.00 ja mies herää 4.00 ja minä 5.30.
Aamu-uninen. Paras unirytmi on suunnilleen 3-12. Tätä ei voi noudattaa kuin lomilla, arkena on pakko nousta viideltä.
Minä ja lapset ollaan aamu-unisia, mies iltauninen. Mies käy nukkumaan reilusti ennen puolta yötä, itse valvon lomilla aamuyöhön, mutta työaikoina pitää mennä jo ennen yhtä nukkumaan, että jaksan herätä klo 7. Nuorin asuu enää kotona ja hänellä kääntyy lomilla rytmit ihan päälaelleen, valvoo aamuun, nukkuu pitkälle iltapäivään. Huomenna voi olla vaikeaa nousta kouluun. Lapset nukkuivat pieninäkin pitkään aamulla.
Minä olin aikaisemmin enemmän iltaunisuuteen taipuvainen, mutta en mikään varsinainen aamunvirkku kuitenkaan. Vähän yli vuosi sitten minusta tuli aamu-uninen. Nyt olen saanut melatoniinin avulla käännettyä rytmini sellaiseksi, että saan unen ennen puolta yötä, ja pysyn aamupäivälläkin hereillä. Mutta edelleenkin klo 5-6 herääminen on p*stä. Ennen se onnistui tarvittaessa ihan hyvin. Mutta se, ettei pysy hereillä ennen puoltapäivää, on vielä enemmän p*stä.
En ole uninen ollenkaan. Olen aina ollut huono nukkumaan. Mutta mieluummin menen nukkumaan aikaisin ja herään aikaisin. Ei mulla ole yöllä mitään tekemistä hereillä.
Ehdottomasti aamu-unisia ollaan koko perhe, siis minun lisäksi mies ja 1-vuotias lapsi.
Mies tekee töitä joka päivä 11-19, joten senkin vuoksi on kiva ettei lapsi mene kovin aikaisin nukkumaan.
Yleensä lapsi nukahtaa yöunille klo 23 ja minä ja mies klo 02 maissa. Mies herää 9.30 ja lapsi ja minä heräillään 10.30.