Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako yrityksen (kauppa, apteekki) tiloissa kuvata?

Vierailija
11.08.2019 |

Sehän on julkinen tila, johon kuka tahansa pääsee. Miten siellä voidaan kieltää kuvaaminen? Henkilöä voi kyllä pyytää poistumaan, ja taitaa henkilön olla tätä silloin toteltavakin, koska yrityksellä on oikeus hallita toiminta-aluettaan. Mutta tätä he eivät tee, koska sitten jäisivät saamatta minun euroni. He haluavat että laitan kameran pois ja teen ostokseni. En tottele.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain kauppojen ovissa on kuvaamisen kieltävä tarra. Tuntuu kyllä vähän hätävarjelun liioittelulta.

Vierailija
2/14 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppiaat kyllä kuvaavat asiakkaitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluaisit kuvata siellä? Ja mitä?

Vierailija
4/14 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös periaate ole, että ulkopuolelta saa kuvata, sisältä ei. Korjatkaa jos olen väärässä.

Vierailija
5/14 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä keksit, että kauppa on julkinen tila? Se kun ei sitä ole!

Vierailija
6/14 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä keksit, että kauppa on julkinen tila? Se kun ei sitä ole!

Kenellä tahansa on oikeus mennä. Toisin kuin kotiin, vaikka ovet olisi auki, niin sinne ei ole oikeutta mennä.

Vierailija
7/14 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa - olen saanut ottaa kuvia esim. huonekaluista jos se on ollut tarpeen. Toki olen aina kysynyt luvan ja  huolehtinut siitä ettei kuvissa näy muita ihmisiä. Mutta ap taitaakin kuvailla esim. muita asiakkaita?

Vierailija
8/14 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa - olen saanut ottaa kuvia esim. huonekaluista jos se on ollut tarpeen. Toki olen aina kysynyt luvan ja  huolehtinut siitä ettei kuvissa näy muita ihmisiä. Mutta ap taitaakin kuvailla esim. muita asiakkaita?

En kuvaa muita asiakkaita. Heitä ei koskaan näy videoilla.

Vierailija
9/14 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ottavat jatkuvasti kuvia blogeihin ja Instaan kahviloissa ja ravintoloissa. Miten kaupoissa voisi olla eri säännöt? Selvää on, etteivät muut asiakkaat varmaan niihin kuviin halua.

Vierailija
10/14 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
11/14 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
12/14 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole asiantuntija, mutta yritys voi kieltää ymmärtääkseni kuvaamisen yrityssalaisuuteen perustuen. Ja varmaan on ihan uskottavaa, että hyllyillä olevat tuotteet ja ehkä jopa auki olevien monitorien tiedot sisältyvät siihen. Varminta on aina kysyä lupa yrityksen vastaavalta.

Vierailija
13/14 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole asiantuntija, mutta yritys voi kieltää ymmärtääkseni kuvaamisen yrityssalaisuuteen perustuen. Ja varmaan on ihan uskottavaa, että hyllyillä olevat tuotteet ja ehkä jopa auki olevien monitorien tiedot sisältyvät siihen. Varminta on aina kysyä lupa yrityksen vastaavalta.

Hyllyillä olevat tuotteet? Kuka tahansa pääsee sinne katsomaan niitä.

Vierailija
14/14 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat aina kuvata häiriötä aiheuttamatta:

Juna-asemat, linja-autoasemat, lento- asemien yleisölle avoimet alueet, kadut ja puistot, kauppakeskusten yleiset alueet, kirjastot ja muut vastaavat yleisölle avoimet julkisen palvelun laitokset, sairaaloiden aulat ja virastojen yleisölle avoimet alueet.

Yleisölle avoimissa yksityisissä liiketiloissa kuvaaminen on sallittua, eikä omistaja voi sitä kieltää. Omistajalla on kuitenkin mahdollista valikoida asiakkaansa ja estää kuvaajaa pääsemästä tilaan. Mikäli kuvaaja on sisällä esimerkiksi kaupassa, omistajalla tai haltijalla on mahdollisuus vaatia kuvaajaa poistumaan.

(Journalistisivustolta)