Alexandraian eläkevakuutuksen irtisanominen
Tyhmänä otin neljä vuotta sitten Alexandrian eläkevakuutuksen (Skandia Life). Tuotto on ollut tosi surkea eli miinuksella jatkuvasti. Haluan irtisanoa vakuutuksen ja mieluiten rahani heti irti sieltä.
Tähän hätään en ehtoja löydä - miten onnistuu?
Kommentit (26)
eläkevakuutuksen ja ehdot olivat todella tiukat. mm. avioero, työttömyys yms.
Otit väärän vakuutuksen, jos ylipäätään haluaa ottaa kalliin eläkevakuutuksen, se pitää ottaa sijoitussidonnaisena, eli tuotto määräytyy sijoitusten tuottojen mukaan. Nut sinä saat korkotuottoja jotka ovat keskimäärin heikkoja. Skandian sijoitussidonnaisia rahastoja voit vaihtaa kuluitta 4 kertaa vuodessa, siis esim venäjän rahastosta aasiaan. Tuotto on merkittävässä asemassa kun eläkevakuutusten tuottaja punnitaan. Sijoitusaika on pitkä, kymmeniä vuosia, parin %-yks. erot tuotoissa merkitsevät paljon 25v aikana.
Et voi irtisanoa, voit vain lopettaa maksamisen, rahoja et saa ulos kuin edellisen mainitsemissä tapauksissa.
Sijoita säännöllisesti suoraan osakkeisiin tai helpommin osakerahastoihin jos ei itse talostieot ole hallussa.
näissä pienemmät kulut kuin eläkevakuutuksissa joka on erittäin kallis tuote.
tuo firma soitteli minullekin useaan kertaan työpuhelimeen ja väitti että työnantajani on tehnyt heidän kanssaan sopimuksen että saamme jotain etua kun otamme tuolta eläkevakuutukset. Paha vain että työnantajani oli tehnyt sellaisen sopimuksen Sampon kanssa, tuo Alexandria koitti vain kusettaa.
Työnantajani tiedotti aivan kaikista henkilökuntaeduista ja tuosta firmasta ei ollut mitään tiedotetta tullut.
Silloin joka puolella puhuttiin eläkevakuutuksista ja verovähennyksistä; menin lankaan ottamatta itse selvää.
No siis. En siis saa rahojani irti, paitsi jos kuolen tai jään työttömäksi. Olen tällä hetkellä äitiyslomalla, mutta minulla ei ole työpaikkaa johon palata äitiysloman jälkeen. Saanko siis rahani takaisin, jos äitiysloman loputtua ilmoittaudun työttömäksi työnhakijaksi? Mitäköhän papereita mahtavat vaatia?
ap
Ensin lopetin maksamisen ja sattumalta tuli ero vuoden päästä ja sain oikean syyn nostaa rahatkin. Ei ne mitään kuluja älyttömästi ottanut, verot tietysti meni.
Ei ikinä enää. Mulle on niitä turha kaupata, niin kauan kuin ehdot on nykyiset. Sitten, kun homma vapautetaan ja maksajalla on oikeus siirtää rahastoa firmasta toiseen, voin ottaa sen uudelleen. Eihän tässä ole mitään järkeä, kun otat jostain ja sen jälkeen ne voi vedättää tajuttomasti kuluja vuodesta toiseen ja mitään kilpailua ei ole olemassa. Muutenkaan en tykkää, että mun säästöt on jossain sellaisessa paikassa, josta en niitä saa. Riittää, että TEL:t on oman hallinnan ulkopuolella olevia säästöjä. Muut haluan pitää omissa hyppysissäni ja käyttää, kun haluan.
kaikkea pääomaa et todellakaan saa työttömyydenkään takia
Vain jos puoliso kuolee tai jäät itse työttömäksi voi joissain tapauksissa saada purettua. Ainoa keino on tehdä maksukatko ja jättää rahat sisää odottamaan eläkeikää. Sama kaikissa e-vakuutuksissa.
ainakaan minulla Nordean vakuutuksen purkuun.
Alexandria ei vastannut palvelunumerostaan, joten kunnes löydän allekirjoittamani ehdot tai saan sinne yhteyden epätietoisuus jatkuu.
ap
Luin keskustelun ja huomasin siellä olevan todella monenlaisia kommentteja laidasta laitaan. Itse työskentelen vakuutusalalla ja tässä pari faktaa mitkä selventävät toivottavasti tilannetta.
1. Vapaaehtoisia eläkevakuutuksia koskee Suomen laki, jossa säädetään mm. että uudet eläkevakuutukset voi nostaa pois 62v. tai poikkeustapauksissa joita ovat mm 1v kestänyt työttömyys, avioero yms. Sama laki siis kaikilla yhtiöillä
2. Eläkevakuutukset ovat kalliimpia kuin osakesijoittaminen, mutta ainoa verovähennyskelpoinen säästömuoto, jonka tukemana suomessa on yli 700 000kpl eläkesäästötuotteita myyty, jolla määrällä lienee suosituin säästömuoto.
3. Osakerahastot ovat laskeneet todella paljon osakemarkkinan mukana ja samalla myös eläkevakuutukset, joissa on käytetty osakerahastoa.
Näissä rahastoissa voit tulla isoja eroja riippuen rahaston valinnasta.
Pitkällä jänteellä (yli10v) osakerahastot ovat kuitenkin olleet tuottavempia yleisesti kuin korkorahastot ja sillä ne ovat myös eläkesäästöissä sositumpia. Pitää vaan säästäjän kestää suurempaa arvonvaihtelua.
Lisätietoja eläkevakuutusten ehdoista ja eroista löytyy KULUTTAJIEN vakuutustoimiston tekemästä eläkevakuutuksen valintaoppaasta, joka on tuohon linkitetty. Siellä on hyvää puolueetonta kuluttajille suunnattua tietoa.
http://www.vakuutusneuvonta.fi/pdffiles/yevopas06.pdf
Itse erehdyin aikanaan ottamaan Alexandriasta eläkevakuutuksen (Skandia Life), joka on jo pari-kolme vuotta ollut vapaakirjalla (ei kuukausittaista säästämistä). Hallinnointikulut ja huono tuotto eivät kerrytä yhtään säästöä, ja avioeron sattuessa ajattelin nostaa rahat ja pistää parempaan tuottoon.
Kun kyselin tästä asiamieheni Alexandriasta sanoi, että nostaminen ei olisi kovin järkevää, sillä lisäveroprosentti iskee ja sitä ennen päältä otetaan vielä säästöstä 25,5% (!!!) hallinnointikulu. Elikkä tällä menetelmällä saisin kymppitonnin säästöstä 10.000 - 25,5% - 48% = 3874E. Great!
Onko kellään kokemusta tästä? Onko moinen laillista? Omista vakuutusehdoista en löydä kohtaa jossa tuollainen täysin järjetön siivu lohkaistaan vielä vapaakirjalla olevista säästöistä, jolle huonot sijoitukset eivät ole tuoneet edes yhtään tuottoa.
Joo, mulla on 11 vuotta sitten tehty eläkevakuutus ja tässä jaksossa meklarin suosittelemia turvallisia osake/korkorahastoja käyttäen on tullut vaan tappiota. Lisäksi säästettyjä rahoja ei saa ulos
vaikka elämtilanteessa on tullut hankalia muutoksia jotka ei ole kirjattu säädökset.
Ihmetyttää että jos on kirjattu säädökset purkuehdoista niin miten vakuutusyhtiö ei sitten missään vastuussa omaisuuden säilyvuudestä vaikka säästön hupeneminen johtuu vakuutusyhtiön taitamattomasta meklaritoiminnasta.
työttömyys on peruste takaisinnostoon. Olen itse ollut kohta 6 kk työttömänä, joten ei näytä mahdottomalta, että mies saa tuon tehtyä. Mutta voitollehan siinä ei jää, vaikka irti pääseekin.
Vakuutukseni (Alexandria) on otettu loppuvuodesta 2004 Olikohan silloin voimassa sama laki ts. 1v kestänyt työttömyys on syy takaisinostoon?
OIisiko kellään niihin aikoihin otettua sopimusta paremmin tallessa kuin itselläni? :)
työttömyys on peruste takaisinnostoon. Olen itse ollut kohta 6 kk työttömänä, joten ei näytä mahdottomalta, että mies saa tuon tehtyä. Mutta voitollehan siinä ei jää, vaikka irti pääseekin.
Vakuutukseni (Alexandria) on otettu loppuvuodesta 2004 Olikohan silloin voimassa sama laki ts. 1v kestänyt työttömyys on syy takaisinostoon?
OIisiko kellään niihin aikoihin otettua sopimusta paremmin tallessa kuin itselläni? :)
Ovatko kaikki entiset Alexandrian asiakkaat tietoisia että nyt on mahdollista nostaa rahat eläkevakuutuksesta. Takaisinosto on mahdollista koska vakuutuskanta siirtyi OP:n Aurum Sijoitusvakuutus OY:lle. Ohjeet saa esim soittamalla Aurumiin 0203 12345, tarkat ohjeet löytyy myös esim suomi24>talous>eläkesäästäminen>syyskuussa eroon alexandrian eläkevakuutuksesta. Aikaa takaisinostoon on noin marraskuun loppuun.
Olikohan silloin voimassa sama laki ts. 1v kestänyt työttömyys on syy takaisinostoon?
Hieno juttu!
Ohjeet rahojen takaisin nostoon löytyvät esim. täältä:
http://saituri.org/paakirjoitus/tiedote-skandian-elakevakuutuksen-rahat…
Ovatko kaikki entiset Alexandrian asiakkaat tietoisia että nyt on mahdollista nostaa rahat eläkevakuutuksesta. Takaisinosto on mahdollista koska vakuutuskanta siirtyi OP:n Aurum Sijoitusvakuutus OY:lle. Ohjeet saa esim soittamalla Aurumiin 0203 12345, tarkat ohjeet löytyy myös esim suomi24>talous>eläkesäästäminen>syyskuussa eroon alexandrian eläkevakuutuksesta. Aikaa takaisinostoon on noin marraskuun loppuun.
Olin juuri vinkkaamassa samaa! Nyt pääsee alexandriasta eroon. Ihan huijarifirma!
juuri tuon takia kun tuotto niin huono, mutta ei saa rahojaan takaisin kun monen vuoden päästä (jos silloinkaan). Erityistapauksissa kuten: puolison kuolema, työttömyys saa rahat aikaisemmin.