Teinien vanhemmat, mitä perheessänne tapahtuu 6-9 aamulla?
Syöttekö yhdessä aamupalaa? Mitä kukin syö? Osallistuvatko teinit aamiaisen tekoon tai pöydän kattamiseen tms.?
Kommentit (22)
Arkena kaikilla kauhea kiire ja hässäkkä, viikonloppuna vanhemmat juo rauhassa aamukahvia ja lukee lehteä. Teinit nukkuu.
Viikonloppuisin tuohon aikaan ei tapahdu mitään, me kaikki nukumme. Arkisin ja viikonloppuisin meillä on ihan samat kuviot, me kaikki heräilemme eri aikoihin, ja syömme aamupalaa, jos syömme. Emme syö sitä koskaan yhdessä. Tälläkin hetkellä on tilanne, että yksi teini vielä nukkuu, ja yksi on jo töissä. Pyrimme syömään sunnuntaisin päivällä aina kaikki yhdessä, mutta aina se ei onnistu.
Arkena minä herään ensiksi. Syön, puen ja meikkaan. Jossain vaiheessa (riippuen koulun alkamisajasta) tulevat lapset syömään. Mies viimeisenä, usein vielä nukkuu/torkuttaa kun lähden.
Jokainen ottaa itse oman aamupalansa jääkaapista (tai mistä ottaakaan).
Sama viikonloppuna, mutta myöhemmin. Tänään heräsivät klo 8 ja 9 (mies klo 11). Kesällä teinitkin nukkuivat vielä tuohon aikaan.
Jokainen herää sen mukaan, milloin koulu tai työt alkavat. jokainen myös syö nopesti jotain itsekseen. Jos on sama aikataulu, saatetaan syödä yhtäaikaa, mut ei todellakaan mitän pöydän kattmisia ja aamukeskusteluja ehditä käydä. Iltapalalla syödään yleensä yhdessä pitemmän kaavan mukaan ja lomareissuilla myös. Vkloppuna nukutaan kaikki pitempään ja jokainen syö sitten kun herää.
Vkl kaikki nukkuu, 10-12 suunnilleen kaikki on saanut aamupalan nenänsä alle ja jokainen valitsee/valmistaa itse omansa.
Arkena vanhemmat herää, lähtee ja on töissä ennen 7. Muksu herännee tuntia ennen kouluun lähtöä.
Ap kyselee koska on friikku ja tekee töitä kotona ja tulee näköjään passattua teinipoika ihan pilalle. Teini on lisäksi niin pienikokoinen ja laiha kaveri ja jos määrätään se syömään itse niin se syö desilitran mysliä ja kupillisen mehua vaikka kaappi pursuaisi tarvikkeita ja siinä se. Joten teen sille voikkarit eteen jossa on kaikkia mahdollisia ravintoryhmiä. Huoh. Pakko kai vaan lopettaa.
Meillä kaikki heräävät aamupalalle klo 7, vaikka koulu alkaisi klo 10. Kaikki syövät puuroa ja teinitkin osallistuvat valmisteluihin ja pöydän kattamiseen ja siistimiseen....kuulostiko hyvältä? No EI TODEllAKAAN haluta eikä ehditä tehdä näin:)
Vierailija kirjoitti:
Ap kyselee koska on friikku ja tekee töitä kotona ja tulee näköjään passattua teinipoika ihan pilalle. Teini on lisäksi niin pienikokoinen ja laiha kaveri ja jos määrätään se syömään itse niin se syö desilitran mysliä ja kupillisen mehua vaikka kaappi pursuaisi tarvikkeita ja siinä se. Joten teen sille voikkarit eteen jossa on kaikkia mahdollisia ravintoryhmiä. Huoh. Pakko kai vaan lopettaa.
Älä lopeta, itse olin teininä samanlainen. Meillä oli jääkaapissa valmis leipä odottamassa, jos vanhemmat olivat jo lähteneet töihin.
Meillä joskus teinin kiireaamuina kuskataan pari paahtoleipää suoraan teinin sänkyyn, tyyliin herää jo...
Perheessämme on kolme teiniä ja me vanhemmat.
Arkisin yleensä mies herää ekana, syö aamupan ja lähtee töihin. Jos keskimmäisellä on 8:20 aamu, niin hän hyppää kyytiin, koska koulu ja miehen työpaikka ovat samalla suunnalla. Teini syö aamupalansa huoneessaan samalla kun laittaa itseään.
Nuorimmalla on lyhyin koulumatka ja koulu alkaa aina ysiltä, joten hän nukkuu niin pitkää kuin pystyy, pukee, syö jos ehtii ja kurvaa fillarilla koululle. Vanhin syö mitä syö ja lähtee noin puoli tuntia ennen koulua juoksemaan bussille. Minulla on vaihteleva aamu aikataulu ja joskus lähden ennen kasia, joskus vasta ennen ysiä. Syön mitä ehdin, puen, meikkaan ja lähden.
Meillä ei todellakaan ole mitään yhteistä aamupalaa ja muita höpötyksiä arkena, eikä kyllä viikonloppunakaan. Viikonloppuna saa nukkua niin pitkään kuin nukuttaa ja jokainen syö kun haluaa aamupalansa. Tänäänkin minä ja mies söimme noin klo 10, vanhin teini joskus klo 11 ja kaksi nuorummaista heräsivät juuri äsken klo 13.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaikki heräävät aamupalalle klo 7, vaikka koulu alkaisi klo 10. Kaikki syövät puuroa ja teinitkin osallistuvat valmisteluihin ja pöydän kattamiseen ja siistimiseen....kuulostiko hyvältä? No EI TODEllAKAAN haluta eikä ehditä tehdä näin:)
Kuulosti oikeasti melko hirveälle :D Itse sain aikoinaan nukkua viikonloppuisin ihan rauhassa klo 12 asti, jos nukutti.
Nukutaan koko perhe. Koiraa myöten. Tänään syötiin aamiaista klo 10. Teinit (17 ja 14v) mukana. Kukin teki oman aamiaisensa.
Vierailija kirjoitti:
No hui, ehdin jo alapeukuttaa! Meilläkään arki ei mene noin enkä haluaisikaan.
T. Kolmen teinin äiti
On se kamalaks menny tämä maailma, kun ei edes keretä syödä perheenä yhdessä. Itekin joudun syömään aamupalan töissä ikävien työkavereiden kanssa, kun paljon mieluummin söisin kotona, olisin perheeni kanssa ylipäänsä enemmän kotona. V.tu.taa valtavasti kun huomenna alkaa taas loman jälkeinen raataminen paska palkalla.
Ap vielä kyselee että onko tämä meidän systeemi jossa äiskä laittaa aamupalan hirveän huono juttu? Kun oikeasti hirvittää miten teini pärjää olemattomilla syömisillään. Hällä on vielä pitkä koulumatka. On myös kiva jutella teinin kanssa aamupalan äärellä. Toisaalta taas minkälaista mammanpoikaa tässä oikein kasvatetaankaan....
Vierailija kirjoitti:
Arkisin yleensä mies herää ekana, syö aamupan ja lähtee töihin. Jos keskimmäisellä on 8:20 aamu, niin hän hyppää kyytiin, koska koulu ja miehen työpaikka ovat samalla suunnalla. Teini syö aamupalansa huoneessaan samalla kun laittaa itseään.
Nuorimmalla on lyhyin koulumatka ja koulu alkaa aina ysiltä, joten hän nukkuu niin pitkää kuin pystyy, pukee, syö jos ehtii ja kurvaa fillarilla koululle. Vanhin syö mitä syö ja lähtee noin puoli tuntia ennen koulua juoksemaan bussille. Minulla on vaihteleva aamu aikataulu ja joskus lähden ennen kasia, joskus vasta ennen ysiä. Syön mitä ehdin, puen, meikkaan ja lähden.
Meillä ei todellakaan ole mitään yhteistä aamupalaa ja muita höpötyksiä arkena, eikä kyllä viikonloppunakaan. Viikonloppuna saa nukkua niin pitkään kuin nukuttaa ja jokainen syö kun haluaa aamupalansa. Tänäänkin minä ja mies söimme noin klo 10, vanhin teini joskus klo 11 ja kaksi nuorummaista heräsivät juuri äsken klo 13.
Miksi yhteinen aamupala on mielestäsi "höpötystä"?
Minä nousen n 6:30, käyn suihkussa, laitan hiukset ja meikkaan ja hyppään fillarin selkään, töissä puoli kahdeksalta. Kasin jälkeen haen kupin teetä ja syön voileivän työpöytäni ääressä. Teini herää noin tuntia ennen koulun alkua, aamupalaksi syö jotain, mitä olen laittanut hänelle valmiiksi, muuten lähtee kouluun syömättä mitään. Vkoloppuisin herään ennen teiniä ja syön jotain pientä, teini yleensä heräilee vasta ruokapöytään lounaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Musta perheen kanssa syöminen yhdessä on tärkeää ja tosi mukavaa.
Pidä vaan ap lapsestasi huoli, varsinkin jos se mahdollistaa yhdessäolon. Kukin hemmottelee omalla tavallaan, ei sitä niin ankara tartte olla.
Nukutaan.