Nykyajan yltäkylläisyys on ihan älytöntä koululaisilla, mikään ei kelpaa
Kun minä olin lapsi 70-80-lukujen taitteessa ja 80-luvulla, oli suuri onni saada uudet lenkkarit kouluun tai lukujärjestys. Muistan vieläkin, kuinka kävin nöyrästi pankin tiskiltä pyytämässä lukujärjestystä (vuosi taisi olla -84). Se oli niin suuri aarre, että se piti kiinnittää heti kaapin oveen. Kynät ja kumit järjestettiin viikkoa ennen koulun alkua penaaliin.
Nyt kun katson omia lapsia ja kummilasta, ei ne ilahdu mistään. Pojan lenkkarinhankinta oli yhtä tuskaa, kun mikään ei kelvannut. Tiuskaisin lopulta, että mene sitten niissä rikkinäisissä DG tennareissa. Poika kysyi, että oikeesti? Sanoin, että lenkkareiden kipuraja on 80€, kyllä sillä kengät saa ja jos ei löydy, niin antaa olla. Naama nyrpeänä kelpuutti jotkut air maxit.
Tyttären kanssa ostettiin kyniä ja kumeja. Tyttö totesi, että eikö niitä olis voinu tilata netistä. Siellä olisi hänen mukaansa löytynyt parempia. Kynät ja kumit netistä?! Ja lukujärjestyspohjat, jotka hankin, on kuulemma ihan lapsellisia. Miten niin lapsellisia, kun tyttö on 9v. Hän tivasi, että ne lukujärjestykset löytyy wilmasta, miks pitää kirjoittaa paperille. Minä vastasin, että en aio joka päivä käydä kännykällä katsomassa, kun se lukujärjestys voi olla seinällä tai jääkaapin ovessa.
Kummilapseltani kysyin tekstarilta, haluaisiko käydä koulun aloitusta varten ostamassa koulutarvikkeita tai repun. Kyseessä 6. luokan aloittava. Vastaus oli, että ei jaksa. Kysyin vielä, että eikö mitään tarvitse. Hän vastasi, että kuulokkeet on kyllä rikki. Siis halusi kuulokkeet koulun aloitukseen. Että voi kuunnella musiikkia koulumatkalla, joka kestää 5 min. Ehkä sitten ostan ne, jos ei reppu, kynät, kumit, penaalit kiinnosta eikä kelpaa.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ne kuulokkeet vasta maksaakin... pari sataa
Eihän maksa. Juuri tällä viikolla ostettiin tyttärelle happy plugs 89€. Toisella tyttärellä on halvemmat, 49€ Powerista.
Älkää olko naurettavia. alle 10e saa loistavat kuulokkeet. Esim Lidlin kuulokkeet voittaneet testejä, ja löytyy eri värejä.
En ikinä maksaisi enempää, ja sama lenkkareissa, alle 30 e saa hyvät.
Jos lapsista tulee idi. ootteja täytyy vain katsoa peiliin.
Missä lidlissä on kuulokkeita? Enpä ole koskaan nähnyt. Ne on varmaan niitä tuotteita, joita mainostetaan, mutta myymälään saapuu 5 kpl erä.
Itse kävin alakoulua 90-luvulla. Ja kyllä jo 3-luokalla aloitettiin seurailemaan minkälaiset vaatteet luokkakavereilla oli. Ja kaikki halusi ne adidaksen nappiverskat. Ei silloin vielä katseltu nettiä eikä meillä ollut kotona edes musiikki tv:tä (mistä olin syvästi katkera kun kerran kavereilla oli). Samaten tytöt taisi haluta niitä tietynlaisia pyyhekumeja tiimarista. Joten kyllä ne lapset on ennenkin osanneet vaatia jotain tiettyä. Ei se mikään nykyajan ilmiö ole. Meillä lapset menee syksyllä 2- ja 4-luokalle. Molemmilla todella hyvälaatuiset reput, jotka menee vielä useamman vuoden. Reppu ostetaan aina kerralla hyvä, jottei sitä joka syksy tarvitse uusia. Samaten kyniä, kumeja yms löytyy. Niitä ostetaan aina kun tarvitsee. Ei erityisesti syksyllä. Lukujärjestystä ei erikseen hankita, täällä lapsilla on käytössä veckologg (joo asutaan ruotsinkielisellä alueella). Se on A5 kokoinen vihko. Etusivulla on lukujärjestys. Ja sen jälkeen viikkoaukeamia. Joka perjantai lapset opettajan avustuksella kirjoittaa seuraavan viikon läksyt yms muistamiset tähän vihkoon. Joten meillä aina sunnuntaina katsotaan läpi lasten kanssa, mitä ensi viikolla täytyy muistaa.
Kyllä meillä on ostettu kaikille kolmelle lapselle juuri sellaiset vaatteet ja koulutarvikkeet kuin ovat halunneetkin. Eivät ole mitään liian kalliita luksusmerkkejä koskaan pyytäneetkään; on ollut pikemminkin niin päin, että minä olen tarjonnut lapselle jotain kalliimpaa, minkä hän itse olisi valinnut. Juuri ostin tyttärelle Marimekon paidan, joka oli tarjouksessa 60 euroa, ja hän kauhisteli, että olipa kallis. Hyviä ja hienoja lenkkareitakaan ei saa alle 100 eurolla, jollei alennusmyynnissä satu tärppäämään. Maailma on muuttunut meidän vanhempien ajoista, ja meidän pitäisi pysyä mukana eikä kauhistella kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Ostatko ap itse kenkäsi jollain maksimihinnalla vai juuri ne mitkä haluat ja jotka ovat jalkaasi sopivat? Entä käsilaukun? Mä kävin poikani kanssa koulutarvikeostoksilla, lopputuloksena oli uusi kumi ja lyijyä lyijytäytekynään, ei halunnut mitään ylimääräistä missään nimessä. Lenkkarit ostin juuri ne jotka halusi, samoin uuden takin, rahaa meni niihin 170e.
Nykyajan lapset eivät ole kuten ennen, heille merkitsee eri asiat ihan eri juttuja kuin 30 vuotta sitten. Ihmettelen miksi ei voinut tilata netistä jos kerran siellä oli lasta miellyttävät.
Lenkkarit ja takki 170€? Aika kallista, ihan aikuisten hinnoissa. Sinulla ilmeisesti on hyvin varaa shoppailla. Meillä kun on 3 eri ikäistä lasta, niin vaatteisiin ja kenkiin kuluu rahaa, mutta silti kallista ei osteta. Käytiin juuri kenkäkaupassa, josta ostin kolmet syyskengät, yht. 150€. Sen jälkeen mentiin Citymarketiin, josta ostin kahdelle nuorimmalle kumpparit ja sadetakit ja kaikkein pienimmälle kurahousut, yhteensä kaikki 90€. Vanhimmalle annoin 60€, jolla saa käydä ostamassa farkut tai vastaavat ja pitkähihaisen puseron. Tältä kuulta onkin nyt ostokset tehty, seuraavaa palkkapäivää odottaessa. Elokuussa tulee myös harrastusmaksuja, joista huolehtii lisäkseni mieheni eli lasten isä.
Vierailija kirjoitti:
Pakollinen koulupuku olisi miestäni aika hyvä . Toki sekin maksaisi, mutta lapsille ei tulisi bling bling -vaatekilpailua koulussa.
Varmaan joo, jos ei satuttaisi asumaan pohjoismaassa. Koulupuku -30 asteen pakkasessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakollinen koulupuku olisi miestäni aika hyvä . Toki sekin maksaisi, mutta lapsille ei tulisi bling bling -vaatekilpailua koulussa.
Varmaan joo, jos ei satuttaisi asumaan pohjoismaassa. Koulupuku -30 asteen pakkasessa.
Mä ihmettelen aina koulupukukeskustelussa tätä, että kuvitellaan, että jos Suomessa olisi koulupuku, se olisi samanlainen kuin jossain eri ilmaston maassa. Eiköhän se Suomessa olisi Suomen olosuhteisiin sopiva.
Missä lidlissä on kuulokkeita? Enpä ole koskaan nähnyt. Ne on varmaan niitä tuotteita, joita mainostetaan, mutta myymälään saapuu 5 kpl erä.[/quote]
Myymälässä ja Lidlin verkkokaupassa. Ostettiin myymälästä, sattumalta huomasin kasan siellä niitä eri väreissä, hyvät kuulokkeet.
Käyn töissä vain siksi, että voin lapsille ostaa mitä haluavat. Paljoa eivät mielestäni toivo. Oma maku on vaatteiden ym suhteen noilla teuneillä. Kun ostaa mieluista niin ei tarvi edes paljoa ostaa. On ne tietyt suosikkivaatteet, jotka otetaan heti pyykkinarulta aina käyttöön. Reput on samat lumb s menee tikki, kun ovat itse valinneet. Puhelimet ym saavat itse valita tietyn budjetin mukaan.
Meillä 3- ja 5-luokkalaisille on hyvin kelvanneet Stadiumin 15€ lenkkarit ja alennuksesta ostetut vaatteet. Reput, kengät, koulutarvikkeet ja pari settiä sisävaatteita sai helposti alle satasella / lapsi. Kuulokkeista ollaan maksettu 20-30€ aikanaan ja puhelimista 150-200€. Lapset ymmärtää rahan arvon eivätkä edes kehtaisi mankua mitään älyttömän kallista.
Kyse on varmaan myös siitä nykyään, että ainakin osa lapsista ja nuorista osaa miettiä, että mitä tarvitsee. Omaltani kysyin, että mitä tarvitsee. Kysyin repusta, kynistä, kumeista, penaalista. Sanoi, että reppu on hyvä, ja kyniä ja kumeja riittää. Parin päivän päästä hän tuli sanomaan, että olisi hyvä, jos myös koulussa pidettävässä penaalissa olisi teroitin. Näin siis ostimme sellaisen pienen teroittimen koulussa pidettävään penaaliin. Koulutarvikkeisiin meni siis alle euro tänä vuonna.
Rahat kun kannattaa säästää sellaiseen mitä oikeasti tarvitsee tai mitä oikeasti haluaa. Näin on varmaan kummilapsesikin kohdalla. Jos hänellä jo on koulutarvikkeet kunnossa, niin niitä ei kannata ostaa lisää. Kun kummi kuitenkin haluaa ilahduttaa, niin lapselle tuli mieleen, että kuulokkeet puuttuu. Kuulokkeet eivät tietenkään ole koulutarvikkeita, mutta älykkäästi keksi, että voihan niitä käyttää koulumatkalla. Jos vaikka kummi ( todellakin kummi, ei kummilapsi) näin saisi itselleen hyvän mielen, kun saa olla tekemässä kouluun menosta hauskempaa.
Sitten on erikseen ne lapset, joille kelpaa vain kalliit ja/tai merkkituotteet. Iso osa lapsista on kuitenkin niin kyllästetty tavaralla, että se tavara sinänsä ei ole himoitsemisen arvoista. Siksi osaavat sanoa, jos jotain todella tarvitsee tai todella toivoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ne kuulokkeet vasta maksaakin... pari sataa
Eihän maksa. Juuri tällä viikolla ostettiin tyttärelle happy plugs 89€. Toisella tyttärellä on halvemmat, 49€ Powerista.
Onpas tyyriitä kuulokkeita. Ihan pikkuvinkki kaikille jotka kuuntelevat kuulokkeilla ja kaikki joidenka läheiset kuuntelevat kuulokkeilla niin kannattaa muistaa että ovat omiaan tuhoamaan kuulon, tästä on tehty paljon tutkimuksiakin. Muistakaa pitää volyyymi kohtuuden rajoissa ja älkää pitkiä aikoja käyttäkö putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostatko ap itse kenkäsi jollain maksimihinnalla vai juuri ne mitkä haluat ja jotka ovat jalkaasi sopivat? Entä käsilaukun? Mä kävin poikani kanssa koulutarvikeostoksilla, lopputuloksena oli uusi kumi ja lyijyä lyijytäytekynään, ei halunnut mitään ylimääräistä missään nimessä. Lenkkarit ostin juuri ne jotka halusi, samoin uuden takin, rahaa meni niihin 170e.
Nykyajan lapset eivät ole kuten ennen, heille merkitsee eri asiat ihan eri juttuja kuin 30 vuotta sitten. Ihmettelen miksi ei voinut tilata netistä jos kerran siellä oli lasta miellyttävät.
Lenkkarit ja takki 170€? Aika kallista, ihan aikuisten hinnoissa. Sinulla ilmeisesti on hyvin varaa shoppailla. Meillä kun on 3 eri ikäistä lasta, niin vaatteisiin ja kenkiin kuluu rahaa, mutta silti kallista ei osteta. Käytiin juuri kenkäkaupassa, josta ostin kolmet syyskengät, yht. 150€. Sen jälkeen mentiin Citymarketiin, josta ostin kahdelle nuorimmalle kumpparit ja sadetakit ja kaikkein pienimmälle kurahousut, yhteensä kaikki 90€. Vanhimmalle annoin 60€, jolla saa käydä ostamassa farkut tai vastaavat ja pitkähihaisen puseron. Tältä kuulta onkin nyt ostokset tehty, seuraavaa palkkapäivää odottaessa. Elokuussa tulee myös harrastusmaksuja, joista huolehtii lisäkseni mieheni eli lasten isä.
Poika menee ysille, on aikuisten mitoissa. Takki 100e, lenkkarit 70e. Kaksi lasta jotka on opetettu arvioimaan hintoja, laatua suhteessa hintaan, omia käyttötarkoituksia ja tapoja. Taloudellisesti minulle ei tuota ongelmaa ostaa lapselle tuon hintaisia vaatteita. Joskus on puhuttu 200e lenkkareista mutta ne jäi ostamatta kun lapsen kanssa keskusteltiin miksi se ei ole järkevää (rahaa olisi oikeasti ollut). Meillä ei ole lapsella kumppareita, ei myöskään erillisiä syyskenkiä eikä sadetakkeja. Sadetakkeja en hommannut aikoinaan päiväkotiin, sanoin että hyvä takki teipatuin saumoin ajaa saman asian. Jos piti välttämättä ostaa, ostin kirpparilta käytettynä. Kurahousut ostin ennakoiden alennusmyynneistä ja kierrätin lapselta toiselle.
Tokihan vaatteisiin saa menemään rahaa loputtoman summan mutta onko järkevää asettaa esim. 80e raja jos lapsen unelmalenkkarit maksaa 100e? Meillä on aina löytynyt kohtuuhintainen vaate joka on ollut lapselle miellyttävä, urheiluliikkeistä ostellaan paljon, ei teinit pidä enää cittarivaatteita ja minulle se on ihan ok. Ja kyllä, voin verrata lasten kenkien ostoa omiin kenkiin. Minun rahat on perheen rahaa ja miksi en soisi lapselle iloa juuri niistä kengistä jotka haluaa kun suon sen itsellekin.
Toinen mikä on vain hyvä ettei teini halua ylimääräistä krääsää penaaliin/koulureppuun eikä myös vaatekaappiin. Ne muutama kiva vaate joita haluaa pitää niin miksi ihmeessä niistä ei voisi maksaa. Jättää ne ostamatta jotka jää pitämättä niin hinta on loppupelissä aivan sama.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 3- ja 5-luokkalaisille on hyvin kelvanneet Stadiumin 15€ lenkkarit ja alennuksesta ostetut vaatteet. Reput, kengät, koulutarvikkeet ja pari settiä sisävaatteita sai helposti alle satasella / lapsi. Kuulokkeista ollaan maksettu 20-30€ aikanaan ja puhelimista 150-200€. Lapset ymmärtää rahan arvon eivätkä edes kehtaisi mankua mitään älyttömän kallista.
Aikuisten puolelta ei saa edes Stadiumista lenkkareita 15 eurolla. Pienen lapsen kanssa on vielä edullista, isojen ei.
Vierailija kirjoitti:
Heh, enempää et voisi olla väärässä. Vai luuletko että halpaliikkeen ja merkkiliikkeen tekemää koulupua ei erota toisistaan? Samat ongelmat on koulupukumaissa, 1000e ja 100e puvun erottaa toisistaan vaikka ne periaatteessa on samanlaiset.
Aluksi ajattelin että kauheaa, sitten putkahti mieleen, että olisko tuo kuitenkin materialismin loppu? Eikö se ole vain positiivinen asia, jos uuden hankkiminen ei saakkaan valtavaa mielihyväaaltoa aikaiseksi, vaan se on vaan ihan arkinen asia, että ostetaan arjen kannalta tarpeellisia juttuja. Mielihyvää aiheuttavat asiat liittyy sitten johonkin muuhun kuin shoppailuun.
Eli hienoa nykylapset juuri näin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen aina koulupukukeskustelussa tätä, että kuvitellaan, että jos Suomessa olisi koulupuku, se olisi samanlainen kuin jossain eri ilmaston maassa. Eiköhän se Suomessa olisi Suomen olosuhteisiin sopiva.
Millainen se koulupuku sitten Suomessa olisi? Ainakin täällä eteläisimmässä Suomessa on lämmintä jopa +20 elo-syyskuussa, sataa loka-marras-joulukuun, välillä räntää. Pakkasta on tammi-helmikuussa, parhaimmillaan -25 saattaa olla viikon putkeen ja maaliskuussa on loskaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä on ostettu kaikille kolmelle lapselle juuri sellaiset vaatteet ja koulutarvikkeet kuin ovat halunneetkin. Eivät ole mitään liian kalliita luksusmerkkejä koskaan pyytäneetkään; on ollut pikemminkin niin päin, että minä olen tarjonnut lapselle jotain kalliimpaa, minkä hän itse olisi valinnut. Juuri ostin tyttärelle Marimekon paidan, joka oli tarjouksessa 60 euroa, ja hän kauhisteli, että olipa kallis. Hyviä ja hienoja lenkkareitakaan ei saa alle 100 eurolla, jollei alennusmyynnissä satu tärppäämään. Maailma on muuttunut meidän vanhempien ajoista, ja meidän pitäisi pysyä mukana eikä kauhistella kaikkea.
Jokainen saa ostaa mitä haluaa, mutta kyllä lenkkareita saa ihan muutamalla kympillä. Itse en tykkää yhtään tuhlata vaatteisiin rahaa, vaelluskenkiin voin satsata parisataa (kestävät nahkakengät) mutta lenkkarit pitää löytyä alle 40 euron. Joskus ostin ne 100e lenkkarit, eikä ne kyllä käytössäni kestäneet yhtään kauemmin kuin halpislenkkaritkaan, kävelen aika paljon eikä luksuslenkkareita ilmeisesti ole tarkoitettu sellaiseen.
]Ostatko ap itse kenkäsi jollain maksimihinnalla vai juuri ne mitkä haluat ja jotka ovat jalkaasi sopivat? Entä käsilaukun? Mä kävin poikani kanssa koulutarvikeostoksilla, lopputuloksena oli uusi kumi ja lyijyä lyijytäytekynään, ei halunnut mitään ylimääräistä missään nimessä. Lenkkarit ostin juuri ne jotka halusi, samoin uuden takin, rahaa meni niihin 170e.
Nykyajan lapset eivät ole kuten ennen, heille merkitsee eri asiat ihan eri juttuja kuin 30 vuotta sitten. Ihmettelen miksi ei voinut tilata netistä jos kerran siellä oli lasta miellyttävät. [/quote]
Minulla aikuisella työssäkäyvällä naisella on tietyt rajat minkä yli joku ostos ei saa mennä. Kaikki kenkäni (yht. 6 paria) ovat maksaneet max. 40e/pari. En todellakaan laittaisi koskaan 50 euroa enempää kenkiin. Olkalaukkuni (7 kpl) olen lähes kaikki ostanut kirpputoreilta ja ne ovat maksaneet n. 3-5e/kpl. Yhden olkalaukun ostin hiljattain Cittarista alennuksesta 15e ja se oli ihan siinä ja siinä meinasinko raaskia "noin paljon" maksaa.
En vaan halua tuhlata järjettömiä summia tuollaisiin hankintoihin, kun vähemmälläkin saa hankittua hyvät.
Aikoinaan omalle pojalleni laitoin myös rajan kenkiin, että max. 70e saa maksaa, kun katseli netistä yli 100e kenkiä. Etsin hänelle vaihtoehdot, että näistä n. 70e kengistä voit valita mieleisesi (tiesin hänen kenkämaun oikein hyvin) ja toki kieltäytyi valitsemasta. Mutta yön yli nukuttuaan hänen mieli oli muuttunut ja kummasti niistä vaihtoehdoista alkoi löytyä mieleiset, kun ei muita saanut. Nyt hän on jo nuori aikuinen mies ja osaa harkita hankintojaan järjellä, eikä hetken mieliteoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen se koulupuku sitten Suomessa olisi? Ainakin täällä eteläisimmässä Suomessa on lämmintä jopa +20 elo-syyskuussa, sataa loka-marras-joulukuun, välillä räntää. Pakkasta on tammi-helmikuussa, parhaimmillaan -25 saattaa olla viikon putkeen ja maaliskuussa on loskaa.
Olen ollut Englannissa koulussa ja koulupuvun päälle tietysti laitetaan ihan tavalliset ulkovaatteet jos ilmat sitä vaatii. Koulupu on se mikä on siellä sisällä käytössä ja asu oli kokonaisuus esim. mekko ja kylmempinä aikoina koulun villatakki päälle, mutta sai siis kulkea ilman sitä villatakkiakin jos halusi.
Et sinä varmaan muutenkaan kulje sisävaatteissa ulkona sateessa ja lumituiskussa?