Minkäikäinen olit Tšernobylin ydinvoimalaonnettomuuden aikoihin? Miten onnettomuus vaikutti sinun elämään?
Oletko kenties paremmin valmistautunut vastaavaan onnettomuuteen nykyään?
Kommentit (29)
Olin 18, ihme ihottumaa tuli käsivarsiin. Ikinä ei sitä ennen eikä sen jälkeen ole vastaavaa ryhelmää ollut.
15v. Mitenhän tuohon voisi valmistautua? Vaikka ydinvoimaa vastustan, mun ääni ei paljon Venäjällä paina.
14v. Ei mitenkään. Helvettiäkö noille mahtaa.
Still alive kirjoitti:
Olin 18, ihme ihottumaa tuli käsivarsiin. Ikinä ei sitä ennen eikä sen jälkeen ole vastaavaa ryhelmää ollut.
Sieni-infektio, olitko aikoihin tekemisissä jonkun eläimen: marsun, undulaatin tms kanssa?
20 v. Yöllä satoi täälläpäin, oltiin oltu kavereiden kanssa siinä sateessa kun tultiin baarista. Saatiin säteilyä todennäköisesti laskeumasta. En ole miettinyt enkä valmistautunut tuleviin.
Suomen kaikkien ydinvoimaloiden alasajo on aloitettava välittömästi.
Ei ydinvoimaa Suomeen!
Still alive kirjoitti:
Olin 10 ja minullekin tuli ihottumaa käsiin. Muistan, että ajoin vesisateessa pyörällä kouluun ja sen jälkeen sitä tuli.
Olin n. 2 vuotias. Asuttiin Itä-Suomessa ja välteltiin ulkona olemista. Kahtena vuonna peräkkäin jäi metsästä marjat ja sienet poimimatta laskeuman takia
-näin kuulin äidiltäni.
Olin mielisairas jo silloin. Sain tekosyyn hulluudelleni ja olen riehunut sen varjolla siitä lähtien.
Olin 19-vuotias ensimmäisen vuoden yliopisto-opiskelija.
Muistan sen pienen ristiriidan, kun lehmät kehotettiin pitämään sisällä, mutta päiväkotilapsille ei ollut mitään vaaraa olla päivittäin ulkona.
En tiedä miten vastaavaan voisi varautua, muuten kuin yleensäkin pitämällä kotivaraa, passin aina voimassa ja rahaa tilillä ja riittävästi myös käteistä jemmassa.
Äitini rupesi odottamaan minua pahimman laskeuman aikoihin. Selittää paljon nykytilannettani.
Olin 12v. Parina vuonna sen jälkeen me kerättiin äidin kanssa mökin ympäriltä kaikki marjat ja sienet. Mitään vaaraa ei näillä seuduilla ole, sanoi äiti. Hän oli väärässä.
1986 olin 15 vuotias. Ei kyllä vaikuttanut elämääni yhtään mitenkään.
Ei musta ollu viel hajuakaan sillo. Ei näy nykytilanteessa, utta lievä kehitysvamma on. En oikein usko sikti, että enää nykyää mul se johtuis tosta.
"Korkein Suomessa mitattu annosnopeus oli viisi mikrosieverttiä tunnissa, joka vastaa matkustajalentokoneessa matkalentokorkeudessa vallitsevaa säteilytasoa."
Vierailija kirjoitti:
1986 olin 15 vuotias. Ei kyllä vaikuttanut elämääni yhtään mitenkään.
Jatkan vielä että kyllä siitä vähän kotona mietittiin että uskaltaako syödä marjoja ja riistaa, mutta ei se huoli kyllä näkynyt mitenkään sitten siinä että minkä verran näitä syötiin.
Minä olin myös 15. Tshernobyl ei vaikuttanut elämässäni mihinkään, enkä muista siitä mitään sellaista, mitä en olisi jälkeenpäin lukenut jostain.
Yritin seurata laskeumakarttoja, ja muistan että vanhemmat ihmettelivät epämääräisiä tietoja. Säteilyturvakeskus on myöhemminkin ollut mielessä, kun missään ei koskaan ole mitään ongelmaa ollutkaan. Nyt 500 km päässä Suomen rajasta leviää ilmeisesti Arkangelin räjähdysten ydinsaasteita ja kuolonuhreja tullut muutama lisää. Muun maailman tiedotusvälineistä on yritettävä selvittää, mitä on tapahtunut. Venäjä ja Suomi ovat Tsernobylin tyyliin yhtä mieltä: ei ole tarpeen tietää mitään. Norjalta voisi odottaa uutisia.
Vierailija kirjoitti:
Muistan sen pienen ristiriidan, kun lehmät kehotettiin pitämään sisällä, mutta päiväkotilapsille ei ollut mitään vaaraa olla päivittäin ulkona.
Miksi tuossa olisi ristiriitaa? Lehmä syö tonnitolkulla apilaa ja muuta kasvustoa, johon laskeumaa on voinut tipahdella, siinä missä päiväkotilapsi pääsääntöisesti ei syö.
Olin masuasukki