Kuparikierukasta kokemuksia?
Nyt se ikuisuusktsymyysymys eli millaisia kokemuksia teillä on kuparikierukasta? Olem varannut ajan asennukselle. Pisteleekö langat ja onko kuukautisista tullut karseat?
Kommentit (28)
Kuparikierukka ollut yhteenså 27 vuotta ja sopii aurallista migreeniä sairastavalle. Tämä viimeksi laitettu saa olla niin kauan kuin tarvin ja ilmeisesti vielä aika pitkään.
Vuoto muuttui vajaasta 5 päivästä 7-8 päivään ja runsastui ja ikävä ettå ei voi tamponia käyttää. Kolmas ja neljäs päivä tyyliä hana auki ja roiskeita vessassa vaikka kuinka olisi tarkkana. Veriarvot ihan kelvolliset.
Tuota vuotoa lukuunottamatta erittäin tyytyväinen. Kuukautiskierto ei ole häiriintynyt vaan pysynyt tasan 28 päivänä niin kuin aina ja kapine ei tunnu minulle eikä miehelle. Kuukautisten aikana parina päivänä supistelee ja sattuu mutta ennen kierukkaa ja kierukan aikana ei suurta tuskaa.
Kierukat on kerta kerralta parantuneet.
Ihana kun ei tarvitse joka päivä hermoilla pillerin muistamista.
Suosittelen.
Minulla on myös vain hyvää sanottavaa kuparikierukasta. Ollut nyt 3,5 vuotta. Asennus ei varsinaisesti sattunut, tuntui vain epämiellyttävältä. Pari tuntia asennuksen jälkeen vähän supisteli. Minulle asennettiin Flexi T niin on vain yksi lanka, jonka tunnustelemalla itse tuntee mutta mies ei koskaan ole kuulemma tuntenut. Kuukautiset kestävät viisi päivää, eli päivän enemmän kuin ennen kierukkaa. Vuoto on vähän runsastunut, mutta määrällisesti ei ole kuitenkaan runsasta. Enimmäkseen niukkaa vuotoa päivä, pari päivää normaalia ja loput niukkaa.
Kivut tuntuvat selässä supisteluina, ja vaihtelee paljon kierrosta riippuen kuinka kipeät menkat tulee, joskus enemmän ja joskus vähemmän :D mutta pärjään ilman kipulääkkeitä ja pahimmatkin kivut menee yhdellä buranalla, eli ainakaan minulle ei tehnyt infernaalisia tuskia.
Niin ja olen synnyttämätön, eli Flexi T oli se pienempi malli.
Minä olen ollut kuparikierukkaan kovin tyytyväinen. En ole synnyttänyt ja nyt on toinen kierukka menossa (en muista yhtään minkämerkkisiä).
Ensimmäinen kierukka oli ilmainen, otin sen parikymppisenä ja pidin sitä 7 vuotta. Toinen maksoi asennuksineen 180 e. En koskaan harrasta seksiä kuin kerran pari vuodessa, että sikäli aika kalliiksi ehkä tulee, mutta kun haluan huolettoman ja vaivattoman hormonittoman ehkäisyn jota ei tarvitse ajatella niin kuparikierukka sopii siihen tarkoitukseen.
Asentaminen sattui, erityisesti ensimmäisellä kerralla (toisen kierukan asensi varovaisempi/osaavampi lääkäri). Kamala läpipistävä kipu ja samana iltana alkoivat hirveät krampit, kuin todella pahat kuukautiskivut. Sen jälkeen ei mitään ongelmia. Minulla on aina ollut epäsäännölliset, aika runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Pärjään edelleen kuukupilla ja kuparikierukan aikana viime vuosina kuukautiset ovat muuttuneet vaan helpommiksi.
Mulla on hormonikierukka ja olen ollut tyytyväinen. Vuodot ovat poissa.
Olen synnyttämätön ja laitto oli todella kivulias. En ole ikinä muissa yhteyksissä niin kovaa kipua tuntenut, siis niin kovaa, että hyvä ettei järki lähtenyt, mutta silti sanon että laitto oli kannattava toimenpide. Loppupäivä asennuksen jälkeen meni kyljellään huiliessa. Eli siihen kannattaa varautua, eli kipulääkkein ja huilaamisella.
Eli mun kanta: mieluiten kerran viiteen vuoteen aivan järjetön kipu kuin synnytyksiä (jossa myös oletettavasti yhtä järjetön kipu) ja lapsia (horrorterror). Vähemmällä pääsee näin, eikä vuotojakaan ole.
Minulla oli kuparikierrukka 6 kk kunnes tulin raskaaksi. Vuodot oli niin runsaat että työnsi kierrukan kohdunkaulaan.
Kuparikierukasta jäi huonot muistot, ensinäkin kuukautiset runsastuivat entisestään, ja pahinta oli ehkäisyn pettäminen eli tulin vasten toiveitani raskaaksi kuparikierukasta huolimatta. Päädyin abortointiin, ja samassa yhteydessä poistettiin kuparikierukka.
Suosittelisin ap:lle hormoonikierukkaa, sillä se oli mulle tehokas ehkäisyn kannalta kuin myös lopetti menkkavuodot kokonaan.
Itselläni kuukautisista tuli runsaat ja kivuliaat kuparikierukan myötä ja 2,5 vuoden käytön jälkeen poistatin sen. Valitettavasti kivut eivät poiston myötä helpottaneet vaan joudun välillä olemaan pois töistä kipukohtausten vuoksi. Lääkärit ovat heti tyrkyttämässä hormonikierukkaa kipuihin, mutta toistaiseksi en halua ylimääräisiä hormoneja kehooni.