Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuparikierukasta kokemuksia?

Vierailija
09.08.2019 |

Nyt se ikuisuusktsymyysymys eli millaisia kokemuksia teillä on kuparikierukasta? Olem varannut ajan asennukselle. Pisteleekö langat ja onko kuukautisista tullut karseat?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuparikierukka nyt neljä vuotta. Langat eivät ole haitanneet, mutta kuukautiset olivat todella, todella runsaat ensimmäiset kaksi vuotta. Nyt ovat siedettävät, mutta kestävät edelleen 8 päivää.

Vierailija
2/28 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkutilanteeni oli, ettei menkkakipuja juurikaan ja kuukautiset niukat. Ensimmäiset kuukaudet asennuksen jälkeen otin Buranaa pari menkkojen aikana ja jouduin vaihtamaan tamponin 2-3 h välein. Oli myös hajuongelmia alapään kanssa. Menkat säännölliset.

Kun tilanne n vuoden kohdalla tasoittui, niin menkkojen kivut palautui lähelle nollaa ja kuukautiset niukkeni, mutta hieman runsaammat kuin "alkuperäisessä tilanteessa" ennen kierukkaa.

Asennus oli hieman kivuliasta, lähinnä ahdistavaa kun oli pakko kestää siinä haarat levällään se asennus (oli nopeaa). Maha oli myös tosi turvonnut pallo ja vuotoa oli pari ekaa kuukautta.

Ei ole 3 v aikana myöskään sattunut raskautumisia. Langat ei pistä miestä.

Halpa ja hyvä vaihtoehto (ainakin Espoossa myös eka kuparikierukka on kunnalla ilmainen). Tykkään, kun on hormoniton vaihtoehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli hormoonikierukka, joka sopi muuten mutta iho meni tosi huonoon kuntoon. Vaihdoin kuparikierukkaan. Nyt toinen menossa. Menkat eivät ole koskaan olleet runsaat – ja hormoonikierukan aikoihin ne jäivät kokonaan pois. Ehkä menkat aavistuksen runsastuivat kuparikierukan myötä. Kestää 4 päivää, joista kahtena kunnon vuotoa. Käytän kuukuppia. Ei ole ollut mitään muita oireita. Asennuksetkin menneet aina ok vaikka onkin vähän inhottavaa. Eli todella tyytyväinen olen. Nyt vanhempana tunnen myös iloa siitä, etten työnnä ylimääräisiä hormooneja kehooni. Eli en oikein enää voisi kuvitella käyttäväni muita vaihtoehtoja (tietty kondomia, jos vakituisesta suhteestani eroaisin).

Vierailija
4/28 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asennuksen jälkeen parit ekat menkat oli kipeitä, ei pistele langat ja kuukatiset muuttuivat runsaammiksi, mutta ihan siedettävät ovat. Ei negatiivistä sanottavaa. Ollut mulle hyvä vaihtoehto.

Vierailija
5/28 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään vaivoja. Suosittelen varauksetta.

Vierailija
6/28 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 vuotta ollut, kolmas kuparikierukka menossa. Kuukautiset oli ennestäänkin runsaat ja kivuliaat, kierukka ei pahentanut tilannetta. Asentaminen nipistää aina jonkun verran. Langat ei ole koskaan tökkineet miestä ja nyt taitaa olla sellainen versio, missä on vaan yksi lanka. Tykkään, kun on hormoniton ja huomaamaton.

Vierailija
7/28 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammikuussa laitoin kuparikierukan yksityisellä, maksoi noin 200e. On ollut kyllä hintansa arvoinen, vaikka aika kalliiksi tuli.

Laitto sattui jonkun verran, muttei lähellekään niin paljon, mitä etukäteen pelkäsin. Menkat on jonkin verran runsastuneet. Laiton jälkeen olivat tosi runsaat, mutta nyt jo niukentuneet. Mies tunsi aluksi langat, mutta enää ei.

Voin siis suositella! Helpottaa elämää huomattavasti.

Vierailija
8/28 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän runsaammat menkat tuli, kierukka otettiin parin vuoden päästä pois kun leikattiin kohdunulkoinen raskaus. Niitähän kuparikierukka ei ehkäise. Steriloitiin samassa leikkauksessa, niin ei tarvinnut enää kierukoita.

Vierailija
9/28 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden ollut ja hyvin toimii. Joskus langat kuulemma pistävät, mutta aika harvoin, yleensä ovat ns. kääntyneenä taaksepäin. Menkat oli ennestään runsaat ja nyt ovat runsaammat, kunnon vuotoa 4 päivää, tiputtelua tuohon päälle muutamia päiviä. Jos ihan kaikki pienet ruskeat läikätkin lasketaan vielä, niin enimmillään on kestänyt 12 päivää, yleensä kuitenkin n. 9 päivää. Mutta kovempaa vuotoa tosiaan tuo 4 päivää, aiemmin oli 3 ja yleensä menkat kestivät 6-8 päivää yhteensä ilman kierukkaakin. Hormonivalmisteet aiheuttivat paljon ikävämpiä ongelmia, menkkojen kanssa elelen mieluummin kuin esimerkiksi kuvian pimperon ja haluttomuuden :D Ei mitään kipuja ja asennuskin oli todella helppo, sekään ei kummemmin sattunut, pieni nipistys tuntui.

Eli ainut huono puoli on runsaat ja pitkäkestoiset menkat sekä satunnainen pistely pippelissä (ei kestä koko yhdyntää, riittää kun vaihtaa vähän kulmaa). Minua eivät kuitenkaan menkat hirveästi häiritse, koska kivut eivät ole lisääntyneet ja olin jo ennestäänkin tottunut runsaahkoihin menkkoihin. Käytän tamponia päivisin, sidettä öisin, ja tiputtelupäivinä riittää pikkuhousunsuoja.

Vierailija
10/28 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen pistettä siitä, että sanotte "kierukka" eikä "kierrukka" :)

Vierailija
11/28 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkat oli runsaat, mutta siedettävät. Ei muuta haittaa. Halusin kuitenkin sterilisaation, ei ehkä olisi kannattanut vaan vaihtaa vaan kierukka (oli lähemmäs 7 vuotta). En tiedä miksi, mutta sterin jälkeen on tullut ihan saatan alliset kivut ja vatsan turvotus menkkojen 2 ekaa päivää. Onko sattumaa vai miksi kivut tuli heti steriloinnin jälkeen? Kun eihän kuparilla pitäisi olla minkäänlaisia suojaavia vaikutuksia? No, menkat on lyhentyneet normaalimitaisiksi 3-4 päivää entisen 7 sijaan.

Vierailija
12/28 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota flexi-t tai gynefix, älä ota nova-t merkkistä!

Vierailija
13/28 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tammikuussa laitoin kuparikierukan yksityisellä, maksoi noin 200e. On ollut kyllä hintansa arvoinen, vaikka aika kalliiksi tuli.

Laitto sattui jonkun verran, muttei lähellekään niin paljon, mitä etukäteen pelkäsin. Menkat on jonkin verran runsastuneet. Laiton jälkeen olivat tosi runsaat, mutta nyt jo niukentuneet. Mies tunsi aluksi langat, mutta enää ei.

Voin siis suositella! Helpottaa elämää huomattavasti.

200e ei todellakaan ole kallis 5 vuoden ehkäisystä! Ja varsinkin jos se maksetaan vielä puoliksi kumppanin kanssa (kuten kuuluisi).

Vierailija
14/28 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vastauksista!

Asennus ja elämän muuttuminen kierukan myötä tietenkin jännittää. Nämä kokemukset kuitenkin huojenti hieman oloani, vaikka tiedän, että kuparikierukka ei välttämättä sovi kaikille.

Ap

Vierailija
15/28 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennestään runsaat menkat tuli vielä runsaammiksi. Piti käyttää inkositeitä pari ekaa päivää menkoista. Hyvää oli että huoleton ehkäisy sen pari vuotta kunnes petti ja olin raskaana. Ihana luonnon ihme tuhisee tuossa nyt vieressä ❤️

Tällä hetkellä kumi ehkäisyä kun en hormoneja halua ja mies ei ole saanut aikaiseksi mennä vasektomiaan edes jonoon.

Vierailija
16/28 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mulla ei pysynyt paikoillaan ja langat pisteli miestä.

Pari kertaa yritettiin asentaa uusiksi, tuli lopulta itsestään ulos kuukautiskuppiin.

Ja toisekseen: tunnen kierukasta huolimatta syntyneen lapsen.

Eli jos ei haittaa runsastunut vuoto, asentamisen vaiva ja raskausriski niin voihan sitä sitten harrastaa.

Vierailija
17/28 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa olin tulossa sanomaan.

Olin etukäteen tutkinut ennen laittoa, että Flexi-t on paras, joustaa parhaiten jne. Gyne kuitenkin laittoi Nova-t:n, kun katsoi, että se muka oli minulle sopivampi. No, se ei kerennyt olla kuin pari kuukautta, kun oli tullut itsestään pois. Ja kuukautisten aikaan kivut olivat järkyttävät.

Tämän jälkeen laitettiin Flexi-t, jonka kanssa ei ollut mitään ongelmia.

Vierailija
18/28 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako terveyskeskuksessa itse päättää, minkä näistä itselleen ottaa? Asun Helsingissä ja minulle asennetaan kierukka ilmaiseksi.

Ap

Vierailija
19/28 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttämätön nuori nainen. Olen sen verran vainoharhainen paksuksi paukahtamisesta, että ajateltiin kumppanin kanssa mennä kriittisimmät päivät tuplaehkäisyllä sitten. Minua ei niin pelota tieto siitä, että joillakin on kierukka pettänyt.

Ap

Vierailija
20/28 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako terveyskeskuksessa itse päättää, minkä näistä itselleen ottaa? Asun Helsingissä ja minulle asennetaan kierukka ilmaiseksi.

Ap

Maksutta laitettiin minulle kunnallisella ja sain vaikuttaa merkkiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan