Miksi niin monet luulevat, että anoreksiaa sairastava on automaattisesti
luurangonlaiha? Tiesitkö sinä, että anorektikko voi olla minkä kokoinen vain? Moni on myös ihmetellyt, että aikuinen ihminen voi sitä sairastaa, se ei olekaan mikään laihojen teinityttöjen sairaus. Sitä voi sairastaa myös aikuinen isokokoinen mies.
Kommentit (32)
Pitääkin tutustua anoreksian oireisiin ja määritelmään.
Mutta kun olin huolissani kaveristani, jolle ei ruoka maistunut, niin en olettanut, että hänen pitäisi olla langanlaiha, sillä hän oli lihaksikas mies. Häiriötä syömisessä oli, mutta se meni onneksi ohi, vaikka jatkuikin viikkoja.
No ajatteletko sä ensimmäisenä 150-senttistä runopoikaa, kun kuulet, että miss Suomella on uusi poikaystävä? Vai pitkää jääkiekkoilijaa?
Vierailija kirjoitti:
No ajatteletko sä ensimmäisenä 150-senttistä runopoikaa, kun kuulet, että miss Suomella on uusi poikaystävä? Vai pitkää jääkiekkoilijaa?
Sairaudet on pikkuisen eri asia.
Vierailija kirjoitti:
No mistäköhän mahtaisi johtua? Yleensä asiat ajatellaan juuri stereotypioiden mukaan ja kyseessä kuitenkin sairaus, joka aiheuttaa pakonomaista laihduttamista.
Sieltähän se tuli. Olet näitä, jotka ovat lukeneet vain Wikipediasta sairauden kärjistetyt oireet, etkä ymmärrä että kyseessä on mielen sairaus joka ei todellakaan perustu pelkkään painoon tai ulkonäköön.
Isoin anoreksiaan kuollut ihminen oli käsittääkseni joku brittinainen. Sairastui vatsalaukun ohitusleikkauksen jälkeen anoreksiaan. Laihtui 500-kiloisesta reilu 300-kiloiseksi ja kuoli.
Eikö anoreksiaan liity yleensä se, että ei syödä juuri ollenkaan tai lopetetaan jopa kokonaan syöminen? Mikäli olen sen oikein käsittänyt. Jos ihminen ei syö, pidemmällä aikavälillä hänestä tulee tosi laiha tai alipainoinen. Tietenkin lihavakin ihminen voi sairastua anoreksiaan, mutta ainakin alussa hän laihtuu vain normaalipainoiseksi.
Ja se nyt on itsessään selvä asia, että myös miehet tai naiset voi sairastaa anoreksiaa, ei vain teinitytöt. Luulisi sen jokaisen tajuavan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö anoreksiaan liity yleensä se, että ei syödä juuri ollenkaan tai lopetetaan jopa kokonaan syöminen? Mikäli olen sen oikein käsittänyt. Jos ihminen ei syö, pidemmällä aikavälillä hänestä tulee tosi laiha tai alipainoinen. Tietenkin lihavakin ihminen voi sairastua anoreksiaan, mutta ainakin alussa hän laihtuu vain normaalipainoiseksi.
Ja se nyt on itsessään selvä asia, että myös miehet tai naiset voi sairastaa anoreksiaa, ei vain teinitytöt. Luulisi sen jokaisen tajuavan.
Joo, ja anoreksiaan kuuluu myös usein jatkuva laihdeuttaminen tai painon tarkkailu, tai sen painon voi saada alas myös hirveällä kuntoilulla ei pelkästään syömättä jättämällä. Ja kysessä on ennen kaikkea psyykkinen sairaus, joka näkyy syömättömyydessä tai painon tarkkailussa.
Painon laskeminen tietyn prosenttimäärän on diagnostinen kriteeri. Usein siinä on jo ehtinyt sairaalloisen laihaksi.
Syömishäiriön piirteitä tai epätyypillinen syömishäiriö sen sijaan voi olla hyvinkin monennäköisellä ihmisellä.
Diagnostisiin kriteereihin taitaa kuulua myös huomattava painonlasku. Toki anorektikon ajatusmaailma ja diagnoosi säilyy, vaikka paino saataisiin nousuun. Mutta diagnoosin saaminen vaatii sen, että jossain vaiheessa on käyty vaarallisen alipainon puolella.
No ei lihava tai edes normaalipainoinen anorektikko ole kovin uskottava :D
Vierailija kirjoitti:
Lihava ihminen tai normaalipainoinen voi myös sairastua anoreksiaan. Eihän kummastakaan heti tule langanlaihaa, ensin pitää laihtua. Ja varsinkin lihavalla se kestää kauemmin.
En tiedä mutta kaikki jotka tiedän ovat laihtuneet luurangon laihaksi.En ole koskaan kuulut tai nähnyt lihavaa anorektikkoa.Bulimia on eri asia siinä syödään kauheesti ja sitten oksennetaan.Nämä yleensä eivät niin paljon laihdu mutta sairastuvat helpommin suun ja nielun sairauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Diagnostisiin kriteereihin taitaa kuulua myös huomattava painonlasku. Toki anorektikon ajatusmaailma ja diagnoosi säilyy, vaikka paino saataisiin nousuun. Mutta diagnoosin saaminen vaatii sen, että jossain vaiheessa on käyty vaarallisen alipainon puolella.
Sairastan anoreksiaa ja en ole vielä käynyt alipainon puolella. Enkä usko, että tämä nykyisellä hoidolla käykään. Sorry.
Vierailija kirjoitti:
Anorektikko voi ja hänen kuuluukin paranemisen myötä saavuttaa normaalipaino. Syömishäiriöissä on paljon harmaata aluetta ja tietyllä tapaa anorektikko on usein loppuelämänsä anorektikko (samaan tapaan kuin alkoholisti on alkoholisti kuiville päästyäänkin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastan anoreksiaa ja en ole vielä käynyt alipainon puolella. Enkä usko, että tämä nykyisellä hoidolla käykään. Sorry.
Sehän on erittäin hyvä, olen iloinen puolestasi. Onko sinulla siis anoreksian diagnoosi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anorektikon näkemys alipainosta voi olla hieman erilainen.
Minä tämmösenä 100-kilosena läskinä ottaisin aivan mielelläni anoreksian! Saisinpahan ihmisarvoni takaisin. Olen ollut anorektikko ja sain suorastaan ihanaa kohtelua, nyt lihavana minua kohdellaan kirjaimellisesti kuin kasa paskàa.
Anoreksia on suomeksi "ei ruokaa". Millainen tulee ihmisestä, joka ei syö? Laiha. Joten onnea vaan, teille vankoille anorektikoille! Olette samaa sakkia, kuin palstan vegaani, joka vaati että saa syödä kanaa ainakin pari kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Minä tämmösenä 100-kilosena läskinä ottaisin aivan mielelläni anoreksian! Saisinpahan ihmisarvoni takaisin. Olen ollut anorektikko ja sain suorastaan ihanaa kohtelua, nyt lihavana minua kohdellaan kirjaimellisesti kuin kasa paskàa.
Miksi et laihduta terveellisesti? Höttöhiilarit ja kaloripitoiset juomat pois. Ja aloita vaikka kävelemään tai pyöräilemään.
No mistäköhän mahtaisi johtua? Yleensä asiat ajatellaan juuri stereotypioiden mukaan ja kyseessä kuitenkin sairaus, joka aiheuttaa pakonomaista laihduttamista.