Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huh. Lukio alkoi taas teinillä ja kirjoihin meni valtavasti rahaa!

Vierailija
09.08.2019 |

Ekan kurssin kirjat (abivuosi) 260 euroa.

Mietin vaan, miten moni valittaa pienestäkin maksusta peruskoululaiselle. Siis valittaa, että ei ole varaa maksaa. (Ei pelkästään, että lain mukaan peruskoulu on ilmainen) Mistä heille rahat lukiota varten?

Kommentit (187)

Vierailija
181/187 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä aihe on joka syksy ISO YLLÄTYS, huoh.

En ole itse käynyt lukiota ja kyllä mulle oli yllätys kuin PALJON niitä kirjoja tarvittiin. Maksullisuuden tiesin kyllä, mutta jos peruskoulussa yhdestä oppiaineesta on se korkeintaan pari kirjaa vuodessa, en osannut kuvitella, että vaikka pitkässä matikassa on viisi kirjaa vuodessa. Aiheesta ei myöskään tullut juttua sen tarkemmin ystävien kanssa, eikä lähisuvussa ole lukion käyneitä lapsia.

Nyt toisen kohdalla tietää jo valmiiksi ja aloitimme käytettyjen kirjojen etsimisen heti kun kirjallista tuli. Ei tarvinnut ensimmäisiin kursseihin ostaa kuin yksi uusi kirja, muut löytyivät käytettyinä. Harmi vain, että todennäköisesti ei itse saada näistä mitään koska ops vaihtuu taas.

Vierailija
182/187 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse makselin kaikki lukiokirjani aikanaan sillä n. 100e tuella jonka sain. Hyvin riitti. Onnistuin kyllä usein ostamaan käytettyjä ja joskus ostettiin kaverin kanssa yhteinen ja istuttiin sitten aina vierekkäin tunnilla ja kirjoitettiin kaikki tärkeä vihkoihin. Oppii oikeasti jopa paremmin kun pakko muistaa kaikki! Joskus mulla oli vanhan opsin kirja, kun olin niin halvalla semmoisen saanut. Samat asiathan niissä on, vaikka eri järjestyksessä. Rahastuksen takiahan niitä vaihdellaan.

Lukio meni läpi hyvillä arvosanoilla vaikka pihistelin välineissä pahastikin :) kaiken ei tarvi olla aina priima, joskus jopa parempi kun ei ole!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/187 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelastakaa Lapset - järjestöllä on Eväitä elämään - avustusohjelma koulukirjojen avustusta varten. Itse sain yksinhuoltajana lastenvalvojalta tiedon. En kuitenkaan taida kehdata hakea, kun vuosituloni ovat kuitenkin yli 43000€ ja on varaa. Pelan sivuilta löytyy tietoa.

Vierailija
184/187 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ongelma voitaisiin ratkaista myös niin, että lukioihin laitettaisiin lukukausimaksut rikkaiden perheiden lapsille.

Esim. Jos perheen vuositulot ovat 100000 euroa vuodessa, lukukausimaksu 5000 eur, jos vuositulot 150 000 euroa vuodessa, vuosimaksu 10 000 euroa, jos vuositulot 200000 euroa vuodessa, vuosimaksu 20 000 euroa, jos vuositulot 250 000 euroa vuodessa lukukausimaksu 25 000 euroa, jos vuositulot 80 000 vuodessa lukukausimaksu 300 euroa.

Nämä rahat sitten jaettaisiin muille "köyhempien tai keskituloisten" perheiden lapsille kirjoina, läppäreinä, yms. Lukioiden kirjastoihin voitaisiin ostaa kurssikirjat.

Tämä olisi kohtuullista! Ja samalla ympäristö ystävällistä, koska liika kuluttaminen rasittaa ympäristöä. Ja kulutus on ilmeisesti suoraan verrannollista perheen brutto tuloihin.

Tästä voisi päättäjät kehittää uuden lakiehdotuksen, lukio maksut.

Meinasi oksennus tulla kun luin tämän sosialistipaatoksen! Millä perusteella tavallisten työssäkäyvien vanhempien velvollisuus olisi maksaa toisten perheiden opiskelukulut? Johan 100 000€ tulee täyteen kun kaksi asiantuntijaa tienaa peruspalkkaa. Olen itse yksinhuoltaja ja jään yksin tuloissa puoleen tuosta, mutta häpeäisin silmät päästäni jos naapuriperheeltä ruvettaisiin ryöstämään rahaa minun lapseni opintojen takia. Tämmöisissä sosialismiehdotuksissa ei ole mitään kohtuullista. Löytyykö Suomesta enää lainkaan ihmisiä joiden mielestä yhteiskunnan tai jonkun muun ei aina kuulu maksaa kaikkea kansalaisen itsensä puolesta? Kukaan ei aloita keskustelua perusopetuksen kustannuksista, koska yhteiskunta maksaa sen, mutta johan alkaa joka syksy sama huuto kun toisen asteen koulutukseen pitäisi lapselleen vähän itsekin satsata. Haukutaan yhteiskuntaa ja kirsikkana kakun päälle tulee tämmöiset naapurinryöstöehdotukset

Vierailija
185/187 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse makselin kaikki lukiokirjani aikanaan sillä n. 100e tuella jonka sain. Hyvin riitti. Onnistuin kyllä usein ostamaan käytettyjä ja joskus ostettiin kaverin kanssa yhteinen ja istuttiin sitten aina vierekkäin tunnilla ja kirjoitettiin kaikki tärkeä vihkoihin. Oppii oikeasti jopa paremmin kun pakko muistaa kaikki! Joskus mulla oli vanhan opsin kirja, kun olin niin halvalla semmoisen saanut. Samat asiathan niissä on, vaikka eri järjestyksessä. Rahastuksen takiahan niitä vaihdellaan.

Lukio meni läpi hyvillä arvosanoilla vaikka pihistelin välineissä pahastikin :) kaiken ei tarvi olla aina priima, joskus jopa parempi kun ei ole!

Materiaalit tuottaa kustantajat, mutta ops-muutoksista päättää valtio. Valtiovallan edustajat ei ops-muutoksia suunnitellessaan mieti mitään rahastuksia. Materiaalien tekijöillä ja tuottajilla on sitten vaihtoehtona joko tehdä materiaalit uusiksi vastaamaan uusia opetussuunnitelmia tai luopua koko hommasta. Kunkin aineen opettaja päättää mitä materiaalia opiskelijoilla ostattaa.

Vierailija
186/187 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma lapseni aloitti lukion. Koulusta saivat läppärit, jotka saa omaksi koulun loppuessa. Palauttaa täytyy, jos keskeyttää. Kirjoja ostettiin jo heinäkuussa 1. Jaksoon. Rahaa meni 118€. Saatiin yksi kirja jamerasta käytettynä. Suuri osa digikirjoja ja olivat halvempia kuin paperikirjat.

Laskin pitäää kai vielä hankkia, vaikka poika kyllä sanoi, että läppärin laskimella pärjää. Miten muilla laskin asia?

Se varmaan riippuu siitä, saako läppäri olla kokeissa mukana.

Vierailija
187/187 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä aihe on joka syksy ISO YLLÄTYS, huoh.

Liukas keli yllätti autoilijat!