Huh. Lukio alkoi taas teinillä ja kirjoihin meni valtavasti rahaa!
Ekan kurssin kirjat (abivuosi) 260 euroa.
Mietin vaan, miten moni valittaa pienestäkin maksusta peruskoululaiselle. Siis valittaa, että ei ole varaa maksaa. (Ei pelkästään, että lain mukaan peruskoulu on ilmainen) Mistä heille rahat lukiota varten?
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monikkoperhet saa monikkoalennuksia erittäin moneen paikkaan.
Yllätyin, kun tutustuin kaksosten äitiin.
Mikään pikku monikkoalennus ei riitä korvaamaan monikkojen aiheuttamia lisäkuluja.
Minulla on kaksoset. Säästin todella suuren summan rahaa, kun sain kaksi lasta hoidettua yhdellä äitiys- ja perhevapaalla. Äitiysloman osalta säästö (palkan ja äitiysrahan erotus) oli noin 1000 eur/kk ja kotihoidon tukijakson osalta noin 3000 eur/kk ja lisäksi pitäisi huomioida positiivinen vaikutus eläkekertymään. Kaksosista aiheutuvat pienet lisäkulut eivät nouse lähellekään noita summia. Olen siis reilusti plussan puolella!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä amisteini oli koko kesän töissä. Verojakaan kun ei tarvitse maksaa kun tienesti jää alle 10 000e/v niin hyvin pärjää koko vuoden koulun kustannuksista.
Miksi ap teini ei ollut kesätöissä?Mikä ihmeen 10 000 euron raja? Oikeasti paljon matalampi. Harva alaikäinen saa kovin kummoista palkkaa kesätöissä jos työpaikkaa edes saa. Yleensä alle 18-vuotiaita ei oteta ja jos pääsee, palkka on tosi pieni.
Verokortissa oli rajana tuo. On alle 18-v tuntipalkka oli n. 15e ja normaali 38h viikkotyöaika plus hieman ylitöitä.
Kannattaa pohtia sitä alaa jo aikaisin missä työllistyy.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi hyvä, että kaikki kouluvelvollisuuden jälkeinen opiskelu olisi maksullista. Lukuvuosimaksut, johon kuuluu pakolliset kurssit ja ruokailu. Jos haluaa ylimääräistä, niin maksaa siitä sitten enemmän.
Vähän liian hyvin on asiat, jos parisataa euroa vuodessa tekee mahdottoman loven lompakkoon. Siinä kohtaa kannattaisi pitäytyä siinä omassa yhteiskuntaluokassaan ja laittaa pentu amikseen, tai jos ei suostu, niin ostamaan itse omat kirjansa.
Niinhän te porvarit toivoisitte, että köyhät eivät saisi kouluttautua mutta onneksi tämä hallitus tekee toisen asteen maksuttomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä amisteini oli koko kesän töissä. Verojakaan kun ei tarvitse maksaa kun tienesti jää alle 10 000e/v niin hyvin pärjää koko vuoden koulun kustannuksista.
Miksi ap teini ei ollut kesätöissä?Mikä ihmeen 10 000 euron raja? Oikeasti paljon matalampi. Harva alaikäinen saa kovin kummoista palkkaa kesätöissä jos työpaikkaa edes saa. Yleensä alle 18-vuotiaita ei oteta ja jos pääsee, palkka on tosi pieni.
Katsopa veroprosenttilaskurilla. Kymppitonnin vuosituloista ei mene lainkaan veroja. Eläke- ja työttömyysvakuutusmaksut (yhteensä 8,25 %) kyllä menevät. Minunkin teekkaripoikani on tänä vuonna ollut 5 kuukautta töissä 1700 euron kuukausipalkalla, eikä veroja ole mennyt lainkaan
Vierailija kirjoitti:
Olen tätä miettinyt, kun meilläkin ajankohtaista lukion hankinnat, mopokortit ym. kahden teinin kanssa, että miten vähävaraiset perheet selviää tästä vaiheesta? No mopokortti nyt ei toki ole ollenkaan pakollinen, mutta siis tuo toinen aste, oli sitten lukio tai amis, niin maksaahan se, eikä ilman koulutusta nykymaailmassa pärjää.
Miten nämä perheet, joissa on viisi lasta, kolme koiraa ja seitsemän hamsteria, eikä varaa ostaa ekaluokkalaiselle reppua, ovat ajatelleet selvitä viiden lapsen kouluttamisesta? Tai osa-aikatyössä käyvä yh, joka joutuu laskemaan joka sentin.
Ennakointi. Meillä on säästetty lapsille koulutusta, autokouluja, asumista jne varten heti syntymästä asti. Toinen meistä oli välillä työtönkin ja silti säästettiin. Ei tarvitse kuukaudessa paljoakaan laittaa sivuun, kun on lukion alkaessa mukava summa. Siinä on kuitenkin 16 vuotta aikaa säästää.
Mutta ihmiset laittaa rahansa mihin huvittaa, vaikka sitten johonkin koiraan, meillä panostetaan lasten koulutukseen. Huomattavasti älykkäämpi kohde laittaa rahansa.
Sekin vielä, että jos kirjat ostaa kovasti etukäteen, niihin voi tulla muutoksia. Meillä ainakin oli muutama näitä eiku mutku-opeja, jotka vaihtoivat kirjasarjaa pari päivää ennen kurssin alkua tai päättivät, ettei kirjaa X tarvitakaan. Toiset opettajat taas vaativat digikirjojen käyttöä, jolloin kirja saattaa olla ihan samanhintainen, mutta sitä ei voi myydä, ostaa käytettynä eikä se usein myöskään toimi kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tätä miettinyt, kun meilläkin ajankohtaista lukion hankinnat, mopokortit ym. kahden teinin kanssa, että miten vähävaraiset perheet selviää tästä vaiheesta? No mopokortti nyt ei toki ole ollenkaan pakollinen, mutta siis tuo toinen aste, oli sitten lukio tai amis, niin maksaahan se, eikä ilman koulutusta nykymaailmassa pärjää.
Miten nämä perheet, joissa on viisi lasta, kolme koiraa ja seitsemän hamsteria, eikä varaa ostaa ekaluokkalaiselle reppua, ovat ajatelleet selvitä viiden lapsen kouluttamisesta? Tai osa-aikatyössä käyvä yh, joka joutuu laskemaan joka sentin.Ennakointi. Meillä on säästetty lapsille koulutusta, autokouluja, asumista jne varten heti syntymästä asti. Toinen meistä oli välillä työtönkin ja silti säästettiin. Ei tarvitse kuukaudessa paljoakaan laittaa sivuun, kun on lukion alkaessa mukava summa. Siinä on kuitenkin 16 vuotta aikaa säästää.
Mutta ihmiset laittaa rahansa mihin huvittaa, vaikka sitten johonkin koiraan, meillä panostetaan lasten koulutukseen. Huomattavasti älykkäämpi kohde laittaa rahansa.
Kuka muistaa vielä tarinan heinäsirkasta ja muurahaisesta?
Minä olen hyvin huolestunut siitä, että täällä on yhä sankemmin joukoin noita heinäsirkkoja - ei se muurahaistenkaan työpanos loputtomiin riitä 😐
Avaa se ”kallis” kirja ja kuvittele että kaikki sivut ovat tyhjiä. Ala sitten miettimään, paljonko menisi aikaa ja rahaa hankkia niille sivuille itse se sisältö mikä kirjoissa on. Mieti sitten uudestaan, onko kirja kallis. Taas on alkanut joka syksyinen vakiovinkuminen siitä, että nuoren tulevaisuuteen pitää satsata hieman itsekin rahaa, ja kaiken vapaa-aikansa materiaalien tuottamisen työryhmissä istuneet opettajat saisivat palkan tekemästään uurastuksesta, johon ovat käyttäneet viikonloppunsa ja lomansa useiden vuosien ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nämä perheet, joissa on viisi lasta, kolme koiraa ja seitsemän hamsteria, eikä varaa ostaa ekaluokkalaiselle reppua, ovat ajatelleet selvitä viiden lapsen kouluttamisesta? Tai osa-aikatyössä käyvä yh, joka joutuu laskemaan joka sentin.Ennakointi. Meillä on säästetty lapsille koulutusta, autokouluja, asumista jne varten heti syntymästä asti. Toinen meistä oli välillä työtönkin ja silti säästettiin. Ei tarvitse kuukaudessa paljoakaan laittaa sivuun, kun on lukion alkaessa mukava summa. Siinä on kuitenkin 16 vuotta aikaa säästää.
Mutta ihmiset laittaa rahansa mihin huvittaa, vaikka sitten johonkin koiraan, meillä panostetaan lasten koulutukseen. Huomattavasti älykkäämpi kohde laittaa rahansa.Kuka muistaa vielä tarinan heinäsirkasta ja muurahaisesta?
Minä olen hyvin huolestunut siitä, että täällä on yhä sankemmin joukoin noita heinäsirkkoja - ei se muurahaistenkaan työpanos loputtomiin riitä 😐
Ei riitä ei. Pidän parempana sitä, että jokainen kustantaa lastensa opiskelun itse, kuin että valtio maksaa toisenkin asteen.
Samantien voisi poistaa lukioista keskiarvorajan, kun toiselle asteelle on mentävä koska oppivelvollisuus määrää.
Juupa juu, nyt te valitatte muutamista satasista, ei lapsi voi mennä lukioon ,vaan pitää mennä amikseen ,että saa ammatin , josta ei sitten edes pidä.Siksi lusmuilee lopun ikää laiskana.
Lukiosta on ahkeruudella tie yliopistoon , jossa valitsee ammatin ( lääkäri, tuomari jne) , missä on taattu toimeentulo ja työ. Riittää sit rahaa ja töitä. Näin ne asiat hoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
Juupa juu, nyt te valitatte muutamista satasista, ei lapsi voi mennä lukioon ,vaan pitää mennä amikseen ,että saa ammatin , josta ei sitten edes pidä.Siksi lusmuilee lopun ikää laiskana.
Lukiosta on ahkeruudella tie yliopistoon , jossa valitsee ammatin ( lääkäri, tuomari jne) , missä on taattu toimeentulo ja työ. Riittää sit rahaa ja töitä. Näin ne asiat hoidetaan.
😂😂😂😂😂😂 Kyllä Alkoonkin pitäis joku kulkulupa olla......
Vierailija kirjoitti:
Meillä meni lukion aloittavalla yli 300 euroa ekojen kurssien kirjoihin, 400 tietokoneeseen ja kuukauden välein pitää ostaa 40 € bussilippu. Kirjoja ei saanut enää tällä viikolla käytettynä kolmea lukuunottamatta joten loput yhdeksän oli pakko ottaa uutena.
Miten hänellä on 9 kirjaa ekass kurssissa?
Vierailija kirjoitti:
Avaa se ”kallis” kirja ja kuvittele että kaikki sivut ovat tyhjiä. Ala sitten miettimään, paljonko menisi aikaa ja rahaa hankkia niille sivuille itse se sisältö mikä kirjoissa on. Mieti sitten uudestaan, onko kirja kallis. Taas on alkanut joka syksyinen vakiovinkuminen siitä, että nuoren tulevaisuuteen pitää satsata hieman itsekin rahaa, ja kaiken vapaa-aikansa materiaalien tuottamisen työryhmissä istuneet opettajat saisivat palkan tekemästään uurastuksesta, johon ovat käyttäneet viikonloppunsa ja lomansa useiden vuosien ajan.
Miksei kirjat ole halvempia, kun niillä on suuri ja varma ostajakunta.
Miksi kirjoja uudistetaan koko ajan. Haluatteko tällä varmistaa tienistinne?
Tienaattw paljon vähemmän peruskoulun kirjoilla, kun niitä kierrätetään kauemmin ja tehokkaammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nämä perheet, joissa on viisi lasta, kolme koiraa ja seitsemän hamsteria, eikä varaa ostaa ekaluokkalaiselle reppua, ovat ajatelleet selvitä viiden lapsen kouluttamisesta? Tai osa-aikatyössä käyvä yh, joka joutuu laskemaaQu3 n joka sentin.Ennakointi. Meillä on säästetty lapsille koulutusta, autokouluja, asumista jne varten heti syntymästä asti. Toinen meistä oli välillä työtönkin ja silti säästettiin. Ei tarvitse kuukaudessa paljoakaan laittaa sivuun, kun on lukion alkaessa mukava summa. Siinä on kuitenkin 16 vuotta aikaa säästää.
Yliopistossa ei lukukausimaksuja ja opintolainaa saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nämä perheet, joissa on viisi lasta, kolme koiraa ja seitsemän hamsteria, eikä varaa ostaa ekaluokkalaiselle reppua, ovat ajatelleet selvitä viiden lapsen kouluttamisesta? Tai osa-aikatyössä käyvä yh, joka joutuu laskemaaQu3 n joka sentin.Ennakointi. Meillä on säästetty lapsille koulutusta, autokouluja, asumista jne varten heti syntymästä asti. Toinen meistä oli välillä työtönkin ja silti säästettiin. Ei tarvitse kuukaudessa paljoakaan laittaa sivuun, kun on lukion alkaessa mukava summa. Siinä on kuitenkin 16 vuotta aikaa säästää.
Mutta ihmiset laittaa rahansa mihin huvittaa, vaikka sitten johonkin koiraan, meillä panostetaan lasten koulutukseen. Huomattavasti älykkäämpi kohde laittaa rahansa.Yliopistossa ei lukukausimaksuja ja opintolainaa saa.
asumistukea ja opintotuki. Eli kyllä köyhäkin voi opiskella jos päätä riittää 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin on ennakoitu ja säästetty meilläkin. Ei ole ongelmaa maksaa mopo- ja ajokortteja tai kouluttaa lapsia. Pohdin tuossa, että miten tästä vaiheesta selviävät nuo perheet, joilla ei ole varaa ostaa edes sitä ekaluokan reppua, ja kaikki lapsista koituvat kustannukset yritetään maksattaa muilla.
T. Aiempi kommentoija, jota lainasit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei kirjat ole halvempia, kun niillä on suuri ja varma ostajakunta
Miksi kirjoja uudistetaan koko ajan. Haluatteko tällä varmistaa tienistinne?
Tienaattw paljon vähemmän peruskoulun kirjoilla, kun niitä kierrätetään kauemmin ja tehokkaammin.
Miksei ole halvempia ja miksi uudistetaan? Uudistustarpeen sanelee opetussuunnitelmat eli valtio. Tai lakimuutokset ja maailman tapahtumat, Materiaalit on tällöin pakko tehdä uusiksi. Kokonaisen kirjasarjan tekemiseen tarvitaan vuosia aikaa ja valtava määrä ihmisiä: kirjantekijöitä ja kustannustoimittajia, kuvittajia, taittajia, kirjailijoita, muusikoita jne. oppiaineesta riippuen. valtaosalla on yliopistokoulutus ja pitkät työurat käytännön opetustyössä oppilaitoksissa. Älykkäitä, osaavia, alastaan kiinnostuneita ihmisiä. Ei kukaan halua hyväntekeväisyysperiaatteella materiaalia tuottaa. Tekijöille ja kustantajille kuuluukin jäädä voittoa. Jos tuottaminen olisi halpaa ja helppoa, kaltaisesi kyselijät olisivat jo aikoja sitten ryhtyneet itse tekemään materiaaleja. Aloita jo tänään: ota selvää vaikkapa pitkän matematiikan opetussuunitelman vaatimuksista, selvitä mitä aiheita kuhunkin 14 kurssiin kuuluu sisällyttää ja rupea laatimaan käsikirjoitusta. Saattaa ajan oloon ajatusmaailma hieman tervehtyä.
No Mä kyllä olen ollut tottapuhuen yllättynyt, miten VÄHÄN lukiokirjoihin on mennyt rahaa! Ops vaihtui silloin kun tyttö aloitti lukion, eli kaikki kirjat oli ostettava uutena, mut ei niihin kyl hirveitä summia silti uponnut! Ens keväänä kirjoittaa ja viimevuosina sai osan kirjoista jo käytettynäkin. Ja myynyt omia kirjoa, mitä ei tarvii, ne käytetty uusien hankintaan!!
Mut sitä Mä ihmettelen, että peruskoulussa kirjat saattaa olla -90 luvulta😱lukiossa kirjat muuttuu joka vuosi!!
Mikä ihmeen 10 000 euron raja? Oikeasti paljon matalampi. Harva alaikäinen saa kovin kummoista palkkaa kesätöissä jos työpaikkaa edes saa. Yleensä alle 18-vuotiaita ei oteta ja jos pääsee, palkka on tosi pieni.