Asun Jyväskylässä, mutta työkkäri ehdotti minulle työpaikkaa Vantaalta sillä perusteella että voin kulkea työmatkat junalla
Laskin että jos joka aamu ja ilta kuljen sillä työkkärin ehdottamalla Junalla Vantaan ja Jyväskylän väliä niin 1300 euron palkasta jäisin äkkiä kuukaidessa pahasti tappiolle kun kaikki palkkarahat menisi junalla matkaamiseen. Työn vastaanottaminen ei siis ole lainkaan kannattavaa korkeiden junalippujen takia. Muuttamaan taas ei olisi mitään järkeä lähtemään sillä asuminen on Vantaalla huomattavasti vaikeampaa ja Helsingin seudun asuntotilanteen vuoksi asuntoakaan ei olisi mikään helppo löytää varsinkaan kun 1300 euron palalla pitäisi löytää sopivan kokoinen asunto minulle, lapsille ja miehelle. Mies taas käy töissä Jyväskylässä, niin olisi aivan järjetönrä että sen jälkeeen tämä joutuisi ramppaamaan junalla Vantaan ja Jyväskylän väliä eikä mies myöskään ole valmis irtisanoutumaan 2100 euron kuukausi palkkaisesta työstään vain sen takia että työkkäri vaatii minua ottamaan pikkupalkkaisen työn Vantaalta.
Oon eri, kuin aiempi keskustelukumppani. Epäilen, että on vain tuurista kiinni, herätelläänkö osa-aikaista aiemmin vai myöhemmin. Valmistuin itse yhdestä koulutuksesta muutama vuosi sitten, ja olen siitä lähtien joka kesäksi saanut näitä oman alan töitä lomasijaisena mutta nollasopparilla, lopun vuotta tehnyt yhtä muuta työtä, josta on tarjottu 10-15 h/vko. Samaan aikaan saanut soviteltua työttömyysetuutta, eli tämä on niin sanotusti "käynyt työkkärille". Nyt kuluneen kesän alussa työkkäri ilmoitti, että työllistymissuunnitelma olisi uusittava ja lähettivät pitkästä aikaa pari hakuvelvoitettakin. Mutta olin vain sitten tullut just nyt virkailijan paperipinossa seuraavaksi käsittelyyn, tämä olisi voinut tapahtua aiemminkin just kun oon saanu jopa kivan osa-aikapaikan, kuten sulle kävi.
Kysyin, että mitä jos tämän kesätyöjaksoni aikana jostain näistä velvoittavista paikoista sitten vastattaisiin kyllä, onko mun pakko irtisanoutua, jos kokoaikaisen tarjoaja ei voi odotella syksyyn saakka, vaikka oon luvannu kesätöihin olla käytettävissä. Sain kans vastaukseksi sellaisen vähän anteeksipyytelevän "niin no työttömyysetuuden ehtona on valmius ottaa vastaan kokokaikatyötä, ja sinullahan oli kuitenkin sinne nollasopimus, joka ei ole niin velvoittava, kuin määräaikainen". Niin on tiukka sääntö.