Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku diabeetikko/ muu sokerihäiriöinen kertoa..

Vierailija
28.05.2006 |

Mulla on jo pidemmän aikaa ollut pää sekaisin ruokailun jälkeen ja jos olen ollut syömättä neljäkin tuntia niin reidet ja kädet tärisee, päässä huippaa, järki ei kulje ja menen kirjaimellisesti pitkin seiniä.

Olen oppinut ajan myötä syömään niin ettei näitä kurjia olotiloja tulisi. Nyt on kuitenkin pää ruokailun jälkeen ihan puuroa vaikka söisin mitä. Mies patistaa lääkärille ja ongin hikipäässä tietoa netistä ettei vielä tarvitsisi mennä valittamaan ammattilaiselle.

Nyt siis kysymys johon en ole maallikolle selvää vastausta löytänyt: miksi ihmeessä päähän tulee se puuro-olo? Okei, veren sokeripitoisuudet varmaan heittävät mutta miten se voi näin voimakkaasti aivoihin vaikuttaa? Voiko tästä koitua jotain vahinkoa pääkoppaan jos vain on välittämättä ajoittaisesta paskasta olosta ja hoitaa itseään kotikonstein (=syö terveellisesti ja usein). Apuvah...

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeriksi se puurokin muuttuu ja verraten vauhdilla ja jos sulla on heikentynyt sokerinsieto, niin tottakai se sama ylisokerinen veri sun aivoissasikin kiertää.

Vierailija
2/22 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerirasituksessa olin kun odotin ja todettiin rask. ajan diabetes. Niin tarvistis mennä taas. En perhana vain halua vielä mennä.

Ja niinhän se sama veri virtaa päässäkin mutta miksi se saa olon sellaiseksi? Äh, kai vaan kaipaan jotain ihme selitystä jonka turvin voisin korjata oloani kotona ja välttyisin lääkärikäynniltä ..

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen mitään parannusta ole tai keinoa sitä valttää muuta kuin syödä noin kolmen tunnin välein. Monet lääkärit on käyty ja sokerit ja kilpparit katottu tusinaan kertaan. Ei mitään vikaa missän. Tällasta se on ollut jo viimeiset 17 vuotta ja tuskin muuttuu koskaan miksikään muuksi.

Vierailija
4/22 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muuta lääkärit ovat sanoneet? Olen aika kypsä jo tähän olooni kun koko ajan pahenee nämä huimaukset+tärinät. Mutta lääkäriin en millään hingu ja vielä vähemmän lääkkeitä syöväksi sairaaksi.

Vierailija
5/22 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokavaliohoitoa kun en ole lääkäri, mutta entäs jos kokeilisit vhh-ruokavaliota lääkärin valvonnassa?

Vierailija
6/22 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuvuodesta kokeilin huvikseni pari päivää niin etten syönyt leipää/pastaa/perunaa ja tutisin, puhuin soperrellen ja melkein kaaduin pyörällä. Eli ei ihan mun juttuni..

Vierailija
7/22 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitotasapaino on saatava kuntoon, vahingoitat itseäsi koko ajan, jos sokerit ovat huonossa jamassa. Käy lääkärissä! Jos sokereissa ei olekaan vikaa, saat rauhan. Jos taas on, saat lääkityksen/oikean ruokavaliohoidon ja rauhan.

Vierailija
8/22 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla vakavat seuraukset

Jos verensokeri laskee liian alas menet tajuttomaksi ja et voi auttaa itseäsi, insuliinisokki. Huonosti käy myös jos on liian korekealla sokerit menet koomaan.

Lapseltani on lähtenyt taju matalan verensokerin vuoksi, siitä oli leikki kaukana.

En sinuna lähtisi leikkimään vakavalla asialla, itsehoidolla joka perustuu mutu-tuntumaan.

Leikit kuolemalla.

Vierailija
9/22 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on helppoa todeta arvot onko ok.

Lapselle saatiin lasten poliklinikalta mittari. Aikuisista en tiedä, ota yhteys lääkäriin, diabetespoliklinikkaan tms.

Vierailija
10/22 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee kanssa vastaavaa.. Varsinkin nopeista hiilareista. Mä kokeilin karppausta, se auttoi, mutta muuten ei ollut mun juttu. Nykyään syön täysjyväviljaa, niin ei tule ja kanssa kolmen tunnin välein.. Yksi kunnon iso ateria myöskin, jottei tule nälkä usein.

Vierailija
11/22 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskausdiabeetikoista sairastuu seitsemänkymmentä prosenttia diabetekseen. Toisaalta joku tutkija meinasi vertailla oireettomia ja oireellisia ihmisiä raskausdiabeteksin jälkeen. No, tutkimuksesta ei tullut mitään, kun yhtään ihmistä ei löytynyt siihen oireettomien ryhmään.

Vierailija
12/22 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen ihan tokkuraan kun saan hiilareita ja olen ihan tokkurassa jos en saa niitä. Hedelmillä pidän jonkunasteista vireystilaa yllä, mutta nyt kun olen raskaana ja raskausdiabetes niin niitäkään en saa syödä kuin kaksi päivässä.

4

Vierailija
13/22 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itsellä taas runsashiilihydraattipitoisen aterian ja makeansyönnin jälkeen sokerit tipuvat ja meinaan nukahtaa. Olen käynyt kyllä lääkärissä tästä ja mulla se on vain ominaisuus, ei sairaus. Minulla taas ei ole mitattu korkeita arvoja koskaan.

Vierailija
14/22 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellainen ihminen mene insuliinisokkiin, joka ei ole insuliinihoidossa jo. Samantyypisiä oireita voi tulla kuin diabeetikoilla insuliinin vaikutuksesta.....mutta että tajuttomuus..hohhoijakkaa. Tuo tärinä, vapina jne viittaa kuitenkin siihen, että verensokeri on hiukan alhaalla.

Sitten taas verensokeri nousee paljon syönnin jälkeen ja se äkillinen nousu esim 2,5:sta 8:aan tekee sen puuroisen olon.

Käy ap kuitenkin sokerirasituksessa, vaikka tiedänkin tuon lääkäri/sairauspelkotilan....

Vierailija:

voi olla vakavat seuraukset

Jos verensokeri laskee liian alas menet tajuttomaksi ja et voi auttaa itseäsi, insuliinisokki. Huonosti käy myös jos on liian korekealla sokerit menet koomaan.

Lapseltani on lähtenyt taju matalan verensokerin vuoksi, siitä oli leikki kaukana.

En sinuna lähtisi leikkimään vakavalla asialla, itsehoidolla joka perustuu mutu-tuntumaan.

Leikit kuolemalla.

Vierailija
15/22 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mulla itsellä taas runsashiilihydraattipitoisen aterian ja makeansyönnin jälkeen sokerit tipuvat ja meinaan nukahtaa. Olen käynyt kyllä lääkärissä tästä ja mulla se on vain ominaisuus, ei sairaus. Minulla taas ei ole mitattu korkeita arvoja koskaan.

Vierailija
16/22 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elimistöhän tarvitsee käydäkseen polttoainetta, joka on nimeltään glukoosi. Elimistöllä on kaksi tapaa hankkia tarvitsemnasa polttoaine. Eka keino on glukoosin valmistaminen. Elimistö haluaisi tuottaa sitä rasvakudostensa varastojen avulla.

Toinen keino glukoosin hankkimiseen on nauttia hiilihydraattien ryhmään kuuluvia ruokia, kuten sokeria, hedelmiä tai tärkkelyskasveja.

Mutta ennen kuin glukoosi varastoituu elimistöön (glykogeenin muodossa), se kulkee veren kautta.

Toisin sanoen, kun nautitaan hiilihydraattia, niin sitä vastaava glukoosimäärä kohottaa verensokeria nopeasti.

Elimistöllä on oma säätelykoneistonsa, joka käynnistyy heti kun normaalitaso on ylitetty. Sehän on haima joka erittää insuliinia. Insuliinin pääasiallinen tehtävähän on verensokerin vähentäminen imeyttämällä glukoosi sitä tarvitseviin elimiin. Sen toinen tehtävä on edistää vararasvojen varastointia.

Eli, kun verensokeri kohoaa yli normaalin, haima erittää insuliinia palauttaakseen verensokerin lähtötasolle.

Mikäli verensokeri painuu epänormaalin alas, elimistö huolehtii glukoosin määrän lisäämisestä tasapainon palauttamiseksi.

Ja kun nauttii huonoja hiilihydraatteja esim. leivonnaisen muodossa, ne (hiilihydraatit) hajoaa nopeasti glukoosin muotoon. Glukoosi kohottaa verensokeria ja tuloksena on tietty hyvän olon tunne.

Mutta koska glukoosi aiheuttaa automaattisesti insuliininerityksen, joka eliminoi glukoosin ja palauttaa verensokerin normaalitasolle, jopa alhaisemmalle tasolle, niin tuloksena on entistä nälkäisempi ja kurjempi olo. Tästähän voi jo tehdä päätelmän mitä seuravaaksi tapahtuu, eli noidankehä on valmis.

Alhainen verensokeri ei siis aina johdu sokerin puuttumisesta ravinnosta, vaan liian suuresta insuliininerityksestä, joka on siis seurausta sokerin liikakäytöstä.

Vähähiilihydraattinen on vähän harhaanjohtava sanahirvitys. Oikeammin se olisi hyvähiilihydraattinen (sanahirvitys tuokin). Mutta kun ihan todella sillä on väliä missä muodossa ne hiilihydraatit suuhunsa laittaa. Voisin kirjoittaa tooooooodella pitkän sepustuksen kuinka peruna ja maissi on alunperin ollut sikojen lihotusruokaa (ja kyllä, sikojen ruuansulatusjärjestelmä on tosiaankin lähimpänä ihmisen ruuansulatusjärjestelmää eläimistä) Ja kuinka ennen 80 lukua ei ollut ongelmaa ylipainoista ja diabeteksestä ja kuinka nämä räjähdysmäisesti lisääntyi, kas kummaa, sen jälkeen kun alettiin suosittelemaan vähärasvaista tai rasvatonta ruokavaliota.

Mutta onneksi netistäkin löytyy tutkimustuloksia puolesta vastaan.

Kas menikin vähän ravitsemusopin puolelle, mutta jos ap osaa poimia sieltä sen punaisen langan. Voin myös hakea rautalankaa jos se on parempaa kuin punainen...

(Voin myös mennä nukkumaan, menee ajatukset " pöperrykseen" ellei nuku tarpeeksi)

Vierailija
17/22 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei syödä nopeita hiilareita, niin insuliinin eritys tasaantuu. Hyvä pointti on, mutta hiilareita rakastavalle ei käynyt. Väsymys tulee kyllä siinä juuri ruuan jälkeen kun vs ylhäällä ja heikotus siinä kohtaa kun sokeri laskee. Mutta jos sulla ois diabetes, niin sullahan insuliinin eritys huonompi ja vs nousisivat.

Vierailija
18/22 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että oli joku mennyt tajuttomaksi matalien verensokereiden takia, kyllä siihen jo vaaditaan insuliinihoito tai muu sokerilääkitys!!!

Vierailija
19/22 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos vastauksista. En vain tiedä miten enää rajoittaisin sokerin syömistä, kun en ole koskaan pitänyt makeista. En syö karkkeja, en leivoksia enkä mehuja/limuja. Ainoat sokerit saan hedelmistä ja niitä syön n. pari päivässä, joskus en lainkaan.

Hiilihydraatteja syön perunan, pastan, riisin ja ruisleivän muodossa.

Vierailija
20/22 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla toinen aineenvaihduntaan vaikuttava sairaus, jonka vuoksi kävin kokeneella endokrinologilla. Tosiaan korkeaa arvoa ei mittauksissa ollut näkyvissä, mutta tuo matala, joka itsellään korjaantui 2:n tunnin arvoissa normaaliksi. Minulle ei myöskään runsaat hiilihydraattimäärät ja sokeri sinällään sovi, insuliinia lähtee jotenkin rakettimaisesti matkaan, kun kroppa saa sokeria. Mutta tosiaan ei mulla mihinkään sairauteen liittyvänä oireena. Ei kannata turhaan pelätä lääkäriin menoa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi