Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Pyöräily on vaarallista. Paljon kuolleita. Pitäisikö pyöräilyä vähentää?

Herngenvaarallista
09.08.2019 |

https://yle.fi/uutiset/3-10899774

Huh huh, miten paljon pyöräilijöitä kuolee vuosittain!!! Tulee heti mieleen, että pitäisikö pyöräilyä rajoittaa erityisesti kaupungeissa ja suosia autoilla liikkumista? Nuokin ihmiset olisivat elossa, jos polkupyörän sijaan olisivat matkustaneet autolla.

Pyöräajokortti ainakin pitäisi vaatia ja polkupyörille polkupyörävero.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyörät pitäisi siirtää samaan ryhmään kuin jalankulkijat ja sallia kävelyteillä rauhallinen ajo sekä etuajo-oikeus suojateillä autoihin nähden.

monessa tapauksessa etuajo-oikeus onkin pyörällä

Autoilevan on väistettävä, kun tämä

1. on kääntymässä, jolloin tulee väistää risteävää tietä ylittävää pyöräilijää

2. tulee kärkikolmion tai stop-merkin takaa

3. tulee pihasta tai

4. on tulossa liikenneympyrään tai poistumassa liikenneympyrästä.

Pyöräilevän on väistettävä, kun tämä

5. tulee pyörätieltä ajoradalle sekä vasemmalta että oikealta tulevaa muuta liikennettä, jollei liikennevaloin tai liikennemerkein ole muuta osoitettu.

katsoo tuolta kuvat:

https://www.liikenneturva.fi/fi/ajankohtaista/liikennevinkki/ovatko-vai…

Mun kokemuksen mukaan tuo kohta 5 on melkeinpä yleisempi kuin nuo kohdat 1-4 yhteensä. En tosin pyöräile kaupungin keskustassa.

Huomaa, ettet pyöräile. Itse pyöräilen työmatkani lähiömäiseltä alueelta keskustan kautta keskustan viereen. 9 km ja 34 risteystä autoliikenteen kanssa.

Risteyksestä 1 on tyyppiä 5 ja 33 noita muita, joissa autoilijan tulisi väistää. Eivät toki väistä, vaan tulevat kolmioiden ja jopa stop-merkkien takaa katsomatta pyörätieenjatkeelle ja siinä vasta alkavat kuikuilla, meneekö viereisellä autotiellä niitä väistettäviä autoja, vaikka merkit tosiaan yksiselitteisesti osoittavat väistämisvelvollisuuden myös sen pyörätien suhteen.

Ok? Just tänäkin aamuna tulin pyörällä töihin. 4 km matka, vain yhdessä tien ylityksessä väistää autoilija, muissa minä.

melkoinen tie jos kääntyväkään ei muka väistä eikä missään ole kolmioita.

Ne kolmiot on pääsääntöisesti minulla (sivuteiltä tuleva). Yhdessä kohdassa väistää autoilija joko kärkikolmion tai kääntymisensä takia. Muuten ylitän tietä joko kohdasta jossa ei ole suojatietä vaan minulla kärkikolmio tai jossa suojatie on paikassa, missä autoilija ajaa suoraan (ei risteysalue).

Sitähän minä tarkoitinkin, että MINUN kokemus on se, että autoilija väistää useammin. Kun asioita ei voi yleistää ja ihmiset pyöräilevät aika monen tyyppisissä paikoissa.

Vierailija
42/51 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

raiffili kirjoitti:

Käyttäkää kypärää,älkää kaahatko hullun lailla

Tämä. Tiedän kyllä hyvin, että kenen pitää väistää ja milloin, mutta ei millään viitsi lähteä riskeeraamaan omaa terveyttä, vaikka auto olisi väistämisvelvollinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niihän se pitääkin taluttaa suojatiellä. Ei siinä pyörällä saa ajaa.

Tyhymä !

Jos on päässyt suojatielle (pelkkä sellainen) pyörällä, on ajanut jalkakäytävällä (pelkkä sellainen). Suurin osa "raidoituksista" on todellisuudessa pyörätien jatkeita, jolloin niillä saa pyöräillä. Tämä ei kuitenkaan liity väistämissääntöihin mitenkään, vaan ne ovat asia erikseen.

Toki mutta jatkuvasti tulkitaan maisemapyöräteitä jalkakäytäviksi eikä kaikissa suojatien kohdissa ole merkitää että siinä kulkee pyörätien jatke. Usein ihmiset eivät ymmärrä tätä ja myös ihmiset luulevat että kun toisellä puolella kulkee paremmin merkitty pyörätie ei toisellä puolella voi olla pyörätietä, nämä on näitä oletuksia joissa mennään metsään kun ei tiedetä oikeasti miten asiat ovat. Sitten aletaan tähän suojatie termin tahallaan väärin ymmärtämiseen, kun kuitenkin sillä tarkoitetaan pyörätien jatketta kansankielessä. 

Vierailija
44/51 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuukauden sisällä meinannut jäädä auton alle kolmesti, ellen olisi itse ollut tilanteessa tarkkana ja ennakoinut. Vihreät valot/etuajo-oikeus ei takaa turvallista matkaa kun monella autoilijalla on väistämissäännöt ihan hukassa. Ja en siis yleistä, vaan myös on pyöräilijöitä jotka vaan kiitävät eikä katso ympärillensä vaan olettavat että aina väistetään. Olen vakavasti alkanut harkita pyöräilyn lopettamista, sillä näitä vaaratilanteita on tullut jo liikaa omalle kohdalleni. 

Samoin. Noudatan itse omalta osaltani liikennesääntöjä pyöräillessäni. Mutta autoilijoiden ei selvästikään tarvitse väistää liikennesääntöjä, niin monta kertaa olen meinannut jäädä auton alle tilanteessa, jossa autoilijalla on selkeästi väistämisvelvollisuus.

Ihan molemmissa osapuolissa on vikaa. Usea autoilija antaa ihan väärässä kohdassa tietä ja toisaalta osa pöyräilijöistä ajaa ihan surutta tien yli auton eteen, vaikka heillä olisi väistämisvelvollisuus. 

Vierailija
45/51 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyörät pitäisi siirtää samaan ryhmään kuin jalankulkijat ja sallia kävelyteillä rauhallinen ajo sekä etuajo-oikeus suojateillä autoihin nähden.

Kas kun monessa muussa maassa pyöräily onnistuu harmoniassa autojen kanssa vaikka väkeä on helvetisti enemmän kuin täällä.

Tai ehkä juuri siksi? Autoilijalla ei ole varaa olla kus*pää.

Suomalaiset ovat varsinaisia jästipäitä liikenteessä. Tällä viikolla on oli se "ohittajat alistavat minua" ketju, jossa kerrottiin miehestä, joka muuttui sekopääksi ajaessaan. 

Suomessa autoilija on kuningas ja kaikkia kaksipyöräisiä kulkuneuvoja vihataan. Näin hieman kärjistäen.

Ei tuossa mitään kärjistämistä ollut.

Laitetaan suomalainen johonkin missä on oikeasti väkeä. Kyllä töötti laulaa kun se peeloilee siellä.

Totta. Suomalainen peruskuski olisi hämillään esimerkiksi Hollannissa pyöräilijöiden kanssa. Tai motoristien/skootterien kanssa Etelä-Euroopan maissa. 

Vierailija
46/51 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmatkaliikenteessä eniten onnettomuuksia sattuu kävelijöille ja pyöräilijöille. Eli kyllä pyöräilylle täytyisi asettaa ainakjin joku haittavero, kuten esim. tupakalle ja sokerille?

Vierailija
47/51 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuukauden sisällä meinannut jäädä auton alle kolmesti, ellen olisi itse ollut tilanteessa tarkkana ja ennakoinut. Vihreät valot/etuajo-oikeus ei takaa turvallista matkaa kun monella autoilijalla on väistämissäännöt ihan hukassa. Ja en siis yleistä, vaan myös on pyöräilijöitä jotka vaan kiitävät eikä katso ympärillensä vaan olettavat että aina väistetään. Olen vakavasti alkanut harkita pyöräilyn lopettamista, sillä näitä vaaratilanteita on tullut jo liikaa omalle kohdalleni. 

Samoin. Noudatan itse omalta osaltani liikennesääntöjä pyöräillessäni. Mutta autoilijoiden ei selvästikään tarvitse väistää liikennesääntöjä, niin monta kertaa olen meinannut jäädä auton alle tilanteessa, jossa autoilijalla on selkeästi väistämisvelvollisuus.

Ihan molemmissa osapuolissa on vikaa. Usea autoilija antaa ihan väärässä kohdassa tietä ja toisaalta osa pöyräilijöistä ajaa ihan surutta tien yli auton eteen, vaikka heillä olisi väistämisvelvollisuus. 

Tulkitset sitä että pyörä odottaa ylipääsyä ja joku hänet siitä yli päästää niin se ei tarkota sitä että pyörä tulisi yllättäen eteen ja ettei sitä saisi päästää yli tien, tai että auto tekisi virheen siinä. Ainoa auto joka tekee siinä vaiheessa virhee on se joka ei pysähdy suojatien eteen kun siihen on pysähtynyt auto. Ja aikuisten oikeasti tämä tapahtuu vain kun on vitunmoinen kiiren ja urputetaan että mitä tuokin nyt antaa tilaa. Sieltähän voi tulla vaikka lasten vaunu, tai ekaluokkalainen. Eli jos tuollainen tilanne tulee yllätyksenä silloin pyörällä ei ole liikaa nopeutta, vaan kiirettään uhoavalla autolla, joka ei pysähdy säännönmukaisesti kun toinen auto pysäyttää suojatien eteen.  

Vierailija
48/51 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulkitset sitä että pyörä odottaa ylipääsyä ja joku hänet siitä yli päästää niin se ei tarkota sitä että pyörä tulisi yllättäen eteen ja ettei sitä saisi päästää yli tien, tai että auto tekisi virheen siinä. Ainoa auto joka tekee siinä vaiheessa virhee on se joka ei pysähdy suojatien eteen kun siihen on pysähtynyt auto. Ja aikuisten oikeasti tämä tapahtuu vain kun on vitunmoinen kiiren ja urputetaan että mitä tuokin nyt antaa tilaa. Sieltähän voi tulla vaikka lasten vaunu, tai ekaluokkalainen. Eli jos tuollainen tilanne tulee yllätyksenä silloin pyörällä ei ole liikaa nopeutta, vaan kiirettään uhoavalla autolla, joka ei pysähdy säännönmukaisesti kun toinen auto pysäyttää suojatien eteen.  

1. voin aina hypätä fillarin selästä ja taluttaa sen hitaaaasti tien yli. Olen silloin jalankulkija

2. voin ilahtua kun joku autoilija hidasta ja näyttää kädellä "mene vain". Näinhän tehdään välillä toisille autoilijoille jotka ovat keränneet jonoa kolmion taakse. Siinä vain otetaan muita huomioon, vähän kuin ystävällisiä käytöstapoja.

Vierailija
49/51 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. voin aina hypätä fillarin selästä ja taluttaa sen hitaaaasti tien yli. Olen silloin jalankulkija

2. voin ilahtua kun joku autoilija hidasta ja näyttää kädellä "mene vain". Näinhän tehdään välillä toisille autoilijoille jotka ovat keränneet jonoa kolmion taakse. Siinä vain otetaan muita huomioon, vähän kuin ystävällisiä käytöstapoja.

Riippumatta siitä että talutatko yli kun sinulle annetaan tietä voi toinen auto ajaa joka ajattelee että taluttavakin pyöräilijä on väistämisvelvollinen(käytännössä näin tapahtuu 75%) ja toki sen takiahan se liikenne jumittaa ettei uskota että toinen noudattaa sääntöjä ja oikeasti pelätään että se auto ajaa päälle eikä seuraaa sääntöjä eikä seuraa liikennettä. Suojatie Suomessa on vaarallisin paikka kävelijälle. Se johtuu autoilijoiden asenteesta. Puhelimet ovat yksi nykypäivän kirouksista liikenteessä, niitä käyttää nykyään kaikki. 

Vierailija
50/51 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulkitset sitä että pyörä odottaa ylipääsyä ja joku hänet siitä yli päästää niin se ei tarkota sitä että pyörä tulisi yllättäen eteen ja ettei sitä saisi päästää yli tien, tai että auto tekisi virheen siinä. 

Ei varsinainen virhe, mutta ärsyttää myös itseäni pyöräilijänä, koska yleensä tasapainoilen ilman, että laitan jalkaa maahan. Olen valmistautunut odottamaan autoa ja sitten tämä yhtäkkiä pysähtyykin. Aiheuttaa turhaa härdelliä liikenteessä.

Vierailija
51/51 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulkitset sitä että pyörä odottaa ylipääsyä ja joku hänet siitä yli päästää niin se ei tarkota sitä että pyörä tulisi yllättäen eteen ja ettei sitä saisi päästää yli tien, tai että auto tekisi virheen siinä. 

Ei varsinainen virhe, mutta ärsyttää myös itseäni pyöräilijänä, koska yleensä tasapainoilen ilman, että laitan jalkaa maahan. Olen valmistautunut odottamaan autoa ja sitten tämä yhtäkkiä pysähtyykin. Aiheuttaa turhaa härdelliä liikenteessä.

Jospa keskittyisit vain siihen ettet ole yksin pyörätiellä tasapainottelemassa ja jatkossa laitat jalan maahan kun odotat vuoroasi joka tulee vasta sitten kun auto on tehnyt ratkaisun. Sekä muista että olet odottmassa sitä ratkaisua pyörätein sivussa etkä pyörätien tukkeena. Kuitenkin noin kirjoittaa palstalla, vain autoilija trolli jonka mielestä muiden huomiominen on heikkoutta. Toinen juttu on asenteesi joka autoilijoille on erittäin tuttu kiire niin ettei voi muiden tai oman turvallisuutensa tähden pysähtyä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän