Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Pyöräily on vaarallista. Paljon kuolleita. Pitäisikö pyöräilyä vähentää?

Herngenvaarallista
09.08.2019 |

https://yle.fi/uutiset/3-10899774

Huh huh, miten paljon pyöräilijöitä kuolee vuosittain!!! Tulee heti mieleen, että pitäisikö pyöräilyä rajoittaa erityisesti kaupungeissa ja suosia autoilla liikkumista? Nuokin ihmiset olisivat elossa, jos polkupyörän sijaan olisivat matkustaneet autolla.

Pyöräajokortti ainakin pitäisi vaatia ja polkupyörille polkupyörävero.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyörät pitäisi siirtää samaan ryhmään kuin jalankulkijat ja sallia kävelyteillä rauhallinen ajo sekä etuajo-oikeus suojateillä autoihin nähden.

monessa tapauksessa etuajo-oikeus onkin pyörällä

Autoilevan on väistettävä, kun tämä

1. on kääntymässä, jolloin tulee väistää risteävää tietä ylittävää pyöräilijää

2. tulee kärkikolmion tai stop-merkin takaa

3. tulee pihasta tai

4. on tulossa liikenneympyrään tai poistumassa liikenneympyrästä.

Pyöräilevän on väistettävä, kun tämä

5. tulee pyörätieltä ajoradalle sekä vasemmalta että oikealta tulevaa muuta liikennettä, jollei liikennevaloin tai liikennemerkein ole muuta osoitettu.

katsoo tuolta kuvat:

https://www.liikenneturva.fi/fi/ajankohtaista/liikennevinkki/ovatko-vai…

Mun kokemuksen mukaan tuo kohta 5 on melkeinpä yleisempi kuin nuo kohdat 1-4 yhteensä. En tosin pyöräile kaupungin keskustassa.

Huomaa, ettet pyöräile. Itse pyöräilen työmatkani lähiömäiseltä alueelta keskustan kautta keskustan viereen. 9 km ja 34 risteystä autoliikenteen kanssa.

Risteyksestä 1 on tyyppiä 5 ja 33 noita muita, joissa autoilijan tulisi väistää. Eivät toki väistä, vaan tulevat kolmioiden ja jopa stop-merkkien takaa katsomatta pyörätieenjatkeelle ja siinä vasta alkavat kuikuilla, meneekö viereisellä autotiellä niitä väistettäviä autoja, vaikka merkit tosiaan yksiselitteisesti osoittavat väistämisvelvollisuuden myös sen pyörätien suhteen.

Vierailija
22/51 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niihän se pitääkin taluttaa suojatiellä. Ei siinä pyörällä saa ajaa.

Tyhymä !

Jos on päässyt suojatielle (pelkkä sellainen) pyörällä, on ajanut jalkakäytävällä (pelkkä sellainen). Suurin osa "raidoituksista" on todellisuudessa pyörätien jatkeita, jolloin niillä saa pyöräillä. Tämä ei kuitenkaan liity väistämissääntöihin mitenkään, vaan ne ovat asia erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyörät pitäisi siirtää samaan ryhmään kuin jalankulkijat ja sallia kävelyteillä rauhallinen ajo sekä etuajo-oikeus suojateillä autoihin nähden.

3. tulee pihasta tai

5. tulee pyörätieltä ajoradalle sekä vasemmalta että oikealta tulevaa muuta liikennettä, jollei liikennevaloin tai liikennemerkein ole muuta osoitettu.

katsoo tuolta kuvat:

Mun kokemuksen mukaan tuo kohta 5 on melkeinpä yleisempi kuin nuo kohdat 1-4 yhteensä. En tosin pyöräile kaupungin keskustassa.

Huomaa, ettet pyöräile. Itse pyöräilen työmatkani lähiömäiseltä alueelta keskustan kautta keskustan viereen. 9 km ja 34 risteystä autoliikenteen kanssa.

Risteyksestä 1 on tyyppiä 5 ja 33 noita muita, joissa autoilijan tulisi väistää. Eivät toki väistä, vaan tulevat kolmioiden ja jopa stop-merkkien takaa katsomatta pyörätieenjatkeelle ja siinä vasta alkavat kuikuilla, meneekö viereisellä autotiellä niitä väistettäviä autoja, vaikka merkit tosiaan yksiselitteisesti osoittavat väistämisvelvollisuuden myös sen pyörätien suhteen.

Ok? Just tänäkin aamuna tulin pyörällä töihin. 4 km matka, vain yhdessä tien ylityksessä väistää autoilija, muissa minä.

Vierailija
24/51 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niihän se pitääkin taluttaa suojatiellä. Ei siinä pyörällä saa ajaa.

Tyhymä !

Pyöräilyä koskevat risteyssäännöt uudistettiin vuonna 1997. Valitettavasti uudistettuja sääntöjä ei ole vielä opittu oikein. Osa autoilijoista luulee, että autolla on aina etuajo-oikeus pyöräilijään nähden - näin ei kuitenkaan aina ole.

--

no vasta 22 vuotta opeteltu, ymmärtäähän sen ettei asiat ole menneet jakeluun. 

Vierailija
25/51 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensiksi ne pyörät ja sähköpotkulaudat pois jalkakäytäviltä pyöräteille! Roistopyöräilijät ovat vaaraksi jalankulkijoille.

Vierailija
26/51 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3. tulee pihasta tai

katsoo tuolta kuvat:

Ok? Just tänäkin aamuna tulin pyörällä töihin. 4 km matka, vain yhdessä tien ylityksessä väistää autoilija, muissa minä.

melkoinen tie jos kääntyväkään ei muka väistä eikä missään ole kolmioita.

Vierailija
27/51 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuukauden sisällä meinannut jäädä auton alle kolmesti, ellen olisi itse ollut tilanteessa tarkkana ja ennakoinut. Vihreät valot/etuajo-oikeus ei takaa turvallista matkaa kun monella autoilijalla on väistämissäännöt ihan hukassa. Ja en siis yleistä, vaan myös on pyöräilijöitä jotka vaan kiitävät eikä katso ympärillensä vaan olettavat että aina väistetään. Olen vakavasti alkanut harkita pyöräilyn lopettamista, sillä näitä vaaratilanteita on tullut jo liikaa omalle kohdalleni. 

Vierailija
28/51 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ensiksi ne pyörät ja sähköpotkulaudat pois jalkakäytäviltä pyöräteille! Roistopyöräilijät ovat vaaraksi jalankulkijoille.

Samaa mieltä, sitten vammaset akat rattaiden kanssa pois pyörätieltä ja rinnakkain ei kävellä, antakaa tilaa ajaa ohi.

Vierailija
29/51 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuukauden sisällä meinannut jäädä auton alle kolmesti, ellen olisi itse ollut tilanteessa tarkkana ja ennakoinut. Vihreät valot/etuajo-oikeus ei takaa turvallista matkaa kun monella autoilijalla on väistämissäännöt ihan hukassa. Ja en siis yleistä, vaan myös on pyöräilijöitä jotka vaan kiitävät eikä katso ympärillensä vaan olettavat että aina väistetään. Olen vakavasti alkanut harkita pyöräilyn lopettamista, sillä näitä vaaratilanteita on tullut jo liikaa omalle kohdalleni. 

Vuonna 2012 valmistuneessa tutkimuksessa vain noin 34 prosenttia vastaajista tiesi pyörätien ja ajoradan risteämiskohdan väistämisvelvoitteen oikein.

Vierailija
30/51 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

raiffili kirjoitti:

Käyttäkää kypärää,älkää kaahatko hullun lailla

Yleensä nuo eivät ole merkityksellisiä kun autoilija tapaa sinut yliajossa, toki hyviä ohjeita muttei mikään ratkaisu kuolemiin.

Vierailija
31/51 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kas kun monessa muussa maassa pyöräily onnistuu harmoniassa autojen kanssa vaikka väkeä on helvetisti enemmän kuin täällä.

Tai ehkä juuri siksi? Autoilijalla ei ole varaa olla kus*pää.

Suomalaiset ovat varsinaisia jästipäitä liikenteessä. Tällä viikolla on oli se "ohittajat alistavat minua" ketju, jossa kerrottiin miehestä, joka muuttui sekopääksi ajaessaan. 

Suomessa autoilija on kuningas ja kaikkia kaksipyöräisiä kulkuneuvoja vihataan. Näin hieman kärjistäen.

Vierailija
32/51 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2012 valmistuneessa tutkimuksessa vain noin 34 prosenttia vastaajista tiesi pyörätien ja ajoradan risteämiskohdan väistämisvelvoitteen oikein.

No todellisuudessa noin 3,4 prosenttia pyöräilijöistä ei sitä realistisessa maailmassa noudata. Eli sellaiset jotka eivät pyöräile eivät sitä tiedä ja sellaiset jotka eivät usein pyöräile. joten tapauksia ei suinkaan ole 34% pyöräilijöistä koskaan ollutkaan realistisessa maailmassa. Toiseksi ko uutisointi sai autoilijat ajamaan kääntyessään pyöräilijöiden päälle kun eivät ymmärtäneet jutusta muuta kuin se että pyöräilijä väitää aina. Tämä uutisointi oli raflaava ei realistinen näkemys joka tuotti enemmän ongelmia liikenteeseen kuin ratkaisi mitään. 

Vierailija
33/51 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kas kun monessa muussa maassa pyöräily onnistuu harmoniassa autojen kanssa vaikka väkeä on helvetisti enemmän kuin täällä.

Tai ehkä juuri siksi? Autoilijalla ei ole varaa olla kus*pää.

Suomalaiset ovat varsinaisia jästipäitä liikenteessä. Tällä viikolla on oli se "ohittajat alistavat minua" ketju, jossa kerrottiin miehestä, joka muuttui sekopääksi ajaessaan. 

Suomessa autoilija on kuningas ja kaikkia kaksipyöräisiä kulkuneuvoja vihataan. Näin hieman kärjistäen.

Ei tuossa mitään kärjistämistä ollut.

Laitetaan suomalainen johonkin missä on oikeasti väkeä. Kyllä töötti laulaa kun se peeloilee siellä.

Vierailija
34/51 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin autolla tietä suoraan eteenpäin ja yhdelle suojatielle ajoi pyöräilijämuija kovaa vauhtia. Tein äkkijarrutuksen ja tää pelästynyt muija heristi nyrkkiä vaikka itse oli väistämisvelvollinen. Tuollaiset viis-kuuskymppiset on pahimpia, eivät tunne sääntöjä.

Vierailija
35/51 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No todellisuudessa noin 3,4 prosenttia pyöräilijöistä ei sitä realistisessa maailmassa noudata. Eli sellaiset jotka eivät pyöräile eivät sitä tiedä ja sellaiset jotka eivät usein pyöräile. joten tapauksia ei suinkaan ole 34% pyöräilijöistä koskaan ollutkaan realistisessa maailmassa. Toiseksi ko uutisointi sai autoilijat ajamaan kääntyessään pyöräilijöiden päälle kun eivät ymmärtäneet jutusta muuta kuin se että pyöräilijä väitää aina. Tämä uutisointi oli raflaava ei realistinen näkemys joka tuotti enemmän ongelmia liikenteeseen kuin ratkaisi mitään. 

Joo ja jengi kävelee punaisia päin ja välillä ajaakin. Tätä näkee varsinkin mopoautoilla kun eihän sieltä ketään nyt tule, miksi odottaisin.

Vierailija
36/51 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellinen vaaratekijä ovat pyöräilijät itse. Monet eivät edes tiedä, että liikennesääntöjä tarvitsee pyöräilijänkin noudattaa.

Eniten ärsyttävät nuo edelläkin jo mainitut city-pyöräilijät, jotka ajavat jalkakäytävillä, vastoin kiellettyä ajosuuntaa, eivät osaa väistämissääntöjä, jne jne.

Vierailija
37/51 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja jengi kävelee punaisia päin ja välillä ajaakin. Tätä näkee varsinkin mopoautoilla kun eihän sieltä ketään nyt tule, miksi odottaisin.

Vanhoilla vihreillä pyörän yli? Ongelma on se ettei pyörää katsota vaan autoa. Ei edes tajuta että ajeteaan melkein pyörän yli kun katsotaan vain ettei autoa tule. Usein autoilija joka ottaa omia vapauksia, esim. juuri tässä eräs päivä edessä kulkeva auto lähti uukkariin risteys-alueella ja oli täysin yllättynyt(silmistä näki ja suu loksahti auki), että tulin pyörällä hänen perässään ja hän melkein teilasi minut, kun todennäköisesti katsoi vain ettei muita autoja tule, eikä polisi näe risteys aluella tapahtunutta rikettä. Auto siis kääntyi risteyksessä ensin oikelle ryhmittyen ja siltä lähtikin vasemmalle juuri kun olin rinnalla. Varmasti pelästyi eikä olisi haluunnut ko tilannetta aiheutttaa hän ei vain tajunnut ottaa kiireeltään huomioon, että liikenteessä on myös pyöriä,

Vierailija
38/51 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyöräily sinänsä on ok mutta ne sukkahousuissa ja vaipoissa kulkevat vihaiset miehet pitäisi kieltää

Vierailija
39/51 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilahdesta oli just ketju tehty. Niin samaa mieltä. Karannut täysin käsistä.

https://www.vauva.fi/keskustelu/3525185/pitajanmakimeilahti-kamppi-akse…

Vierailija
40/51 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin. Noudatan itse omalta osaltani liikennesääntöjä pyöräillessäni. Mutta autoilijoiden ei selvästikään tarvitse väistää liikennesääntöjä, niin monta kertaa olen meinannut jäädä auton alle tilanteessa, jossa autoilijalla on selkeästi väistämisvelvollisuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi