Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"oppilas saa aina itse valita, minkä tasoisen kokeen haluaa tehdä* en tykkää. Katkelma mallista

Vierailija
08.08.2019 |

*Tällaisessa mallissa on hyvä muistaa, että vaikka perinteisiä opetustuokioita ei ole joka tunti, niin opettaja opettaa tosi paljon. Kaikille ei vaan opeteta samoja asioita samaan aikaan, Paula Vorne muistuttaa.

Luokkaa neljä vuotta opettanut Paula Vorne kertoo, että matematiikan ympärille on muodostunut sinä aikana pienempiä ryhmiä, jotka etenevät samaan tahtiin. Kun eteen tulee vaikeita asioita, oppilaat pohtivat niitä yhdessä.

Tietyn väliajoin oppilaiden osaaminen kartoitetaan kokeiden avulla. Kokeista saa valita vaativan, keskitason ja helpon välillä. Kokeen tason valitseminen ei tunnu olevan ainakaan Otsolle eikä Pipsalle kovin vaikeaa.

– Ei se kovin vaikeeta valita. Pitää vaan miettiä, että onko matikan jakso sujunut hyvin ja sen kautta valita koe.*

En pidä tuosta yhtään. Mun ei-itseohjautuva olisi ihan tuiliajlilla. Ei keskittyisi ryhmässä ja aotraisi helpoimman kokeen.

Vanhalla perinteisellä systeemillä sai matikasta yläkoulussa kasi ja ysiä. Nyt on jo lukiossa.

Tuossa uudessa mallissa syrjäytyy osa jatko-opinnoista lukiossa.

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkki koko jurttuun

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/03/28/nykymaailmassa-ei-parjaa-silla…

Jotkut parat joutuvat opettajille, jotka saavat päähänsä kehitellä omia mallejaan.

Tässä on otettu tasoryhmät takaisin.

Jos laiska oppilas ottaa heikoimmat tasoryhmät, ei aukee ovet lukioon tai siellä ei pysty pärjäämään.

Vierailija
2/65 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan pärjännyt missään ryhmäoppimisessa. Meillä oli sellaista yliopistossa ja tekussa joskus.

En pysynyt mukana toisten ryhmäräisten ajatuksenjuoksussa.

Mieluummin olisin kuunnellut opettajaa, joka on jäsennellyt sanottavansa ja joka on koulutettu opettamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa toki lisää mielipiteitänne!

Vierailija
4/65 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun huithapelini sai valita englannissa tasonsa, ja oli ottanut matalamman tason, vaikka oli ihan kympin oppilas. Kavereitten kanssa oli päätetty, että vähän vähempikin riittää. Kukapa haluaisi olla julkihikari? Onneksi mainitsi asiasta kotona. Viesti wilmaan ja asia oli korjattu.

Kauhean pelottavaa, jos matematiikassa saa rauhassa hakeutua johonkin kivojen tyyppien leppoisaan ryhmään, ja sitten valita helpot kokeet yhdessä samanmielisten kavereitten kanssa.

Kamalan kuuloista myös, että ”katsoo miten matikka on mennyt” ja sitten valitsee kokeen sen mukaan. Pitäisi valita työnteon määrä sen mukaan, että vaikeatkin tehtävät menevät hyvin!

Vierailija
5/65 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapseni ajautuisi kavereiden mukana kaikkein helpoimpiin ryhmiin.

Eihän tuossa mallissa ole mitään järkeä.

Vaikka olisi älykäs, saattaa olla ilman itseohjautuvuutta ja laiska.

Vierailija
6/65 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset opettajien sooloilut pitäisi lailla kieltää.

Joku sitten joutuu tuonne ihan vaan koulupiirinsä takia.

Kamala paikka. En tonne lastani haluaisi. Toinen inhokkini olisi koulu, jossa oltaisiin siirrytty pelkkään älymaailmaan eli kirjat pois ja tableteille.

Tuollaisia kummallisuuksia ei saisi laittaa tavallisiin kouluihin, vaan sitten pitäisi olla erikseen kokeilukoulut, joihin haetaan erikseen lapsille paikkaa, jos halutaan.

Vierailija
7/65 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmät valitaan oikeasti kavereiden eikä tason mukaan.

Kokeen taso valitaan siten, mikä on coolia niiden mielestä, joita oppilas haluaa miellyttää.

Täysin toimimaton malli.

Vierailija
8/65 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo olisi ollut minulle silkkaa helvettiä. Kammosin ryhmätöitä yli kaiken.

Vierailija
9/65 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkautetaan samantien koko koulu, oppilaat etsivät itse kaikki tiedot netistä ja valitsevat kokeet jotka haluavat tehdä. Luuleeko joku oikeasti että tuollainen systeemi toimisi.

Vierailija
10/65 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liekö helpot kokeet kehitetty jutuksi vain että oppilas läpäisisi koulun? Koska aloilla missä sitä matikkaa varta vasten tarvitaan ei mitään "Helppoja kokeita" ole olemassakaan.

Vierailija
11/65 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ei ei, kuulostaa kamalalta. Mikä motivoi yrittämään? Ryhmäpaine ja joukkoon kuulumisen tarve on monelle niin suuri, ettei valinta perustu todelliseen osaamiseen. Sitten totutaan siihen, ettei tarvi yrittää eikä musta varmaan mihinkään olisikaan. Lisäksi liika valinnanvapaus on mielestäni heitteillejättöä. Ei lapsia ja nuoria voi jättää oman onnensa nojaan räpiköimään olemattomalla elämänkokemuksella verhoilemalla se vapaudeksi. Vankila siitä tulee, jos olet tehnyt huonot valinnat pienestä pitäen. Sitten vaan kohautellaan olkia ja sanotaan: Mutta itsehän sinä sait valita??

Vierailija
12/65 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se arvostelukaan sitten menee?

Jos joku saa siitä vaikeimmasta esim aina numeron 9 ja toinen saa siitä helpoimmasta suunnilleen aina 9.

Tuleeko molemmille 9 todistukseen. Tuohan on aivan järjetöntä. Pahinta on se, että laiskat tai heikon itseluottamuksen omaavat menevät aina sieltä, mistä aita on matalin.

Vierailija
13/65 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yläasteella matikan opettaja, joka jakoi kokeet kolmeen osaan: a-, b- ja c-osioihin. Laskit kaikki a-tehtävät oikein ja sait kokeesta 6, beet oikein niin sait 8 ja ceet oikein niin kymppi tuli.

Itse en ole koskaan ollut matemaattisesti lahjakas eikä aihe ole kiinnostanut, mutta kyllä minua palkitsi kun ihan konkreettisesti huomasin miten ymmärrys kasvoi. Varmasti myös vieruskaverini sai tasoaan vastaavaa opetusta, kasilla laski vanhoja yo-tehtäviä koska lahjoja ja kiinnostusta löytyi.

Tä ihana naisopettaja näki hirvittävästi vaivaa kun antoi yksilöllistä, oppilaan tasoa vastaavaa opetusta ilman mitään pienryhmiä, seilasi siis pitkin luokkaa ja jokainen laski itsekseen, eivät kaikki oppilaat edes olleet tietoisia minkä tasoisia laskuja seuraavalla rivillä laskettiin. Tämä etelä-suomalaisessa pikkukunnassa 2003-2007.

Vierailija
14/65 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen yläkoulun matikan ope antoi lasten valita itse, mitä tehtäviä tekee läksyksi. Määrän sanoi vain.

Laiska lapseni valitsi helpoimmat. (teen sitten myöhemmin niitä vaikeita kokeeseen lukiessa. Ei tietenkään silloin jaksanutkaan)

Jouduin alkaa pakottaa sitä tekemään myös niitä vaikeita. Älytöntä, että tommosesta tuli mulle hommaa.

Jos ope oliis antanut kaikille samat tehtävät, helppoja ja vaikeita sekaisin, olisi lapseni oppinut paremmin ilman, että minä jouduin määräämään tekemään niitä aikeita. Joka ilta sama riita mulla ja lapsella.

Hyvin se niitä osasi.

Vierailija
15/65 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koht opettajia voidaan alkaa vähentää.

Lapset tekevät itse tehtäviä verkossa ja heitä neuvoo automaatti. Jokainen edistyy omaan tahtiinsa ja tekee mieluisia tehtäviä.

Tuossa menestyvät itseohjautuvat ja innokkaat lapset.

Itse en olisi saanut varmaan mitään aikaiseksi. Tykkäsin opettajan ohjauksesta, kurista ja luokan ryhmäpaineesta. (siitä esim, että ope kyselee läksyjä ja on noloa, jollei osaa vastata)

Rahan säästö se on tässäkin lopullinen tavoite. Kohta on varmaan eräpäiviä. Oppilaat tekevät tehtäviä kotonaan osan viikosta. Etäopettaja neuvoo tarvittaessa raportissa tai läppärissä. Oppilaat kokoontuvat koteihinsa ryhmätöitä tekemään. Koululla saa välillä käydä syömässä tai sitten annataan valmiiksi edellisenä päivänä mikroateria lämmitettävöksi.

Koululla ei koskaan oo kaikki oppilaat. Säästyy tiloissa, opettajissa ja lämmityksessä.

Vierailija
16/65 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaan vanhemmilla pitäisi olla mahdollisuus karttaa tuollaiset omanlaistaan oppumisjärjestelmää käyttävää opettajaa.

Mun miehellä oli jo 80-luvilla tuollainen kummallinen opettaja matikassa, jolla oli ihan omat jutut, joit oli itse kehitellyt, mitä se vaati kokeessa. Mieheni ajattelee kauhulla vieläkin.

Vierailija
17/65 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistossa ei sitten enää voikaan valita sitä helppoa koetta saatikka vaativassa asiantuntijatyössä helppoja töitä.

Mitä järkeä tuossa on. Oppikoulut ja taso kurssit poistettiin. Tää haiskahtaa siltä, että nyt yritetään kepulikonsteinn saada tasoryhmät ja oppikoulut takaisin.

Oppikoulut varmaan palaavatkin kalliina ykistyiskouluina takaisin.

Oppikoulu maksuttomana olis hyvä. Nelosluokam jälkeen porukka jaettaisiin entiseen tapaan mustiin ja valkoisiin lampaisiin.

Vierailija
18/65 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitehtäviä ei tarkisteta eikä katsota, onko läksyt tehty eikä niitä lasketa taululle, jolloin jos on ollut jotain epäselvää, se jääkin epäselväksi. Jos kotona ei ole vanhempaa, joka a)vaatii, että läksyt tehdään ja b) tarkista, että tehtävät on tehty oikein, ei läksyistä ollut mitään hyötyä. Läheskään kaikilla vanhemmilla ei ole itsellä aikaa tai edes kykyjä tarkastaa ja laskea vaikka 5lk ja 7lk lapsen läksyjä joka ilta. Mutta vanhemmillehan tää kaikki on siirretty. Todellakin alkaa näkyä yhteiskunnan eriarvoistuminen ja peruskoulun rappio.

Vierailija
19/65 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma nörttipoikani sai aikoinaan matematiikankokeista aina 10, joskus pari plussaa perään. Tästäkös luokan kiusaajat keksivät lisää sanomista, koska tietyissä kouluissa tietyillä alueilla ei yksinkertaisesti saa olla hikari eli osaaja. Tuo ap:n referoima systeemi olisi aiheuttanut vain sen, että poikani olisi valinnut sen helpoimman kokeen, koska ryhmäpaine ja kiusaamispelko olisi aiheuttaneet vaikeampien kokeiden välttelyn.

Lisäksi jos oppilas saa helpoista kokeista aina 10 ja osallistuu ryhmän toimintaan, niin voiko opettaja antaa arvosanan 7 (joka kuvaa valtakunnallisella tasolla osaamista) vai 10 (joka kuvaa oppilaan osoittamaa tasonmukaista osaamistaan). Ja entä jos saa sen 10 ja pääsee lukioon, jossa ei sitten osaakaan mitään. Eli tarvitaan valtakunnallinen peruskoulun päättökoe, jonka perusteella valitaan opiskelijat jatkoon!

Vierailija
20/65 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt alkaa jo olla Suomessakin näitä kotipreppauskoukuja ja -kursseja, esim. TutorHouse. Hyvätuloisilla on varaa prepata lasten matikan ja kielten osaamista jo yläkoulussa ja lukiossa. Ne halveksitut yliopiston pääsykoepreppauskurssit siirtyy vaan vuosia aikaisemmaksi. Ne, joilla kotona ei ole rahaa tai kykyjä, tippuvat jo yläkoulussa kakkoskastiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan