Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko likaiset lapset syy tehdä lasu?

Vierailija
07.08.2019 |

Kyse on siis mulle todella läheisen ihmisen lapsista. Vanhemmat ovat oikeasti tosi mukavia ihmisiä. Ovat töissä molemmat ja oikeasti hyvätuloisia. Perhe on keskivertoa varakkaampi. Perhe harrastaa ja vanhemmat ihan fiksuja muuten.

Tytöt 8v ja 6v ovat olleet AINA siis ihan vauvasta asti olleet aina likaisia ja resuisissa vaatteissa. En ole koskaan nähnyt heitä puhtaana. Jopa meidän häissä oli toisella rikkinäinen mekko, rikkinäiset kengät ja toisella tahrainen paita. Vaatteet aina todella epäsiistit, monta päivää putkeen samat, välillä rikki yms. Korvat Välillä valuu vaikkua ja ajoittain hiukset todella limaiset. Kaikki lasten tavarat pyörät yms mukaan lukien on mallia "vanha rämä".

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä he sanovat kun olet keskustellut asiasta?

En ole aloittaja, mutta tuleepa mieleen, että onko sulla tapana ottaa tällaisia asioita puheeksi ihmisten kanssa? Sanotko suoraan, jos mielestäsi vaikka kaveriesi lastenhoito ei ole riittävällä tasolla? Mun mielestä se on aika herkkä aihe ottaa puheeksi.

On se herkkä, mutta ei kai vaikeiden asioiden puhumista läheisten kanssa voi ulkoistaa lasulle? Tai ehkä voi, yritetäänhän vaikeiden asioiden puhuminen lasten kanssa ulkoistaa koululle ja parhaassa tapauksessa vaikeiden asioiden puhuminen puolison kanssa pomolle tai terapeutille. Itse en kannata tätä suuntausta.

Olen puhunut peseytymisjutuista ystävälle jonka lapsen naama hautui aina ruokatahrojen ja rään alla mistä seurasi ihottuma. Pestiin ja rasvattiin yhdessä, seuraavana päivänä naama oli jo ihan eri näköinen. Ystävä ei oikeasti ollut hoksannut ihottuman syytä. Itsekin olen saanut palautetta kasvatusasioista, myönnän loukkaantuneeni mutta se oli lasteni kannalta tosi hyvä juttu ja ystävyyskin toipui.

Vierailija
22/64 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole aloittaja, mutta tuleepa mieleen, että onko sulla tapana ottaa tällaisia asioita puheeksi ihmisten kanssa? Sanotko suoraan, jos mielestäsi vaikka kaveriesi lastenhoito ei ole riittävällä tasolla? Mun mielestä se on aika herkkä aihe ottaa puheeksi.

Tuota tilannetta ei toistaiseksi ole vielä eteen tullut mutta jos todella olisi kyse siitä että nyt on lasun paikka, tottakai otttaisin asian läheisen ihmisen kanssa puheeksi. Tarvitseeko läheinen apua? Eiköhän jostakin syystä tiedosta että asia on lasten hyvinvointia uhkaava? jne.

Se on tosi hyvä, että ottaisit, mutta ihan kaikki ihmiset eivät ole niin hyviä ottamaan kipeitä asiotia esille. Kaikilla ei ole myöskään resursseja tarjota toisille kovin konkreettista apua.

No ehkä sitten on parempi mennä kotiin kasvamaan ja jättää muut rauhaan.

Siinäkin tapauksessa, että on lasten hyvinvoinnista kyse?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota tilannetta ei toistaiseksi ole vielä eteen tullut mutta jos todella olisi kyse siitä että nyt on lasun paikka, tottakai otttaisin asian läheisen ihmisen kanssa puheeksi. Tarvitseeko läheinen apua? Eiköhän jostakin syystä tiedosta että asia on lasten hyvinvointia uhkaava? jne.

Se on tosi hyvä, että ottaisit, mutta ihan kaikki ihmiset eivät ole niin hyviä ottamaan kipeitä asiotia esille. Kaikilla ei ole myöskään resursseja tarjota toisille kovin konkreettista apua.

Täysin keskenkasvuinen houkka ei ole pätevä tuollaisia arvioimaan.

Vierailija
24/64 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Resurssit riittää kuitenkin lasun tekemiseen.

Vaikuttaa provolle, vähän vanhalle ja kuluneelle sellaiselle. Mutta toki likaiset lapset on syy puuttua tilanteeseen ei välttämättä kuitenkaan siihen että lastensuojelu asiaan puuttuisi.

Vierailija
25/64 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
26/64 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On.

Lasu siitä hyvästä, että vanhemmat tekevät lapsilleen palveluksen kun antavat heidän siedättyä kunnolla allergeeneja vastaan ja siinä sivussa saada vielä hyvän suoliston mikrobiomin? Hulluja hourailet ainakin kun aihetta pohdin lääketieteelliseltä kannalta.

Googlaa lastensuojelulaki ja mieti sen perusteella.

Ajaisitko itse perusteluja viitaten lainsäädäntöön?

Lastensuojelulain yhtenä tarkoituksena on taata lapselle riittävä huolenpito. Oletko koskaan lukenut aikuisten kokemuksia siitä, miten oli kamalaa, kun lapsena piti kulkea likaisissa ja risaisissa vaatteissa vailla riittävää peseytymistä? Jos et ole, kannattaa. Lapsen puhtaudesta huolehtiminen kuuluu tuohon riittävään huolenpitoon.

Vierailija
27/64 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on lasten suojelu, jos olet huolissas lasten turvallisuudesta, se on syy.

Vierailija
28/64 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Resurssit riittää kuitenkin lasun tekemiseen.

Vaikuttaa provolle, vähän vanhalle ja kuluneelle sellaiselle. Mutta toki likaiset lapset on syy puuttua tilanteeseen ei välttämättä kuitenkaan siihen että lastensuojelu asiaan puuttuisi.

Mä en ollut edelleenkään aloittaja.

Sä et taida tuntea resurssi-sanan merkitystä. Se tarkoittaa voimavaraa. Kaikilla ihmisillä ei ole välttämättä voimavaroja hoitaa oman arkensa ohella toisten arkea, joten apua ei ole kaikilla tarjota. En tiedä, miten rinnastat lastensuojeluilmoituksen tekemisen tähän. Senhän voi hoitaa puhelinsoitolla.

Vierailija
29/64 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei taida olla mitään varsinaista sanottavaa aiheesta.

Vierailija
30/64 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne oikeasti likaisia ne lapsetkin?

Vai onko vaatteet vaan vähän enemmän kirpputori- ja boheemia tyyliä?

Vaatteet saa mielestäni lapsilla likaantua päivän mittaan ja niin käy kaikilla.

Toiset sitten vaihtaa puhtaat useammankin kerran päivässä, toiset ei niin välitä muutamasta tahrasta kun ne kuitenkin likaantuu uudelleen.

Onko se vanhempien valinta vaikkapa jonkun ekologisemman elämäntavan takia ja iloiset takkutukat hyppelee?

Silloin ok.

Vai välinpitämättömyyttä niin, että lapset itsekin ovat oikeasti likaisia eikä vain sen näköisiä eikä suihkussakaan käydä?

Ja tämä ei ole ok.

Lastensuojelu-ilmoituksen sijaan ensin kysyisin vanhemmilta, miten menee?

Kertoisin, että olen huolissani, hienovaraisesti, jotta vanhemmat uskaltavat vastata jos on jotain mistä ehkä voisivat kertoa, jotain vaikeaa.

Niin toimisin ennen nimettömiä ilmoituksia.

Vierailija
31/64 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ei pääsääntöisesti kai pidä peseytymisestä eikä pukeutumisesta eli siisteys opetetaan lapsille. Lienee vanhemmat vain vähän laiskoja asian suhteen. Tuollaisesta välinpitämättömyydestä seurannee sosiaalisia ongelmia myöhemmin, mutta tuskin sittenpähän oppivat itse siistiytymään. Tosi ikävää, mut lasu olis todella radikaali toimenpide. Hienovarainen vihjailu ja suoraan sanominen ensin.

Miten niin radikaali toimenpide? Lasu voidaan tehdä ja tehdään kaikenlaisista huolenaiheista. Esimerkiksi hammaslääkärit tekevät rutiininomaisesti lasuja vastaanottoajalta myöhästyneistä lapsiperheistä.

Nykyisin lastensuojelussa on käytössä varhaisen puuttumisen strategia joka tarkoittaa sitä, että ongelmiin puututaan jo silloin kun ne ovat vasta nupullaan eikä sitten kun ne ovat oikeasti pahoja. Ts. ajattelu on täysin päinvastainen verrattuna siihen mikä oli voimassa vielä 2000-luvun alussa.

Tosissaanko hammaslääkäristä ei voi myöhästyä? Ymmärrän, että hampaista on huolehdittava, mutta voihan myöhästymiselle olla ihan oikeasti hyvä syy joskus. Onpa vastenmielistä touhua tuollainen ilmoittelu ja pelottelu.

Vierailija
32/64 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vanhempi lapsi, eli 8v on jo koululainen ja voi tulla ihan oikeasti kiusatuksi, että kulkee likaisena ja vanhalla pyöränrämällä.

Mä olen muutaman kerran oikeasti pessyt nuo lapset meillä, kun olivat pienenpä. Mä olen lahjoittanut melkein kaikki mun tytön vaatteet heille. Lasten mummo on myös huolissaan lasten siisteydestä ja ilmeisesti mummo ja minä vaatetamme lapset. Vanhemmat eivät kauheasti vaatteita lapsille osta.

Vierailija
33/64 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsille pitää opettaa perushygienian hoito. Ei kai allergioita estetä silläkään, että ollaan ihan likaisia tai sitten on muut sairaudet uhkana.

Vähintäänkin joutuvat kiusatuiksi, jos ovat likaisia ja haisevia.

Mikä avuksi? En tiedä. Sinä tunnet ap. Koita jotain perustella.

Vierailija
34/64 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo vanhempi lapsi, eli 8v on jo koululainen ja voi tulla ihan oikeasti kiusatuksi, että kulkee likaisena ja vanhalla pyöränrämällä.

Mä olen muutaman kerran oikeasti pessyt nuo lapset meillä, kun olivat pienenpä. Mä olen lahjoittanut melkein kaikki mun tytön vaatteet heille. Lasten mummo on myös huolissaan lasten siisteydestä ja ilmeisesti mummo ja minä vaatetamme lapset. Vanhemmat eivät kauheasti vaatteita lapsille osta.

Eikö lasten mummon tehtävä olisi huomauttaa asiasta.

Vierailija
35/64 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei taida olla mitään varsinaista sanottavaa aiheesta.

Tässä vedottiin vajavaisuuteen. Totesin että sitten ei kyllä ole resursseja arvioida muita. Täysin spot on aiheesta tämä mielipide.

Vierailija
36/64 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli teitä onkin jo kaksi kulisseissa häilyvää hourupäätä ja kumpikaan ei kykene muuhun kuin uhriutumaan ja keskenään juoruilemaan? Onpa aikuista!

Vierailija
37/64 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä ovat sitä mieltä, että kyllä lapset ovat ihan siistejä ja aina katsovat minkä näköisenä lähdetään ihmisten ilmoille. Toisinaan "no se on ihan sama mitä niille pukee, lapset sotkee ittensä aina niin nopeasti".

Äiti taas joskua sanoo, ettei jaksa olla tarkka.

Eivät mielestäni näe ongelmaa.

Lapsistahan sen näkee ja vuorovaikutuksesta vanhempiensa kanssa. Kaikilla on joskus kiukunpuuskia, niin lapsilla kuin aikuisilla.

Sitten noin yleensä;

Ovatko lapset iloisen ja maailmaa tutkivan vai apaattisen ja täysin innottoman tai huomattavan huomiohakuisen ja erittäin vaikeasti hallittavan oloisia?

Ujous luonteenpiirteenä on ok.

Ovatko vanhemmat lapsilleen juttelevia, muuten huolehtivia vai huutavatko useimmiten ja jättävät toistuvasti huomiotta?

Tässä vinkkejä siihen, onko aihetta olla huolissaan ja jos on, niin todellakin silti juttelisin ensin vanhemmille.

Yrittäisin miettiä heidän kanssaan miten voisi toimia ja voisin tarvittaessa ehdottaa heille itse tuen hakemista.

Vierailija
38/64 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä liian puhtaat lapset? Tutkimusten mukaan ylihygieenisyys altistaa allergioille, autoimmuunisairauksille ym. vaivoille.

Vierailija
39/64 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puolustele likaisuutta, mutta voi olla taustalla että uraihmiset on mahdollisesti todella kiireisiä. Työelämä on nykyisin tosi tiukkaa, ja erityisesti jos luodaan uraa tukka putkella. Silloin pitää myös matkustella ja huolehtia todella tarkasti omasta pukeutumisesta yms.

Sitten jos koko perhe on tosi tiukilla ja kiireisiä, voi lasten suihku joskus jäädä, ehkä useammin kuin huomaakaan. Sitten vielä se pointti, että lasten vaatteet voi olla resuisen näköisiä, vaikka olisivat ihan ehjiä ja puhtaita. Varsinkin tahroja voi olla, jotka ei lähde pois. Erityisesti jos yrittää yhtään miettiä ekologisemmin, eikä osta koko ajan uutta.

Meidänkin lapset on usein aika resuisen näköisiä, vaikka puhtaissa vaatteissa. Lapset liikkuvat ja leikkivät niin paljon, että ovat tukka sekaisin ja vaatteet hajoilee.

Vierailija
40/64 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhassa polkupyörässä ei ole mitään vikaa jos pyörä kulkee!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän