Kuinka kauan olette odottaneet työtodistusta?
Vaihdoin työnantajaa keväällä ja ennen lähtöäni pyysin työtodistusta + kirjoitin tekstit, joita esimies voisi halutessaan hyödyntää. Meni viikkoja - soitin asiasta. Esimies lupasi kirjoittaa ja meilata luonnoksen parin viikon kuluttua. Ei kuulu mitään. Laitan viestiä ja esimies lupaa palata asiaan ennen juhannusta. Yllätys, yllätys - laittoi viestiä, ettei ehdikään. Lomien jälkeen olen tavoitellut häntä sekä meilillä että soittamalla. Ei ole vastannut mitään.
Kuinka kauan te muut AV-mammat olette joutuneet odottamaan työtodistusta? Aiemmin olen aina saanut työtodistuksen joko lähtiessä tai noin parin viikon kuluessa työsuhteen päättymisestä. Nyt on mennyt 3 kuukautta, eikä sitä yhtä A4-paperia ole vieläkään saapunut.
Kommentit (27)
Joskus saanut heti käteen, joskus meni noin viikko. Kerran meni kuukausi ja kun ei kuulunut laitoin viestin jossa pyysin uuden koska posti ilmeisesti hukannut työtodistuksen ja sain sen sähköpostiin heti samana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin esimies haluaa tehdä kiusaa, vaan on ennemminkin saamaton ja kiireinen muissa hommissa. Jos kysymys on isosta firmasta, pyydä työtodistusta HR:ltä.
On näin eli iso firma kyseessä. Tosin varmasti meillä kaikilla on omat työtehtävämme ja ne tulisi asiallisessa ajassa hoitaa.
- AP
Niinhän ne pitäisi, mutta helposti ne vähän epämiellyttävämmät tehtävät jäävät roikkumaan, jos ne eivät ole ihan päivän päälle ja on muuten kiire. En mitenkään puolustele ko. esimiehen toimintaa, mutta tuskin hän tarkoituksella kiusaa.
Miksi työtodistuksen kirjoittaminen olisi ”epämiellyttävä tehtävä”? Hämmentävää tässä onkin muistutusviestien ja -soitteluiden määrä. Tämä esimies selittelee tai pakoilee mielummin kuin hoitaisi työnsä
Minä olen työurani aikana kirjoittanut kymmeniä työtodistuksia, ja kyllä niiden kirjoittaminen on minusta ikävä tehtävä. Työntekijän arvioinnin miettiminen on kaikista ikävintä. Välillä myös työtehtävien kuvauksen kirjoittaminen tuntuu hankalalta, jos ei itse ole täysin perillä kaikkien tehtävien sisällöstä. Joskus joutuu myös etsimään jostain työsuhteen tarkkaa alkamis- ja päättymispäivää.
Ja olen kyllä aina itse kirjoittanut pyydetyt työtodistukset muutaman päivän sisällä.
15
Hienoa, että olet kirjoittanut työtodistukset muutamassa päivässä! Samoin olisin olettanut esimiehenikin toimineen. Itsehän kirjoitin esimiehelle myös kuvauksen työtehtävistäni ja mahdollisista yhteyshenkilöistä, joten sitäkään hänen ei tarvitse itse aprikoida.
Kommenttisi perusteella alan ainakin arvostaa opettajia, sillä hehän kirjoittavat arviointeja kymmenille tai jopa sadoille opiskelijoille jakson loputtua.
- AP
Vierailija kirjoitti:
Noin 15 vuotta sitten pariin otteeseen pyysin, mutta vieläkään en ole saanut.
Työsuojelupiirin ilmoitusta jos todistuksen halut. Lain mukaan työnantajan on annettava työtodistus viivyttelemättä pyydettäessä.
Vierailija kirjoitti:
Melkein 4kk meni, jouduin kyselemään moneen kertaan. Eipä sieltä kyllä meinannut viimeisiä lomarahojakaan saada.
Olisi kyllä hyvä tietää missä firmoissa on näitä ongelmia, ettei näihin erehtyisi hakemaan.
Yritys, jossa työskentelin, lopetti toimintansa viikko sitten. Odotan edelleen irtisanomisilmoitusta, joten työtodistusta lienee turha edes kysellä. Onneksi oli uusi työpaikka jo valmiina, voisi hieman kismittää jos pitäisi työkkärin kanssa asioida, esimies ei kuulemma vastaa yhteydenottoihin.
Nämä työntekijöihin liittyvät paperityöt tuntuvat olevan joillekin työnantajille ihan mahdoton tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Yritys, jossa työskentelin, lopetti toimintansa viikko sitten. Odotan edelleen irtisanomisilmoitusta, joten työtodistusta lienee turha edes kysellä. Onneksi oli uusi työpaikka jo valmiina, voisi hieman kismittää jos pitäisi työkkärin kanssa asioida, esimies ei kuulemma vastaa yhteydenottoihin.
Nämä työntekijöihin liittyvät paperityöt tuntuvat olevan joillekin työnantajille ihan mahdoton tehtävä.
Yrityksille saisi olla jokin tuntuva sanktio tiedossa jos paperitöitä ei tietyssä ajassa hoidettaisi.
Onneksi sulla uusi työpaikka olemassa!
Noin 15 vuotta sitten pariin otteeseen pyysin, mutta vieläkään en ole saanut.