HSL-alueen uudet runkolinjasuunnitelmat
Oletteko huomanneet, että tällaista on tulossa: https://www.hsl.fi/uudetrunkolinjat2019
500 (nyk. 58) ja 510 (nyk. 551) aloittavat jo pian, sen jotenkin tiesinkin. Mutta en ollut kuullutkaan tällaisista 200 ja 570, jotka myös suunnitteilla. 200 ainakin voisi helpottaa Manskun sumppua, joka syntyi kun ratikkalinjoja vähennettiin sieltä.
Mielipiteitä ja olitteko tienneet näistä?
Kommentit (50)
En ole tiennyt. Kaikki hsl uudistukset on olleet ihan p*rseestä. Ei uskalla edes perehtyä enää niihin ettei katkea verisuoni päästä.
Vierailija kirjoitti:
Tiesin.
Aluksihan suunniteltiin ettei se tule Itikseen asti ollenkaan kuten 58. Onneksi nyt tulee. Olisi muuten lapsen koulumatka mennyt hankalaksi!
On kyllä tosi hyvä, että säilyy yhteys Itikseen asti! Tutkailin huvikseni aikatauluja (löytyy 12.8. alkaen), ja esim. Itiksestä on klo 07 alkavalla tunnilla jopa 10 lähtöä! :O Hieno juttu, toivottavasti aikataulut pitävät eivätkä bussit ketjuunnu, mutta jos aikataulut pelittää niin tuohan on lähes metromainen yhteys! Varmasti kätevä lapsillekin!
Musta on hienoa, kun poikittaisliikennettä kehitetään etenkin Helsingin muotoisessa kaupungissa, jossa keskusta ei ole läheskään keskellä vaan ”reunalla”... Muistan, miten rasittavaa pitkään oli, kun joka paikkaan piti mennä keskustan kautta jos julkisilla kulki, ja kesti tuhottomasti, vaikka linnuntietä matka olisi ollut suht lyhyt.
- AP
Vierailija kirjoitti:
En ole tiennyt. Kaikki hsl uudistukset on olleet ihan p*rseestä. Ei uskalla edes perehtyä enää niihin ettei katkea verisuoni päästä.
Kurkista varovaisesti? ;) En usko, että tuosta on monelle haittaa, mutta en tietenkään voi tietää. Päinvastoin tämä mun nähdäkseni monipuolistaa ja selkiyttää ns. peruslinjastoa. Sen kyllä tiedän omasta tuttavapiiristä, että moni viime aikojen uudistus (mm. Vantaan linjastouudistus ja länsimetro) ovat heikentäneet osan tilannetta tosi paljon ja matka-ajat ovat pidentyneet, vaihdot lisääntyneet yms... Osalle taas uudistukset ovat olleet tosi hyödyllisiä. Saanko udella mikä sua on erityisesti harmittanut? Ihan vaan uteliaisuudesta :)
- AP
Ottaa päähän, että oma pysäkkini jää käytöstä pois.
Ymmärränkö oikein, että vastaavia kuin 550 tulee lisää?! Sehän on just hyvä!
Jompikumpi, 500 tai 510, voisi kyllä mennä Sturenkatua ja Hesaria junaradan ali Kisahallille... Nyt molemmat koukkaa Pasilan kautta. Jos kuvaa katsotte, niin päärautatieaseman ja Pasilan välillä on iso ”katve” ja just siitä välistä poikittain Töölö-Kallio/Vallila kulkee paljon porukkaa.
500 on kaikkea muuta kuin runkolinja. Skippaa hertsikan kokonaan lännestä tullessa ja lähin pysäkki siinä on tolppa tiessä huoltiksen kohdalla. Poistivat kysymykseni tästä saitiltaan :)
Luin että rukoilijasuunnitelmat...
Vierailija kirjoitti:
Ymmärränkö oikein, että vastaavia kuin 550 tulee lisää?! Sehän on just hyvä!
Joo! Paitsi että tuo 550 muuttuu pikaraitiotieksi, muut linjat (kai?) hoidetaan busseilla
- AP
Vierailija kirjoitti:
Jompikumpi, 500 tai 510, voisi kyllä mennä Sturenkatua ja Hesaria junaradan ali Kisahallille... Nyt molemmat koukkaa Pasilan kautta. Jos kuvaa katsotte, niin päärautatieaseman ja Pasilan välillä on iso ”katve” ja just siitä välistä poikittain Töölö-Kallio/Vallila kulkee paljon porukkaa.
Totta muuten, oon samaa mieltä! Nyt niillä on aika pitkä päällekkäinen osuus, ja osin vielä päällekkäinen metronkin kanssa! Tuo tosiaan toisi vielä lisää hyvää poikittaisyhteyttä.
- AP
Vierailija kirjoitti:
500 on kaikkea muuta kuin runkolinja. Skippaa hertsikan kokonaan lännestä tullessa ja lähin pysäkki siinä on tolppa tiessä huoltiksen kohdalla. Poistivat kysymykseni tästä saitiltaan :)
Aijaa :/ Harmi, siinä ei sitten suju vaihto varmaankaan kovin hyvin! En nyt tarkkaan muista tota kohtaa mutta hämärästi tajuan...
-AP
Vierailija kirjoitti:
Luin että rukoilijasuunnitelmat...
:D -AP
Eks 57 oo aika uudistunut poikittaislinja mut eks sitä lasketa tähän
Tuleekohan tän takia vielä enemmän vaihtoja? Ajatellaan, että lähibussit vie runkolinjojem varteen samaan tyyliin ku nykyään ajatellaan se että ne vie länsimetron/kehäradan varteen..
Vierailija kirjoitti:
Tuleekohan tän takia vielä enemmän vaihtoja? Ajatellaan, että lähibussit vie runkolinjojem varteen samaan tyyliin ku nykyään ajatellaan se että ne vie länsimetron/kehäradan varteen..
HSL rakastaa vaihtoja. Mulla on reippaasti alle 15 km työmatkalla 3 vaihtoa. Pysäkit siellä täällä eivätkä aikataulut pidä paikkaansa. Kuljettajat eivät suurilla vaihtopysäkeillä noudata aikatauluja vaan jättävät mielellään vaihtobussista nousseen asiakkaan katselemaan perävaloja. Tasan hanurista nykyään koko touhu. En olis ikinä ostanut nykyistä asuntoa, jos olisin tiennyt, miten paljon tätä joukkoliikennettä "kehitetään".
Ajoin eilen 500:lla Töölön tullilta Itikseen. Ihmeen tiheästi oli pysäkkejä sekä siinä Teollisuuskadulla sekä sitten Herttoniemen teollisuusalueella ja tuntui, ettei bussi ehtinyt edes kunnolla kiihdyttämään ennen kuin sen taas piti pysähtyä. Sen sijaan oli outoa, kun Herttoniemen ja Siilitien metroasemien lähellä ei ollut pysäkkejä. Vähän omituinen olo siis jäi, ei kovin toimivalta tuntunut.
- AP
Lapsi kulkee 500:lla ja hyvin toimii.
Tiesin.
Aluksihan suunniteltiin ettei se tule Itikseen asti ollenkaan kuten 58. Onneksi nyt tulee. Olisi muuten lapsen koulumatka mennyt hankalaksi!