Miten ihmeessä saada rahat riittämään?
On ahdistavaa ja kamala tehdä töitö uupumuksen partaalla ja sitten vielä se, ettei palkalla kunnolla elä. Esimerkiksi tarvitsisin uudet silmälasit, vanhat menivät rikki (olivat todella vanhat) eli joudun pärjäämään ilman, sillä en todellakaan keksi miten saisin säästettyä uusia laseja varten.
nettotulot 1620€
lapsilisä 150€
elatusapu 180€
menot:
Vuokra 820€
vesi 50€
netti + puh. minulta ja lapselta 60€
autovakuutus joka toinen kuukausi 100€
autolaina 50€
lapsen bussikortti 33€
bensat 120€
lääkkeet 40€ (omat lääkkeet pitkäaikaissaurauksiin)
lapsen puhelimen lyhennyserä 25€
lapsen parturi (tukka kasvaa vauhdilla) 30€
Ja kotivakuutus, mutta nyt en muista paljonko se on...
Kuussa käyttärahaa jää siis n. 600€
En oikeasti keksi miten siitä säästää, sillä lapsi kasvaa koko ajan ja aina tulee tarvetta uusiin vaatteisiin, kenkiin tai pyörän kumiin, joka menee puhki... Ihan jatkuvia nuo menot lapsen kanssa ja toki hän joskus haluaa pasta uimaan tai Superparkkiin tai jonnekin minne mielestäni lapsella olisi oikeus päästäkin välillä.
Autoa tarviin työssäni, työpaikkani ei ole bussiyhteyksien päässä, Siitäkään en siis voi säästää.
Tiedän kyllä että aina muka voi säästää, mutta kun tuntuu että aina, siis ihan aina, tulee jotain yllättävää menoa, kuten se että oma takki tai kengät rikkoutuu tai lapsen pyörää pitää korjata.
Vihaan tätä elämää, teen raskasta työtä ja ikinä en pääse edes ulos syömään, ikinä en voi hemmotella itseäni mitenkään... eikä ole mitään sporifyta tai netflixiä mitä lapsen kavereilla kuulemma kaikilla muilla on. Jäätävää, tehdä töitä ja olla mitätön köyhä.
ja ei, ei tosiaan ole varaa opiskella tässä kohtaa uutta ammattia. Mikä se edes olisi...
Asumistukea en saa.
Kommentit (67)
Ei meillä lapsi käy kuin maksimissaan 3-4 kertaa vuodessa parturissa ja mikä on tuo kännykän osamaksu? Meillä on kohta 11v ihan halppis kännykkä joka on vielä säröilläkin mutta pärjää sillä.
Talousliberaali tulee vinkumaan että leikkaa ruokamenoista, paaluta auto, lopeta lapsen parturikäynnit ja altista tämä kiusaamiselle, hae vesi läheisestä uimahallista, myy telkkari ja katso seiniä palatessasi töistä kotiin.
Fakta kuitenkin on että palkkasi on naurettavan pieni Suomen elinkustannuksia ajatellen. Ongelma ei siis ole sinussa vaan palkassa.
Mene lakkoon muiden alasi työntekijöiden kanssa kunnes palkka on elinkelpoisella tasolla. Näin ahtaajatkin saivat palkan hilattua sinne 4 tonnin tienoille, ja sillä elää ihan ihmisarvoista elämää Suomessa.
tienaat siis lapsella. Pistin puolet vesikuluista lapselle ja kolmasosan vuokrasta ja edelleen vain 300e, eli edes 330, puhumattakaan että menisi 150+180*2 = 510 euroa kuussa puhtaasti lapsen menoihin.
Missä sulla on autovakuutus? Kilpailuta vakuutukset ensin. Itse suosittelen popvakuutusta, palvelu on hyvää (myös ongelmatilanteessa) ja hinnat on edulliset.
Liian kallis vuokra on isoin menoerä. Opettele itse leikkaamaan lapsen hiukset, ei todellakaan ole vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
tienaat siis lapsella. Pistin puolet vesikuluista lapselle ja kolmasosan vuokrasta ja edelleen vain 300e, eli edes 330, puhumattakaan että menisi 150+180*2 = 510 euroa kuussa puhtaasti lapsen menoihin.
Lapsen kuluihin meni laskutavallasi 375 euroa. Se lapsi luultavasti syö myös, 100 euroa kuussa menee helposti. Eli 475. Lapsi tarvitsee myös vaatteita ja kenkiä, ei joka kuussa, mutta tarvitsee. Talvikengät, lenkkarit, saappaat ja jotkut siistit kengät - > 200 euroa vuosi, plus tavivaatteet, sisävaatteet, kesävaatteet. Entä pyörä, luistimet. Se laskemasi 510 euroa ei edes riitä. Varsinkin kun lapsikin tarvitsee joskus lääkkeitä, harrastaa jotakin jne.
Ensiksikin meillä samalla perhekoolla juoksevat menot;ruoka ja pääsyliput max.80€ viikko.Tuosta samalla logiikalla jäisi 70€/vko säästöön.Mut meillä enemmän lähtökohtaisesti koska..
..hiukset leikkaan ja laitan itse
..puhelinta ei makseta erissä ja tuohan on iphone X erä,ei ikinä olisi lapsella minun kustantamanani.Itse saa ostaa jos sellaisen tarvitsee.Niin meillä lapsi maksaa ostoksiaan itse,rahat kotitöistä tai muista töistä.
..ja meillä maksetaan omaa asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
halvemmat puhelinliittymät
Tämä!
Mieti, mitkä asiat ovat todella ensiarvoisen tärkeää teidän arjessanne, ja olisiko jossain vielä "kiristämisen varaa".
Onko lapsen tukkaa pakko leikata niin usein, voisiko sen tehdä itse? Voisiko vaatteita yms. hankintoja tehdä kirpputoreilta? Onko lapsen kanssa pakko päästä joka kerta maksulliseen aktiviteettiin, vai voisiko esim. retki metsässä tms. kelvata myös yhtä hyvin?
Ruuan suhteen olen itse tehnyt niin, että minulla on valmis ruokalista viikoksi kerrallaan, mihin on mietitty aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Tämä vähentää hävikkiä ja heräteostoksia, kun tietää mitä sieltä kaupasta pitää ostella. Otan myös töihin aina eväät, sekin säästää paljon.
Voisiko autolla kulkemista vähentää? Niin että tietysti pakolliset työmatkat kulkisit autolla, mutta muuten kävellen/pyöräillen. Bensakulut vähenisi ja kunto kohenisi.
Voisiko netti- ja puhelinliittymiä vaihtaa halvempiin? Tai vaikkapa jättää nettiliittymän kokonaan pois, ja yrittää pärjätä pelkällä puhelimen netillä. Nykyisin kun niistä luureista pystyy jakamaan sen netin muihin laitteisiin myös.
Tämmöisiä asioita nyt nopeasti tuli mieleen. Ei näilläkään nyt hirmuisesti säästä, mutta säästö se on jo muutama eurokin.
Jätä parturi ja leikkaa lapsen tukka itse. Kotiparturikone maksaa n. 30 euroa. Meillä 16- ja 19-vuotiaat pojat eivät ole koskaan olleet parturissa. Olen aina leikannut heidän tukkansa. Tytär oli kerran 5-vuotiaana oikeassa parturissa. Nyt aikuisena tytär kyllä käy parturissa. Leikkaan oman tukkanikin itse.
Jos aloittaja on Pirkanmaalta minulta saisi Specsaversille alennuskupongin.
Mimmoiset lasit sulla on? Eli onnistuisi esim specsaversien halpis 29 euron lasien hankinta. Silmälasit ovat perustarve.
Hyödynnätkö vaatehankinnoissa kirppareita?
Entä mimmoiset ovat ruokamenonne?
Ja yritä säästää edes kymppi kuussa. Yllättäviin menoihin auttaisi kovasti.
Miten et muka saa asumistukea? Laitoin tulosi laskuriin ja saisit sen mukaan.
Netflixiä voi muuten katsoa kuukauden ilmaiseksi. Ja monia muitakin. Pitää vaan muistaa katkaista tilaus ennen kuin maksut alkaa juosta!
Palkkasi on tosi pieni, kun menoja on paljon. Auto on pahin kulusi. Voisit ehkä hankkia toisen työn?
Yritä löytää halvempi asunto. En tiedämissä asut mutta pääkaupunkiseudultakin löytyy vuokrakaksioita alle 800 eurolla. Enkä tarkoita edes kaupungin vuokra-asuntoja (joita vaikea saada) vaan muita. Juuri valmistui esimerkiksi A-Kruunun talo Mellunmäkeen, jossa kaksiot on alkaen 600 €.
Puhelin- ja nettilaskut on sellaisia, joissa voi säästää myös.
Minulla on kännykkä, josta maksan kuukaudessa 4,70 e. Opettele itse leikkaamaan lapsen tukka. Eipä tuosta juuri säästetä. Silmälasit ostaisin Visalla 3 prosentin kuukausilyhennyksellä.
Asun ison kaupungin vieressä pienemmässä kunnassa ja täällä tuo vuokrataso vaan on tama, tuossa isossa kaupungissa se olisi vielä enemmän.
Lapsen hiukset ovat ihan "jätti pehko", parturitkin tuskastelee sen kanssa. Yritin kylä pienempänä leikata niitä itse, muttei siitä mitään tullut. Parturit aina vitsailee, että pitäis ottaa tuplapalkka kun tukkaa on enemmän kuin kolmessa päässä.
Ja säästän toki aina kun voin, koko ajan laitan sivuun rahaa, mutta kuten sanoin tuntuu että koko ajan tulee myös niitä yllättäviä menoja eli se minkä juuri sain säästöön, niin menee taas. Nytkin säästän joulua varten.
Keväällä alkaa taas säästäminen kesää varten, jotta lapsi pääsisi edes Särkänniemeen tms.
ap
Eikö sulla ole autossa ollenkaan veroja?
Huoltoja?
Katsastuksia?
Kotona ei sähköjä, ettekä ruokaakaan syö..
En usko säästökohteita löytyvän kun olet vetänyt kulut jo noin minimiin...