Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tyttöjen lelut tarkemmin ajateltuna

Vierailija
07.08.2019 |

Kaksi asiaa joita en ymmärrä, lelu meikit ja lelu vauvat. Jotenkin itselleni näistä tulee vaan mielikuva, että lapsi opetetaan jo pienestä pitäen pinnalliseen maailmaan, jossa pitää näyttää hyvältä ja on tärkeää saada huomiota. Sitten äiti leikkien kautta opetetaan että täytyy hankkia lapsia ja miten niitä lapsia ja kotia hoidetaan. Ei pienen lapsen pitäisi ajatellakaan sellaisia. Jos joku kehtaa väittää että "eihän se lapsi sellaista ajattele", niin kyllä se muuten ajattelee. Pahimmillaan joku muutaman vuoden ikäinen tyttö saattaa jo puhua että "sitten aikuisena kun mulla on oma lapsi" tai "isona minäkin hankin lapsen". Miksi lapsi pitää jo leikkien kautta opettaa johonkin tiettyyn standardiin ja muottiin?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ainakaan leikkihevosta lapselle laittaisi!

Vierailija
22/31 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkikö muka joku oikeasti nukeilla? Meikkipäätä ei minulla ollut, mutta naapurissa yhdellä tytöllä oli. Minulla oli legoja, muutama nukke joilta revittiin hiukset päästä ja maalattiin naama tussilla, autorata, juna. Tärkein oli polkupyörä ja toisena tuli legot. Oli barbejakin, ne oli kanssa tosi kivoja vaikka minulla oli tapana purra niitä. Lääkärin laukku oli kiva, sillä pääsi leikkimään lääkärileikkejä. My litle ponyt oli kivoja. Niillä saattoi leikkiä pihalla. Mutta tosiaan jos johonkin vauvanukkeen olisi joutunut tyytymään niin se olisi varmaan hirtetty pihamäntyyn.

Kuulostat hauskalta ihmiseltä. Lähtisin varmaan treffeille sun kanssa tuon viestin perusteella 😄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei ainakaan lapsia oo, kun väität 2 vuotiaan puhuvan tollasia, että "kun olen aikuinen".

Nuket on kaikkien lasten (niin poikien kuin tyttöjenkin) saatavilla, mutta vain harva niillä leikkii. Leikkimeikeistä olen kanssasi samaa mieltä.

Muutama ei ole 2.

Tai edes 4 vuotias. Viis onkin jo puolenkymmentä.

Vierailija
24/31 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo johdu enemmänkin siitä, että lapsen elämänpiiriin kuuluu olennaisesti lapsen hoitaminen. Nukkeleikeissä lapsi käy läpi oman elämänsä tilanteita, ei valmistaudu tulevaan äitiyteen.

Pojat ei sitten kuitenkaan ole kiinnostuneita käymään läpi elämänsä tilanteita tällä tavoin vai?

Osa on, osa ei. Oma poikani leikki pienenä pehmoleluilla hyvin vastaavia leikkejä, joissa oli perhe ja roolit ja erilaisia tilanteita. Hän on sosiaalisesti taitava ja empatiakykyinen nuori mies. Kaikki miehethän eivät ole kauhean taitavia sillä saralla.

Vierailija
25/31 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kiinnittänyt huomiota samaan. Enemmän kuitenkin ärsyttää tytöille suunnatut rikkakihvelit, pölynimurin ja minikeittiöt ruoanlaittovälineineen. Pojille ei suoraan ohjata mitään tällaista. Onneksi lapset ei vielä osaa ajatella näin monimutkaisesti asioita, joten lapseni saa leikkiä millä haluaa. Opetan hänelle sitten muutoin, ettei kenenkään piiaksi tarvitse ryhtyä.

Ohjataanhan pojille ihan samalla tavalla. On rakennussarjoja, työkaluja yms...

Joo, mutta nikkaroimassa on useimmille miehille kuitenkin kyse harrastuksesta. Kuka harrastaa imurointia tai lastenhoitoa? Selkeästi arkeen kuuluvat ns. ikävät velvollisuudet ohjaan tytöille ja harrasteen omaiset puuhat pojille.

Nyt oli kyllä melkoisen outo vertaus. Jos mies vaikka rakentaa perheelle talon tai remontoi sen. Niin ei sitä nyt ihan pelkäksi harrastukeksi voi sanoa tai sitten voi sanoa kaikki muutkin kotihommat kuten vaikka sen imuroinnin tai tiskauksen. Tyypillisesti nämä imurointi/tiskaushommat on luokkaa tunnin hommia, rakantamiset ja remontoinnit vähintään muutama päivä ja voi kestää vaikka kolmekin vuotta varsinkin jos sitä taloa tehdään työn ohessa. En nyt ihan pelkästään kivana pikku puuhasteluna pitäisi...

Vierailija
26/31 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei ainakaan lapsia oo, kun väität 2 vuotiaan puhuvan tollasia, että "kun olen aikuinen".

Nuket on kaikkien lasten (niin poikien kuin tyttöjenkin) saatavilla, mutta vain harva niillä leikkii. Leikkimeikeistä olen kanssasi samaa mieltä.

Muutama ei ole 2.

Tai edes 4 vuotias. Viis onkin jo puolenkymmentä.

No joskus siinä 3-4v paikkeilla näin olen kuullut puhuttavan. Se että sinun lapsesi opetteli puhumaan vielä 3-vuotiaana, ei tarkoita että kaikkien muidenkin lapset kehittyvät yhtä hitaasti.

Vierailija
27/31 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kiinnittänyt huomiota samaan. Enemmän kuitenkin ärsyttää tytöille suunnatut rikkakihvelit, pölynimurin ja minikeittiöt ruoanlaittovälineineen. Pojille ei suoraan ohjata mitään tällaista. Onneksi lapset ei vielä osaa ajatella näin monimutkaisesti asioita, joten lapseni saa leikkiä millä haluaa. Opetan hänelle sitten muutoin, ettei kenenkään piiaksi tarvitse ryhtyä.

Joo, mutta nikkaroimassa on useimmille miehille kuitenkin kyse harrastuksesta. Kuka harrastaa imurointia tai lastenhoitoa? Selkeästi arkeen kuuluvat ns. ikävät velvollisuudet ohjaan tytöille ja harrasteen omaiset puuhat pojille.

Nyt oli kyllä melkoisen outo vertaus. Jos mies vaikka rakentaa perheelle talon tai remontoi sen. Niin ei sitä nyt ihan pelkäksi harrastukeksi voi sanoa tai sitten voi sanoa kaikki muutkin kotihommat kuten vaikka sen imuroinnin tai tiskauksen. Tyypillisesti nämä imurointi/tiskaushommat on luokkaa tunnin hommia, rakantamiset ja remontoinnit vähintään muutama päivä ja voi kestää vaikka kolmekin vuotta varsinkin jos sitä taloa tehdään työn ohessa. En nyt ihan pelkästään kivana pikku puuhasteluna pitäisi...

Kuinka moni mies rakentaa nykyään perheelleen ihan itse? Ja kai se jonkun pitää muuten sen kolmen vuoden jälkeen talo sitten jatkossa pitää siistinäkin...

Vierailija
28/31 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni mies rakentaa nykyään perheelleen ihan itse? Ja kai se jonkun pitää muuten sen kolmen vuoden jälkeen talo sitten jatkossa pitää siistinäkin...

Aika moni ainakin remontoi taloa. Ja kyllä täytyy pitää siistinä, mutta se ei tee esimerkiksi rakentamista tai remontointia jotenkin vähemmän työksi kuin vaikka siivoamista tai tiskaamista. Ihmeellinen ajatus.

Vierailija
29/31 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut otsikon jo monta kertaa "Tyttöjen letut", ja ajatellut että sisältö on jotain rivoa, tyyliin lettu levällään jne.

Vierailija
30/31 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni ainakin remontoi taloa. Ja kyllä täytyy pitää siistinä, mutta se ei tee esimerkiksi rakentamista tai remontointia jotenkin vähemmän työksi kuin vaikka siivoamista tai tiskaamista. Ihmeellinen ajatus.

Niin tässä nyt kuitenkin ehkä tarkoitettiin sitä että poikia ei kuitenkaan kasvateta siihen talonrakennus/remontointirumbaan niillä lapsuuden nikkarointivälineillä.

Vierailija
31/31 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

teollisuuden kannattaa tehtä sellaisia leluja joilla lapset haluavat leikkiä. tytöt vain sattuvat leikkimään vauva nukeilla. jotkut pojatkin saattavat nukeilla leikkiä, mutta he ovatkin vähemmistönä.

Että ihan vaan sattuvat? Teollisuus ja yhteiskunta ei mitenkään ole vaikuttanut asiaan?

Hoivaamisen opetteleminen on lapselle normaalia.

Omat lapseni ovat kaikki poikia, ja kyllä hekin ovat hoivaamista opetelleet.

Vauvanukke ei heitä hirveästi kiinnostanut, mutta hoitivat pehmoleluja. Joskus parivuotiaana laittoivat pikkuautoja nukkumaan leluvaunuihin. Kyljelleen asettivat autot vaunuihin ja peiton siihen päälle.

Toisinaan metsästivät ja laittoivat saaliistaan (pehmoleluja) ruokaa perheelle. Tämä oli aika erikoista, sillä perheessä tai lähisuvussa kukaan ei harrasta metsästämistä.

Hoiva- tai nukkeleikkejä ei pitäisi leimata huonommiksi tai tylsiksi vain sillä perusteella että ovat perinteisesti enemmän"tyttöjen leikkejä".