Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tyttöjen lelut tarkemmin ajateltuna

Vierailija
07.08.2019 |

Kaksi asiaa joita en ymmärrä, lelu meikit ja lelu vauvat. Jotenkin itselleni näistä tulee vaan mielikuva, että lapsi opetetaan jo pienestä pitäen pinnalliseen maailmaan, jossa pitää näyttää hyvältä ja on tärkeää saada huomiota. Sitten äiti leikkien kautta opetetaan että täytyy hankkia lapsia ja miten niitä lapsia ja kotia hoidetaan. Ei pienen lapsen pitäisi ajatellakaan sellaisia. Jos joku kehtaa väittää että "eihän se lapsi sellaista ajattele", niin kyllä se muuten ajattelee. Pahimmillaan joku muutaman vuoden ikäinen tyttö saattaa jo puhua että "sitten aikuisena kun mulla on oma lapsi" tai "isona minäkin hankin lapsen". Miksi lapsi pitää jo leikkien kautta opettaa johonkin tiettyyn standardiin ja muottiin?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei valitse leikkejään sen mukaisesti mitä leluja hänelle ostetaan, lapselle ostetaan leluja sen mukaisesti mitä leikkejä hän haluaa leikkiä.

Vierailija
2/31 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hirveästi ymmärrä lasten leikkien vahtimista. Lapsen löytävät leikin kautta kiinnostuksenkohteitaan ja oppivat jäsentämään maailmaa, näin muun muassa. Itse leikin leikeillä lapsena, mutta en ole aikuisena pinnallinen tai edes juuri meikkaa. Lapsi voi leikkiä tavaralla x, mutta tehdä siitä täysin omanlaisensa tulkinnan.

Mitä pinnallisiuteen ja ulkinäkökeskeisyyteen tulee, paljon tärkeämpää taitaa olla se, miten vanhemmat ja erityisesti äiti puhuvat omasta ja muiden ulkonäöstä. Kuuleeko lapsi äidin säälittekevän itseään kun kiloja on liikaa, tai isän irvailevan naapurin ulkonäön kustannuksella? Asenteiden malliopoiminen lienee paaaaljon tärkeämpää kuin se leikkiikö meikeillä vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

teollisuuden kannattaa tehtä sellaisia leluja joilla lapset haluavat leikkiä. tytöt vain sattuvat leikkimään vauva nukeilla. jotkut pojatkin saattavat nukeilla leikkiä, mutta he ovatkin vähemmistönä.

Vierailija
4/31 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei ainakaan lapsia oo, kun väität 2 vuotiaan puhuvan tollasia, että "kun olen aikuinen".

Nuket on kaikkien lasten (niin poikien kuin tyttöjenkin) saatavilla, mutta vain harva niillä leikkii. Leikkimeikeistä olen kanssasi samaa mieltä.

Vierailija
5/31 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli hyvin paljon eläinleluja, ja vain yksi nukke. Muutaman kerran työntelin nukenrattaita, mutta siihen se sitten jäikin. Eläinlelut, autot ja legot olivat mielekkäämpiä.

Itse en halua lasta, en ole koskaan ajatellut haluavani omaa perhettä ja lapsiarkea.

Vierailija
6/31 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kuviteltiin tytöksi ennen syntymää, joten huoneessani odotti nukkeja. Enpähän niillä sitten juuri yhtään mitään. Itseni kokoinen nalle oli mielenkiintosempi.

Vierailija
7/31 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

teollisuuden kannattaa tehtä sellaisia leluja joilla lapset haluavat leikkiä. tytöt vain sattuvat leikkimään vauva nukeilla. jotkut pojatkin saattavat nukeilla leikkiä, mutta he ovatkin vähemmistönä.

Että ihan vaan sattuvat? Teollisuus ja yhteiskunta ei mitenkään ole vaikuttanut asiaan?

Vierailija
8/31 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiinnittänyt huomiota samaan. Enemmän kuitenkin ärsyttää tytöille suunnatut rikkakihvelit, pölynimurin ja minikeittiöt ruoanlaittovälineineen. Pojille ei suoraan ohjata mitään tällaista. Onneksi lapset ei vielä osaa ajatella näin monimutkaisesti asioita, joten lapseni saa leikkiä millä haluaa. Opetan hänelle sitten muutoin, ettei kenenkään piiaksi tarvitse ryhtyä.

Vierailija
9/31 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei ainakaan lapsia oo, kun väität 2 vuotiaan puhuvan tollasia, että "kun olen aikuinen".

Nuket on kaikkien lasten (niin poikien kuin tyttöjenkin) saatavilla, mutta vain harva niillä leikkii. Leikkimeikeistä olen kanssasi samaa mieltä.

Muutama ei ole 2.

Vierailija
10/31 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kiinnittänyt huomiota samaan. Enemmän kuitenkin ärsyttää tytöille suunnatut rikkakihvelit, pölynimurin ja minikeittiöt ruoanlaittovälineineen. Pojille ei suoraan ohjata mitään tällaista. Onneksi lapset ei vielä osaa ajatella näin monimutkaisesti asioita, joten lapseni saa leikkiä millä haluaa. Opetan hänelle sitten muutoin, ettei kenenkään piiaksi tarvitse ryhtyä.

Ohjataanhan pojille ihan samalla tavalla. On rakennussarjoja, työkaluja yms...

Vierailija
11/31 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset leikkii nukeilla. Vielä yli 11 vuotias tyttökin. Pojillakin on ollut nukkekaudet, vanhemmalle pojalle ostettiin poikanukkekin, tosin leikki ei ollut ihan samanlaista kuin tytöillä ja vaihe jäi muutenkin aika lyhyeksi. Nuorempi poika on empaattisempi ja nyt 5-vuotiaana alkoi leikkiä nukeilla, kun ne oli esillä. On nyt muutaman viikon jo leikkinyt kantaa niitä ympäriinsä hyvin hellästi ja pikkusiskon kanssa saattaa esittää dialogia. Minusta sitä on kiva seurata ja ihanasti näkyy ne sukupuolierot, mitä ei kuulemma ole olemassakaan. 

Meikkejä ei ole leluiksi ostettu. Kerran meikkasin vanhimman tyttären, joka silloin oli 10. Ja meikki onnistui kyllä, mutta olihan se hirveä näky lapsella. Ei ole hänkään sen jälkeen pyytänyt meikkiä, ehkä se mysteeri siinä kuoli aika hyvin. Huulikiiltoa ja tuoksuja on saanut lahjaksi ja useimmiten ei niitä käytä. 

No kynsiä lakataan aina silloin tällöin. Vanhempi poika ei enää halua, mutta alle kouluikäisenä on poikienkin kynsiä lakattu joskus ja kerran ostin apteekista ihan poikia silmälläpitäen kivoja värejä erilaisia vihreitä, sinistä, keltaista, mustaa ja kultaa, mitä nyt ei meidän valikoimista muuten oikein löytynyt. 

Vierailija
12/31 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pliis. nyt loistaa tietämättömyys.

He-man, rambo ja vastaavat kertoo mikä on ainoa sallittu ulkonäkö ja mihin kuuluu pyrkiä jos akoo kelvata.

gi-joe, super action, beastmasters jne taas että elämä on pelkkää sotimista ja kilpailua jossa vahvin vie kaiken. Hyvä että he-man kertoi miltä kuuluu näyttää. Oma tulevaisuus luodaan itse valitsemalla alistautumisen tai ikuisen taistelun huipusta.

Et älä tule kertomaan ohjailusta. Niijoo ja sitten heti viimeistään leikkikoulussa kerrotaan että aikki opitut elämänohjeet on kaikki väärin ja kuuluisi olla kuin tyttö.

Vierailija
13/31 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo johdu enemmänkin siitä, että lapsen elämänpiiriin kuuluu olennaisesti lapsen hoitaminen. Nukkeleikeissä lapsi käy läpi oman elämänsä tilanteita, ei valmistaudu tulevaan äitiyteen.

Vierailija
14/31 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tytöllä on nukkeja mutta ei leiki niillä juuri koskaan. Lempilelut on rakennusleikit, lentokoneet, autot ja legot. Jotkut lapset leikkii aikuisten matkimisleikkejä ja nämä lapset haluavat lelumeikkejä, toppeja jotka on muka rintaliivit, vauva nuken jne.

Vierailija
15/31 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ihan tietoisesti olen ostanut tytölleni mekaniikka- ja elektroniikkasarjoja, legoja (ennen friends-aikaa, mutta friends räjäytti tytöllä tajunnan), kannustanut ohjelmointiin yms mitä ei tyttölaumassa olisi itse keksinyt toivoa. Toki on sitten saanut myös toivomansa barbiet ja muut glitterit.

Nykyisin tuo ompelee vaatteita barbiekuvauksiin, ohjelmoi, lukee historiaa vapaa-ajallakin, tykkää matikasta ja tansii balettia. Ihan onnistuneen olonen setti.

Vierailija
16/31 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo johdu enemmänkin siitä, että lapsen elämänpiiriin kuuluu olennaisesti lapsen hoitaminen. Nukkeleikeissä lapsi käy läpi oman elämänsä tilanteita, ei valmistaudu tulevaan äitiyteen.

Pojat ei sitten kuitenkaan ole kiinnostuneita käymään läpi elämänsä tilanteita tällä tavoin vai?

Vierailija
17/31 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella lapsella on nukkeja, mutta ei niillä leikitä, koska ei oikein ole mitään leikkimistä. Mutta kun nukelle antaa kasan vaatteita, alkaa vaipanvaihto ja pukeminen. Sillä ei ole mitään tekemistä hoivavietin kanssa, mutta siinä samassa oppii monta asiaa vetoketjuista, napeista ja liian ahtaista kaula-aukoista.

Vierailija
18/31 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkikö muka joku oikeasti nukeilla? Meikkipäätä ei minulla ollut, mutta naapurissa yhdellä tytöllä oli. Minulla oli legoja, muutama nukke joilta revittiin hiukset päästä ja maalattiin naama tussilla, autorata, juna. Tärkein oli polkupyörä ja toisena tuli legot. Oli barbejakin, ne oli kanssa tosi kivoja vaikka minulla oli tapana purra niitä. Lääkärin laukku oli kiva, sillä pääsi leikkimään lääkärileikkejä. My litle ponyt oli kivoja. Niillä saattoi leikkiä pihalla. Mutta tosiaan jos johonkin vauvanukkeen olisi joutunut tyytymään niin se olisi varmaan hirtetty pihamäntyyn.

Vierailija
19/31 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta nikkaroimassa on useimmille miehille kuitenkin kyse harrastuksesta. Kuka harrastaa imurointia tai lastenhoitoa? Selkeästi arkeen kuuluvat ns. ikävät velvollisuudet ohjaan tytöille ja harrasteen omaiset puuhat pojille.

Vierailija
20/31 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta nikkaroimassa on useimmille miehille kuitenkin kyse harrastuksesta. Kuka harrastaa imurointia tai lastenhoitoa? Selkeästi arkeen kuuluvat ns. ikävät velvollisuudet ohjaan tytöille ja harrasteen omaiset puuhat pojille.

Hyvä opettaa tytöille jo varhain mitä ne tekee kun niillä on aikuisena vapaa-aikaa. Töitä.