Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka eivät millään saaneet mt-diagnoosia ja hoitoa?

Vierailija
06.08.2019 |

Sanotaan että mt-diagnoosin saanti on helppoa, mutta mulle se oli tuskien tie. Kärsin koko lapsuuden ja nuoruuden paniikkikohtauksista. Ekan kerran ramppasin tutkimuksissa 7-vuotiaana ja mitään ei löydetty, muuta kuin "ujo luonne ja sosiaalisesti kömpelö lapsi". Oireet lievittivät muutamaksi vuodeksi kunnes 13-vuotiaana h-vetti repesi koulukiusaamisen takia ja jouduin takaisin sairaalan päiväosastolle, jossa kävin tutkimuksissa ja terapiassa peräti vuoden ajan. Mitään ei tuolloinkaan löydetty, minua pidettiin vain hankalana teininä ja kiusaamisestakin syyteltiin. Muistan kun itkin lääkäreille että en saa happea ja pelkään öisin kuolevani. Minulle naurettiin että olen vain teini ja tuo vaihe menee ohi. Lisäksi kehotettiin ryhdistäytymään että saisin koulussa suosiota.

17-vuotiaana olin tehdä itsarin. Onneksi tulin katumapäälle ja sain äitini laittamaan minut yksityiselle hoitoon. Vasta sitten sain lääkkeitä ja terapiaa. Hoidon vuosikausien viivästymisestä johtuen kärsin paniikkihäiriöstä koko loppuikäni ja tarvitsen lääkkeitä.

Diagnoosistani on nyt 12 vuotta aikaa. Tuntui että silloinkaan ei mt-diagnooseista puhuttu lainkaan ja mm- äitini häpesi asiaa. Nyt näitä pillerinsyöjiä + muita adhd/nepsyjä riittää.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen diagnooseja ei uskallettu antaa nimenomaan tuon häpeäleiman takia. Ajateltiin että esim. paniikkihäiriödiagnoosi tuhoaa työuran. Jotta hoitoa sai, piti olla seinähullu ja psykoottinen. Onneksi ajat ovat muuttuneet, vaikka itsekin olen sitä mieltä että masennuslääkkeitä ja rauhoittavia, varsinkin lyricaa ja bentsoja, määrätään herkästi. 

Vierailija
2/3 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään sen saa liian helposti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu nykyään, että olen jotenkin typerä massalammas kun mulla on diagnoosi ja lääkkeet. Lisäksi tämä palstan heikkoja vihaava ilmapiiri ei tee hyvää mielenterveydelle... -ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi