Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ekaluokkalainen kouluun taksilla, olenko huono äiti jos en mene mukaan ensimmäisenä päiv'nä kun taksiin ei huolita eikä minulla ole autoa ajaa taksin perässä

Vierailija
06.08.2019 |

Jos annan vain halin, toivotan hyvää ekaa koulupäivää ja saatan taksille.

Kommentit (143)

Vierailija
81/143 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saatamme erityislapsen ensimmäisenä aamuna polkupyörällä kouluun, molemmat vanhemmat ja pienempi sisarus mukana. Kotiin lapsi saa tulla iltapäivällä taksilla jo itsekseen. Tämä on vuoden ainoa tilaisuus päästä näkemään lapsi omassa luokassaan, niin että paikalla ovat opettaja, ohjaajat ja luokkakaverit. Lapsi ei itse osaa kertoa koulupäivästään eikä luokastaan. Ehdottamasti suosittelen menemään yhdessä lapsen kanssa koululle ensimmäisenä päivänä, varsinkin jos kyseessä on erityislapsi.  Jos siirtymätilanteet ovat vaikeita, lapselle ei tule kahta uutta asiaa samana päivänä, taksiin meno ja kouluun meno.  Ei siellä koululla montaa minuuttia vanhempien tarvi olla, mutta ainutlaatuinen tilaisuus se on joka tapauksessa kaikille osapuolille, oppilaalle, vanhemmille ja henkilökunnallekin. Vaihtoehtoisia kulkuneuvoja ekalla aamulle täällä on jo ehdotettukin.

Vierailija
82/143 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi aloittaa nyt, kerran elämässään, koulun. Mene paikalle ensimmäisenä päivänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/143 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita koululle tai mieluimmin opettajalle, ettet pääse tulemaan. Miltä sinusta itsestä näyttää. Selviääkö lapsi ilman sinua.

Vierailija
84/143 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh??? käykö joku saattamassa ekaluokkalaisen kouluun?!?!?

Taksikuljetus se on meidänkin lapsilla, eikä ole ikinä tullut pieneen mieleenikään, että olisi pitänyt saattaa kouluun. Töissähän ihmiset on ja on muutakin tekemistä, kun saattaa lapsia.

Voi kuule kyllä, vielä menin koulunpihalle kun yksi lapsi meni 6:lle :D Oikeastaan hän ei tarvinnut saattajaa, mutta on niin ihanaa rupatella muiden vanhempien = monien ystävien, kavereiden ja tuttujen kanssa että sitten vasta kun nuorin menee yläasteelle ehkä jää tämä hauskuus. 

Vierailija
85/143 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh??? käykö joku saattamassa ekaluokkalaisen kouluun?!?!?

Taksikuljetus se on meidänkin lapsilla, eikä ole ikinä tullut pieneen mieleenikään, että olisi pitänyt saattaa kouluun. Töissähän ihmiset on ja on muutakin tekemistä, kun saattaa lapsia.

Mikä ihme voi olla tärkeämpää, kuin saattaa lapsi elämänsä ensimmäisenä päivänä kouluun? Priorisointikysymys.

Vierailija
86/143 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se lapsesi sinne kouluun löytää. Nyt on hyvä hetki korkata.

Vierailija
87/143 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni aloitti koulun viime syksynä. Saatoin koululle. Kellon soidessa pihalle tuli ekaluokan opet, avustaja, rehtori ja erityisopettaja. Rehtori esitteli opettajat.  Sitten opettajat pitivät nimenhuudon (eli A-luokkalaiset omaan jonoon ja B-luokkalaiset omaan jonoon). Siitä luokat lähti sisälle. Vanhemmat jäätiin vähän hölmön näköisinä pihalle seisomaan, jolloin erityisopettaja ilmoitti, että koulu loppuu klo 12.00 silloin voi tulla hakemaan niitä lapsia, jotka ei mene iltapäiväkerhoon tai osaa itse tulla kotiin.

Eli en todellakaan ajaisi pyörällä 6km suuntaansa tuon 5 minuutin nimenhuudon vuoksi.

Vierailija
88/143 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyin  taksilta tuosta mukaan pääsemisestä  noin ekana aamuna,  kun vielä erityislapsi mutta säännöt kieltää. Busseja kulkee huonosti sinne päin, pyörä olisi yksi mahdollisuus mutta melkoinen hikilenkki vetää 6km pyörällä taksin perässä...

Ap

Anteeksi mitä ??? Tuon matkan kyllä polkee heittämällä. Meillä ekaluokkalaisen koulumatka oli 4 km. Bussikortin kun saavasta 5 km matkan jälkeen.

Vierailija
89/143 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin vain että jos siellä on muitten vanhemmat ja oma yksin :(

Ap

Ihan varmasti on kaikkien muiden vanhemmat saattamassa koulutielle. Ikimuistoinen tapahtuma jonka muistaa aina.

No en todellakaan muista ensimmäistä koulupäivääni.

Vierailija
90/143 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ihan varmasti on kaikkien muiden vanhemmat saattamassa koulutielle. Ikimuistoinen tapahtuma jonka muistaa aina.

Näin opettajana pakko korjata, että läheskään kaikilla ei ole saattajaa. Huoltajat jäävät pihalle lasten lähtiessä sisälle.

Kai tajuat että kouluja on erilaisia.

Voi ei, en todellakaan tajunnut! Olipa hyvä, että huomautit asiasta! Kiitos sinulle terävästä huomiostasi! :)

P.s. nykyisin kuitenkin pääsääntöisesti suositaan sitä, etteivät huoltajat tule sisälle, koska se saattaa hankaloittaa erovaihetta.

Toki poikkeuksiakin, kuten nyt elämän eri asioissa yleensä on.

Ole hyvä.

Uusi ops muuten nimenomaan painottaa vanhempien osallistamista ja siksi on ruvettu kutsumaan ne vanhemmatkin hetkeksi sinne luokkaan.

Sillä osallistamisella kyllä tarkoitetaan ihan muuta kuin tätä. Edelleenkin nimenomaan viime vuosina ollaan menty siihen suuntaan, että vanhemmat jäävät pihalle ja koululaiset menevät sisälle. Uuden opsin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä :)

Anteeksi missä on menty siihen suutaan - minun tuntemissa kuoluissa Pk seudulla  ja niitä on kyllä monta ei ainakaan  ole kuljettu kasvatuskumppanuudesta poispäin. Ja opettaja joka ajattelee , että vanhemman tuleminen luokkaan hankaloittaisi eroahdistusta ei ole kyllä perehtynyt ryhmäyttämiseen , luottamuksen rakentamiseen tai lasten tempperamenttieroihin lainkaan.

Vierailija
91/143 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, tee kuten alussa jo mainitsit! EI ole pakko viedä lasta kouluun. Minäkin menin aikanaan yksin (ilmoittauduin myös yksin edellisenä keväänä!) naapurin pojan ja hänen äitinsä perässä kyllä kävelin. Samoin omat muksuni menivät yksin, koska oli pakko mennä töihin eikä vapaata saanut. Soita opettajalle ja kerro erityislapsesi tilanteesta, kaikki menee kyllä hyvin!

Vierailija
92/143 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma esikoinen aloittaa koulun nyt torstaina.

Meitä saattajia on minä (äiti), mieheni, 4-vuotias pikkusisko ja 1-vuotias pikkuveli. Tytär odottaa tätä ensimmäistä koulupäivää kovasti ja odottaa myös sitä, että koko perhe tulee saattamaan. Myös pikkusisko odottaa, että saa saattaa isosiskon kouluun.

Kaikki tyttäreni eskarikaverit (joiden perhettä tunnen) on myös tulossa saattamaan ekaluokkalaista. Osa asuu lähellä, osalla normaalisti taksikuljetus, mutta ekana päivänä tulevat omilla kyydeillään.

En tiedä tarkasti millaiset järjestelyt koululla on aamulla, mutta olen ymmärtänyt, että ekaluokkalaisten kanssa mennään luokkaan sisään, siellä ollaan hetki ja käydään jotain käytännönasioita läpi. 

Vierailija
93/143 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet kun itse parhaaksi näet.

En minäkään saattanut esikoista kouluun. Kulki taksilla (erityislapsi) jo heti ekasta päivästä lähtien. Koulumatkaa yli 20 kilsaa. Eipä tuo lapsi ilmeisesti siitä ole traumatisoitunut.

Vierailija
94/143 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläpäin on sitten runsaasti huonoja vanhempia kun saattajia on ainakin luokkaan asti tullut vain kolmanneksella lapsista.

Monet on töissä tai pikkusisaruksia kotona tai matka on pitkä kuten ketjun aloittajalla.

Ei se vanhemmasta huonoa tee, tapoja on niin erilaisia eri puolilla. Meillä on pieni kaupunki = pienet välimatkat, ja pikkusisarukset otetaan tietenkin mukaan, uusi sukupolvi verkostoituu =)

Meillä ei saa mennä luokkaan vaan opet poimii pihalta, ja hakevat myös pihalta ekan päivän päätteeksi. Tosi monet työssäkäyvistä meilläpäin ottaa ekan koulupäivän vapaaksi.

Vierailija
95/143 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä saattajia on minä (äiti), mieheni, 4-vuotias pikkusisko ja 1-vuotias pikkuveli. Tytär odottaa tätä ensimmäistä koulupäivää kovasti ja odottaa myös sitä, että koko perhe tulee saattamaan. Myös pikkusisko odottaa, että saa saattaa isosiskon kouluun.

Kaikki tyttäreni eskarikaverit (joiden perhettä tunnen) on myös tulossa saattamaan ekaluokkalaista. Osa asuu lähellä, osalla normaalisti taksikuljetus, mutta ekana päivänä tulevat omilla kyydeillään.

En tiedä tarkasti millaiset järjestelyt koululla on aamulla, mutta olen ymmärtänyt, että ekaluokkalaisten kanssa mennään luokkaan sisään, siellä ollaan hetki ja käydään jotain käytännönasioita läpi. 

ja vielä jatkan

Ainakin itse olen ottanut nämä lapsen ensimmäiset koulupäivät vapaaksi töistä. Kuten kaikki tuntemani ekaluokkalaisten äidit/isät (tai siis toinen). Kyllä minä haluan olla kotona kuulemassa ne innokkaan koululaisen ensifiilikset heti koulun jälkeen, enkä kolme-viisi tuntia myöhemmin, kun ne on jo unohtunut. Nyt to-pe lapsi tulee koulusta kotiin. Ensi viikolla aletaan sitten harjoitella ip-kerhossa käymistä

Vierailija
96/143 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No en todellakaan muista ensimmäistä koulupäivääni.

Hyvä, sinä ainakaan et traumatisoitunut :) Jos olisit, muistaisit ekan päivän kyllä. Ellet sitten olisi traumatisoitunut NIIN paljon, että muistisi olisi sen vuoksi unohtanut kaiken.

Vierailija
97/143 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi monet työssäkäyvistä meilläpäin ottaa ekan koulupäivän vapaaksi.

Minä en tiedä yhtään ekaluokkalaisen äitä, joka ei olisi ottanut vähintään ekaa koulupäivää vapaaksi. Monella vapaata koko eka kouluviikko

Vierailija
98/143 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja vielä jatkan

Ainakin itse olen ottanut nämä lapsen ensimmäiset koulupäivät vapaaksi töistä. Kuten kaikki tuntemani ekaluokkalaisten äidit/isät (tai siis toinen). Kyllä minä haluan olla kotona kuulemassa ne innokkaan koululaisen ensifiilikset heti koulun jälkeen, enkä kolme-viisi tuntia myöhemmin, kun ne on jo unohtunut. Nyt to-pe lapsi tulee koulusta kotiin. Ensi viikolla aletaan sitten harjoitella ip-kerhossa käymistä

Näin meilläkin on tapana, koko perhe mahdollisuuksien mukaan mukana =) Ja Keski-Uudellamaalla asutaan.

Vierailija
99/143 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nykyään siis tapana, että vanhemmat menevät ensimmäisenä koulupäivänä saattelemaan lapsensa kouluun? En muista omasta lapsuudestani tuollaista tapaa.

Vierailija
100/143 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nykyään siis tapana, että vanhemmat menevät ensimmäisenä koulupäivänä saattelemaan lapsensa kouluun? En muista omasta lapsuudestani tuollaista tapaa.

Minä aloitin kouluni 1967 js kaikilla oli äiti mukana ekana koulupäivänä.