Ekaluokkalainen kouluun taksilla, olenko huono äiti jos en mene mukaan ensimmäisenä päiv'nä kun taksiin ei huolita eikä minulla ole autoa ajaa taksin perässä
Jos annan vain halin, toivotan hyvää ekaa koulupäivää ja saatan taksille.
Kommentit (143)
Noin munkin lapsuudessa tehtiin enkä saanut siitä mitään traumaa. Jotenkin tuntuis hölmöltä sellanen saattaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin vain että jos siellä on muitten vanhemmat ja oma yksin :(
Ap
Ihan varmasti on kaikkien muiden vanhemmat saattamassa koulutielle. Ikimuistoinen tapahtuma jonka muistaa aina.
Näin opettajana pakko korjata, että läheskään kaikilla ei ole saattajaa. Huoltajat jäävät pihalle lasten lähtiessä sisälle.
Kai tajuat että kouluja on erilaisia.
Voi ei, en todellakaan tajunnut! Olipa hyvä, että huomautit asiasta! Kiitos sinulle terävästä huomiostasi! :)
P.s. nykyisin kuitenkin pääsääntöisesti suositaan sitä, etteivät huoltajat tule sisälle, koska se saattaa hankaloittaa erovaihetta.
Toki poikkeuksiakin, kuten nyt elämän eri asioissa yleensä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ihan varmasti on kaikkien muiden vanhemmat saattamassa koulutielle. Ikimuistoinen tapahtuma jonka muistaa aina.
Näin opettajana pakko korjata, että läheskään kaikilla ei ole saattajaa. Huoltajat jäävät pihalle lasten lähtiessä sisälle.
Voi ei, en todellakaan tajunnut! Olipa hyvä, että huomautit asiasta! Kiitos sinulle terävästä huomiostasi! :)
P.s. nykyisin kuitenkin pääsääntöisesti suositaan sitä, etteivät huoltajat tule sisälle, koska se saattaa hankaloittaa erovaihetta.
Toki poikkeuksiakin, kuten nyt elämän eri asioissa yleensä on.
Ole hyvä.
Uusi ops muuten nimenomaan painottaa vanhempien osallistamista ja siksi on ruvettu kutsumaan ne vanhemmatkin hetkeksi sinne luokkaan.
Ei todellakaan ole kaikkien muiden vanhemmat saattamassa kouluun, ei kaikista työpaikoista voi noin vaan olla pois eikä loma välttämättä osu elokuulle.
Hyvillä mielin taksin kyytiin vaan, kyllä siellä on opettajat ja avustajat takseja vastassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on eka luokan ekana aamuna viety lapsi itse kouluun. Saatettu sinne asti. Seuraavana päivänä saatettu sitten taksiin. Ei ole tullut mieleenkään kysyä mahtuisiko taksiin.
Täällä opet vastassa taksilla tulijoita ja iltapäiväkerhosta tullaan vastaan ekaluokkalaisia, ei tarvi yksin löytää perille.
Noi mun löytämät eksyneet oli juurikun iltiksissä joista haetaan. Oli haettukin muut mutta jätetty nää hakematta. Että en luottaisi.
No, mulla ei ollut koskaan tarvetta olla luottamatta, koska meidän paikkakunnalla tämä toimi. Ei mitään ongelmia koskaan ainakaan meidän kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on eka luokan ekana aamuna viety lapsi itse kouluun. Saatettu sinne asti. Seuraavana päivänä saatettu sitten taksiin. Ei ole tullut mieleenkään kysyä mahtuisiko taksiin.
Täällä opet vastassa taksilla tulijoita ja iltapäiväkerhosta tullaan vastaan ekaluokkalaisia, ei tarvi yksin löytää perille.
Noi mun löytämät eksyneet oli juurikun iltiksissä joista haetaan. Oli haettukin muut mutta jätetty nää hakematta. Että en luottaisi.
No, mulla ei ollut koskaan tarvetta olla luottamatta, koska meidän paikkakunnalla tämä toimi. Ei mitään ongelmia koskaan ainakaan meidän kohdalla.
Tai luulet sen toimivan. Ei ne iltikset meinaan huutele hukanneensa lapsia.
Soita koululle ja kysy käytäntö. Minä menin oman lapseni mukaan ekana päivänä kun kaverin kokemus viereisestä koulusta oli tämä: rehtori piti ovella pienen tervetulopuheen, oppilaat menivät vanhempiensa kanssa luokkiin, tervehdittiin opettaja, esiteltiin luokka ja muita tiloja, annettiin vanhemmille infoa koulun alkuun liittyen, allekirjoitettiin iltspäivähoitosopimus, annettiin hoitoajat, vaihdettiin yhteystiedot, täytettiin joku lomake (allergiat jne.). Lopuksi vanhemmille heipat ja halit ja oppilaat jäivät omaan luokkaan.
Meillä meni niin, että opettaja piti nimenhuudon ovella, huikkasi että ip menee kiinni neljältä, ja sitten käänsi selkänsä ja käveli oppilaat perässään luokkaan. Joukko vanhempia jäi monttu auki pihalle kun ei ollut tajunnut sanoa heippaa, ei tiennyt missä tiloissa ip-kerho on tai moneltako koulu päättyy.
Ekassa versiossa vanhemman poissaolo olla kurja juttu, tokassa versiossa meitä ei juuri mihinkään kaivattu. Vaikka kyllä oma lapsi jännitti sen verran että saattaja oli tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Toki poikkeuksiakin, kuten nyt elämän eri asioissa yleensä on.Ole hyvä.
Uusi ops muuten nimenomaan painottaa vanhempien osallistamista ja siksi on ruvettu kutsumaan ne vanhemmatkin hetkeksi sinne luokkaan.
Sillä osallistamisella kyllä tarkoitetaan ihan muuta kuin tätä. Edelleenkin nimenomaan viime vuosina ollaan menty siihen suuntaan, että vanhemmat jäävät pihalle ja koululaiset menevät sisälle. Uuden opsin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä :)
Mulla menee eskarilainen taksilla ekaana päivänä ja en ole menossa mukaan. En tiennytkään olevani huono äiti. Aina oppii uutta näköjään.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole kaikkien muiden vanhemmat saattamassa kouluun, ei kaikista työpaikoista voi noin vaan olla pois eikä loma välttämättä osu elokuulle.
Hyvillä mielin taksin kyytiin vaan, kyllä siellä on opettajat ja avustajat takseja vastassa.
Suurin osa saa helposti ne pari tuntia vapaaksi kunhan kysyy tarpeeksi ajoissa. Koulun aloitusajankohta kumminkin tiedetään jo keväällä, joten niitä työvuoroja ehtii kyselemään ja vaihtelemaan ennen sitä, tai jos on liukuva työaika niin tekee ne tunnit sisään aikaisemmin/myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Toki poikkeuksiakin, kuten nyt elämän eri asioissa yleensä on.Ole hyvä.
Sillä osallistamisella kyllä tarkoitetaan ihan muuta kuin tätä. Edelleenkin nimenomaan viime vuosina ollaan menty siihen suuntaan, että vanhemmat jäävät pihalle ja koululaiset menevät sisälle. Uuden opsin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä :)
Niin. Sun koulussasi. Lue eka kommenttini.
Osallistaminen tarkoittaa myös juurikin tuota. Sitä että koulu kutsuu vanhempia tiloihinsa ja toimintaansa.
Tämä on varmaan paikkakunta-/koulukohtaista, toisaalla on normi että ekaluokkalaiset saatetaan lokakuuhun asti ja toisaalla että koulu on lapsen oma juttu. Ja siihen normiin se lapsikin suhteuttaa ja kokee vaille jäämistä tai nolostelee vanhemman höösäystä.
Itse olen lapsena saanut jännittää ja pärjätä hitusen enemmän kuin olisi ollut tarve, joten oman lapsen kanssa olen varovainen sen suhteen ettei hän joudu suotta stressaamaan asioita yksin ja toivon että hänellä on vahva tunne, että hänen tärkeät asiansa ovat minulle tärkeitä asioita, ja haluan olla läsnä/saatavilla. Eli jos olisin epävarma, menisin ehdottomasti saatille. Se on kuitenkin vain yksi kerta kun se koulu aloitetaan, monille tosi jännittävä päivä, joka on tiedossa puoli vuotta etukäteen - kukaan ei ole työssään niin korvaamaton etteikö se olisi järjestettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmaan paikkakunta-/koulukohtaista, toisaalla on normi että ekaluokkalaiset saatetaan lokakuuhun asti ja toisaalla että koulu on lapsen oma juttu. Ja siihen normiin se lapsikin suhteuttaa ja kokee vaille jäämistä tai nolostelee vanhemman höösäystä.
Itse olen lapsena saanut jännittää ja pärjätä hitusen enemmän kuin olisi ollut tarve, joten oman lapsen kanssa olen varovainen sen suhteen ettei hän joudu suotta stressaamaan asioita yksin ja toivon että hänellä on vahva tunne, että hänen tärkeät asiansa ovat minulle tärkeitä asioita, ja haluan olla läsnä/saatavilla. Eli jos olisin epävarma, menisin ehdottomasti saatille. Se on kuitenkin vain yksi kerta kun se koulu aloitetaan, monille tosi jännittävä päivä, joka on tiedossa puoli vuotta etukäteen - kukaan ei ole työssään niin korvaamaton etteikö se olisi järjestettävissä.
Lisään vielä että jos taas en olisi epävarma, jos tietäisin että taksille saatto on omalle lapselle riittävä ja sopisi koulun käytäntöihin, niin ei siinä sitten mitään ongelmaa olisi.
Juo vähemmän ekaa koulupäivää edeltävänä päivänä niin voit mennä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai luulet sen toimivan. Ei ne iltikset meinaan huutele hukanneensa lapsia.
Kyllä soittelee, yhden kerran toka luokalla, kun ei enää kuulunut saattamisen piiriin keväällä, lähes kaksi vuotta iltistä käyneenä, sieltä varmistettiin onko lapsi tulossa kun ei näy. Oli unohtunut leikkimään matkalla ja hetken päästä perillä, tämäkin ilmoitettiin.
Sitä paitsi mun lapset ois kyllä kertoneet jos heillä ois ollu huonoja kokemuksia.
Ei kaikki ole aina niin pa5k44 koko ajan. Tai joo, niillä jotka stressaa, touhottaa ja epäilee koko ajan että jokin menee pieleen, niin meneehän se. Lähipiirissä on vastaavia enkä ymmärrä miten oikeasti yksinkertaiset asiat voi olla joillekin niin vaikeita.
Matka 6 km senhän fillaroi n 20-30 min korkeintaan. Onko sulla vielä pientä lasta kotona??? Vie naapuriin. Missä lapsen isä?
Vierailija kirjoitti:
Toiset lapset pääsee aina taksilla kotiovelta koulun ovelle ilmaiseksi!
Toiset lapsetjoutuvat taapertamaan vaarallisiakin koulumatkoja.
Juu ja taksi odottaa pihassa kun lapsi myöhästyy, kuski näkee kun aamu pala syödään kaikessa rauhassa. Taksissa on monta lasta ja tätä yhtä puetaan ja pusutellaan. Jotkut perheet asuu kesämökillä, sieltäkin yhteiskunta hakee lapset ilmaiseksi taksilla.
Usein tilanne on vielä se että pihalla on väh.kaksi autoa, mopoautoa ym, taksi ei mahdu pihassa kääntymään, mutt silti on ihan oven eteen ajettava. Tää on tosi.
Kaikki kuskit ei koulukyytejä ajelekaan kun ottaa pannuun kun omat lapset ei tätä luksusta saa.
Tottakai täytyy olla valmiina ulkona odottamassa taxia. Hyvä että on kyyditys.
Tottakai siellä on kaikkien muiden lasten vanhempi tai vanhemmat! Surullista, että ajattelet lapsellesi tärkeän ja jännittävän päivän sujumista itsellesi helpoimmalla tavalla ja sitä mitä muut ajattelee:(
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun itse menin ensimmäiselle luokalle. Vain yhden lapsen vanhempi oli saattamassa tenavaansa kouluun asti. Ja me muut katsottiin oudoksuen, että mitä tuon äiti täällä tekee.
Mitä ilmeisimmin ajat muuttuu...
Kun mä menin ekaluokalle, porukat muisti päivän väärin ja olivat sitten päivää myöhässä saattamassa esikoistaan ekalle luokalle :D Oi sitä häpeän määrää.
Mutta siis asiaan, menisin myös omalla taksilla perässä tai yhdessä lapsen kanssa, juurikin siksi että ekaluokkalainen on vielä aika pieni selvittelemään asioita itse, jos tuleekin jotain muuttujia.
Mä menisin pyörällä perässä. Sua itseäsi kaduttaa myöhemmin jos et ole ekana koulupäivänä paikalla.