Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Treenaan maratonia varten. Onko ok treenata näin -->

Vierailija
06.08.2019 |

Juoksuohjelmassa on 3-4 lenkkiä viikossa. Tämän lisäksi pitäisi käydä pari kertaa viikossa kuntosalilla. Meillä on työpaikalla hyvä kuntosali, jossa on myös juoksumatto. Ajattelin hyödyntää työpaikan kuntosalia näin:

Ma - juoksu (joko juoksumatolla sisällä huonolla säällä tai ulkona)
Ti - kuntosali
Ke - juoksu (sisällä/ulkona)
To - kuntosali
Pe - juoksu
La - välipäivä
Su - juoksuohjelman pitkä lenkki (8-25km, matkat pidentyvät maratonia kohden)

Onko ok?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä tasolta aloitat, oletko harrastanut pidempään?

Kuulostaa kovalta ainakin noviisille, pidä kaksi lepopäivää.

Vierailija
2/27 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varsinkaan alkuun menisi ohjelmalla jossa on vain yksi välipäivä jos sinulla ei ole valmiiksi jo varsin hyvää kokemusta intensiivisestä treenaamisesta. Voi jäädä palautuminen vähän liian vähäiseksi. Pitäisin myös kuntosalit aika kevyinä varsinkin jalkojen osalta jos et halua juoksun kärsivän. Yleensä on mahdollista harjoitella todella tavoitteellisesti vain yhtä lajia kerrallaan. Toinen on sitten vain tukeva laji joka kuntosalin tapauksessa tukee kropan hyvää juoksuasentoa ja liikkuvuutta.

Muista myös pitää yksi viikko kuukaudessa normaalia kevyempänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi täyspitkä maraton takana, kolme puolikasta ja kympin kunnossa olen vaikka herätettäisiin keskellä yötä.

Tavoitteena on saada parempi aika maratonille, kun viimeksi täyspitkään meni yli viisi tuntia. Lihaskunto on huonompi kuin yleiskunto ja juoksukunto.

ap

Vierailija
4/27 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kova tahti treeenata 6 päivää viikossa. Tiputtaisin viikolta yhen juoksupäivän pois. Sunnuntain pitkän lenkin jälkeen ma välipäuivä? Tai sillon lyhyt rento palauttava ha ke välipäivä?

Liian kovalla harjoittelulla teet vaan hallaa itelles.

Vierailija
5/27 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kova tahti treeenata 6 päivää viikossa. Tiputtaisin viikolta yhen juoksupäivän pois. Sunnuntain pitkän lenkin jälkeen ma välipäuivä? Tai sillon lyhyt rento palauttava ha ke välipäivä?

Liian kovalla harjoittelulla teet vaan hallaa itelles.

Ehkäpä näin. Ja pakostihan arjessa tulee välipäiviä, kun ei vaan yksinkertaisesti aina ehdi kolmen lapsen harrastusten ja vanhempainiltojen ja ties minkä jälkeen tai ennen tehdä mitään :D

ap

Vierailija
6/27 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juoksin maratonin aika tasan neljään tuntiin kolmella juoksulenkillä viikossa. Kaksi vähän kovavauhtisempaa 7-10 km lenkkiä viikossa ja yksi vähän pidempi 12-15 km lenkki viikossa.

Alussa tietysti tuo kovavauhtisempikin oli todella maltillinen ja myöhemmin kovempi. Sykemittari auttaa löytämään PK- ja VK-alueet niin että lenkit pysyvät sopivilla alueilla.

Vierailija
7/27 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen Ap., että sinulla on itsellä parempi tunuma harjoittelusi niin hyvistä kuin huonoista puolista kuin kahdeksalla kymmenestä täällä... Mutta ainahan sitä kysyä saa.... Liikunnan loa toivottaen ja kaunista syksyä! 

Vierailija
8/27 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse juoksin maratonin aika tasan neljään tuntiin kolmella juoksulenkillä viikossa. Kaksi vähän kovavauhtisempaa 7-10 km lenkkiä viikossa ja yksi vähän pidempi 12-15 km lenkki viikossa.

Alussa tietysti tuo kovavauhtisempikin oli todella maltillinen ja myöhemmin kovempi. Sykemittari auttaa löytämään PK- ja VK-alueet niin että lenkit pysyvät sopivilla alueilla.

Kiitos! Voisin siis ehkä pudottaa maanantain/keskiviikon lenkin pois ja panostaa noihin jäljelle jääviin kolmeen lenkkiin. Plus lisäksi ne kaksi kertaa kuntosalia.

ap

Vierailija
9/27 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen Ap., että sinulla on itsellä parempi tunuma harjoittelusi niin hyvistä kuin huonoista puolista kuin kahdeksalla kymmenestä täällä... Mutta ainahan sitä kysyä saa.... Liikunnan loa toivottaen ja kaunista syksyä! 

Lähinnä mietin sitä, onko yksi kunnollinen välipäivä ilman kuntosalia ja juoksua liian vähän, vaikka kuntoilee ja juokseekin paljon. En ole kuitenkaan mikään himourheilija, vaan ihan tavallinen kuntojuoksija.

ap

Vierailija
10/27 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on puolimaraton ohjelma menossa ja siinä on kolme juoksupäivää ke ja pe ovat lyhyitä intervalli juoksuja. Sunnuntaisin lenkki on joka toinen viikko pitkä ja joka toinen viikko on lyhyempi vauhtilenkki. Tämä juoksuohjelma on Garminin sovelluksessa kun minulla on kyseisen merkin urheilukello. Menen ohjelmassa Jeff Gallowayn Run walk run -metodin mukaisesti. Juoksutahti on tällä hetkellä himpun alle 6 min/km mihin olen tyytyväinen, koska aloitin juoksun vuosi sitten syksyllä enkä paljoa talvella juossut. Lepopäiviä painotetaan todella paljon, koska se antaa lihaksille tilaa kehittyä ja ehkäisee vaurioiden kehittymistä. Sen lisäksi ohjelma tukee ja opastaa juoksun suunnittelussa, askeltiheysharjoituksissa yms.

Miten suunnittelet juoksusi? Seuraatko omaa kehittymistäsi jollakin tavalla?

Vierailija
11/27 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot aika samantasoinen juoksija kuin minä: takana on neljä maratonia, loppuajat neljästä ja puolesta tunnista reiluun viiteen tuntiin. Lihaskunto on minunkin heikkous ja monessa maratonohjelmassa sitä treenataan vain kerran viikossa. Se riittää kyllä ylläpitämiseen, mutta ei muuhun.

Kun sinulla on kuitenkin muutakin elämää, kuten työt ja perhe, kiinnittäisin huomiota kokonaiskuormitukseen ja lepoon. Kuusi treenipäivää viikossa on paljon. Samaan aikaan lihaskunnon parantaminen ja maratonharjoittelu voi olla liian haastava yhdistelmä. Itse tein niin, että kun kaipasin selkeää parannusta lihaskuntoon, otin tavoitteeksi puolimaratonin ja yhdistin siihen kaksi kuntosalitreeniä viikossa.

Toimisiko se, että yhdistäisit yhteen lenkkiin lyhyemmän lihaskuntoharjoituksen tai juoksisit salille ja takaisin? Silloin harjoituksia tulisi viisi.

Todennäköisestihän maratontuloksesi paranevat jo ihan sillä, että saat useamman suorituksen alle ja treenivuosia taakse. Tsemppiä!

Vierailija
12/27 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sannahe kirjoitti:

Minulla on puolimaraton ohjelma menossa ja siinä on kolme juoksupäivää ke ja pe ovat lyhyitä intervalli juoksuja. Sunnuntaisin lenkki on joka toinen viikko pitkä ja joka toinen viikko on lyhyempi vauhtilenkki. Tämä juoksuohjelma on Garminin sovelluksessa kun minulla on kyseisen merkin urheilukello. Menen ohjelmassa Jeff Gallowayn Run walk run -metodin mukaisesti. Juoksutahti on tällä hetkellä himpun alle 6 min/km mihin olen tyytyväinen, koska aloitin juoksun vuosi sitten syksyllä enkä paljoa talvella juossut. Lepopäiviä painotetaan todella paljon, koska se antaa lihaksille tilaa kehittyä ja ehkäisee vaurioiden kehittymistä. Sen lisäksi ohjelma tukee ja opastaa juoksun suunnittelussa, askeltiheysharjoituksissa yms.

Miten suunnittelet juoksusi? Seuraatko omaa kehittymistäsi jollakin tavalla?

Minulla on ruotsalainen juoksuohjelma, joskus jostain netin syövereistä etsitty. Siinä ei ole lihaskunnosta mitään, ainoastaan 3-4 juoksulenkkiä viikossa. Olen tuolla ohjelmalla vetänyt ensimmäisen maratonini, mutta nyt huomaan, että lihaskuntoa ei kehitetä tai ylläpidetä pelkällä juoksulla - lihakset ovat jopa löysät. 

Sykkeitä seuraan ja olen huomannut juoksevani ihan liian kovaa. Nyt yritän saada hidastettua oikeille sykkeille, ehkä juoksuvauhtikin siitä paranee, kun ei heti nouse maksimiin hölkällä..

ap

Vierailija
13/27 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkään olet juossut säännöllisesti ja millainen liikuntataustasi muuten on?

Vierailija
14/27 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä mietin sitä, onko yksi kunnollinen välipäivä ilman kuntosalia ja juoksua liian vähän, vaikka kuntoilee ja juokseekin paljon. En ole kuitenkaan mikään himourheilija, vaan ihan tavallinen kuntojuoksija.

ap

Hmm. Hyvä kysymys. - Koska Maraonille valmistauuminen kestäää meillä "tavallisilla juoksijoilla" useamman viikon (/ kuukausia) niin minusa voi hyvin pitää välissä kevyempiä viikkoja, jolloin on esim kaksi välipäivää...  

Vierailija
15/27 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pitkään olet juossut säännöllisesti ja millainen liikuntataustasi muuten on?

Neljä vuotta juossut säännöllisesti, sitä aiemmin ei oikein mitään ihmeellistä. Tavallista aktiivista arkea, pyöräilyä, uintia, kävelyä, jotain pallopelejä.

ap

Vierailija
16/27 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi täyspitkä maraton takana, kolme puolikasta ja kympin kunnossa olen vaikka herätettäisiin keskellä yötä.

Tavoitteena on saada parempi aika maratonille, kun viimeksi täyspitkään meni yli viisi tuntia. Lihaskunto on huonompi kuin yleiskunto ja juoksukunto.

ap

Kannattaa katsoa tarkempia treeniohjelmia ja mennä niiden mukaan. Listaamasi ohjelma on aika ylimalkainen. Googleta vaikka Hal Hidgeon ja valkkaa hänen ohjelmistaan joku helpommista jolla uskon että saat aikasi neljän tunnin pintaan. Siitä voit jatkaa tavoitteiden mukaan vaativammilla ohjelmilla jos innostut.

Vierailija
17/27 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroit, että oot juossut nyt neljä vuotta. Miten se on sujunut? Onko tulokset parantuneet? Oletko ollut välillä "telakalla" vaikka vammojen takia? Ja lähditkö ihan nollasta ja kuinka kauan olet juossut puolimaratoneja?

Utelen siksi, että saisin kokonaiskuvan siitä, millaista treeniä kroppasi voisi kestää. Olen samaa mieltä edellisen vastaajan kanssa, että suunnitelmasi kaipaa vielä täsmennystä. Itse olen treenannut Kirsi Valastin kirjoista löytyvillä ohjelmilla, ne toimii minulla.

Jos et ole aiemmin lihaskuntoharjoittelua tehnyt, saat varmasti tuloksia ja juoksun taloudellisuus paranee. Netissä on hyviä ohjelmia siihenkin, erityisesti juoksijoille.

Vierailija
18/27 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerroit, että oot juossut nyt neljä vuotta. Miten se on sujunut? Onko tulokset parantuneet? Oletko ollut välillä "telakalla" vaikka vammojen takia? Ja lähditkö ihan nollasta ja kuinka kauan olet juossut puolimaratoneja?

Utelen siksi, että saisin kokonaiskuvan siitä, millaista treeniä kroppasi voisi kestää. Olen samaa mieltä edellisen vastaajan kanssa, että suunnitelmasi kaipaa vielä täsmennystä. Itse olen treenannut Kirsi Valastin kirjoista löytyvillä ohjelmilla, ne toimii minulla.

Jos et ole aiemmin lihaskuntoharjoittelua tehnyt, saat varmasti tuloksia ja juoksun taloudellisuus paranee. Netissä on hyviä ohjelmia siihenkin, erityisesti juoksijoille.

Olen aika lailla hölkkäillyt oman fiiliksen mukaan ja mitannut vain matkoja. Viime aikoina (kuukausina) olen myös kiinnittänyt huomiota sykkeisiin ja ne ovat ihan liian korkeita. Olen tästä syystä hidastanut tahtia. Aiemmin juoksin noin 9-9,5km/h, nyt yritän pitää sykkeen takia vauhdin 8-8,5km/h. Lihaskunnon olen sivuuttanut ihan kokonaan.

Vammoja ei ole ollut ollenkaan ja aika säännöllisesti nämä viimeiset neljä vuotta olen hölkkäillyt. Toki joku pidempi ulkomaanmatka tai sairastuminen on laittanut parin, kolmen viikon tauon juoksuun, mutta muuten 1-3 kertaa, ennen puoli- ja täysmaratonia neljäkin kertaa viikossa olen juossut.

ap

Vierailija
19/27 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä hyvältä kuulostaa.

Vierailija
20/27 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot aika samantasoinen juoksija kuin minä: takana on neljä maratonia, loppuajat neljästä ja puolesta tunnista reiluun viiteen tuntiin. Lihaskunto on minunkin heikkous ja monessa maratonohjelmassa sitä treenataan vain kerran viikossa. Se riittää kyllä ylläpitämiseen, mutta ei muuhun.

Kun sinulla on kuitenkin muutakin elämää, kuten työt ja perhe, kiinnittäisin huomiota kokonaiskuormitukseen ja lepoon. Kuusi treenipäivää viikossa on paljon. Samaan aikaan lihaskunnon parantaminen ja maratonharjoittelu voi olla liian haastava yhdistelmä. Itse tein niin, että kun kaipasin selkeää parannusta lihaskuntoon, otin tavoitteeksi puolimaratonin ja yhdistin siihen kaksi kuntosalitreeniä viikossa.

Toimisiko se, että yhdistäisit yhteen lenkkiin lyhyemmän lihaskuntoharjoituksen tai juoksisit salille ja takaisin? Silloin harjoituksia tulisi viisi.

Todennäköisestihän maratontuloksesi paranevat jo ihan sillä, että saat useamman suorituksen alle ja treenivuosia taakse. Tsemppiä!

Kiitos! Ehkäpä voisin yhdistää salin ja juoksun juuri noin, hyvä ehdotus.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme