Tiesitkö, että Miamissa 60% asukkaista puhuu espanjaa?
Tiesitkö, että Miamissa espanja on enemmistökieli?
Lisäksi jos täällä on Miamissa asuneita tai työskennelleitä, niin kysymys teille: Tarvitseeko Miamissa espanjaa kuinka paljon arkielämässä tai työelämässä? Vaikuttaako esim. työllisyysmahdollisuuksiin negatiivisesti, jos ei osaa espanjaa?
Kysyn silkasta uteliaisuudesta.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
M31 ja latino kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M31 ja latino kirjoitti:
Floridassa asuu myös enemmän puertoricolaisia kuin itse Puerto Ricossa.
Aika yleistävää puhetta meksikolaisista. Ihan kuin me kaikki hoettaisiin pinche gringoa, gueroa ja pinche cabronia koko ajan ja haaveilisimme Narcos- tai El Chapo-elämästä. Onko tullut katsottua liikaa televisiota
Eihän sun hahmon pitänyt meksikolainen olla. Etkö meinaa enää pysyä roolissa?
Isä Argentiinasta ja äiti Meksikosta.
Ennen se isä oli kolumbiasta. Taitaa muisti pätkiä.
Ei mun muisti pätki. Tiedän hyvin oman taustani.
Isä on Argentiinasta ja äiti Meksikosta. Mä synnyin Venezuelassa. Mun lapsuuden asuimme Kolumbiassa isän työn takia. Sieltä muutimme Puerto Ricoon ja myöhemmin Argentiinaan. Opiskelin USA:ssa ja päädyin Suomeen. Toinen koti mulla on vieläkin Kolumbiassa.
Et kysynyt, mutta selvitän silti.
Even if there was a hand, it was the hand of God -Diego Maradona
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ihmettele.
Yhtä isoa ruskeata massaa kaikki nuo etelä valtiot kun kävin. Ja minä kun luulin että jenkit olisivat enimmäkseen valkoihoisia. Ihan huijausta tuo teevee kun tuollaisen kuvan antavat. Huh huh.
Onneksi osasin vähän espanjaa niin sain palvelua in n outissä ja taco bellissä.
Oma virheesi, etelavaltioissa ei ole jenkkeja. Olisit mennyt Vermontiin.
Niinpä näköjään. Ihan kauheata nähdä miten maa tuolla tavalla tuhoaa itseensä. Kohta siitä varmaan tulee samanlainen pe rsreikä kuin meksikosta jossa palvotaan korruptiota, silmitöntä väkivaltaa, tyhmyyttä ja kartellien pomoja ja naiset unelmoivat luk sushuoran ammatista.
kohta? 😂 Sellanen han se on ihan NRAn toimesta ollut jo iät ajat.
Puuttuuhan sieltä listalta se kartellipomojen ihailu. Mutta joo, kyllä se näyttää siltä että kaikki se paska mikä on tänään väärin usassa on tullut meksikosta. Euroopasta se ei nyt ainakaan ole tullut kun täällä ei meno ole sellaista.
Kyllä vain. Floridassa vain 11% asukkaista on valkoihoisia. Voitte vain kuvitella, että suomalainen tuntee olonsa "kuka-ei-kuulu-joukkoon"... Eli minä valkoihoisena kyllä erotun väkijoukoissa poikkeavalla ihonvärilläni. Oma lapseni on vielä perinteinen suomiblondi eli lähes valkoinen tukka, vaaleansiniset silmät ja hyvin vaalea iho joka ei rusketu. Minulta kysytään onko lapseni sairas (no ei ole) ja joudun selittämään, että me skandinaavit vain olemme vaaleita, mutta terveitä :D
Samoin minulta kysytään usein onko lapseni sairas, koska on niin laiha. 10- vuotias lapseni on aivan normaalipainoinen, koska syömme suomalaistyyppisiä ruokia kotona. Mutta paikallisiin jenkkilapsiin verrattuna hän on laiha, koska ei syö pepperonipizzaa, friteerattua kanaa, suolapähkinöitä ja colaa joka päivä.
Floridassa on kyllä useimmiten olo, että se on espanjankielistä aluetta. Englantia toki kuulee, mutta useimmiten kuitenkin espanjaa. Kauppojen henkilökunta on yleensä latinoja ja puhuvat keskenään espanjaa sekä tietysti espanjankielisille asiakkaille. Vaihtavat rallienglanniksi, kun asiakkaana on englanninkielinen ihminen. En ole koskaan ollut tilanteessa, että esim. asiakaspalvelija ei puhuisi englantia.
Jokin aika sitten kävin Michael Korsin laukkukaupassa ostamassa uutta laukkua. Heti kun tulin myymälään niin latino myyjä tuli luokseni ja kysyi "en español?" eli haluanko asiakaspalvelua espanjaksi. Ja olen kuitenkin ihan perinteinen blondi skandinaavi.
M31 ja latino kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M31 ja latino kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M31 ja latino kirjoitti:
Aika yleistävää puhetta meksikolaisista. Ihan kuin me kaikki hoettaisiin pinche gringoa, gueroa ja pinche cabronia koko ajan ja haaveilisimme Narcos- tai El Chapo-elämästä. Onko tullut katsottua liikaa televisiota
Isä on Argentiinasta ja äiti Meksikosta. Mä synnyin Venezuelassa. Mun lapsuuden asuimme Kolumbiassa isän työn takia. Sieltä muutimme Puerto Ricoon ja myöhemmin Argentiinaan. Opiskelin USA:ssa ja päädyin Suomeen. Toinen koti mulla on vieläkin Kolumbiassa.
Oliko isä pablo escobarille töissä?
Vierailija kirjoitti:
M31 ja latino kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M31 ja latino kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M31 ja latino kirjoitti:
Ei ollut isä töissä Escobarille. He kohtasivat kuitenkin Pablon poliittisen uran aikana muutaman kerran. Ilmeisesti isästä ei pidetty kun hänen autossaan räjähti autopommi. Isä selvisi pienin naarmuin, mutta autonkuljettaja kuoli.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä. Ostarin vessan lattialla oli sitä ihtiään niin että lahkeet joutui käärimään. Poliisi tyhjentää uimarannat iltaisin turisteista murharyhmien alta.
Ne ostarit Miamissa, jossa kävin oli todella siistejä. Toki Miamissa on paljon rikollisuutta, mutta poliisit tyhjentävät rannat illalla lähinnä välttääkseen öisiä hukkumistapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Ensin uud isasukkaat suoritti kan sanmur hien sarjan - alk uperäisasukkaiden kulttuurit hävitettiin ja jopa jotkut kansat kokonaan. Loput kan taväestöstä ajettiin reservaatteihin. Heidän kulttuuria, kieliä, jopa ulkomuotoa halveksittiin ja halveksitaan edelleen 'tulokkaiden' toimesta.
Sitten ahneimmat bisnesmiehet keksi, että prkele roudataan mu stia orji ksi plantaaseille, niin eikö ala massia tulla. Ja tulihan sitä joillekin, orjuu den jälkiä maksaa sitten amerikkalainen yhteiskunta vielä tänäkin päivänä ja pitkälle tulevaisuuteen.
Ja sitten kaupan päällisiksi viihdeteollisuus teki sekä kan sanmur hista että orjuu desta messevää bisnestä elokuvien ja tv-sarjojen myötä. Viihdettä kaikella kansalle - tule katsomaan, kuinka pun anahka am mutaan ja kylä tuhotaan! Yippaijee. Mot herfucker. Lisäksi viihdeteollisuus lanseerattiin kylmän sodan aikana amerikkalaisen pro pagandan tekoon: USA se on kaikkien pa ko laisten tur vapaikka, maa Vapaiden ja Onnellisten, Viimeinen Tur vasatama. Tätä prop agandaa saimme kuulla useiden vuosikymmenten ajan.
Ja nyt on laulut kovasti muuttuneet. Ei olla turvaisa syli enää. Päinvastoin, muuria pykätään kuin DDR aikoinaan. Ei ole nyt USA Vapaa eikä Onnellinen (oliko se sitä edes koskaan ollutkaan kellekään muille kuin va lkoiselle he teromiehelle?) ja nyt puolestaan nämä va lkoiset he teromiehet joutuvat itse tai ainakin pelkäävät joutuvansa samanlaisen kohtelun alaisiksi kuin intiaanit aikanaan. Eikä se ole yhtään kivaa. Ehkä hollywood alkaa tehdä fyrkkendaalia jouk koampu mis-action-filmeistä, joissa silleen kivasti lah dataan teinejä kouluihinsa. Ai niin se tekee sitä jo. Kyllä jenkit rahaa osaa tehdä.
Ironistahan tuo on. Nyt valkoinen väestö saa maistella omaa lääkettään, itse on pitkälti oman soppansa keittänyt. Ja USA:ssa käydään eräänlaista toista sisällissotaa, ja sitä käydään ennen kaikkea netissä ja se puolin ja toisin on propagandasotaa. Ja kävi sitten kuinka tahansa, niin lopputulema on joka tapauksessa, että ei tule america olemaan great again koskaan. Mut historiallisista syistä ei kauheasti pysty tuntemaan myötätuntoa, lapsenakin kun leikeissä olin aina intiaani, en koskaan cowboy. Haen lisää poppareita (inkkarien keksintöjä sekin).
Onpa käynyt jopa mielessä, että ehkä jumala sittenkin on olemassa.
M31 ja latino kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M31 ja latino kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M31 ja latino kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M31 ja latino kirjoitti:
Ei ollut isä töissä Escobarille. He kohtasivat kuitenkin Pablon poliittisen uran aikana muutaman kerran. Ilmeisesti isästä ei pidetty kun hänen autossaan räjähti autopommi. Isä selvisi pienin naarmuin, mutta autonkuljettaja kuoli.
Lisään vielä:
Näin luettuna kuulostaa kyllä aika bullshit:lta tuo edellinen viestini, mutta sellaista se oli silloin. En todellakaan ollut ainoa poika Kolumbiassa, jonka isästä yritettiin päästä eroon. Monen isän kävi huonomminkin.
Nykyään asiat onneksi paljon paremmin ja Medellín on taas turvallinen.
Minulla ei riitä yhtään ymmärrystä näille nykypäivän wannabe-Escobareille, eikä kartellien ihailijoille.
Que demonios? Absolutamente loco!
Sittenhän he sopivat sinulle oikein hyvin - tunnut nimittäin itse kovasti 12-vuotiaalta.