Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TV1: Koukussa älypuhelimeen - kannattaa katsoa Areenasta

Kukkahattutäti
05.08.2019 |

ONNEKSI en ole sosiaalisessa mediassa ollenkaan enkä ole koskaan ollutkaan! En ole ko. median tai älypuhelimen orja, kuten niin monet ihmiset nykyään lapsista aikuisiin.

https://areena.yle.fi/1-50094809

Kannattais varmaan monen tälläkin palstalla pyörivän katsoa ko. dokumentti Yle Areenasta (tuli tänään telkkarista klo 20) ja miettiä omaa suhdettaan älypuhelimeen ja sosiaaliseen mediaan.

Sori vaan saarnauksesta, mutta joskus totuus sattuu.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson.

Vierailija
2/16 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole myöskään älypuhelimen orja, joten ei kiinnosta katsoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin äidit puolustelevat kun antavat jopa vauvalle kännykän. On kuulemma helpompaa kun lapsi on hiljaa.

Vierailija
4/16 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puolestaan en jaksa enää katsoa telkkaria, olen mieluummin puhelimella senkin ajan.

Vierailija
5/16 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin äidit puolustelevat kun antavat jopa vauvalle kännykän. On kuulemma helpompaa kun lapsi on hiljaa.

Idioottimaista.

Vierailija
6/16 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kai tavallaan koukussa puhelimeeni, tavallaan en. En käytä somea muutenkuin koneella, katson Facebookista uutiset, siinä se.

En käsitä ihmisten jatkuvaa snapchattaamista, Instagrameja ja mitä näitä nyt on. Itse kuitenkin katson päivässä varmaan yli 10 kertaa puhelintani, koska minulla on siellä kalenterissa kaikki asiat, jotka pitää muistaa tehdä sinä päivänä.

Harvoin soitan tai laitan viestiäkään kenellekään, eikä minulle usein tule niitä myöskään. En vain muista ilman listaa mitä kaikkea pitää tehdä, enkä jaksa käsin kirjoitella listoja. Jos puhelimeni on hukassa, minua ei kiinnosta, se on välillä päiviäkin hukassa, silloin vain yritän muistaa mitä piti tehdä. 

Tämä voi myös johtua siitä, että olen perfektionisti ja haluan pitää kaikki langat käsissäni ja on käsittämättömän tyydyttävä tunne, kun saan poistaa tehdyt asiat kalenterista, varsinkin jos voin poistaa niitä monta kerrallaan.  En tiedä, olenko riippuvainen puhelimesta vai en. 

Vierailija
7/16 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja täällä raivostuttiin myös Armanille, kun tämä uskalsi kritisoida sitä, että vanhemmat antavat periksi vinkuville taaperoille jotka haluavat limua ja karkkia. Lisäksi täällä vaaditaan että aikuiselle lapselle pitää ostaa asunto. 

Nykyajan vanhemmilla on auktoriteetti ihan hukassa. 

Vierailija
8/16 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en mitään ylepaskaa katso.

Vierailija
9/16 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen vanhempia jotka yhtään mitään miettimättä ostavat lapsille tuon helvetin lapsineen jossa on netti ja pääsy mihin vaan.

Sitten ihmetellään sormi suussa kun rikoksia tapahtuu.

Lapset uhreina koska he somettavat jatkuvasti.

Lähetetään kuvia snapchattiin ja ties mitä.

Älypuhelin on reitti paholaisen luo.

Ikäänkuin vanhemmat olisivat manipuloitu ja ohjelmoitu tähän.

Ja Google osana kaikessa, se valvoo ja tallentaa.

Vierailija
10/16 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin tänään kaupassa pienen lapsen, jolla oli puhelin kourassa. Hän selasi kuin vanha tekijä videoita Youtubessa, ikää hänellä oli hädin tuskin hiukan yli 1v. Edes minä (25v) en käytä niin sujuvasti älypuhelinta.

Ilmeisesti lapsen veli työnsi ostoskärryjä, äiti kulki vieressä nenä kiinni älypuhelimessa ja törmäsi sellaiseen lehtitelineeseen, jossa oli Ilta-Sanomia ja taisi loukatakin itsensä, kun sotkeutui siihen ja kaatui sen kanssa kovalle lattialle kauhean räminän säestämänä. Kärryissä istuva taapero nosti hetkeksi katseensa ja jatkoi sitten selaamista. Kauhean surullista.

Sekin on surullista, että nykyään on ihan normaali kun imettäessä äiti selaa puhelintaan, eikä katso lastaan lainkaan ja sitä puolustellaan. Kyllä noissa hetkissä jo luodaan suhdetta vauvaan, kun pieni ihmisen alku napittaa äitiä, mutta ei, äiti napittaa älypuhelimen näyttöä.

Vierailija
11/16 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin tänään kaupassa pienen lapsen, jolla oli puhelin kourassa. Hän selasi kuin vanha tekijä videoita Youtubessa, ikää hänellä oli hädin tuskin hiukan yli 1v. Edes minä (25v) en käytä niin sujuvasti älypuhelinta.

Ilmeisesti lapsen veli työnsi ostoskärryjä, äiti kulki vieressä nenä kiinni älypuhelimessa ja törmäsi sellaiseen lehtitelineeseen, jossa oli Ilta-Sanomia ja taisi loukatakin itsensä, kun sotkeutui siihen ja kaatui sen kanssa kovalle lattialle kauhean räminän säestämänä. Kärryissä istuva taapero nosti hetkeksi katseensa ja jatkoi sitten selaamista. Kauhean surullista.

Sekin on surullista, että nykyään on ihan normaali kun imettäessä äiti selaa puhelintaan, eikä katso lastaan lainkaan ja sitä puolustellaan. Kyllä noissa hetkissä jo luodaan suhdetta vauvaan, kun pieni ihmisen alku napittaa äitiä, mutta ei, äiti napittaa älypuhelimen näyttöä.

80-luvulla äidit selasi ristikkolehteä tai kirjaa samalla. Joissain kodeissa oli tv:kin. Pitäisikö vauvaa napittaa 5-7h päivässä? Joissain alkuperäisheimoissa varmaan sosialisoitiin luontevasti samalla kun naiset imettivät, mutta sellainen ei valitettavasti kyky-yhteiskunnassa onnistu.

Vierailija
12/16 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama viikko sitten Oulussa Oritkarin levarilla kaksi alle 5-vuotiasta lasta leikki aivan meren tuntumassa ilman vanhempien valvontaa. Isä oli autossa kännykällään, äiti asuntovaunussa ja tapitti myös näyttöä. Mun piti ihan vahtia noita mukuloita, oli todella lähellä että olisivat tippuneet terävälle kivikolle ja siitä mereen. Lopulta he juoksivat autolle "isiisisii" ja isi vaan huokaili "No mitä nyt?!"

Kaduttaa etten tehnyt lasua... 

Vierailija
13/16 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla äidit selasi ristikkolehteä tai kirjaa samalla. Joissain kodeissa oli tv:kin. Pitäisikö vauvaa napittaa 5-7h päivässä? Joissain alkuperäisheimoissa varmaan sosialisoitiin luontevasti samalla kun naiset imettivät, mutta sellainen ei valitettavasti kyky-yhteiskunnassa onnistu.

Miksi vetää överiksi, kalahtiko omaan nilkkaan? Tuskin ap tarkoitti, että tuojottaa koko päivä lasta, mutta kun osa on niin itsekkäitä, että koko imetyksen ajan tuijjottavat puhelinta.

Ja on ihan tehty tutkimus, joskus jo pari vuotta sitten luin ja oli pysäyttävää kuinka paljon pahemmin se puhelin/netti vie mukanaan kokonaan ja hukkaa ajantajun/ympäröivän maailman mitä kirja tmv.

Vierailija
14/16 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, Ap on AV:lla "eikä ole sosiaalisessa mediassa koskaan ollutkaan".

Vierailija
15/16 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo olen usein ajatellut, että nykyisen on pakko loppua jossain vaiheessa. Ihmiset istuu samassa pöydässä esimerkiksi ravintolassa, eivät juttele vaan jokainen räplää kännykkää. Samoin nuoret ja lapset, hengailevat ulkona ja siinä missä ennen juteltiin, nyt vallitsee hiljaisuus kun kaikilla puhelimessa mielenkiintoisempaa.

Vierailija
16/16 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä varmaan napitin vauvaani tunteja päivässä, taukoja välissä tietenkin.

Katsekontakti on tärkeä.

Nyt en enää napita lastani niin paljon kun hän on jo aikuinen, mutta meillä on hyvät välit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan