Huomaat että joku muu autoilija tekee ja voit välttää kolarin väistämällä. Väistätkö vai ajatko tarkoituksella sen kolarin, tietäen että vastapuolen vakuutus maksaa viulut?
Kommentit (36)
Antasin rysähtää. Tarttis uuden koneen kun entinen syö öljyä.
Tiedätkös, että vaikka toinen on tehnyt virheen, niin sinut voidaan todeta syylliseksi jos todistajanlausunnot tai esimerkiksi videomateriaali viittaa siihen että olet ajanut tahallaan päin? Mitään päälleajo-oikeutta ei liikenteessä ole.
Onko av-palsta lopullisesti seonnut?
Kaiken näköisiä ja hulluja aloituksia on kyllä ennenkin nähty, mutta ap. aloitus on kyllä vertaansa vaille, mihin tämä maailma on mennyt.
Onko maailmanloppu tulossa?
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkös, että vaikka toinen on tehnyt virheen, niin sinut voidaan todeta syylliseksi jos todistajanlausunnot tai esimerkiksi videomateriaali viittaa siihen että olet ajanut tahallaan päin? Mitään päälleajo-oikeutta ei liikenteessä ole.
Pitää vaan kattoo sellanen mesta että ei oo todistajia. Pitää kato osata valita taistelunsa. Ja mulla on keskimääräistä kotteroa isompi kalusto, eli päälle vaan, kun sopiva rakonen sattuu. Oppiivatphan olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti oon heittänyt, että jos tulee mahdollisuus, niin ajan kolarin. Aika monesti se mahdollisuus ois ollut, mutta kyllä se on selkärangassa toimintamalli. Kertaakaan ei ole rysähtänyt.
Monesti tulee noissa tilanteissa vilkaistua turvaistuimessa istuvaa poikaa ja mietittyä, että olikohan siellä virheen tehneen kuskin kyydissä lapsia.
Nyt kesän aikana, tuossa hoitomatkan varrella on ollut tietyömaa, jonka molemmin puolin on isot hidastetöyssyt. Omalla, madalletulla autolla niihin joutuu hidastamaan ihan oikeasti ja monesti hidastaessa on meinannut tulla joku perään. Muutaman kerran kolissut oman auton pohja töyssyyn kun on pitänyt kaasuttaa ettei tule kukaan kurkkimaan peräkontin kautta sisälle. Tänään viimeksi. Tänään päätin, että jos ei lapsi ole kyydissä niin en peiliin katsele vaan jarrutan kun siltä tuntuu.Sillä ihmisellä voi silti olla lapsia. Se voi olla vaikka just lapsensa hoitoon tai kouluun vienyt isä/äiti, joka on väsynyt. Älä käyttäydy tyhmästi. Onko ihmishenki ja sen arvo vain sun fiilisestä kiinni? Älä tee päätöksiä hetken mielijohteesta. Kyllä se olet sinä pahin törttöilijä liikenteessä, jos tahallaan rysäytät ja vaarannat jonkun.
Sitten voit olla pian elvyttämässä sitä tyyppiä. Ja sitäkään et voi lain mukaan jättää tekemättä, se on heitteillejättö!
Minä en rysäytä mitään, jos joku ajaa minun perään. Se on sen perässä ajajan vastuulla että saa autonsa pysäytettyä tarvittaessa.
Selvennyksenä vielä sen verran, että tuolla tietyömaalla on hidastetöyssyt siksi, että siinä työskentelee paljon ihmisiä ja koneita. Koko työmaan läpi on joko 20 tai 30km/h rajoitus. Sillä vauhdilla voin ajaa hidasteista koskematta jarruun. Mutta normaalisti, jos siinä kohtaa ajaa jonossa 60km/h, niin ei pysy liikenteen mukana.
Omasta mielestäni en ole törttöilijä, jos noudatan nopeusrajoitusta ja joku rysäyttää mun perään. Arvo se on tuolla mun kotterollakin, en kovin montaa kertaa ala pohjaa korjaileen siksi että joku "vähän väsynyt iskä/äiskä saa ajaa pirkkopetteri kyydissä vitunmoista ylinopeutta välittämättä rajoituksia noudattavasta ihmistä. Toki normaalisti pyrin väistämään vaaratilanteet, mutta tuo paikka alkaa jo v*tuttamaan sen verran että en katso enää velvollisuudekseni tuijottaa peiliä että tuleeko joku ylinopeutta perään.
Harvinaisen tyhmää edes miettiä tuollaisia. Kaikissa tapauksissa kolaroinnista aiheutuu itsellesi paljon ylimääräistä vaivaa/haittaa vaikka vastapuolen vakuutus korvaisikin.
Itse jos kohtaa tällaisen tilanteen missä toinen rikkoo liikennesääntöjä niin voin tehdä siitä vähän enemmän läheltäpiti-tilanteen tahallisesti, muttei tulisi mieleenkään kolaroida. Esim pyöräilijä ylittää suojatien vaikka hänellä väistämisvelvollisuus: jarrutan vasta viime hetkellä vähän opettaakseni. Tai vastaantuleva ohittaa vaikka minä tulen vastaan, en hidasta ollenkaan niin että nipin napin ehtii takaisin omalle kaistalleen.
Eipä taida parantua juurikaan autot kolaroimalla ja korjaamalla? Ja vakuutusyhtiön päätöstä odotellessa saat pärjätä ilman toimivaa autoa, jos sinulla ei ole jotain lisävakuutusta itselläsi. Lunastukseen asti jos autosi ryttäät, niin ehkä jonkun rahallisen korvauksen saat, mutta et varmasti sitä summaa, jonka kuvittelit autosi arvon olevan. Ja henkilövahingon riski on aina merkittävä pienessäkin kolarissa. Niskat voi revähtää/naksahtaa jo pienessäkin kolarissa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida parantua juurikaan autot kolaroimalla ja korjaamalla? Ja vakuutusyhtiön päätöstä odotellessa saat pärjätä ilman toimivaa autoa, jos sinulla ei ole jotain lisävakuutusta itselläsi. Lunastukseen asti jos autosi ryttäät, niin ehkä jonkun rahallisen korvauksen saat, mutta et varmasti sitä summaa, jonka kuvittelit autosi arvon olevan. Ja henkilövahingon riski on aina merkittävä pienessäkin kolarissa. Niskat voi revähtää/naksahtaa jo pienessäkin kolarissa.
Just näin. Ja vielä se pointti, että jos autosi sattuikin olemaan vaikkapa 2015 vuosimallia, niin se lunastuskorvaus tulee sen nykyarvon mukaan. Tällöin käytännössä voit lunastuskorvauksella ostaa 2015 vuosimallin auton, koska korvaus ei riitä muuhun. Välttämättä et saa edes yhtä uutta autoa kuin mikä lunastukseen mennyt oli.
-16
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää vaan kattoo sellanen mesta että ei oo todistajia. Pitää kato osata valita taistelunsa. Ja mulla on keskimääräistä kotteroa isompi kalusto, eli päälle vaan, kun sopiva rakonen sattuu. Oppiivatphan olemaan.
Syyllisyytesi voidaan todeta myös teknisellä tutkinnalla esim. jarrutusjäljistä yms.
Aika velho olet myös jos pystyt sekunnissa päättelemään, voidaanko syyllisyytesi todistaa juuri siinä tilanteessa vai ei ja onko jossain lähistöllä joku joka on voinut nähdä tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syyllisyytesi voidaan todeta myös teknisellä tutkinnalla esim. jarrutusjäljistä yms.
Aika velho olet myös jos pystyt sekunnissa päättelemään, voidaanko syyllisyytesi todistaa juuri siinä tilanteessa vai ei ja onko jossain lähistöllä joku joka on voinut nähdä tilanteen.
Niin olenkin. Ja varakas. Hyvät lakimiehet auttaa paljon.
Muita kysymyksiä?
Riippuu siitä sattuuko olemaan sillä nurkalla autoa (mihin osuma on tulossa) korjattavaa. Ja toki jos on mitään riskiä ruumiillisesta vahingosta niin jätän kolaroinnin väliin. Eli eims. risteysalueella, todella hitaassa vauhdissa rysäytän kyllä jos tartten vaikka uuden syylärin tai umpion tms. Pitäähän vakuutuksista ottaa hyöty irti, sen verran kallista (ja autoilevalle PAKOLLISTA) touhua..
Väistän parhaani mukaan. Kerran yksi Mersu-kuski hermoistui, kun tööttäsin hänelle hänen kiilattua suoraan eteeni. Lähti seuraamaan ja alkoi keuhkoamaan kun pysähdyimme. Totesin, että voisi katsoa hieman miten ajelee, johon hän vastasi "olisit ajanut päin". Ilmeisesti tuollainen kolarihakuinen ajotyyli on toisilla jatkuvasti päällä.
Itse olen ajanut kerran tahallaan, tosin parkkiksella jossa nopeudet olivat matelu luokkaa
Tieliikennelaki velvoittaa jokaisen varovaisuuteen ja välttämään vaaratilanteita. Tahallaan kolarointi on ehdottomasti lain hengen vastaista ja siitä voi tulla osasyyllisyys. Pahimmillaan jopa kovempi tuomio. Esim. kolmion takaa tielle ajaja voi saada liikenteen vaarantamistuomion, mutta jos ajat tahallaan tätä päin ja joku kuolee, sinä saat kuolemantuottamus- tai tappotuomion.
En todellakaan aja kolaria tahallaan. Jos ole autolla kiilenteessä, tavoitteeni on päästä perille sinne, minne olen menossa, ja pienikin peltikolari hidastaa matkantekoa merkittävästi. Vaikka ei kiire olisikaan, en halua jäädä tien päälle ihmettelemään, millä jatkan matkaani kun auto on lunastuskunnossa.