Voinko käyttää kuumemittaria mittaamaan lohen lämpötilan?
En omista paistomittaria ja luin juuri, että lohi tulisi kypsentää 42 asteiseksi. Voinko käyttää kuumemittaria?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Ensin mittari B-rappuun ja seuraavaksi loheen. Just joo. Onneksi et ole kutsunut minua syömään. Kun evä irtoaa helposti kalasta, on kala kypsää.
Sitten lohi B-rappuun.
^^ Ap ottaa silmän käteen ja katsoo onko lohi kypsää, vai raakaako sen on tarkoitus olla.
On tämä sellaista pinkkiä ainakin päältä. Ap
En usko, että se on kypsynyt 42 asteeseen, jos olet summissa laittanut kerran lämmintä vettä ja pussi on ollut vedessä jo 45 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Ja miksihän siinä ei saisi olla valkoista? Itsekään en tykkää raasta kalasta vaan mieluummin vähän ylikypsästä.
Raasta??????? Miten voi olla noin vaikeaa, oikeasti...
Nyt kun otin pussista niin tämä on sisältä aika raakaa ja se oli tuolla altaassa aika kauan. Pitäisikö laittaa uuniin vai meneekö ihan kokonaan pilalle? Ap
Vai laitanko takaisin pussiin ja uudestaan veteen? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksihän siinä ei saisi olla valkoista? Itsekään en tykkää raasta kalasta vaan mieluummin vähän ylikypsästä.
Raasta??????? Miten voi olla noin vaikeaa, oikeasti...
Mistäs minä sen tiedä. Kerro ihmeessä mikä tuossa nyt noin vaikeaksi kävi. Tarvitsetko apua. Ottaako ihan sydämestä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun otin pussista niin tämä on sisältä aika raakaa ja se oli tuolla altaassa aika kauan. Pitäisikö laittaa uuniin vai meneekö ihan kokonaan pilalle? Ap
Se on jo pilaantunut. Hae uusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kaikki bakteerit kuole, jos työntää uuniin? Ei viitsisi hyvää lohta heittää pois. Ap
Sinuna minä laittaisin sen kalan sopivan kokoiseen astiaan ja kaataisin sen päälle kiehuvaa vettä, kansi päälle, tai kelmu ja sitten annat sen hautua kypsäksi. Vie noin puoli tuntia, jos aloittaa ihan raa'asta ja kun se on jo jonkun verran lämmennyt, niin ehkä 15-20 minuuttia, mikäli ei ole mikään kauhea vonkale. Eli jättäisin tuon sous vide-yritelmän nyt ja vaihtaisin tähän toiseen menetelmään. Sitten kaadat veden pois ja nostat kalan varovasti paperin päälle kuivahtamaan.
Tai tietty voit uunissakin paistaa tai pannulla.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuohon nyt oikein lämpömittaria vaadita.
"42-asteinen kala punertaa sisältä reilusti. 50-asteinen on kypsää, mutta mehevää. Yli 60-asteisesta kalasta tulee ylikypsää ja kuivaa."
Siis kyllä voi , mutta kala pitää mausta parasetamolilla .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö uunin pitäisi tappaa kaikki bakteerit? Ei viitsisi hyvää lohta heittää hukkaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kaikki bakteerit kuole, jos työntää uuniin? Ei viitsisi hyvää lohta heittää pois. Ap
Sitten ei auta kuin kypsentää kala niin että sisälämpötila on yli 70 astetta. Itse en kyllä ehkä söisi kalaa sen jälkeen.
Siis voiko tuota lohta enää käyttää edes uunin kautta, kun se on ollut yli tunnin huoneen lämmössä? Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten sinne vaihdetaan vettä välillä? Se lohi on nyt lillunu kohta siellä kahden pussin sisällä sen 45 minuuttia. Ap
No anna mun kaikki kestää! Jos vaikka otat tulpan pois ja valutat lisää kuumaa vettä päälle? Tai valutat vaikka altaan tyhjäksi ja korvaat kuumalla vedellä, ei se kala minuutissa mihinkään jäähdy. Mutta jos avuttomuutesi on tuota luokkaa, niin ehkä ihan oikeasti olisi parempi vain käyttää sitä uunia tai tuota kannen alla haudutusta, jota joku jo ehdottikin.
Vierailija kirjoitti:
Siis voiko tuota lohta enää käyttää edes uunin kautta, kun se on ollut yli tunnin huoneen lämmössä? Ap
Miksi ei voisi?
Miksei tämä päivitä kaikkia viestejä? Olen varmaan kahdesti laittanut, että voiko sen laittaa uuniin. Ap
Ensin mittari B-rappuun ja seuraavaksi loheen. Just joo. Onneksi et ole kutsunut minua syömään. Kun evä irtoaa helposti kalasta, on kala kypsää.