Jos asumiskustannukset on kuukausittain 650, kuinka paljon varaisit pahan päivän varalle säästöön, jos sopiva summa on parin kuukauden palkka?
Kommentit (80)
Oon laskenut aivan välttämättömät kiinteät menot kertaa kolme. Eli asuntolainan oma osuus, päiväkotimaksut ja pakolliset laskut sekä hiukan bensa- ja ruokarahaa. Nyt on tilillä puskurina neljän kuukauden ajaksi, mikäli tulot katkeais kokonaan.
Ideana siis jos jää äkkiä työttömäksi ja liiton rahojen tulossa kestää pitkään. Toki jos työttömäksi jää niin päiväkotimaksuissa varmaan pystyy säästämään ja lainan voi panna jäähylle.
Toisin sanoen, nettotuloja pidän puskurina 2,5 kk palkan verran. Säästän koko ajan lisää puskuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3kk nettopalkka jemmatilillä on suositus, itsellä tällä hetkellä 5kk:n.
Suositus on pitää puskuria, jolla pärjää 6 kk.
Miksi pitää puskuria. Minä pärjään osingoilla tällä hetkellä 332 vuorokautta vuodesta...
Entä kun jäät työttömäksi, päiväraha tulee noin kk kulutta ja pörssi romahti eli osinkoja ei pariin vuoteen tule. Vituttaa myydä tappiolla olevia osakkeita ruokarahaksi.
Kysymys oli paljonko pitäisi tililläsi olla jos tulot loppuu ja kodinkoneet hajoaa, jotta selviät tilanteesta ilman että joutuu pakosta tekemään typeriä päätöksiä?
Vierailija kirjoitti:
Yleinen suositushan on että säästössä on sen verran rahaa vähintään, että pystyisi elämään 6kk tällä rahalla.
Koskee lähinnä rikkaita.
Ainakin lapsiperheissä rahalle on muutakin käyttöä, kuin makuuttaa pankkitilillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleinen suositushan on että säästössä on sen verran rahaa vähintään, että pystyisi elämään 6kk tällä rahalla.
Koskee lähinnä rikkaita.
Ainakin lapsiperheissä rahalle on muutakin käyttöä, kuin makuuttaa pankkitilillä.
Minkä kokoinen puskuri teillä sitten on pahan päivän varalle?
Vierailija kirjoitti:
Käyttötilin saldo vaihtelee 4000-20000 euron välillä. Sinne menee kahden työssäkäyvän palkka, ja säästöjä on sitten useissa kohteissa, indeksirahastoissa noin 70000, asunnossa maksettuna 100000 ja lainana vielä 65000. Eläkevakuutuksen kun on kai säästöjä? Luottokortteja käytetään lähinnä työmatkahommien maksuun, eli niitä ei paljoa käytetä. Kahden lapsen tileillä on yhteensä 9000. Auton arvo on varmaan 17000 ja se on velaton. Kriisitilanteissa noista varmaan raapisi kasaan muutaman kuukauden käyttörahat, lisäksi asunnon, auton ja irtaimiston voisi myydä, mutta se kriisi, jossa me myytäs, olisi kai sellainen, ettei ostajia paljoa olisi. Keski-ikäisen keskiluokkainen elämä on ihan hyvää.
Onko noi kaikki säästetty pahan päivän varalle?
Sehän se olis kätevää, kun vois päätellä palkan siitä, että paljonko on asumiskulut :D
2 kk nettopalkka ei näy asumiskuluista vaan sieltä palkkasuikulaista.
Perussääntö on 3x nettopalkka.
Jos palkka on posketon, niin voi laskea myös asumiskulut + 500 e per henkilö + 400 e per auto per kuukausi.
Vai tarkoitatko ap, että missä ajassa säästät tuon vararahaston? Riippuu siitä, että onko sinulla työ ja millaiset kiinteät tulot. Varmaan laittaisin veronpalautuksista 800 e syrjään ja sitten kuukausittain säästäisin 300 e, kunnes olisi 2000 täynnä. Eli 4 kk menisi tuohon, ellei tule jotain yllättäviä menoja.
Eikö kahden kuukauden palkka ole kahden kuukauden palkka eli sen verran.
Mulla kaikki pahan päivän varalle varaaminen menee lainojen lyhennykseen. Jos sais ennen eläkeikää ne maksettua.
Jos paha päivä koittaa ennen sitä, olen kusessa.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että sopiva summa riippuu osin myös perhetilanteesta, työtilanteesta, talouden tasapainosta, mahdollisen kiinteän omaisuuden ja sijoitusten yms. määrästä, omasta turvallisuudentarpeesta jne. Näiden pohjalta sitten 2-6kk kiinteitä / pakollisia kuluja vastaava summa säästöön.
Itse keräsin jemmaan 6kk kiinteät kulut, joihin olen laskenut vuokran, julkisen liikenteen kuukausilipun, sähkön, 6kk vakuutukset, piilarit, ASP-säästämisen minimisummalla, 250e/kk ruokarahat ja 200e/kk käyttörahan; kaikkiaan vähän reilu 8000e (jonka tosin pyöristin sittemmin kymppitonniin).
Minusta hyödyllinen kommentti. Kaikille ei kahden kuukauden palkka ole vielä rauhaa tuova asia. Ja ihmiset tulevat toimeen eri asioilla. Itsekin käytän piilareita, mutta en ajattelisi, että piilarit pitäisi olla tilanteessa, jossa rahat loppuu.:)
ap
Minulla on tällä hetkellä säästössä 10 000 €. Eli sillä tulen toimeen 6 kk jos ei tule tuloja mistään. Sitten minulla on toinen tili jonne säästän muuten vaan ja siellä on 5000 €. Eli tuo 5000 € on sitä varten jos joku hajoaa, esimerkiksi tietokone tai pesukone jne. Kaikki sen yli saadut säästöön käytän esimerkiksi matkoihin tai johonkin jota haluan. Jos kiperä tilanne tulee niin pärjään vaikka 9 kk. Toivottavasti ei tule.
Asun pienessä uudessa (valmistunut 2018) 95m2 maalämmitteisessä omakotitalossa, kuukaudessa kaikki kulut 250e.Talosta ei ole lainaa joten eläminen tälläsessä omakotitalossa todella halpaa. Ei varmaankaan tarvitse remotoida ainakaan 20v. Käteen jää palkasta noin 1900e kuukaudessa. Säästöön laitan 1000e kuukaudessa. Eli pienestä palkastakin pystyy säästämään.
Vierailija kirjoitti:
Niin paljon kun ikinä vaan onnistuu kuristamalla kulutusta. Osakesalkun on kasvettava lisää!
Kieltämättä toimii munan jatkeena... mutta siinä missä joku auto tai vastaava on nopeasti kulutettu salkku senkun kasvaa ikuisesti.
Voit menettää kaiken hetkessä. Ei isoilla pojilla sun salkku kiinnosta vaan omansa.
Itseäni henkilökohtaisesti ahdistaisi, ellei olisi jostain tarvittaessa irrottaa noin kymppitonnia. Oli se sitten säästötililtä, sijoituksista, vanhemmilta (hehe) tai mistä vaan, mistä sen hädän tullen saa irti heti.
Mulla ei ole niitä vanhempia, ja käyttötililläni on 4000e, asptilillä 7000e, sijoituksissa 1000e ja säästötilillä 6000e. Ei ahdista, koska asp ei ole mikään elinehto. Jos hätä tulee, pistän sen lihoiksi.
Jos laskisin 2kk palkan, niin aika kälyset säästöt olis siinä, koska ollaan opiskelijoita.
Itse pitäisin varalla 6kk eloon riittävän summan. Ei tarvitse olla edes leveää elämistä, mutta jos sattuisi päätymään työttömäksi ja päätymään 6kk karenssiin, tuolla pärjäisi sen aikaa. Eli asumiskulut ja esim. 200 e/henkilö kertaa kuusi.
Mökinukko. kirjoitti:
Asun pienessä uudessa (valmistunut 2018) 95m2 maalämmitteisessä omakotitalossa, kuukaudessa kaikki kulut 250e.Talosta ei ole lainaa joten eläminen tälläsessä omakotitalossa todella halpaa. Ei varmaankaan tarvitse remotoida ainakaan 20v. Käteen jää palkasta noin 1900e kuukaudessa. Säästöön laitan 1000e kuukaudessa. Eli pienestä palkastakin pystyy säästämään.
1900 euron nettopalkka kuukaudessa ei minusta ole kovin pieni.
Käyttötileillä 93-97 000 € kuukaudessa.
Asumiskulut 350 €/ kk
Tämän on riitettävä, ettei tarvitse myydä omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3kk nettopalkka jemmatilillä on suositus, itsellä tällä hetkellä 5kk:n.
Suositus on pitää puskuria, jolla pärjää 6 kk.
Miksi pitää puskuria. Minä pärjään osingoilla tällä hetkellä 332 vuorokautta vuodesta...
Entä kun jäät työttömäksi, päiväraha tulee noin kk kulutta ja pörssi romahti eli osinkoja ei pariin vuoteen tule. Vituttaa myydä tappiolla olevia osakkeita ruokarahaksi.
Kysymys oli paljonko pitäisi tililläsi olla jos tulot loppuu ja kodinkoneet hajoaa, jotta selviät tilanteesta ilman että joutuu pakosta tekemään typeriä päätöksiä?
Pörssiromahdus ei vaikuta osinkoihin mitenkään...