Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos asumiskustannukset on kuukausittain 650, kuinka paljon varaisit pahan päivän varalle säästöön, jos sopiva summa on parin kuukauden palkka?

Vierailija
05.08.2019 |

Huomenna tulee veropalautukset niin ajattelin nyt laittaa tällaisen summan sivuun.
Kerro, mikä sinulle olisi sopiva summa elämiseen asumiskustannusten jälkeen ja mitä sillä suunnilleen pitää saada?:)

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt ap ymmärrä miksi sinä täältä kyselet. Sanot että pitäisi olla 2kk palkan verran säästössä, no paljonko sun palkka sitten on? Eihän me voida tietää sitä. Ja koska et asu vuokralla vaikka laitoit sen summan tuohon esimerkiksi, niin eihän me tiedetä mitkä sun todelliset menot on kuukaudessa. Sulla voi olla asuntolaina 2000€ kuukaudessa + vastike 500€ tai sitten vaan 200€ vastike. Me ei tiedetä mistään että paljonko just sulla pitäisi olla säästössä että pärjäisit 2kk.

Mullahan ei voi olla asuntolaina 2000 kuukaudessa, vaan kerroin jo aloituksessa, että asumiskustannukset on 650 kuussa.:)

Olen vaan kiinnostunut, millaisia summia muut varaavat, mutta aika lailla taipumus näyttää olevan se, että se on noin sama summa, minkä tällä hetkellä saa palkkaa. En tietenkään ajattele, että minun pitäisi varata sama summa kuin jonkun toisen, koska ihmisillä on niin eri kulurakenteet riippuen paljonko menee rahaa matkoihin, harrastuksiin ym.

En osaa sen takia tarkkaan arvioida kiinteitä kustannuksia, kun käyttötililtä ostan ruokaa ja siitä lähtee myös vaihteleva määrä laskuja ja huvitusmenojakin kuukausittain.

ap

Vierailija
22/80 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, eikö sinulla ole siis mitään hajua, kuinka paljon sinulla menee elämiseen rahaa keskimäärin kuukaudessa? Menoista kannattaa pitää kirjaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh, otsikossa itse sanot, että sopiva summa on parin kuukauden palkka. Sitten summa on varmaan se parin kuukauden palkka. En ymmärrä aloitusta.

Vierailija
24/80 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt ap ymmärrä miksi sinä täältä kyselet. Sanot että pitäisi olla 2kk palkan verran säästössä, no paljonko sun palkka sitten on? Eihän me voida tietää sitä. Ja koska et asu vuokralla vaikka laitoit sen summan tuohon esimerkiksi, niin eihän me tiedetä mitkä sun todelliset menot on kuukaudessa. Sulla voi olla asuntolaina 2000€ kuukaudessa + vastike 500€ tai sitten vaan 200€ vastike. Me ei tiedetä mistään että paljonko just sulla pitäisi olla säästössä että pärjäisit 2kk.

Mullahan ei voi olla asuntolaina 2000 kuukaudessa, vaan kerroin jo aloituksessa, että asumiskustannukset on 650 kuussa.:)

Olen vaan kiinnostunut, millaisia summia muut varaavat, mutta aika lailla taipumus näyttää olevan se, että se on noin sama summa, minkä tällä hetkellä saa palkkaa. En tietenkään ajattele, että minun pitäisi varata sama summa kuin jonkun toisen, koska ihmisillä on niin eri kulurakenteet riippuen paljonko menee rahaa matkoihin, harrastuksiin ym.

En osaa sen takia tarkkaan arvioida kiinteitä kustannuksia, kun käyttötililtä ostan ruokaa ja siitä lähtee myös vaihteleva määrä laskuja ja huvitusmenojakin kuukausittain.

ap

Kysymys on kummallisesti asetettu, että kuinka paljon sivuun, jos sopiva summa on kahden kuukauden palkka, niin mitä muuta siihen voi sanoa kuin sen oman palkkansa määrän.  Olisit voinut kysyä suoraan kaartelematta, että minkä verran kukin saa palkaa. 

Vierailija
25/80 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse pitäisin 10 000€ , mutta en olekkaan vuokra-asuja, eli pakollisia suurempiakin menoja voi tulla huonoon aikaan.

En minäkään asu vuokralla. Sen vuoksi mietinkin, millainen summa kannattaisi olla.

ap

Mulla on kymppidona, mutta asuinkustannus 74 neliön asunnosta 362 €. Tästä on 30 min. Helsingin ytimeen.

Vierailija
26/80 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on työttömänä aina se 1000- 1200e säästössä, ollut jo vuoden verran :) Siihen päälle tietenkin työttömyysturva elämiseen, ihanaa :)

Vierailija
27/80 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma osuuteni ruuasta ja päivittäistavaroista on noin 300e/kk, sen lisäksi matkalippuun ja työpaikkaruokailuun menee noin 220e/kk. Käytän muutoin aika niukasti rahaa ja uskoisin muiden kulujen olevan noin 100-400e/kk kuusta riippuen.

Jos asumiskuluni olisivat 650e, niin mielestäni hyvä summa omalla kulutuksellani olisi pitää säästössä noin 2750e. 

Vierailija
28/80 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 3 kk nettopalkka olisi 8400 e. En pysty tilanteessani säästämään noin paljon, koska perheessä on muitakin elätettäviä.

Vierailija
29/80 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä kysymystä. Jos pitäisi varata parin kuukauden palkan verran, niin sitten tietysti varaisin sen verran. Mutta siihen menisivät sitten kaikki rahani ja lisää tulisi vasta kuukauden päästä.

Vierailija
30/80 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli aika kompa tuo kysymys :D

Jos sopiva summa on kahden kuukauden palkka, niin silloin se on kahden kuukauden palkka.

Vierailija
31/80 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä normaalisti menee kuukaudessa ei välttämättä ole lähelläkään sitä, mitä menisi kriisitilanteessa, jos rahantulo yhtäkkiä katkeaa. Meillä tuntuu menevän kaikki mitä tulee, noin 7000€/kk, mutta toki tuosta osa menee säästöön ja lainanlyhennyksiin. Varmaan tiukan paikan tullen pihvi vaihtuisi jauhelihaan ja syötäisiin kaapissa olevia ruokavarastoja pienemmäksi. Ja pidettäisiin taukoa asuntolainan lyhentämisestä ja sijoittamisesta. Se kriisitilanteen budjetti olisi kyllä jotain ihan muuta, 4000€/kk pitäisi kaiken järjen mukaan kahdelle ihmiselle riittää, ehkä jopa vähempikin. 

Vierailija
32/80 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa erikoinen tapa kysyä paljonko ihmiset tienaa.

Siis otsikko lyhyemmin: ”kuinka paljon säästäisit, jos säästäisit 2kk palkan verran?” tai vielä lyhyemmin ”paljonko tienaat kahdessa kuukaudessa?”

Vierailija
33/80 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttötilin saldo vaihtelee 4000-20000 euron välillä. Sinne menee kahden työssäkäyvän palkka, ja säästöjä on sitten useissa kohteissa, indeksirahastoissa noin 70000, asunnossa maksettuna 100000 ja lainana vielä 65000. Eläkevakuutuksen kun on kai säästöjä? Luottokortteja käytetään lähinnä työmatkahommien maksuun, eli niitä ei paljoa käytetä. Kahden lapsen tileillä on yhteensä 9000. Auton arvo on varmaan 17000 ja se on velaton. Kriisitilanteissa noista varmaan raapisi kasaan muutaman kuukauden käyttörahat, lisäksi asunnon, auton ja irtaimiston voisi myydä, mutta se kriisi, jossa me myytäs, olisi kai sellainen, ettei ostajia paljoa olisi. Keski-ikäisen keskiluokkainen elämä on ihan hyvää.

Vierailija
34/80 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin juuri äitiyslomalle ja puskuri on 14kk lainanlyhennykset, eli vaikka mitä tapahtuisi niin kämppä ei ensimmäisenä mene alta. Toki en ole laskenut mitään äitiys- tai vanhempainrahoja tähän, menevät suoraan elämiseen.

En vastannut lainkaan aloittajan kysymykseen.

Vierailija
35/80 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden palkan verran on ehdoton minimi. Onneksi mulla on enemmän.

Vierailija
36/80 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tällä hetkellä 10 kk nettopalkan verran hätävarana. En todennäköisesti työllisty nopeasti, jos jään työttömäksi vaan edessä on alanvaihto.

Vierailija
37/80 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sehän riippuu siitä, kuinka pitkäksi aikaa haluaa säästöjen riittävän, jos muu rahantulo loppuu ja mitkä ovat kiinteät menot. Eli varaa vaikka 2 kuukauden kiinteiden menojen verran.

miten "muu rahantulo" voi loppua? minulla voi vain pienentyä. Rahaa tulee kymmenistä paikoista kuukaudessa.

Vierailija
38/80 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintään 6 kk asumiskulut ja ruokailut. Asumiseen varaisin 4000€ jemmään ja ruokaan 2000€ eli vähintään 6000€. Mutta, jos et halua joutua lähtemään asunnosta, niin jemmaisin isomman rahan asumisen turvaamiseen. Vuoden vähintään.

Vierailija
39/80 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että sopiva summa riippuu osin myös perhetilanteesta, työtilanteesta, talouden tasapainosta, mahdollisen kiinteän omaisuuden ja sijoitusten yms. määrästä, omasta turvallisuudentarpeesta jne. Näiden pohjalta sitten 2-6kk kiinteitä / pakollisia kuluja vastaava summa säästöön.

Itse keräsin jemmaan 6kk kiinteät kulut, joihin olen laskenut vuokran, julkisen liikenteen kuukausilipun, sähkön, 6kk vakuutukset, piilarit, ASP-säästämisen minimisummalla, 250e/kk ruokarahat ja 200e/kk käyttörahan; kaikkiaan vähän reilu 8000e (jonka tosin pyöristin sittemmin kymppitonniin).

Vierailija
40/80 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3kk nettopalkka jemmatilillä on suositus, itsellä tällä hetkellä 5kk:n.

Suositus on pitää puskuria, jolla pärjää 6 kk.