Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tässä oli kyse, varkauden yrityskö? FB-kirpparista kyse

Vierailija
05.08.2019 |

Myin vanhaa jalkalamppua Facebookin Marketplacessa. Kuvaus oli suomeksi ja englanniksi, ja kerroin selkeäsanaisesti, että lamppu on käytetty. Ehkä se on oletuskin kirpparikamojen kanssa?

No, sitten yksi nimestä päätellen lähi-idästä kotoisin oleva nuori mies oli lampusta kiinnostunut ja ensin säädettiin Messengerissä kauheasti noutoajasta, joka lopulta saatiin sovittua. Sanoin, että laittaa viestiä kun on pihalla. Sitten tulikin viesti, että "Im almost there" ja neuvoin tarkasti, miten meidän rapun eteen pääsee, piha kun on sokkeloinen. Ulkona satoikin, ja oli aika myöhä.

Mieheni lähti kantamaan lamppua alas, asumme siis kolmannessa kerroksessa, alaovi lukossa, eikä ovikoodia. Samalla vaivalla kun menee avaamaan oven, vie tavarankin alas. Taas Lähi-idän tyyppi laittoi, että Im there very soon ja näinkin hänet ikkunasta.

Sit tapahtui vähän hassua. Tyyppi selvästi hämmästyi, kun näkikin mieheni siellä ja vielä sen lampun kanssa. Mieheni selitti, että tässä se lamppu on, ja hinta se pyydetyt 2€. Tyyppi katsoi ensin miestä ja sit lamppua ja sanoi sen enempää lamppua tutkimatta, että "Oh, it's old, I don't want old" ja lähti pois. Mieheni sit kantoi lampun hölmistyneenä ylös. Tämä ostaja oli siis tullut ihan toiselta puolelta Helsinkiä ostamaan.

Mulle jäi vahvasti olo, että hän oli halukas tulemaan katsomaan vaan meidän kämppää, onko mitään varastettavaa. En muuta keksi. Ensinnäkin lamppu oli vaan 2€ ja siitä oli tarkat kuvat ja tiedot ilmoituksessa, ja lisäksi jätkä teki sateessa pitkän reissun. Onko teillä ollut vastaavia tapauksia, joista on jäänyt outo fiilis, että yritetään huijata / varkautta / murtoa?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olikin kiinnostunut vain myyjästä eli sinusta ja pettyi kun mies menikin myymään lamppua.

Vierailija
2/22 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeästi yritti tulla katsomaan huushollianne. Siksi en itsekään koskaan päästä ketään edes eteiseen, vaan teen kaupat aina alaovella. Isot tavarat myyn jollekin luotettavalle. Kun olin muuttamassa edellisestä asunnosta pois, lahjoitin paljon tavaraa ja yksi tumma nainen tuli hakemaan paketillista rakennekynsiä. Vaikka olin se paketti kädessä avaamassa, hän jollain käsittämättömällä tavalla pääsi ottamaan muutaman askelen eteenpäin ja katseli ympärilleen ja oli selvästi pettynyt, kun tavarat oli suurelta osin pakattuna ja kämppä jo osittain tyhjä.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa tarkkaa osoitettaan ei kannata jakaa ihan kaikille. Ei voi tietää millä asialla "ostaja" on oikeasti liikkeellä.

Vierailija
4/22 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä olikin kiinnostunut vain myyjästä eli sinusta ja pettyi kun mies menikin myymään lamppua.

Ellei kyse ole Porvoosta, niin aivan sama tuli mieleen, että oli lampun sijaan kiinnostunut löytämään naisseuraa ja säikähti vastassa ollutta miestä.

Vierailija
5/22 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuskin. Tai sit niin, että tyyppi olisi sanonut minullekin "Oh, it's old, I don't want old".

t. ap, keski-ikäinen kärtty, minkä näkee profiilikuvastakin.

Vierailija
6/22 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selkeästi yritti tulla katsomaan huushollianne. Siksi en itsekään koskaan päästä ketään edes eteiseen, vaan teen kaupat aina alaovella. Isot tavarat myyn jollekin luotettavalle. Kun olin muuttamassa edellisestä asunnosta pois, lahjoitin paljon tavaraa ja yksi tumma nainen tuli hakemaan paketillista rakennekynsiä. Vaikka olin se paketti kädessä avaamassa, hän jollain käsittämättömällä tavalla pääsi ottamaan muutaman askelen eteenpäin ja katseli ympärilleen ja oli selvästi pettynyt, kun tavarat oli suurelta osin pakattuna ja kämppä jo osittain tyhjä.  

No just. Onpa hyvä, etten ole koskaan päästänyt ostajia asuntoon. Onkohan jonkun kotiin murtauduttu / yritetty murtautua kirppismyynnin jälkeen. -ap

Vierailija
7/22 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen aina tehnyt kaupat viemällä tavarat alaovelle, jos ostaja on tullut kotoa hakemaan. Harvemmin on, yleensä tapaamispaikka sovitaan ihan ytimeen (asun keskustassa, mutta en ytimessä). En halua kotiini ketään vierasta pällistelemaan. Lisäksi asun talossa, jossa on lukittuja käytävien ovia (sekä aina lukossa oleva alaovi ilman ovipuhelinta), joten joutuisin kuitenkin hakemaan ostajan. Helpompaa kaikin tavoin viedä ostettava tavara alaovelle.

Vierailija
8/22 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista. Oliko lamppu sitten antiikkia? Tai sitten oli tosiaan kiinnostunut sinusta.

Vierailija
9/22 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No just. Onpa hyvä, etten ole koskaan päästänyt ostajia asuntoon. Onkohan jonkun kotiin murtauduttu / yritetty murtautua kirppismyynnin jälkeen. -ap

En kirppismyynneistä tiedä, mutta se on ihan tavallista, että murtomiehet käy ensin katsastamassa paikan eri tekosyiden varjolla ennen kuin iskevät.

Vierailija
10/22 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän takia muuten aina näitten ulko-maan elävien kanssa tulee kauhea säätö tuotteista? ITse en edes jaksa sitä kyselytulvaa. Myin kerran tv-tasoa, ja laitoin tyhmänä sellaisen kuvan, jossa oli televisio lähes kokonaan kuvassa mukana. Otsikossa luki "Ikean tv-taso" mut silti sain about 50 kysymystä tyyliiin "is this smart-tv" 

Vierailija
11/22 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kirppismyynneistä tiedä, mutta se on ihan tavallista, että murtomiehet käy ensin katsastamassa paikan eri tekosyiden varjolla ennen kuin iskevät.

Niin käyvät. Ennen vanhaan oli taulukauppiaita, nyt on sitten muita keinoja ujuttautua. Mutta sanoisin, että eniten ne käyvät omakotialueilla. Koska omakotitaloihin on huomaamattominta murtautua. Kerrostalokotiin murtautuminen on huomattavasti harvinaisempaa, varsinkin jos ovessa on kaikki tavanomaiset murtosuojat ja varmuuslukko. Ei semmoista ovea saa kätevästi auki, kun rappu kaikuu ja naapurit tulevat pällistelemään. 

Varsinkin pimeään aikaan on helppo murtautua omakotitalon takaovesta esimerkiksi. Lisäksi kun ihmiset yllättävän huonosti suojaavat kotejaan. Me oltiin putkiremonttia paossa omakotitalossa kolmisen kuukautta pk-seudulla, ja takkahuoneen ulko-ovessa ei ollut yhtikäs mitään murtosuojaa. Lisäksi 70-luvun talon takaovi oli niin vanha, että sen olisi saanut suurinpiirtein nojaamalla nurin. Vähän pelättiin tavaroittemme puolesta. Eikä huomattu asiaa silloin, kun asuntoa etsittiin.

Vierailija
12/22 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näille Marketplacen ulkomaalaisille en ikinä kerro osoitetta, tavara vaihtaa omistajaa julkisella paikalla ja maksu käteisellä. Myin käsilaukkua ja ilmoituksessa oli selkeästi mitat. Afrikkalaistaustainen nainen ilmoitti ostavansa ja sovittiin paikka missä kaupat tehdään. Laukun nähtyään ilmoitti ettei ota koska laukku oli pieni, sanoi suoraan ettei ollut lukenut ilmoitusta jossa mitat olivat, katsonut vain kuvan. Mieluummin myyn vain suomea puhuville

Vierailija
13/22 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hyvä kokemus MarketPlacen ulkomaalaisista. Myin kenkiä, ja aasialainen nainen halusi ostaa. Hän oli tosi joustava ja saatiin sovittua kaupat Tikkurilan asemalle. Oli tosi sydämellinen nainen, ja kun oli kaupat tehty, hän halasi mua lopuksi! Oli tosi herttainen ja odottamaton ele, ja toivotin hänelle kaikkea hyvää. 

Vierailija
14/22 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkähän takia muuten aina näitten ulko-maan elävien kanssa tulee kauhea säätö tuotteista? ITse en edes jaksa sitä kyselytulvaa. Myin kerran tv-tasoa, ja laitoin tyhmänä sellaisen kuvan, jossa oli televisio lähes kokonaan kuvassa mukana. Otsikossa luki "Ikean tv-taso" mut silti sain about 50 kysymystä tyyliiin "is this smart-tv" 

Mä luin yhdeltä facekirpparilta pitkän inttämisen kun joku nainen halusi ostaa koiralleen pedin (Se oli vähän erikoisempi).  Oli lainannut kuvan netistä näyttääkseen millaisen pedin haluaa ja siinä kuvassa oli siis joku randomkoira. Tosi pitkä inttäminen jonkun u**omaalaisen kanssa, kun tämä olisi halunnut ostaa sen koiran. Ei millään halunnut ymmärtää, että koira ei ollut myytävänä. Samantyylinen inttämistarina löytyy myös feissarimokista. 

Vierailija
15/22 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullut kenestäkään jonka kerrostaloasuntoon olisi murtauduttu facekaupan jälkeen, mutta miksei näinkin voisi tapahtua. Enemmän kallistun tuonne pervo-puolelle että halusi löytää naisseuraa tms, näitähän on (sekä suomalaisissa että ulkkiksissa).

Sitten vatvojiakin kyllä löytyy huomattavan paljon! Sovitaan treffejä, ei saavuta paikalle, tullaan paikalle ilman aikomustakaan ostaa, tai tarjotaan kymmenesosahintaa ilmoitetusta. Todella rasittavaa, mutta itse en ole huomannut että tämäkään olisi riippuvaista ostajan taustasta: kusipäitä löytyy keskiikäisissä suomalaisissa, nuorissa opiskelijoissa, ulkkiksissa yms yhtälailla. Rasittavaa toki.

Vierailija
16/22 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä myin kerran pakastinta. Erehdyin laittamaan ilmoituksen myös facebookin marketplaceen. Sain jatkuvasti ulkkareilta viestiä, joissa tarjottiin pakastimesta tingittyä hintaa. Oma hintapyyntöni oli jo valmiiksi kohtuullinen ja sillä hinnalla sen myin.

Vierailija
17/22 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä ostajana asioihin naismyyjän kanssa, niin olisin ymmällään jos tavaraa onkin ilman ilmoitusta tuomassa mies, tai ihan kuka tahansa muu paitsi myyjä jonka kanssa olen asioinut. Mistä mä tiedän ettei ole myymässä varastettua tavaraa?

Vierailija
18/22 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuskin. Tai sit niin, että tyyppi olisi sanonut minullekin "Oh, it's old, I don't want old".

t. ap, keski-ikäinen kärtty, minkä näkee profiilikuvastakin.

Mä olen myös keski-ikäinen, kärttyinen, ylipainoinen jne. Mutta joskus nuo nuoret miehet yrittää tulla juttusille ja jopa seuraa perässä. Jospa ne arvelee, että meidän ikäisillä on varakkuutta ja saisivat elättäjän? On todella hämmentävää. 

Vierailija
19/22 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei vaan suunnitellut ullatusta...

Vierailija
20/22 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kuullut kenestäkään jonka kerrostaloasuntoon olisi murtauduttu facekaupan jälkeen, mutta miksei näinkin voisi tapahtua. Enemmän kallistun tuonne pervo-puolelle että halusi löytää naisseuraa tms, näitähän on (sekä suomalaisissa että ulkkiksissa).

Sitten vatvojiakin kyllä löytyy huomattavan paljon! Sovitaan treffejä, ei saavuta paikalle, tullaan paikalle ilman aikomustakaan ostaa, tai tarjotaan kymmenesosahintaa ilmoitetusta. Todella rasittavaa, mutta itse en ole huomannut että tämäkään olisi riippuvaista ostajan taustasta: kusipäitä löytyy keskiikäisissä suomalaisissa, nuorissa opiskelijoissa, ulkkiksissa yms yhtälailla. Rasittavaa toki.

Tämä. En ole itsekään huomannut, että huono käytös korreloisi taustan kanssa. Yleensä sen huomaa heti ensimmäistä viesteistä, miten ihminen käyttäytyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme