Radioiden sottolistasijoitukset, selittäkää mulle
Selittäkää tyhmälle millä perusteella joku kappale valitaan soitettavaksi radiossa eniten?
Äänestys, levy-yhtiön raha, spotify soitot... ??
Esimerkiksi nyt Lauri Tähkän Palavaa vettä teki uuden ennätyksen oltuaan 14 viikkoa radioiden soitetuin. Aikaisempi ennätys oli Jenni Vartiaisen Missä muruseni on kappaleella.
Uskon kyllä että on ollut soitetuin, mutta millä perusteella jotain kappaletta soitetaan eniten?
Eihän kaupalliset radiot esimerkiksi juurikaan järjestä ohjelmia joissa voi toivoa musiikkia.
Kommentit (26)
Iskelmällä on oma viikottainen lista, missä voi käydä äänestämässä kappaleita. Suositut ja pitkään listalla olleet kappaleet soivat sitten jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisesti joku pamppu vaan päättää mitä soitetaan ja mitä ei. Ei siinä esim. juontajilla taida olla sananvaltaa.
Ei ole, aika usein joku siellä sanookin sen ääneen jos esimerkiksi yöradioon soittaa joku ja sanoo toivekappaleen. Tuskin ne suostuisivat soittamaan samaa kappaletta kolmea kertaa jo ennen aamukahdeksaa.
Soittolistojen ulkopuolelle jäi muuten mm. Suomen toistaiseksi ainoa euroviisuvoittaja. Ei sopinut profiiliin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän loppujen lopuksi tuo soittolistasijoitus kerro oikein mitään muuta kuin sen, miten laajasti tämän biisin ja artistin _pitäisi_ olla tunnettu. Tulee mieleen tämä tapaus Ed Sheeran, josta kovaan ääneen mölistiin, että kuka ihme tämä on ja mistä tämä artisti pitäisi tuntea. Siinä tapauksessa on hyvä vetää esiin nämä soittolistat ja saadaan jonkinlainen objektiivinen näkemys tunnettuudesta. Ihmisten mielipiteestähän tuo ei kerro oikein mitään.
MIllä tavalla objektiivisuus liittyy soittolistoihin? Onhan tunnettu fakta se, että soittolistat valitsee joku hyvin pieni piiri tai peräti yksittäinen henkilö. Minun ymmärrykseni mukaan se on mitä subjektiivisin näkemys tiettyjen henkilöitten mielipiteestä.
Vierailija kirjoitti:
Onko ihmiset oikeasti niin yksinkertaisia etteivät tajua, tätä pakkosyöttö hommaa. Mulle ei ainakaan nosta artistin arvoa yhtään se, että joku HERRA ISO POMO päättää että nyt soitetaan 20 kertaa päivässä Palavaa vettä.
Hämmästyttää tuo ihmistyyppi tuossa heti yllä, jonka on pakko tulla keskusteluun kuin keskusteluun mukaan ylimielisellä asenteella. Mitä tuollaisesta lähestymistavasta hyödyt?
Joku jolla enemmän pokkaa kun mulla niin vois radioissa suorassa lähetyksessä puhelimessa kysellä näitä soitettavien kappaleiden valintaperusteita.
Herättelis ihmisiä vähän ajattelemaan kriittisemmin.
Eihän loppujen lopuksi tuo soittolistasijoitus kerro oikein mitään muuta kuin sen, miten laajasti tämän biisin ja artistin _pitäisi_ olla tunnettu. Tulee mieleen tämä tapaus Ed Sheeran, josta kovaan ääneen mölistiin, että kuka ihme tämä on ja mistä tämä artisti pitäisi tuntea. Siinä tapauksessa on hyvä vetää esiin nämä soittolistat ja saadaan jonkinlainen objektiivinen näkemys tunnettuudesta. Ihmisten mielipiteestähän tuo ei kerro oikein mitään.