Pidättekö puolison kanssa yhteistä lomaa tärkeämpänä kuin sitä, että päiväkoti-ikäinen lapsesi saa pidemmän loman?
Juuri kuulin että tuttavani 1-vuotias lapsi on palaamassa hoitoon vain 3 viikon loman jälkeen koska vanhemmat halusivat käyttää lomansa samaan aikaan. Ja he saivat siis itse päättää milloin pitävät kesälomansa.
Meillä on aina ollut tärkeää että varsinkin pienelle lapselle mahdollistetaan pitkä kesäloma vaikka senkin kustannuksella että vanhemmat lomailevat eri aikaan. Toki eri asia, jos työnantaja määrää loman ajankohdan ja siihen ei pysty itse vaikuttamaan.
Miten teillä lomailtiin?
Kommentit (32)
Minä lomailin ensin kaksi viikkoa lapsen kanssa, sen jälkeen lomailimme koko perheellä kaksi viikkoa ja nyt mies on vielä kaksi viikkoa itsekseen lasten kanssa.
Toimiva systeemi, saadaan yhteistä lomaa, mutta lapsilla on silti kuuden viikon kesäloma.
Pienelle lapselle on tärkeää myös se, että koko perhe saa lomailla yhdessä. Meillä minä aloitin loman ensin, sitten oltiin miehen kanssa kaksi viikkoa yhdessä lomalla ja mies jäi vielä lomalle kun menin töihin.
Meillä lapsi oli 6 viikkoa poissa päiväkodista. Loma-ajat jaettiin niin, että koko perheellä oli kaksi viikkoa yhteistä aikaa. Sitä ennen ja sen jälkeen oli toinen meistä vanhemmista kahdestaan lapsen kanssa.
Meillä lapsilla on lomaa äidin loman verran, isällä ei ole vuosilomaa kesällä. Yhteistä lomaa ei ole ollut yli 15 vuoteen, joten eiköhän meillä priorisoida lapset.
Yhteinen loma on tärkeämpi. Tosin isä ei voi pitää sitä lomaa kesäaikana kuin viikon. On sitten enempi lapsen kanssa talvella.
Aina lapsille mahdollisimman pitkä loma. Tosin säästämme miehen kanssa muutaman lomapäivän alkusyksyyn, jolloin käymme kahdestaan lomareissulla.
Pidän tärkeänä myös vanhempien parisuhdetta, jos eivät ikinä saa tehdä mitään yhdessä niin ei hyvä.
Mies on opettaja, joten lapsilla on miehen kanssa aina pitkä kesäloma ja meillä on myös runsaasti yhteistä lomaa.
Pidän tärkeämpänä sitä, että voidaan lomailla koko perhe yhdessä.
Lapset aina mahdollisimman pitkään pois päiväkodista. Kesäisin tutut päiväkodin aikuisetkin lomailee niin helpompi lasten olla kotona.
Itse koen "lomana" senkin kun mies on kotona lasten kanssa vaikka itse olisikin päivät töissä. Saa tulla aina valmiiseen ruokapöytään eikä joudu tekemään kotihommia. Ihan eri tavalla energiaa sitten iltaisin ja viikonloppuisin touhuilla kesähommia vaikka onkin arkipäivät töissä.
Tänä kesänä minä lomailin ensin lasten kanssa kolme viikkoa ja sen jälkeen mies lomaili heidän kanssaan viisi viikkoa. Tuossa välissä oli yhteistä lomaa 5 päivää, kun kävimme reissussa.
Lapset (3v & 1v) olivat pois hoidosta 10 viikkoa, ensin viikon mummon kanssa, sen jälkeen 4 viikkoa minun kanssani, sitten 2 viikkoa perheen yhteistä lomaa ja lopuksi 3 viikkoa miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsilla on lomaa äidin loman verran, isällä ei ole vuosilomaa kesällä. Yhteistä lomaa ei ole ollut yli 15 vuoteen, joten eiköhän meillä priorisoida lapset.
Tässä tapauksessa lapset on varmasti lomalla sitten isän kanssa silloin kun isän loma on. Ei kai sillä ole väliä koska loma on kunhan lapsilla vaan on sitä lomaa.
Pidettiin tärkeenä, ettei lasten tarvitse elää hoitoelämää ollenkaan. Saatiin sovitettua työt lomittain, limittäin ja vähän työttömyydelläkin, ei tarvinnut lapsia hoidattaa vierailla ihmisillä ollenkaan, kunnes nuorin meni eskariin.
Meillä menee vähintään viikko, jos halutaan käydä tapaamassa molempien vanhempia ja viettää siellä vähän aikaakin. Lisäksi muut kesäreissut. Ei oikein onnistu, jos ollaan peräkkäin lomalla.
Aina järjesteltiin niin että lapset mahdollisimman pitkään pois päiväkodista. Yksi yhteinen viikko oli meillä vanhemmilla lomaa, jolloin tehtiin lomareissu. Kun lapset oli hieman isompia koululaisia niin alettiin lomailla kaikki yhtä aikaa, joka tuntui luksukselta kaikkien järjestelyvuosien jälkeen..
En arvosta kovinkaan korkealle vanhemmuutta, joiden mielestä lapsen on parempi viettää kesänsä pääosin päiväkodissa. Aika itsekästä, jos on vaihtoehtoja.
En ole koskaan ajatellut asiaa. Pidän tuosta ajatuksesta, että on kaksistaan lapsen kanssa, sitten yhdessä ja lapsi jatkaa toisen vanhemman kanssa. Siinä saa lapsikin kaksinkeskeistä aikaa toisen vanhemman kanssa, joka on mielestäni myös mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tapauksessa lapset on varmasti lomalla sitten isän kanssa silloin kun isän loma on. Ei kai sillä ole väliä koska loma on kunhan lapsilla vaan on sitä lomaa.
Isällä ei ole vuosilomaa talvellakaan, koska silloin hän on toisen työnantajan palveluksessa.
Priorisoin varahoidon välttämisen. Eli 3-4 viikon loma on ok jos muuten saa olla omassa hoitopaikassa omien aikuisten kanssa, mutta kun oma päiväkoti on kiinni 5 viikkoa noin tekisin mitä vain jotta vanhempien lomat kattaa sen. Tosin tätä ei hirveästi tarvinnut miettiä kun esikoinen meni vasta eskariin, eli ekaa edeltävänä kesänä lomaa ei minulla juuri ollutkaan ja siitä eteenpäin pitikin venyä kattamaan koululaisen lomat. Se se on lystiä!
Minä olen pitänyt päivähoidon alusta asti aina 6 viikkoa (lomarahat) ja mies sen 4. 2 viikkoa koko perheen yhteistä lomaa.
Lapsukainen on menossa kuutoselle ja mä alan kaivata lapsivapaata aikaa edes jonain kesänä :)
Eli joo, lapsen ehdoilla.
Pidän tärkeämpänä sitä että lapsi saa pitkän loman. Lomaa se on meille aikuisille kuitekin sekin kun toinen on vapaalla eli tietää pitkää kesälomaa kaikille.