Millaisesta kesämökistä haaveilet? Jos siis haaveilet?
Kommentit (19)
Pieni mökki ja sauna, hyvät ulkotilat eli terassit, puhdasvetisen ja syvän järven rannalla. En välitä merestä, varsinkin kun Itämeri ei ole kovin puhdas. Jörvi on parempi ja vastaranta pitää olla näkyvillä - mutta jonkun niemekkeen takaa avautuisi seuraava aava, että saa vähän seikkailla veneellä.
Ei tarvi olla erityisen hieno eikä tarvi olla sisävessaa tai juoksevaa vettä eikä pyykkikonetta tai tiskikonetta. Mutta sähkö pitää olla.
Sijainti järven rannalla, naapureihin pitkä matka, ja ei vesijohtoa on tärkeimmät asiat.
Sitten lisäjuttuja: sen verran iso terassi että voi istuskella / syödä siinä (mieluiten aamuauringossa jos nyt oikein hifistellään), puukiuas, saunasta näkymä ikkunasta järvelle niin että sen näkee lauteilla istuessaan, mieluiten erillinen sauna eikä osana mökkirakennusta, mökin koko esim. 50 neliötä eli sen verran että mahtuu useampi ihminen nukkumaan (1-2 makkaria) ja että saa keittiöön vähän kaappi- ja laskutilaakin eikä oo koko ajan kaikki tavarat tiellä, luonnontilainen tontti, talviasuttava (varaava takka), rannassa ei mutapohjaa, avara järvinäkymä eikä jossain pitkässä ja kapeassa lahdessa niin että vastapäinen ranta on ihan lähellä, kirkasvetinen järvi olis aivan ihana, hyvät lenkkimaastot, sähköä ei oo pakko olla mutta kaasuliesi ja -jääkaappi olis hyvä olla, juomakelpoinen kaivo, sellainen sijainti olis ihanteellinen että voi käydä myös mökiltä päin töissä jos haluaa, mökin ulkonäön pitää tietysti myös miellyttää mutta vaikea tähän kuvailla sitä kun mulle käy monenlainen. Tällainen olis mun täydellinen mökki, saa nähdä millaisen sitä joskus saa hankittua, jos saa. :-D
Kivitalo kristallin kirkkaan vuorijärven rannalla Kanadassa. <3
Puhdasvetinen järvi ihan ehdottomasti. Pieni mökki riittää yhdelle, tupa ja alkovi olisi kiva. Ja tietysti jonkinlainen eteinen, sauna ja pesutilat. Sähkö, vesi, vessa, suihku, pyykkikone ja tiskikone tietysti. Sellainen varustelu, että voisi asua vakituisestikin. Ja näillä helteillä sen taas muisti, että kesäkäyttöön rantasauna.
Sopivan kokoinen mökki nykyajan mukavuuksilla. Rantasauna jossa saa vihtua!
Sellaisesta, minkä remontti on valmis ja tehty oikein.
Meren äärellä, omalla saarella. Puusauna rannassa. Oma porakaivo ja kantovesi. Pohjaratkasu niin, että tupa lämpiää tehokkaasti takan avulla ja ruoka valmistuu puuhellalla tai -grillillä. Katolla aurinkosähköpaneelit, joista saadaan ainoa sähkö taloon.
Sellainen, jossa löyhäpäiset sukulaiset eivät käy öyhöttämässä - mielellään kuivalta maalta.
M 45
Hirsimökki,järven rannalla,jossa voi uida ja kalastaa.Puusauna ja sisävessa :)
Grillikatos ja paljon vadelma/mustikkapensaita.Mökki vähintään 30neliötä.
Vuokramökistä, jossa lomailisi pari, kolme viikkoa vuodessa eri vuodenaikoina. Jos vaan löytyy meille sopiva niin heti aletaan vuokrata sitä samaa.
Tällä hetkellä en haaveile mökistä, koska asutaan omakotitalossa maalla ja tässä on ihan riittävästi huoltamista.
Mutta, jos mökin hankinta olisi ajankohtainen, niin ehdottomasti järven rannalla, ei naapureita ihan vieressä, kiva ranta. Sähköt olisi kivat muita mukavuuksia ei välttämättä tarvitse.
En haaveile omasta mökistä, mutta mökkeilystä haaveilen. Mun vanhemmilla oli mökki, jossa mökkeilin lapsena, nuorena ja aikuisena, mutta se myytiin pari vuotta sitten. Mökki sijaitsi Savossa järven rannalla. Mun unelmamökki sijaitsisi myös vesistön äärellä, joko järvimaisemassa tai meren rannalla. Se olisi ns. mukavuudeton (ei sähköä, juokseva vesi ok). Naapurit voisivat olla näköetäisyyden päässä, mutta niin kaukana, ettei yksityiskohtia erottaisi.
Tunnelmallinen pikku mummonmökki. Sellainen jossa ei tarvitse välttämättä olla edes sähköjä. Lyhty ja hyvä kirja viereen.
Vierailija kirjoitti:
Sijainti järven rannalla, naapureihin pitkä matka, ja ei vesijohtoa on tärkeimmät asiat.
Sitten lisäjuttuja: sen verran iso terassi että voi istuskella / syödä siinä (mieluiten aamuauringossa jos nyt oikein hifistellään), puukiuas, saunasta näkymä ikkunasta järvelle niin että sen näkee lauteilla istuessaan, mieluiten erillinen sauna eikä osana mökkirakennusta, mökin koko esim. 50 neliötä eli sen verran että mahtuu useampi ihminen nukkumaan (1-2 makkaria) ja että saa keittiöön vähän kaappi- ja laskutilaakin eikä oo koko ajan kaikki tavarat tiellä, luonnontilainen tontti, talviasuttava (varaava takka), rannassa ei mutapohjaa, avara järvinäkymä eikä jossain pitkässä ja kapeassa lahdessa niin että vastapäinen ranta on ihan lähellä, kirkasvetinen järvi olis aivan ihana, hyvät lenkkimaastot, sähköä ei oo pakko olla mutta kaasuliesi ja -jääkaappi olis hyvä olla, juomakelpoinen kaivo, sellainen sijainti olis ihanteellinen että voi käydä myös mökiltä päin töissä jos haluaa, mökin ulkonäön pitää tietysti myös miellyttää mutta vaikea tähän kuvailla sitä kun mulle käy monenlainen. Tällainen olis mun täydellinen mökki, saa nähdä millaisen sitä joskus saa hankittua, jos saa. :-D
Tämähän on mun mökkini, paitsi että meillä on juomavesi kannettava eikä hyviä lenkkimaastoja ole, kun mökki on saaressa. Erinomaiset soutelumaastot sen sijaan on.
Meren tai ison järven rannalla hirsimökki. Uimamahdollisuudet oltava erinomaiset: puhdas vesi, hyvä laituri, hiekkapohja, ei äkkisyvää. Mielellään naapureita suht lähellä, ei mikään korpimökki siis. Sisävessa ja sähköt oltava.
Oma unelma toteutui.
40 m2 mökki aivan ihanalta rinnetontilta, josta hienot näkymät järvelle. Lasikuisti. Erillinen saunarakennus.
Rannassa erillinen rantatupa, jossa isot ikkunat järvelle ja puuliesi sekä tilaa majoittua.
Järvi on mahtava. Sopivan kokoinen, noin 5 X 6 km. Mökkiranta avautuu sopivankokoiselle selälle, josta käy riittävä tuuli pitämään ötökät poissa.
Ranta on puhdas, hiekkapohjainen. Järvi on puhdasvetinen, näkyvyys n. 6 m. Hyvin kalaa ja rapuja.
Kotimatka 20 km. Hyvää tietä pitkin. Tontilta tehdään polttopuita ja kerätään mustikoita.
Minä arvostan mökki elämässä yksinkertaisuutta. Ns. mukavuudeton mökki on usein paljon huolettomampi kuin hyvin varusteltu: ei sakokaivojen tyhjennystä, ei huolta kaivoveden puhtaudesta tai putkien jäätymisestä. Sähköt saa kyllä olla, niistä on yleensä enemmän hyötyä kuin haittaa.
Ei onneksi tarvitse haaveilla, minulla on oma mökki omassa saaressa.
Aurinkosähköt on, kaasulla toimii hella ja jääkaappi, ulkohuussi. Erikseen on tavallinen sauna ja sitten vielä savusauna.
Maailman rakkain paikka minulle. Rakennettu 71-72, kun olin alle kouluikäinen.
Italiassa 300v vanha kivirakennus korkean mäen laella, näkymät 100km suuntaansa pikkukyliin, vuorille. Merinäköala olisi jo luksusta. Pihalla sitruunapuu, viikunoita ja persikoita, kasvimaalla jumalattoman makeita tomaatteja. Muutama viiniköynnös takapihalla. Talossa pari ylimääräistä huonetta erillään matkailijoille vuokrattavaksi.
Tärkeintä tuolla olisi lämpö, nuo hedelmät, dolce vita.
Suomessa jos hankkisin mökin haluaisin meren rannalta kalliotontin käkkärämäntyineen. Ei sinilevää vaan puhdas ja kirkas vesi. Talo voisi olla vanhakin mutta hyvin laitettu ja mukavuudet olisi kivat olemassa. Tuolla tuskin olisi lämpöä kuin parina päivänä kesässä mutta omaa rauhaa ja kaunis maisema.