Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ortodokseja paikalla?

Vierailija
04.08.2019 |

Minua kiehtoo ortodoksisuus, ja olen muutaman kerran ollut Uspenskissa. Muutamia kirjojakin olen lukenut. Olisi kiva kuulla ortodoksien näkemyksiä omasta uskostaan ja kirkostaan. Esim. asioita, mitä kirkkoon liittymistä harkitsevan olisi hyvä tietää etukäteen.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä aktiivisesti kirkossa, jutella pappien kanssa ja mennä katekumeenikurssille, ainakin Helsingissä on kurssilla mukana katekumeeni-kummi, joka myös auttaa kysymyksissä.

Vierailija
2/15 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ortodoksi mutta oon käynyt kirkossa viimeksi 5 vuotta sitten. Ort.piireissä kunnioitetaan vanhempia ihmisiä enemmän kuin luterilaisella puolella, ja ollaan hyvin kohteliaita toisia kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi vaikka sieltä katedraalista joku vanhempi aikuinen tai katso millon siellä on kirkkokahvit ja keskustele hänen kanssaan. Hän osaa kyllä kertoa sinulle millainen hänen elämäntapansa on.

Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa, mutta keskustelu on paras keino selvittää mieltä askarruttavia asioita.

Usko on jokaiselle henkilökohtainen asia, eikä tällaisella palstalla avautuminen ole niin yksinkertaista..

Onnea tielläsi ja toivon, että löydät jotain :)

Vierailija
4/15 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ortodoksisuus on elämäntapa, se on osa mun identiteettiä ja persoonaa:)

Vierailija
5/15 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudut opettelemaan seisomaan pitkiä aikoja.

Vierailija
6/15 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin monet suomalaiset eivät tiedä että ortodoksisuuteen kuuluu paastoaminen (ei syödä eläinperäisiä ruokia) ja alkoholin juonnista pitäytyminen tiettyinä päivinä.

Vierailija
7/15 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen ortodoksisen kirkon hengellinen johtaja on Konstantinopolin patriarkka Bartolomeos eli Turkissa Istanbulissa.

Vierailija
8/15 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ortodoksisessa kirkossa ei ole naispappeja, vain mies voi olla pappi.

Vierailija
9/15 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen ortodoksisen kirkon hengellinen johtaja on Konstantinopolin patriarkka Bartolomeos eli Turkissa Istanbulissa.

Ja siinäpä vasta onkin sekopäinen ja mielisairas yksilö.

Vierailija
10/15 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en ole ortodoksi, muttä näin itäsuomalaisena perhepiiriin kuuluu useita ortodokseja ja sukuni oli ortodoksinen isomummooni saakka, joka siirtyi ev. lut. seurakuntaan avioliiton myötä.

Vinkkinä, jos satut joskus tänne päin Suomea, suosittelen tutustumista Valamon ja Lintulan luostareihin. Niissä järjestetään myös retriittejä, jolloin luostarissa pääsee yöpymään. Itse menisin ehkä pääsiäisen aikana, koska silloin on isoimmat juhlamenot (ja hulppea ateria paaston päätyttyä..)

Vierailija
11/15 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luostarit ovat mielenkiintoisia paikkoja. Pk-seudullakin on pieni Pokrovan luostari.

Vierailija
12/15 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallvikinniementiellä,Vuosaaren luonnonsuojelualueen vieressä on niinkutsuttu Pikku-Valamo (Kulttuurikeskus Sofian yhteydessä/Se koko rakennus) Käy siellä juttelemassa.Kaunis paikka.Netistä löytyy lisätietoja/kuvia.

Vierailija
13/15 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse uskovainen, mutta äidinpuolen suku on ortodoksista ja olen vieraillut ortodoksisissa kirkoissa monessa paikassa.

Vierailija
14/15 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, olen kiinnostunut ortodoksisesta uskosta ja olenkin siitä runsaasti lukenut. Haluaisin liittyä ortodoksiseen kirkkoon mutta minua hieman ahdistaa mennä papin juttusille. En ole kovin sosiaalinen ihminen ja haluaisin olla ortodoksi erityisesti itseni takia, en niinkään seurakuntaan kuuluakseni.

Vierailija
15/15 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä, olen kiinnostunut ortodoksisesta uskosta ja olenkin siitä runsaasti lukenut. Haluaisin liittyä ortodoksiseen kirkkoon mutta minua hieman ahdistaa mennä papin juttusille. En ole kovin sosiaalinen ihminen ja haluaisin olla ortodoksi erityisesti itseni takia, en niinkään seurakuntaan kuuluakseni.

Ortodoksisuus on aika yhteisöllinen uskonto, joten sun ajattelumallin siitä ettet halua liittyä seurakuntaan ei ihan vastaa uskonnon ideaa ellet erakoksi aio.

Ota yhteys lähimmän seurakuntasi kirkkoherraan ja hän sitten neuvoo miten eteenpäin.

Yleensä mennään todellakin ensin katekumeenikouluun. Pappi voi myös muulla tavoin neuvoa sinua perehtymään oppiin.

Toisaalta voit aloittaa kirkossa käymisen vapaasti, ja vuodenkierron eri tapojen ja tapahtumien seuraamisen. Mutta jos haluat olla täysivaltainen ortodoksi, niin pitää kirkkoon liittyä, ja sitä varten sinun pitää ottaa osaa katumuksen sakramenttiin, jota varten sinun pitää myös valita rippipappi. Ortodoksisen  kummin saaminen on myös keskeistä, koska hän tukeaa sinua eteenpäin tielläsi.

Kummisi ja rippipappisi ovat sitten esirukoilijasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi