Kyllästyttävät skandinaaviset sisustukset
Olen tässä viettänyt vapaapäivää selailemalla suosituimpia sisustusblogeja. Täytyy todeta että jos jokin on tylsää, niin ne on nuo musta-harmaa-valkoiset ns. skandi-kodit. Kaikissa lähes samat elementit ja sama tunnelma. Ei mitään erityistä johon silmä tarttuisi ja ihastuisi. Miten ihmeessä tästä tuli muoti-ilmiö? Vai onko se vaan niin helppo kopioida, eikä tarvitse olla omaa makua/taitoa sisustaa? 🤔
Nimimerkillä, Tarvitsen ruokaa silmille eikä nämä samiskodit tarjoa sitä.
Kommentit (91)
Olisiko niin että nykyään blogien sisältö ohjaa ihmisten sisustusta. Itse vältän heti ostamasta tuotetta jota esitellään jossain suositussa blogissa. Eli minulla toimii juuri toisin päin.
Kohta alkaa uusi kausi Solsidania. Katsoin kesällä ja alkusyksystä kaikki vanhat kaudet putkeen ja kiinnitin siinä samalla huomiota sisustuseroihin eri huusholleissa. Mickanin ja Fredden koti on valkoinen ja sitä hohtavaa valkoisuutta korostetaan myös valaistuksella. Sitten hypätään Annan ja Alexin kotiin, joka on sisustettu värikkäästi. Ekalla kaudella aika lailla hillitysti retroväreillä, mutta viidennellä kaudella jo vähän turhankin räväkästi, olohuoneeseen oli tuotu jotain vahvaa turkoosia yms. Todella paljon enemmän tykkäsin kuitenkin tuosta jälkimmäisestä.
Tuolla ketjun alkupuolella joku mainitsi, että suomalaiset alkoivat sisustaa vasta, kun tuli Ikea. No enpä tiedä, Ikeakin sisustaa värikkäämmim kuin keskiverto suomalainen. Sama näkyy ruotsalaisissa sisustuslehdissä, on vähän rohkeammin värejä käytetty kuin suomalaisissa sisustuksissa.
Mun mielestä harmaa-valkoiset kodit on ihan nättejä, mutta aah niin tylsiä. Just siskon luona mietin, kun heillä on niin harmaata ja valkoista ja uusi talo, uudet pinnat, että olisi kämppä pikkasen eri näköinen jos mä asuisin siellä :D Tykkään väreistä ja kodikkuudesta. Sellaisesta muumitalo-tyylistä jossa kaikki viihtyvät ja aamulla sohvalta voi löytyä nukkumasta joku kaveri, jolle on tullut kotona riitaa. Tai ei oo saanut taksia kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Kohta alkaa uusi kausi Solsidania. Katsoin kesällä ja alkusyksystä kaikki vanhat kaudet putkeen ja kiinnitin siinä samalla huomiota sisustuseroihin eri huusholleissa. Mickanin ja Fredden koti on valkoinen ja sitä hohtavaa valkoisuutta korostetaan myös valaistuksella. Sitten hypätään Annan ja Alexin kotiin, joka on sisustettu värikkäästi. Ekalla kaudella aika lailla hillitysti retroväreillä, mutta viidennellä kaudella jo vähän turhankin räväkästi, olohuoneeseen oli tuotu jotain vahvaa turkoosia yms. Todella paljon enemmän tykkäsin kuitenkin tuosta jälkimmäisestä.
Tuolla ketjun alkupuolella joku mainitsi, että suomalaiset alkoivat sisustaa vasta, kun tuli Ikea. No enpä tiedä, Ikeakin sisustaa värikkäämmim kuin keskiverto suomalainen. Sama näkyy ruotsalaisissa sisustuslehdissä, on vähän rohkeammin värejä käytetty kuin suomalaisissa sisustuksissa.
Olen eri mieltä sen kanssa, joka väitti, että suomalaisten sisustaminen alkoi Ikeasta. Oma äitini sisusti todella kauniisti jo 70-luvulla. Muistan kuinka kodin tekstiilit vaihdettiin keväällä kesäisiin ja syksyllä talvisiin ja jouluksi oli vielä omat tekstiilit. Äidilläni oli erehtymätön värisilmä ja hän kutoi lähes kaikki mattomme ja poppanamme itse.
Muistan kuinka kävin kaverin luona kylässä ja katselin heidän nahkahuonekalujaan ja kristallikruunujaan ja ymmärsin, että ne olivat paljon kalliimpia kuin tavarat omassa kodissamme. Silti ne olivat paljon rumempia kuin mitä omassa kodissamme oli. Vaikka nykyisin paljon naureskellaankin naisten halulle sisustaa, muistan aina äitini omin käsin tekemät kauniit tekstiilit ja kauniin kotimme, enkä koskaan vähättele viihtyisän kodin merkitystä.
Luin eka että otsikossa oli "kyllästyttävät skandinaaviset hiukset" :D
Hear hear, AP! Olen myös lopen kyllästynyt musta-valko-harmaa-beige -tuuttaukseen sisustusrintamalla. Voi hyvää päivää, että voi olla T-Y-L-S-Ä-Ä. Ja mielikuvituksetonta.
Mustavalkomammat usein vielä pukeutuvatkin mustaan tai valkoiseen. Tukka on tietysti musta. Asusteena dramaattiset mustat silmälasit. Instaan kuvataan tylsistä tylsimpiä Marimekon kuppeja ja tyynynpäällisiä, taustalla korkeakiiltokalusteet, vetimettömät kaapinovet, ne kuuluisat kenkäkaapit ja "rohkeana" irrotteluna ehkä rouheat valkoiset tai jopa vaaleanharmaat pellavaverhot. Uuuuuuuuuuuuuuuuuuuu!
Myyn ihmisille sisustustavaraa ja joka kerta, kun asiakas tutisee innosta etsiessään ihan juuri tietyn sävyisiä harmaita tai beigejä tuotteita, meinaan oksentaa. Käsittämättömän persoonatonta ja masentavaa. Ihminen tarvitsee värejä ympärilleen. Aiemmin joku tässä ketjussa mainitsi lapset, jotka myös pakotetaan samaan valjuun värittömään ympäristöön. Säälin myös heitä.
Vierailija kirjoitti:
Hear hear, AP! Olen myös lopen kyllästynyt musta-valko-harmaa-beige -tuuttaukseen sisustusrintamalla. Voi hyvää päivää, että voi olla T-Y-L-S-Ä-Ä. Ja mielikuvituksetonta.
Mustavalkomammat usein vielä pukeutuvatkin mustaan tai valkoiseen. Tukka on tietysti musta. Asusteena dramaattiset mustat silmälasit. Instaan kuvataan tylsistä tylsimpiä Marimekon kuppeja ja tyynynpäällisiä, taustalla korkeakiiltokalusteet, vetimettömät kaapinovet, ne kuuluisat kenkäkaapit ja "rohkeana" irrotteluna ehkä rouheat valkoiset tai jopa vaaleanharmaat pellavaverhot. Uuuuuuuuuuuuuuuuuuuu!
Myyn ihmisille sisustustavaraa ja joka kerta, kun asiakas tutisee innosta etsiessään ihan juuri tietyn sävyisiä harmaita tai beigejä tuotteita, meinaan oksentaa. Käsittämättömän persoonatonta ja masentavaa. Ihminen tarvitsee värejä ympärilleen. Aiemmin joku tässä ketjussa mainitsi lapset, jotka myös pakotetaan samaan valjuun värittömään ympäristöön. Säälin myös heitä.
Tämä on valitettavan tunnistettava kuvaus. Äh, milloin tästä tuli tälläistä. :( Tunnen kaksi ammatikseen sisustajaa ja heillä on kaikki juuri tälläistä. Luulisi että koulutetut ihmiset pystyisivät tekemään luovempia ratkaisuja kuin kopioimaan vallalla olevat trendit. Olen ihan pettynyt. :D Ja vaikka heidän kodeissaan on periaatteessa kaikki okei, ei ole koskaan tuntunut siltä että voisin aidosti sanoa että onpa ihana koti. Ja tietenkin on pääasia että he itse viihtyvät. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä sen kanssa, joka väitti, että suomalaisten sisustaminen alkoi Ikeasta. Oma äitini sisusti todella kauniisti jo 70-luvulla. Muistan kuinka kodin tekstiilit vaihdettiin keväällä kesäisiin ja syksyllä talvisiin ja jouluksi oli vielä omat tekstiilit. Äidilläni oli erehtymätön värisilmä ja hän kutoi lähes kaikki mattomme ja poppanamme itse.
Muistan kuinka kävin kaverin luona kylässä ja katselin heidän nahkahuonekalujaan ja kristallikruunujaan ja ymmärsin, että ne olivat paljon kalliimpia kuin tavarat omassa kodissamme. Silti ne olivat paljon rumempia kuin mitä omassa kodissamme oli. Vaikka nykyisin paljon naureskellaankin naisten halulle sisustaa, muistan aina äitini omin käsin tekemät kauniit tekstiilit ja kauniin kotimme, enkä koskaan vähättele viihtyisän kodin merkitystä.
Kasvoin vahvaa visuaalista silmää ja estetiikkaa omaavien vanhempien kanssa. Rahaa ei ollut paljoa, mutta itsetekemisen taitoa yliin kyllin. Huonekalut vaihtoivat paikkaa usein,samoin tekstiilejä vaihdeltiin usein. Harmoniaa ja hieman yllätyksiä löytyi lapsuuteni kodista. Isäni käsistään kätevänä teki joitain huonekaluja itse.
Vanhemmiltani perin minäkin kiinnostuksen sisustamista kohtaan.
Olen kuitenkin samaa mieltä tuon Ikeasta kirjoittaneen kanssa ja vetoan ikääni, joka on tarjonnut jo useita vuosikymmeniä tarkkailuun.
Tottakai aina on ollut porukkaa, jotka ovat tarkoituksellisesti sisustaneet. Kauneuden kaipuu taitaa olla meihin sisäänrakennettu.
Vasta Ikean valtava tarjonta, joka kattaa kaiken mahdollisen kodissa, räjäytti potin. Silloin suomalaiset alkoivat toden teolla ja suurin massoin, iästä ja jopa sukupuolesta riippumatta kiinnostua sisustamisesta. Se näkyi silloin ja nyt täpötäysien parkkipaikkojen muodossa. Edulliset hinnat myös mahdollistivat sen kaikille. Ikean merkitystä ei parane aliarvioida. Se opetti ja opettaa edelleen, miten voi sisustaa samoilla huonekaluilla, mutta eri tavoin. Ikean sisustetut huoneet antoivat ja antavat kouriintuntuvia esimerkkejä ja ideoita. Sellaisia ei aiemmin Suomessa esitellyt yksikään huonekalu- tai kodinsisustusmyymälä.
Nyt näkee paljon noita harmaa-valko-musta koteja tai sitten toisesta ääripäästä kun kaikki mahdolliset värit ja kuviot on tungettu ah niin ihanaan ja rentoon retrokotiin. Tykkään eniten sellaisista kodeista, joissa on yhdistelty uutta ja vanhaa, hillittyä mutta sopivasti väriä mukana, asunnon ja asukkaiden tyyliin ja tunnelmaan sopivasti. Kenen koti -ohjelmassa oli todella persoonallisia ja kauniita koteja. Monissa oli toki käytetty reilusti rahaa, mutta kyllä edullisestikin saa kodista kauniin ja persoonallisen.
Vierailija kirjoitti:
Oikein kammoksuttaa nuo ns. tunnistettavat kalusteet ja tavarat, jotka pitää hankkia kun kuuluu kuvioon ja kaikilla on. Ei mitään persoonaa.
Kannattaa tehdä hankinnat oman maun mukaan mutta sieltä hintahaitarin yläpäästä niin saa kodin, jota ei tosiaankaan ole kaikilla. Eikä edes monella.
Vierailija kirjoitti:
No, nythän musta-valkosisisustus onkin jo out.
Mustavalkoinen sisustus ei ole meille jotka siitä aidosti pidämme, koskaan out. Laumasieluiset trendihännystelijät, joihin sinäkin kuulunet, ovat sitten ihan oma rotunsa.
Mietin, että miksi toisten kodit kyllästyttää? Omastaan saa tehdä sellaisen kuin haluaa ja siellä kai eniten aikaa viettää? Blogeja ei ole pakko lukea. Vai?
Blogikodeissa toistuu kaikki samat elementit. Ihan voi olla kaunista juu mutta ei kyllä silmät innosta pala kun niitä katselee. Se päälleliimattu jotenkin huokuu. On katsottu juuri jostain ja kopioitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein kammoksuttaa nuo ns. tunnistettavat kalusteet ja tavarat, jotka pitää hankkia kun kuuluu kuvioon ja kaikilla on. Ei mitään persoonaa.
Voisitko kertoa, mitkä ne kaikki samat tavarat ovat? Ei tule mieleen kuin yksi matto ja pikkuhylly, jotka ovat näkyneet useissa kuvissa.
Onhan niitä vaikka mitä: LOKKI-valaisin, ARTEKIN tuolit ja/tai ritiläpenkki, STRING-hylly, muutama (yleensä kolme) vanhaa matkalaukkua päällekkäin, mausteet lasipurkeissa, joihin on kirjoitettu valkoinen teksti joko liitutaulumaalisuorakulmiolle tai sitten DYMO-nauhalle, SMEG jääkaappi, -blenderi jne., jokin typerä teksti seinällä tai kirjain hyllyssä, mikä ihmeen Lumikenkä-😂 vai mikä se nyt oli se tuoli, Mademoiselle-tuoli, jokin Diamond- vai mikä se on tuoli, pyöreä nahkarahi, yleensä harmaa sohva, jolla runsaasti tyynyjä, vanha kirstu sohvapöytänä - ellei sitten rottinki- tai lasipöytä, pöydällä Iittalan tuikut ja ehkä tulppaaneja Aalto-maljakossa. Ja emännällä usein iso teemuki kädessä😬
Vierailija kirjoitti:
Joi, ja PALJON enemmän tavaraa tasoilla ruotsalaisilla
Vierailija kirjoitti:
Myyn ihmisille sisustustavaraa ja joka kerta, kun asiakas tutisee innosta etsiessään ihan juuri tietyn sävyisiä harmaita tai beigejä tuotteita, meinaan oksentaa. Käsittämättömän persoonatonta ja masentavaa. Ihminen tarvitsee värejä ympärilleen. Aiemmin joku tässä ketjussa mainitsi lapset, jotka myös pakotetaan samaan valjuun värittömään ympäristöön. Sä
Olen pannut merkille, että usein niissä sisustuskuvissa ainoa lämmin elementti on niiden lasten iho, joka tuo pilkun väriä valkoiseen ankeuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väreillä voi tietenkin sisustaa tyylikkäästi. Tykkäsin esimerkiksi ruotsalaisen Bonusperhe-tv-sarjan Lisan ja Patrikin värikkäästä keittiöstä, joka tuntui niin paljon elävämmältä ja persoonallisemmalta kuin saman sarjan Katjan kliininen skandityylinen koti.
Puhumattakaan esim. Downton Abbeyn yläluokan värikkäistä sisustuksista.
Ja Emmerdalessakin oli kauniita sisustuksia. (Ei tietenkään sen Jackin ja Liisan kodissa, mutta se olikin tarkoituksellista.) Englantilaisilla ylipäätään on hyvä värisilmä.
Jee jee, justiin olin aloittamassa keskustelua aiheesta. Mutta KYLLÄ, olen läpeensä kyllästynyt tylsiin, toinen toisiltansa kopioituhin koteihin. Ei persoonasta tietoakaan!