Mikäli sinulla EI ole valoisa koti niin mitä vippaskonsteja käytät kasveille?
Eli miten saada sisäkasvit menestymään talvikauden? Kasvihuonelamppuja en pysty asentamaan.
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Ikeasta ostetut ”lukulamput” ja niihin kasvivalopolttimot. Toimii kaamosalueella.
Kiitos kaunis, tarkennatko vielä onko lamppu normaali vai loisteputki kun minulla on vanha lukulamppu jossa on loisteputki. Onko sellaisiakin pieniä loisteputkikasvilamppuja myös olemassa vai onko lukulamppuusi tuleva valo entisen hehkulampun mallinen?
Minulla oli kokeilussa pöytälamppuun vaihdettu kasvilamppu, mutta sillä eivät pärjänneet, se oli tuollainen "hehkulamppu"malli. 11 W ja 9 W on nämä lamput joita kokeilin, molemmat myytiin kasvilampun nimellä ja toinen ainakin on led. Millainen sen lampun pitäisi olla, että teho riittää?
Laittaisitko linkin sellaiseen, joka sinulla on pitänyt kasvit hengissä?
2 jatkaa: kasveille tarkoitetut Led-polttimot, taisin nekin tilata Ikeasta. Toimii ihan kuin vanhan ajan hehkulamppu, eli kierretään vain paikalleen. Niitä on muutamaa kokoa, mutta oli ihan helppo valita oikeanlaiset. Lampun voi kiinnittää klipsillä tms., jos seiniin poraaminen ei onnistu. Olen laittanut niihin ajastimet lisäksi, niin ei tarvitse itse rämpytellä valoja aamuin illoin. (Ajastimet toiselta hovihankkijaltani Clas Ohlson). Olen kyllä valinnut kasvit osittain sen mukaan, että pärjäävät puolivalossa. Kentiapalmu, peikonlehdet, saniaiset jne kukoistaa. Orkideat oikeastaan ainoita, jotka ei oikein pärjää.
Ja asun tosiaan 145 km napapiiriltä pohjoiseen...
Olen ihan ilolla ilman sisäkasveja.
Vierailija kirjoitti:
2 jatkaa: kasveille tarkoitetut Led-polttimot, taisin nekin tilata Ikeasta. Toimii ihan kuin vanhan ajan hehkulamppu, eli kierretään vain paikalleen. Niitä on muutamaa kokoa, mutta oli ihan helppo valita oikeanlaiset. Lampun voi kiinnittää klipsillä tms., jos seiniin poraaminen ei onnistu. Olen laittanut niihin ajastimet lisäksi, niin ei tarvitse itse rämpytellä valoja aamuin illoin. (Ajastimet toiselta hovihankkijaltani Clas Ohlson). Olen kyllä valinnut kasvit osittain sen mukaan, että pärjäävät puolivalossa. Kentiapalmu, peikonlehdet, saniaiset jne kukoistaa. Orkideat oikeastaan ainoita, jotka ei oikein pärjää.
Ja asun tosiaan 145 km napapiiriltä pohjoiseen...
Kiitos vinkeistä ja hienoa, että saat siellä kaamoksessa kasvit viihtymään :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 jatkaa: kasveille tarkoitetut Led-polttimot, taisin nekin tilata Ikeasta
Juuri nyt on melko valoisaa... siksikin ne ajastimet. t. 2
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 jatkaa: kasveille tarkoitetut Led-polttimot, taisin nekin tilata Ikeasta
Juuri nyt on melko valoisaa... siksikin ne ajastimet. t. 2
:D No sen verran tiedän, vaikka en ole Rovaniemeä pohjoisempana asunut.
Kasvilamput. Helppokäyttöisiä, koska siis ihan tavallisen hehkulampun tavoin kiinnitetään ihan tavalliseen pöytävalaisimeen tai mihin vain valaisimeen. Esim:
https://www.prisma.fi/fi/prisma/airam-led-kasvilamppu-6w-e14-420lm-4000k
Pitää laittaa lamppu tosi lähelle kasvia, siis melkein kiinni asti, kunhan se ei tunnu käteen kuumalta niin ei se sitä kasviakaan polta. Ongelma on vähän se että useimmat kasvit tarvitsevat valoa ihan sikapaljon, joten noita lamppuja tarvitsee tosi monta, joten sähköä kuluu paljon. Toivottavasti sulla on varaa maksaa sähkölasku. Ja tosiaan jos sulla on paljon kasveja niin ehkä kannattaa hankkia jotain muuta kuin noita pieniä spottivaloja, niitä tarttisi tosi monta.
Ikeasta ostetut ”lukulamput” ja niihin kasvivalopolttimot. Toimii kaamosalueella.