Onko olemassa työtä, jossa ei ikinä joudu ylitöihin?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Jokin osa-aikainen varmaan, jossa tunteja (tai tehtävää) on niin vähänlaisesti, että ”ylitöitä” kertyy korkeintaan omasta vitkuttelusta. Sellaiset duunit, joihin olisi jonoksi asti hakijoita ja tekijät vaihtuvat kuin pyöröovista, jolloin yksittäiseltä työntekijältä ei vaadita niin paljoa, kun ”ei se varmaan täällä enää muutaman kuukauden päästä ole”.
Tarkoitatko puhelinmyyjän työtä? Itelle ei tule mieleen muu. Vai onko muita töitä olemassa, joihin ei vaadita paljon? Olisi mielenkiintoista tietää noista paikoista.
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä, opettaja, poliisi, kaupanmyyjä. esim myyjä tietenkään jää tyhjälle kassalle istumaan kun kauppa suljetaan, sama muilla kauppa-apulaisilla lajittelijat ja muut. Ylityötä tehdään paljon ravintoloissa joissa tietenkään ei tarjoilija pane luukkuja kiinni kun on maksavia asiakkaita vielä jonossa. Ravintolassa voi myös joutua jäämään siivoamaan oksennuksia/virtsoja/kusija tai jos vaikka joku sammunut niin odotella sen heräämistä
Ihana että työttömät uskaltaa näitä lähteä kysymään, enpä ole ennen ajatellutkaan että helpompi neuvoa niitä töitä joissa tehdään ylitöitä kuin toisinpäin. Esim. veturinkuljettaja ja konduktööri ja ravintolavaunun tyttö houtuvat ylitöihin jos juna myöhästyy, tätäkään eivät huonotapaiset myöhästelijät ota huomioon.
omass työssä hoitokodissa (yksityinen vähän hienompipaikka) ei ylitöitä tehdä yhtään, ollaan jo ihan porukallakin sovittu ja pikkuisen saa tulla myöhässä koska bussit
Ei kysyjän tarvitse työtön olla. Aina voi mielenkiinnosta kaikkea kysyä.
Olin aikanaan aulapalvelussa töissä. Siis semmosessa yritystalossa. 8-16 työaika _aina_.
Julkisella puolella on sellasia työpaikkoja paljon. Ei vastuuta, ei paljon hommia ja palkka erittäin hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokin osa-aikainen varmaan, jossa tunteja (tai tehtävää) on niin vähänlaisesti, että ”ylitöitä” kertyy korkeintaan omasta vitkuttelusta. Sellaiset duunit, joihin olisi jonoksi asti hakijoita ja tekijät vaihtuvat kuin pyöröovista, jolloin yksittäiseltä työntekijältä ei vaadita niin paljoa, kun ”ei se varmaan täällä enää muutaman kuukauden päästä ole”.
Tarkoitatko puhelinmyyjän työtä? Itelle ei tule mieleen muu. Vai onko muita töitä olemassa, joihin ei vaadita paljon? Olisi mielenkiintoista tietää noista paikoista.
Itse en edes tullut ajatelleeksi puhelinmyyntiä! Mietiskelin lähinnä siivousta, esim. yhdellä tai kahdella kohteella, muutamalla työtunnilla päivässä. Ja jos sattuu tekemään vieläpä yötöitä, niin ei kukaan ole siellä tarkistamassa, onko esim. kerrostalorapun jokainen nurkka aivan tip top kun tunnit tulevat täyteen.
Työskentelen vaatekaupassa. Kukaan ei meillä tietääkseni ole ollut ylitöissä. Liike suljetaan tiettyyn kellonaikaan ja sen jälkeen tehdään tilitykset. Tilitys on laskettu normaalin työajan sisään ja sille varattu aika riittää siihen enemmän kuin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen vaatekaupassa. Kukaan ei meillä tietääkseni ole ollut ylitöissä. Liike suljetaan tiettyyn kellonaikaan ja sen jälkeen tehdään tilitykset. Tilitys on laskettu normaalin työajan sisään ja sille varattu aika riittää siihen enemmän kuin hyvin.
Tarkoitatko, jos olet iltavuorossa? Entä, jos menet aamuvuoroon ja lähtisit ennen liikkeen sulkemista, onko silloin sama juttu? Vai teetkö normaalia 8 tunnin työvuoroa?
meillä ei tunneta ylitöitä koska ylitöihin pyydetään eikä niihin voi pakottaa ketään.
Meillä on liukuma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko, jos olet iltavuorossa? Entä, jos menet aamuvuoroon ja lähtisit ennen liikkeen sulkemista, onko silloin sama juttu? Vai teetkö normaalia 8 tunnin työvuoroa?
Moni vaatekauppa on auki sen verran lyhyen ajan, ettei niissä ole erillisiä ilta- ja aamuvuoroja, vaan yksi vuoro kattaa koko aukioloajan. Vain ketjuliikkeet ovat auki pidempään. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en edes tullut ajatelleeksi puhelinmyyntiä! Mietiskelin lähinnä siivousta, esim. yhdellä tai kahdella kohteella, muutamalla työtunnilla päivässä. Ja jos sattuu tekemään vieläpä yötöitä, niin ei kukaan ole siellä tarkistamassa, onko esim. kerrostalorapun jokainen nurkka aivan tip top kun tunnit tulevat täyteen.
Yleensä siivouspaikkoihin tarvitsee jonkin verran kokemusta. Aika monessa toivotaan laitoshuoltajan koulutusta.
Paljonkin. Itse olen töissä puhelinvaihteessa. Seuraava vuoro tulee töihin 15min ennen kuin edellinen lopettaa. Sen vartin aikana tehdään vuoronvaihto. Ikinä ei ole tarvetta ylitöille.
Aika monessa työpaikassa ylityöt on kielletty säästösyistä
Tarkoitatko ylityöllä aikana tai rahana korvattavaa lisätyötä vai palkatonta, ns. omalla ajalla tehtävää ylityötä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä siivouspaikkoihin tarvitsee jonkin verran kokemusta. Aika monessa toivotaan laitoshuoltajan koulutusta.
"Toivotaan" ei tarkoita samaa kuin "on välttämätön". Itse aloitin lukiolaisena siivoojana paikassa, joka hakemuksessaan toivoi jonkin laista siivousalan kokemusta ja/tai koulutusta. Minulla ei ollut kumpaakaan, mutta silti minut palkattiin. Ei siis kannata luovuttaa, vaikka ei sanasta sanaan vastaakaan hakemuksesta esitettyjä toiveita.
Olen tarjoilija enkä ole koskaan tehnyt ylitöitä. Kun ravintola sulkeutuu, ei luonnollisestikaan enää tarvita tarjoilijaa. Tietääkseni kokitkaan eivät ainakaan minun työpaikallani tee ylitöitä. Keittiö sulkeutuu puoli tuntia ennen ravintolan sulkeutumista, joten ei siellä yliajalla ole tarvetta kokkailla.
Vierailija kirjoitti:
Paljonkin. Itse olen töissä puhelinvaihteessa. Seuraava vuoro tulee töihin 15min ennen kuin edellinen lopettaa. Sen vartin aikana tehdään vuoronvaihto. Ikinä ei ole tarvetta ylitöille.
Tota just mietin, että miten jotkut voi joutua esim. tehtaassa ylitöihin, vaikka niissähän usein vuoronvaihto? Ainakin ite olin 2-vuorotyössä yhdessä tehtaassa ja aina vuorottelin toisen kanssa ja oli lähdettävä työpisteestä aamuvuoron päätyttyä, että toinen siiihen pääsi. Ja vastaavasti iltavuorossa kaikki lähtivät yhtä aikaa.
Mä työskentelin respatyttönä eri yritysten auloissa viitisen vuotta. Noiden vuosien aikana jäin ehkä kerran selvittelemään jotain kiireellistä ongelmaa työajan jälkeen.
Muutoin se meni aina niin, että kun respa sulkeutuu neljältä, niin se todellakin sulkeutuu neljältä. Ja firman muut työntekijät tiesivät työajat, joten eipä sieltäkään tullut mitään kyselyitä työajan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Olen tarjoilija enkä ole koskaan tehnyt ylitöitä. Kun ravintola sulkeutuu, ei luonnollisestikaan enää tarvita tarjoilijaa. Tietääkseni kokitkaan eivät ainakaan minun työpaikallani tee ylitöitä. Keittiö sulkeutuu puoli tuntia ennen ravintolan sulkeutumista, joten ei siellä yliajalla ole tarvetta kokkailla.
Juu ja keittiö siivoaa itse itsensä?
Monet virastohommat