Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinkö väärin, tärkeä ihminen pisti välit poikki, kertokaa mitä mieltä olette

Vierailija
04.08.2019 |

Eräs ihminen halusi lainata minulta rahaa n. 1500 euroa, halusin auttaa ja aioin lainata summan. Koska minulla on kuitenkin välillä suuria vaikeuksia luottaa kehenkään, kysyin häneltä, että aikooko hän kadota rahojeni kanssa? Että aikoohan hän vielä puhua minulle? Hän suuttui, sanoi että kyllä minun pitäisi tietää että voin luottaa häneen. Lisäksi sanoi, ettei enää halua minua elämäänsä ja esti minut kaikkialla. Ehdin ennen estoja pyytää anteeksi sata kertaa, mutta hän ei vastannut mitään.

Olen surun murtama, hän oli minulle niin tärkeä, tiesin että hän kyllä auttaisi minua pulassa jos tarvitsisin. Ja tiesin kyllä, että hän maksaisi rahat takaisin, mutta jostain syystä menin kyseenalaistamaan sen ja lipsautin sen ääneen. Menetys tuntuu niin suurelta :'(

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lainannut isoja summia tutuille. Olen aina tehnyt velkakirjan kahdella todistajalla ja aina kaikki mennyt ok ja saanut rahat takaisin. Kukaan ei ole loukkaantunut.

Vierailija
42/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoja vastauksia. Olisin itse aivan äärimmäisen loukkaantunut, jos ystävänä pitämäni ihminen ääneen arvelisi, että voisin varastaa hänen rahansa! Olisin täysin typertynyt, koska olisin siihen asti kuvitellut, että ystäväni pitää minua luotettavana ihmisenä eikä varkaana ja huijarina, joka vain on joko kaveruuden ajan odottanut, koska pääsee huijaamaan.

Uskomatonta, että loukkaantumista pidetään täällä todisteena siitä, että kaveri olisi muka vienyt rahat.

Ystävyys perustuu luottamukselle. Kaverillesi valkeni, että teidän välillä sitä ei ole.

Luultavasti lainan pyytäminen oli hänelle vaikeaa ja hän koki olevansa haavoittuvassa asemassa ja sinä nöyryytit häntä lisää hankalassa tilanteessa. En ihmettele, että ystävyys loppui siihen.

No, tuo summa on sen verran iso, että kyllä lainaajankin täytyy ymmärtää jos lainaaja haluaa jotain takuuta, vaikka sitten sanallista.

Pienemmissä summissa ymmärrän ettei oteta puheeksi, mutta 1500 on sellainen summa, että lainaisin sen vain kirjallisella sopimuksella. Jos ei kelpaa, lainaa ei tarvi vastaanottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas vakaa tyyppi... eli ei.72

Vierailija
44/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, monimutkainen juttu, en voi edes kirjoittaa tänne asiaan liittyviä yksityiskohtia.

Näyttää siltä, että jotkut ovat sitä mieltä, että tein tosi väärin sanoessani tyhmän kommenttini hänelle..

Ja jotkut sitä mieltä, että oli ok sanoa niin.

Olen vain niin surullinen välien katkeamisesta, enkä tiedä mitä voin tehdä enää. Toivon että hän antaisi tilaisuuden vielä puhua ja pyytää anteeksi. :'(

Ap

Vähemmistö tässä nyt taitaa olla sitä mieltä, että sanoit väärin. Itse olet vahvimmin sitä mieltä. Jos hyvä ystävä tuosta suuttuu, ei se niin hyvä ystävä tainnut ollakaan.

Vierailija
45/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäville tai sukulaisille EI KOSKAAN lainata rahaa. Sitä varten on pankit, luottokortit ym. Näin siinä just käy: jos luotat+lainaat, kaveri katoaa rahojen kans ja jos et luota/etkä lainaa, kaveri katoaa.

Vierailija
46/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoja vastauksia. Olisin itse aivan äärimmäisen loukkaantunut, jos ystävänä pitämäni ihminen ääneen arvelisi, että voisin varastaa hänen rahansa! Olisin täysin typertynyt, koska olisin siihen asti kuvitellut, että ystäväni pitää minua luotettavana ihmisenä eikä varkaana ja huijarina, joka vain on joko kaveruuden ajan odottanut, koska pääsee huijaamaan.

Uskomatonta, että loukkaantumista pidetään täällä todisteena siitä, että kaveri olisi muka vienyt rahat.

Ystävyys perustuu luottamukselle. Kaverillesi valkeni, että teidän välillä sitä ei ole.

Luultavasti lainan pyytäminen oli hänelle vaikeaa ja hän koki olevansa haavoittuvassa asemassa ja sinä nöyryytit häntä lisää hankalassa tilanteessa. En ihmettele, että ystävyys loppui siihen.

No, tuo summa on sen verran iso, että kyllä lainaajankin täytyy ymmärtää jos lainaaja haluaa jotain takuuta, vaikka sitten sanallista.

Pienemmissä summissa ymmärrän ettei oteta puheeksi, mutta 1500 on sellainen summa, että lainaisin sen vain kirjallisella sopimuksella. Jos ei kelpaa, lainaa ei tarvi vastaanottaa.

Totta kai pitää tehdä sopimus. Mutta on täysin törkeää puhua siihen tyyliin kuin ap. Jos esimerkiksi pankissa pidettäisiin ennen lainanantoa puhe, jossa korostetaan, että en saa sitten karata maksamatta, minä kyllä vaihtaisin pankkia! Puhumattakaan että ystävä tekisi niin, huhhuh.

Vierailija
47/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, monimutkainen juttu, en voi edes kirjoittaa tänne asiaan liittyviä yksityiskohtia.

Näyttää siltä, että jotkut ovat sitä mieltä, että tein tosi väärin sanoessani tyhmän kommenttini hänelle..

Olen vain niin surullinen välien katkeamisesta, enkä tiedä mitä voin tehdä enää. Toivon että hän antaisi tilaisuuden vielä puhua ja pyytää anteeksi. :'(

Ap

Vähemmistö tässä nyt taitaa olla sitä mieltä, että sanoit väärin. Itse olet vahvimmin sitä mieltä. Jos hyvä ystävä tuosta suuttuu, ei se niin hyvä ystävä tainnut ollakaan.

Katsopa aloituksen ala- ja yläpeukkujen suhdetta ja mieti uudestaan, mitä mieltä enemmistö mahtaa olla!

Vierailija
48/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävyyttä ja raha-asioita ei kannata sekoittaa. Jo sen tietäen voi karsia monta turhaa murhetta.

Vierailija
49/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen mykkäkoulu ja välien katkaisu on henkistä väkivaltaa tässä tilanteessa. Ei hän ollut ystävä, vaan aikoi hyväksikäyttää hyväntahtoisuuttasi. Oikea ystävä olisi noin suuresta summasta ehdottanut velkakirjan tekemistä, jotta lainaajalle jäisi levollinen mieli.

Vierailija
50/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Katsopa aloituksen ala- ja yläpeukkujen suhdetta ja mieti uudestaan, mitä mieltä enemmistö mahtaa olla!

Tulkitset ylä- ja alapeukut väärin. Alapeukku (51 kpl) tarkoittaa sitä, ettei ap:n tarvitse olla pahoillaan. Yläpeukku (vain 6 kpl) voi tarkoittaa mitä tahansa.

Vierailija
51/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oppinut, että ystävyys on koetuksella, kun aletaan rahaa lainaleen. Yksi ystävä halusi lainata 1000 e. En lainannut, kun tiesin hänen ulosotoistaan. Sensijaan annoin hänelle 300 ja sanoin, että sitä ei tarvitse maksaa takaisin. Lähti iloisena eikä ole ottanut mitään yhteyttä.

Vierailija
52/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäville tai sukulaisille EI KOSKAAN lainata rahaa. Sitä varten on pankit, luottokortit ym. Näin siinä just käy: jos luotat+lainaat, kaveri katoaa rahojen kans ja jos et luota/etkä lainaa, kaveri katoaa.

Olen tästä periaatteessa samaa mieltä, mutta tämä ystävä on aina ollut poikkeus elämässäni. Ollaan autettu toisiamme vuorotellen. En kenellekään muulle lainaisi rahaa paitsi hänelle. Ollaan aina puhuttu toisillemme suoraan ja avoimesti - sen takia varmaan menin sanomaan niin tyhmästi.

Joku mainitsi henkisen väkivallan, siltä tämä nyt tuntuukin... Hän on aiemmin uhkaillutkin epäsuorasti, että saattaa kadota elämästäni, hän tietää kuinka tärkeä hän on minulle. Ehkä nyt sai syyn kadota, ehkä hänellä on uusia ihmisiä elämässään, eikä halua minua enää elämäänsä.

Vierailija
53/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lainannut kaksi kertaa ystävälle rahaa. Ensimmäisen ja viimeisen kerran. Ystäväpariskunnalle lainasin 2000€, useammassa erässä. Sitten erosivat ja molemmat ovat sitä mieltä että toinen ne rahat lainasi eikä kumpikaan maksanut takaisin. Eipä olla enää sen jälkeen puhuttu kymmeneen vuoteen. Toivottavasti oli edes hauskaa mun rahoilla.

Sen sijaan olen lainannut isän serkulle useat kerrat. Täysi laitapuolen kulkija ja pahasti alkoholiongelmainen sosiaalielätti. Kertaakaan en ole käteistä tai tilisiirtoa antanut, vaan esim. maksanut ruokaostokset että saa edes ruokaa. Alkoholia en ole maksanut. Joka ikinen kerta on maksanut takaisin tasan samana päivänä, kun on sovittu. Kerran jopa pyöräili 10 kilometriä työpaikalleni tuomaan rahat, kun en ollut kotona. Tuon luotettavampaa tyyppiä ei löydy, vaikka näkyvän elämän perusteella muutakin voisi luulla.

Vierailija
54/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kyllä tosi tarkka, kenelle lainaisin isompia summia.

Itse lainasin lapsuudenkaverille vuonna 2012 just reilu tonnin, ja piti maksaa seuraavasta palkasta takaisin.

No, se ”seuraava palkka” tulikin sitten vuonna 2016, mutta maksoi kuitenkin!:D

Muutamalle muulle olen lainannut jotain 40 eurosia välillä kuun lopussa ja ovat maksaneet heti kuun alussa sitten takaisin.

Yhdelle vanhalle panolle lainasin kerran jotain 300-400e vaikkei oltu mitenkään läheisiä, mutta hän maksoi ihan hyvät korot joten suostuin - ja sain heti seuraavalla viikolla korkojen kera jo takaisin.

Niin ja yhdelle ei-niin-läheiselle kaverille lainasin joskus vuonna 2015 60e, eikä ole maksanut. Ottanut vain etäisyyttä.:D

Yhdelle entiselle kaverille lainasin joskus teininä noin 500 euron iltapuvun, jota en saanut koskaan takaisin ja lumilautani, jota ei myöskään meinannut palauttaa ennen kuin käytiin isäni kanssa hakemassa se häneltä.

Että onhan noita kaikenlaisia enkä tällä kokemuksella kyllä kaikkiin luottaisi.

Ei kannata lainata edes ystävälle, jos se vaikuttaa omaan talouteen mitenkään, eli lainaa vain jos se lainattava summa on itselle täysin löysää rahaa.

Vierailija
55/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen lainannut kaksi kertaa ystävälle rahaa. Ensimmäisen ja viimeisen kerran. Ystäväpariskunnalle lainasin 2000€, useammassa erässä. Sitten erosivat ja molemmat ovat sitä mieltä että toinen ne rahat lainasi eikä kumpikaan maksanut takaisin. Eipä olla enää sen jälkeen puhuttu kymmeneen vuoteen. Toivottavasti oli edes hauskaa mun rahoilla.

Sen sijaan olen lainannut isän serkulle useat kerrat. Täysi laitapuolen kulkija ja pahasti alkoholiongelmainen sosiaalielätti. Kertaakaan en ole käteistä tai tilisiirtoa antanut, vaan esim. maksanut ruokaostokset että saa edes ruokaa. Alkoholia en ole maksanut. Joka ikinen kerta on maksanut takaisin tasan samana päivänä, kun on sovittu. Kerran jopa pyöräili 10 kilometriä työpaikalleni tuomaan rahat, kun en ollut kotona. Tuon luotettavampaa tyyppiä ei löydy, vaikka näkyvän elämän perusteella muutakin voisi luulla.

Mullakin on perhepiirissä narkki, joka pyytää välillä rahaa lainaan.

Pistän ihan tilisiirtona ja tekee niillä rahoilla mitä tekee, mutta maksaa aina takaisin.

Vierailija
56/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kommentti 52 oli Ap.

Ap

Vierailija
57/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo ”ystävä” on kerran uhkaillut katoamisella aiemmin, niin kysymyksesi oli jopa aiheellinen. Ja jos ystäväsi tiesi siitäkin, että sun on vaikea luottaa. Mä olen myös lainannut ison summan, ja ystävä kyllä mukisematta nieli epämiellyttävätkin kysymykset/kommentit aiheesta.

Vierailija
58/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku sanoisi tosissaan tärkeälle ihmiselle "aiotko kadota rahojen kanssa" ? Saan kuvan ettei voi olla kovin tärkeä ihminen aloittajan elämässä jos epäilee luotettavuutta tuolla tavalla. Huumorina tuon ymmärtäisi mutta että tosissaan tärkeälle/läheiselle?

Vierailija
59/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmissuhteissa valkoinen valhe on usein parempi kuin suora loukkaaminen. Silloinkin, kun epäilyksille on aihetta. Olisit vain sanonut, ettei sulla nyt ole mahdollisuutta lainata noin isoa summaa. Mietipä, jos olisit istumassa iltaa jonkun ystäväsi luona, on jo myöhä ja ystäväsi mies olisi lähdössä viemään sua autolla kotiisi. Sitten ystäväsi ovensuussa kysyisi, että et kai vaan aio ottaa hänen mieheltään autossa suihin tai houkutella kotiovellasi miestä sänkyysi. Miltä tuntuisi? Vieläkö ystävyytenne jatkuisi kuten aina ennenkin?

Vierailija
60/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku sanoisi tosissaan tärkeälle ihmiselle "aiotko kadota rahojen kanssa" ? Saan kuvan ettei voi olla kovin tärkeä ihminen aloittajan elämässä jos epäilee luotettavuutta tuolla tavalla. Huumorina tuon ymmärtäisi mutta että tosissaan tärkeälle/läheiselle?

Näin menin sanomaan, koska ystävä on aiemmin ollut välinpitämätön joissakin pienemmissä asioissa, ja on vihjaillut, ettei tarvitse minua elämäänsä. Huolestuneena menin sitten kysymyksen esittämään.

Liikaa olen varmaan myös lukenut lehdistä juttuja, kuinka ihmiset ovat menettäneet rahojaan tämmöisissä jutuissa.

Harmittaa niin paljon, ja kaduttaa. Miksei tätä voi korjata mitenkään??? :((