Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinkö väärin, tärkeä ihminen pisti välit poikki, kertokaa mitä mieltä olette

Vierailija
04.08.2019 |

Eräs ihminen halusi lainata minulta rahaa n. 1500 euroa, halusin auttaa ja aioin lainata summan. Koska minulla on kuitenkin välillä suuria vaikeuksia luottaa kehenkään, kysyin häneltä, että aikooko hän kadota rahojeni kanssa? Että aikoohan hän vielä puhua minulle? Hän suuttui, sanoi että kyllä minun pitäisi tietää että voin luottaa häneen. Lisäksi sanoi, ettei enää halua minua elämäänsä ja esti minut kaikkialla. Ehdin ennen estoja pyytää anteeksi sata kertaa, mutta hän ei vastannut mitään.

Olen surun murtama, hän oli minulle niin tärkeä, tiesin että hän kyllä auttaisi minua pulassa jos tarvitsisin. Ja tiesin kyllä, että hän maksaisi rahat takaisin, mutta jostain syystä menin kyseenalaistamaan sen ja lipsautin sen ääneen. Menetys tuntuu niin suurelta :'(

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoja vastauksia. Olisin itse aivan äärimmäisen loukkaantunut, jos ystävänä pitämäni ihminen ääneen arvelisi, että voisin varastaa hänen rahansa! Olisin täysin typertynyt, koska olisin siihen asti kuvitellut, että ystäväni pitää minua luotettavana ihmisenä eikä varkaana ja huijarina, joka vain on joko kaveruuden ajan odottanut, koska pääsee huijaamaan.

Uskomatonta, että loukkaantumista pidetään täällä todisteena siitä, että kaveri olisi muka vienyt rahat.

Ystävyys perustuu luottamukselle. Kaverillesi valkeni, että teidän välillä sitä ei ole.

Luultavasti lainan pyytäminen oli hänelle vaikeaa ja hän koki olevansa haavoittuvassa asemassa ja sinä nöyryytit häntä lisää hankalassa tilanteessa. En ihmettele, että ystävyys loppui siihen.

Vierailija
22/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuule,ei hän opikea ystävä ollut,maksoi tuhatviissataa huomata se vaikka et sitä rahana nyt menettänytkään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pikku vinkkinä, kannattaa tehdä kavereidenkin keskeisestä lainasta lainapaperit maksusuunnitelman ja todistajan kera, etenkin kun on tuollaisesta summasta kyse. Jostain parista kympistä ehkä ei varmaan tarvitse. 

Ei epäluottamuksen vuoksi, vaan siksi, että tulee selvä kuva siitä, että tässä nyt tosiaan maksetaan laina takaisin suunnitelman mukaan, eikä silleen, että "maksan, kun jaksan". Ja että korotonta lainaa ystävältä kannattaa arvostaa, sillä pienentäähän se vähän kuluja kuitenkin.

Vierailija
24/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoja vastauksia. Olisin itse aivan äärimmäisen loukkaantunut, jos ystävänä pitämäni ihminen ääneen arvelisi, että voisin varastaa hänen rahansa! Olisin täysin typertynyt, koska olisin siihen asti kuvitellut, että ystäväni pitää minua luotettavana ihmisenä eikä varkaana ja huijarina, joka vain on joko kaveruuden ajan odottanut, koska pääsee huijaamaan.

Uskomatonta, että loukkaantumista pidetään täällä todisteena siitä, että kaveri olisi muka vienyt rahat.

Ystävyys perustuu luottamukselle. Kaverillesi valkeni, että teidän välillä sitä ei ole.

Luultavasti lainan pyytäminen oli hänelle vaikeaa ja hän koki olevansa haavoittuvassa asemassa ja sinä nöyryytit häntä lisää hankalassa tilanteessa. En ihmettele, että ystävyys loppui siihen.

Itse olet outo. Ei kukaan pyydä ystävältä noin suurta summaa lainaksi vaan menee pankkiin ja hankkii luoton. Tuo on hyväksikäyttöä ja todella töykeää käytöstä. Kehtastkin esittää vielä loukkaantunutta! Hyi häpeä!

Vierailija
25/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korotonta lainaa oli kärkkymässä ja vielä ilkeää suuttua kun sitä ei noin vain annetakaan...

Hyvä että pääsit eroon.

Vierailija
26/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liekö pitkäaikainenkin läheinen ystävä? Ja miten ihmeessä noin herkkänahkainen ihminen edes pysyy läheisenä ystävänä kellekään? Et tehnyt mitään väärin!

Vierailija
27/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on vähän sama kuin ystävä kyselisi, että ethän sitten vain mene panemaan miestäni, kun olen itse reissussa. Kaipa tästä loukkaantuminen olisi jonkun mielestä todiste siitä, että ystävällä on koko ajan ollut kaverin mies mielessä.

Vierailija
28/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asian kokee noin, niin ei kannata mennä ystäviltä lainoja pyytelemään, vaan pitäytyy virallisissa tahoissa, jotka aina katsovat sitä lainan takaisinmaksukykyä. Ja heillä on myös keinot saada ne rahat takaisin perinnän ja ulosoton kautta ilman, että pelkäävät mitään välirikkoja.

Itse en alkaisi epäilemään ystäviäni, vaan sanoisin ainoastaan, että noin suurta lainaa ei tipu, mene pankkiin tai kulutusluottofirman puheille. Kerran menetin n. 400 euroa hyvälle ja luotettavan oloiselle kaverille lainatessa. Siitä tuli entinen kaveri ja enää en lainaile, vaikka kuinka luotettavalta vaikuttaisi, ja vaikka kuinka pitkään oltaisiin tunnettu hyvin toisemme.

Vierailija
29/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikein ymmärsin olet ennenkin lainannut samalle ystävällesi rahaa ja hän maksanut ne takaisin. Minkälaisia summia? Jos ne ovat pieniä on lainaaminen turvallista ja ihan ok siitäkin huolimatta, jos hän ei pystyisi maksamaan takaisin. Yllätyksiä kun  voi tulla ystävällekin, ettei olekaan rahaa maksaa takaisin. Ja  se taas aiheuttaisi sinulle taloudellisia vaikeuksia.

Ystävyyttä ei pitäisi ikinä sekoittaa rahaan. Siitä syntyy melkein aina ongelmia ja niin kuin nytkin. Ette ole olleet kumpikaan erityisen järkeviä.

1500 euroa on iso summa etenkin, kun se halutaan velaksi. Siinä voi jo sopia ihan maksujärjestelyistäkin ja missä ajassa ystäväsi sen suorittaa takaisin. Olisit voinut ehdottaa jopa velkakirjan kirjoittamistakin.

Ystäväsi on hölmö, jos ei osaa puhua rahasta rahana. Jos hän suuttuu olet kolauttanut häntä kohtaan, jossa hän tietää  toimineensa väärin sinua kohtaan ja käyttävänsä sinua hyväkseen anteliaisuudellasi. 

Sinun pitääkin olla epäluuloinen. Raha on todella vaikea asia ja ystäväsi, joka ei selkeästikään hallitse omaa talouttaan, on tehnyt sinusta turvallisen rahasammon itselleen. Hän saa korotonta lainaa helposti sinulta ja myös pysyy hallitsemattoissa elintavoissaan, jos sinä autat häntä joka kerta. Miksei hän lainaa lähiomaisiltaan korotonta lainaa? Tai pankista? Tai pikavippinä? Ovatko ne tahoja, jotka ovat jo sulkeneet rahahanat häneltä?

Vierailija
30/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankit lainaavat rahaa, eivät ystävät.

Vierailija
31/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olet outo. Ei kukaan pyydä ystävältä noin suurta summaa lainaksi vaan menee pankkiin ja hankkii luoton. Tuo on hyväksikäyttöä ja todella töykeää käytöstä. Kehtastkin esittää vielä loukkaantunutta! Hyi häpeä!

En ole koskaan lainannut ystävältä enkä aiokaan. Ja olen samaa mieltä, että pankki olisi ollut parempi idea. Minusta se ei kuitenkaan kuulu asiaan mitenkään. Pointti on se, että ystävä piti mahdollisena varkaana. Siitä on ihan inhimillistä pahoittaa mielensä.

Ap olisi vain voinut sanoa, että ei voi lainata. Niin yksinkertaista. Siitä ei olisi ollut mitään syytä loukkaantua. Varkaaksi nimittelystä on.

Vierailija
32/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei sinulta ole pyydetty isoa lainaa, se ei vielä ihan tarkoita ettei keneltäkään ole pyydetty. Itselläkin velkalistalla on perittävää useampi tuhat euroa ja mielelläni lainaan luotettaville läheisille ystäville kun takaisin maksu on kuitenkin aika varmaa. Mitä siinä pankkeja tai muita luotottajia koroilla rikastuttamaan?

Vierailija
33/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edes tarkoittanut kettuilua.. Vaan lipsautin tyhmän kysymyksen tosissani, johtuu siitä että mulla vaan on vaikeuksia luottaa kehenkään. Ja tää ystävä ei tätä selitystä suostunut ymmärtämään tai oikeastaan edes kuuntelemaan.

Ystävä olisi tarvinnut rahaa muutamiin yllättäviin menoihin. Olen kauan sitten lainannut samalle ihmiselle rahaa, ja hän maksoi takaisin. Joten kyllä mun olisi pitänyt luottaa nytkin. En tiedä miksi menin sanomaan noin rumasti... Mutta oliko sanomiseni anteeksiantamatonta?

Ap

Ei ollut. Sanon aivan tuntemattomana ettet kertomuksesi luettuani käsitä "ystäväsi" ymmärryksen puutetta aihellisen epäluulon vuoksi. Toki "ystäväsi" loukkaantuminenkin on ymmärrettävää, muttei hyväksyttävää. Ilmeisen tulinen luonne, ehkä leppyy ja pyytää anteeksi, ehkä ei, ja silloin sinun ei pidä tehdä aloitetta hänen suuntaansa. Hyvää kesän jatkoa sinulle, et ole tehnyt mitään väärää.

Vierailija
34/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edes tarkoittanut kettuilua.. Vaan lipsautin tyhmän kysymyksen tosissani, johtuu siitä että mulla vaan on vaikeuksia luottaa kehenkään. Ja tää ystävä ei tätä selitystä suostunut ymmärtämään tai oikeastaan edes kuuntelemaan.

Ystävä olisi tarvinnut rahaa muutamiin yllättäviin menoihin. Olen kauan sitten lainannut samalle ihmiselle rahaa, ja hän maksoi takaisin. Joten kyllä mun olisi pitänyt luottaa nytkin. En tiedä miksi menin sanomaan noin rumasti... Mutta oliko sanomiseni anteeksiantamatonta?

Ap

Ei ollut. Sanon aivan tuntemattomana ettet kertomuksesi luettuani käsitä "ystäväsi" ymmärryksen puutetta aihellisen epäluulon vuoksi. Toki "ystäväsi" loukkaantuminenkin on ymmärrettävää, muttei hyväksyttävää. Ilmeisen tulinen luonne, ehkä leppyy ja pyytää anteeksi, ehkä ei, ja silloin sinun ei pidä tehdä aloitetta hänen suuntaansa. Hyvää kesän jatkoa sinulle, et ole tehnyt mitään väärää.

Minkä ihmeen aiheellisen epäluulon? Mielestäni silloin ei olla ystäviä, jos koetaan uhkaa ja epäluuloa. Mitä syytä tämä ystävä on antanut epäluuloon? Jos ei mitään, ap toimi loukkaavasti.

Vierailija
35/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on hän joskus antanut aihetta epäluuloon joissakin pienissä asioissa... Ei ole aina pitänyt kiinni sovitusta. Mutta tiesin kuitenkin ettei hän tämmöisessä isommassa asiassa pettäisi minua. Tunnen hänet, on pohjimmiltaan hyväsydäminen ihminen. Ja nyt minua harmittaa että sanoin tyhmästi, jälkikäteen mietittynä olisin halunnut auttaa häntä vaikeassa tilanteessa.

Pelottaa ja ahdistaa, ettei enää koskaan olla tekemisissä, hän oli harvoja läheisiä ihmisiä elämässäni.

Hän pisti välit poikki viestillä, ei antanut edes tilaisuutta pyytää anteeksi oikeasti, kasvokkain. Itse olen erilainen kuin hän, olen aina ollut valmis kuulemaan anteeksipyynnöt, ja aina olen anteeksi antanut.

Harmittaa, että lipsautin tyhmästi, yleensä olen tosi kiltti enkä missään tapauksessa halua loukata ketään :(

Ap

Vierailija
36/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pidät ystävänä ihmisiä joiden ainoa motiivi ilmeisesti on hyötyä sinusta? 1500e on todella iso summa. Lopputuloksesta päätellen et ainakaan menettänyt mitään.

Vanha sanonta älä koskaan lainaa mitään mistä et ole valmis luopumaan ilmaiseksi on paras ohjenuora jos joku kyselee lainaksi jotain, rahaa tai tavaraa.

Vierailija
37/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pidät ystävänä ihmisiä joiden ainoa motiivi ilmeisesti on hyötyä sinusta? 1500e on todella iso summa. Lopputuloksesta päätellen et ainakaan menettänyt mitään.

Vanha sanonta älä koskaan lainaa mitään mistä et ole valmis luopumaan ilmaiseksi on paras ohjenuora jos joku kyselee lainaksi jotain, rahaa tai tavaraa.

Hänkin on auttanut minua hankalissa tilanteissa (ei rahallisesti, mutta muuten).

Olen ollut hänestä ehkä riippuvainenkin, koska hän on ainoita läheisiäni. Ja hän tietää varmaan tämän.

Nyt jälkikäteen mietittynä olisin voinut luopua sitten vaikka ilmaiseksi tuosta summasta, voihan sitä pahempaakin sattua kuin rahan menettäminen.

Ap

Vierailija
38/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noin ison lainan aikoo saada, niin on kestettävä vähemmän mieluisat kysymyksetkin. Ap:n kysymyksen tarkoitus oli varmistautua lainaajan takaisinmaksuaikeista. Takaisinmaksu ei ole itsestäänselvyys, vaikka olisi hyvä ystävä ja tähän saakka ollut luotettava. Jos lainaa, niin on varauduttuva siihen, ettei rahoja enää näe.

En ymmärrä tuollaista loukkaantumista kysymyksestä ja välien katkaisua sen vuoksi. Ei ole normaalisti toimivan ja ajattelevan toimintaa, vaan vaikuttaa hyväksikäyttäjältä.

Vierailija
39/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, monimutkainen juttu, en voi edes kirjoittaa tänne asiaan liittyviä yksityiskohtia.

Näyttää siltä, että jotkut ovat sitä mieltä, että tein tosi väärin sanoessani tyhmän kommenttini hänelle..

Ja jotkut sitä mieltä, että oli ok sanoa niin.

Olen vain niin surullinen välien katkeamisesta, enkä tiedä mitä voin tehdä enää. Toivon että hän antaisi tilaisuuden vielä puhua ja pyytää anteeksi. :'(

Ap

Vierailija
40/64 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mitenköhän hän nyt aikoo maksaa rahat takaisin, kun on poistanut sinut elämästään? Taisi oikein odottaa että sanot jotain edes hieman väärin jotta pääsee livahtamaan rahojen kanssa pois.

Luetun ymmärtäminen, huhuuuuu..