Lapsen päässä oli takku jonka aioin leikata pois, anoppi sanoi että älä leikkaa hän saa sen harjalla ja piteli karjuen lastani kiinni että nyt harjataan toi tukka!
Semmoinen rastamainen tiukka takkumytty, eihän sellaista saa pois selvityssuihkeenkaan kanssa! Mutta anopin piti yrittää mistä lapsi suuttui niin ettei suostunut enää puhumaan mummolleen. Ja minä kyllä leikkasin sen mytyn pois.
Kommentit (19)
Lapselle lyhyempi tukka, ja pitkän saa kasvattaa sitten kun lapsi itse osaa huolehtia kuontalostaan.
No pidä sinä paremmin huolta siitä lapsen tukasta!!
Miten ihmeessä sun lapsen päähän on päässyt syntymään rastamainen takku?
Jos mä näen sellaisen lapsen, ensimmäinen ajatus on, että huoltajilla on elämänhallinta hukassa.
Se, että lapsi ei halua hiuksiaan harjattavan, ei ole syy. Hiukset harjataan säännöllisesti. Nykyisinhän ei saisi mitään vaatia, saati sanoa, että joku nyt ei ole oman roolinsa tasalla huoltajana, mutta jos pelkkä hiusten harjaaminen on liian vaikeaa, niin kyllä näin vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Jos mä näen sellaisen lapsen, ensimmäinen ajatus on, että huoltajilla on elämänhallinta hukassa.
Se, että lapsi ei halua hiuksiaan harjattavan, ei ole syy. Hiukset harjataan säännöllisesti. Nykyisinhän ei saisi mitään vaatia, saati sanoa, että joku nyt ei ole oman roolinsa tasalla huoltajana, mutta jos pelkkä hiusten harjaaminen on liian vaikeaa, niin kyllä näin vaan on.
Ollut flunssassa ja nukkunut pari päivää, takaraivo hangannut tyynyä..
Ap
Meillä myös tulee noita "rastoja" ja hius on muutenkin ihan solmussa, hävettää kun näyttää ettei hiuksia ole harjattu ikinä ! Meidän peikko... ja typy on jo 8v, olen luopunut toivosta että' tällä olisi joskus nätit hiukset :D Ei anna edes pistää kiinni, kuulemma sattuu ja puristaa.
Leikkaaminen oli fiksu ratkaisu.
Repiminen tai huutaminen ei ole.
Minulla oli lapsena pehmeät ja vanumaiset hiukset, joihin tuli takkuja. Sakset ennen harjaamista.
Ja äitisi osti samaiselle lapselle kukkanpenaalin. Porvoolaisessa perheessä sitä tapahtuu
Vierailija kirjoitti:
Leikkaaminen oli fiksu ratkaisu.
Repiminen tai huutaminen ei ole.
Minulla oli lapsena pehmeät ja vanumaiset hiukset, joihin tuli takkuja. Sakset ennen harjaamista.
Omalla typyllä on juuri tuollainen hiuslaatu, kirjoitinkin tuohon ylemmäs millainen pikkupeikko tyty aina on. Takkuja siellä, takkuja täällä. Mielummin sakset kuin repiminen.
Minulla on hento hius joka oli teini-ikään asti vauvamainen ja aina takussa, äiti raivosi ja riuhtoi harjalla niin että itkin ja päänahka oli jatkuvasti hellänä .Lopulta leikkautti minulle siilitukan, olin 8v ja se oli elämäni karmein kokemus :(
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös tulee noita "rastoja" ja hius on muutenkin ihan solmussa, hävettää kun näyttää ettei hiuksia ole harjattu ikinä ! Meidän peikko... ja typy on jo 8v, olen luopunut toivosta että' tällä olisi joskus nätit hiukset :D Ei anna edes pistää kiinni, kuulemma sattuu ja puristaa.
Vedät koneella millisiilin, oppii harjaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Itsellä oli lapsena sellainen hiustyyppi, että hiukset nyt vaan meni takkuun. Siihen ei vanhempien lompakon paksuus vaikuttanut. Paheksu sinä ihan rauhassa sen liukkaan hiirenhäntäsi kanssa.
Lyhyet hiukset ei takkuunnu niin että tarvittaisiin saksia. En ymmärrä tuollaista lestadiolaista tapaa, että tytöllä pitää olla pitkät hiukset.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyet hiukset ei takkuunnu niin että tarvittaisiin saksia. En ymmärrä tuollaista lestadiolaista tapaa, että tytöllä pitää olla pitkät hiukset.
Jos on takkuuntuva hiuslaatu polkkatukka ei riitä, pitäisi olla ihan poikatukka ettei takkuja synny ja harva pikkutyttö haluaa näyttää pojalta!
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa harjaaminen ei ole aina paras ratkaisu. Jos tukka on luonnonkihara ja takkuuntuu helposti, kuivana harjaaminen vain pahentaa asiaa, ja silloin tulisi löytää hiustyypille sopiva hoitomuoto, joka todennäköisesti on hiusten kosteuttamisen lisääminen, ja hiusten varovainen selvittely märkänä hoitoaineen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Itsellä oli lapsena sellainen hiustyyppi, että hiukset nyt vaan meni takkuun. Siihen ei vanhempien lompakon paksuus vaikuttanut. Paheksu sinä ihan rauhassa sen liukkaan hiirenhäntäsi kanssa.
Se, että vaatii vanhempien pitävän alkeellisimmista asioista kiinni, tarkoittaa, että on rikas? En ole rikas, mutta kai tajuat, että tuollainen ajatuksenkulku luo huonompaa kuvaa köyhemmistä kuin rikkaammista.
Ja hiukset voi mennä helpommin takkuun tai ei, mut edes se takkuuntuva tukka ei huopaannu, jos sen harjaa säännöllisesti. Se oli just mun pointti, se pitää tehdä, vaikka lapsia ei sitä haluaisi. Ei siksi, että lapsi näyttäisi joka hetki pieneltä prinssessalta, vaan siksi, ettei se juuri vaikka huopaannu rastaksi.
Myös rastat pystyy harjaamaan auki, usko tai älä, joten ei ole toivoton tilanne tuollainen. Meillä myös tiuhaan selvitellään takkuja, mutta ei sen tarvitse olla kivulias kokemus kun pitää sopivalla tavalla kiinni ja tekee sen pienissä osissa.
Lapsi oli varmaan jotain 2v. Isommat osaavat jo huolehtia hiuksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa harjaaminen ei ole aina paras ratkaisu. Jos tukka on luonnonkihara ja takkuuntuu helposti, kuivana harjaaminen vain pahentaa asiaa, ja silloin tulisi löytää hiustyypille sopiva hoitomuoto, joka todennäköisesti on hiusten kosteuttamisen lisääminen, ja hiusten varovainen selvittely märkänä hoitoaineen kanssa.
Olet varmasti oikeassa, mutta ei poista sitä tosia asiaa, että se hoitaminen ja siihen lopulta opastaminen vanhemmalle lapselle on huoltajan tehtävä. Lapsi pitää opettaa pitämään huolta itsestään ja pienille se tarkoittaa vielä esimerkin näyttämistä.
Olisit vetänyt saksilla takun läpi, olisi saanut selväksi ja ei olisi ollut niin suuri hiuskato.