Uuden koneen osto: Kannattaako Windows-koneista siirtyä MacBookiin?
Uuden koneen osto edessä. Olen kyllästynyt siihen, että viimeistään vuoden kuluttua Windows-koneet kulkevat kuin täi tervassa. Paraneeko vaihtamalla?
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata vaihtaa, ostat tarpeeksi laadukkaan windows koneen
Ja pikkutrolli hihittää kotona! "Kohta se menee törsäämään rahansa uuteen koneeseen! Hihihihihi!"
Macin käyttö on loppujen lopuksi hyvin helppo oppia. Johtuu siitä, että käyttöjärjestelmä on suunniteltu intuitiivisesti opittavaksi eli logiikalla pärjää pitkälti toisin kuin Windows-koneiden kanssa. Olen nyt viimeiset neljä vuotta joutunut käyttämään töissä Windows-koneita ja voi että kun on ollut ikävä edellisen työpaikan mäkkikoneita.
Kotikoneena minulla on ollut pitkään Mac. Ne ovat kestäneet n. 5 vuotta jokainen suht kovassa käytössä. Tai toinen vanhoista koneistani on vieläkin koululaisella läppärinä vieläkin
Täällä Mac-käyttäjä vuodesta 2006. Ostin silloin ensimmäisen koneeni, nyt on toinen, vuonna 2013 ostettu menossa. Akku on vaihdettu. Käyttöjärjestelmän päivitys tapahtui ehkä viime vuonna, mitään hidastumista en ole havainnut. Mac-vihaajat kyllä haukkuvat Mäkkejä, mutta ei se mua haittaa. Olen itse tyytyväinen laitteeseeni. Muita Applen tuotteita mulla ei ole, eivätkä ne kiinnosta. Työkoneessa mulla on Linux.
Ostin macin, mutta ei ole tullut käytettyä juurikaan kun käyttöjärjestelmä on niin hankala, eikä ehdi/jaksa opetella. Töissä kuitenkin Windowsit käytössä niin mitkään kotona tehdyt jutut ei käy niiden kanssa yhteen. Päädyin sitten ostamaan windowsin myös.
Itse ostin MacBook Airin aika tarkkaan viisi vuotta sitten. Kone toimii edelleen kuin unelma, ei minkäänlaista hidastumista, ja mikä parasta; on käyttövalmis heti, kun kannen avaa. Hetki meni Applen käyttistä opetellessa, mutta todellakin vain hetki. En aio enää Windowseihin palata.
Vierailija kirjoitti:
Macin käyttö on loppujen lopuksi hyvin helppo oppia. Johtuu siitä, että käyttöjärjestelmä on suunniteltu intuitiivisesti opittavaksi eli logiikalla pärjää pitkälti toisin kuin Windows-koneiden kanssa.
Tämä on propagandaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asenna linux.
En mie osaa ja en oo ikinä ees nähny kellään Linuxia 🙄
Asenna siihen vanhaan ja kenties et edes tarvitse uutta tietokonetta vielä.
Windowsin ongelma on nopea rämettyminen. Eli kone täyttyy turhasta ja haitallisesta ja käy tahmeaksi.
Raudassa ei ole mitään vikaa ja himonörtti pystyy rassaamaan koneen taas kuntoon muutamassa tunnissa.
Tavikselle kuitenkin wintoosan uudelleenasennus on helpohko, nopea ja pomminvarma keino palauttaa kone uutta vastaavaksi, tai jopa paremmaksi. Omani uudistan alle tunnissa, jossa työtä 5 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Windowsin ongelma on nopea rämettyminen. Eli kone täyttyy turhasta ja haitallisesta ja käy tahmeaksi.
Raudassa ei ole mitään vikaa ja himonörtti pystyy rassaamaan koneen taas kuntoon muutamassa tunnissa.
Tavikselle kuitenkin wintoosan uudelleenasennus on helpohko, nopea ja pomminvarma keino palauttaa kone uutta vastaavaksi, tai jopa paremmaksi. Omani uudistan alle tunnissa, jossa työtä 5 minuuttia.
Niin, tässä juuri se ero! Windowsin käyttö vaatii erityistaitoja.
Hankin nyt keväällä ensimmäisen MAC-koneeni. Voin suositella vaihtoa!
Minulle kävi niin, että uusi 800 euron HP:n kone ei suostunut päivittämään Windows-käyttöjärjestelmää, siis lainkaan. Olin yhteydessä sekä HP:n että Microsoftin maahantuojiin. Kumpikin sanoutuu irti vastuusta. HP ei kuulemma takaa, että muiden valmistajien ohjelmat toimivat heidän koneissaan. Microsoft ei kuulemma takaa, että heidän ohjelmansa toimisivat muiden valmistajien koneissa.
Nyt ostin sitten Applen koneen ja kaikki on toiminut moitteetta. Helppo ottaa käyttöön. Kun tulee aika vaihtaa puhelinta, taidan ostaa iPhonen lisäksi. En ennen ymmärtänyt Apple-faneja, nyt ymmärrän.
Liigaa ei voi katsoa Macbookilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Macin käyttö on loppujen lopuksi hyvin helppo oppia. Johtuu siitä, että käyttöjärjestelmä on suunniteltu intuitiivisesti opittavaksi eli logiikalla pärjää pitkälti toisin kuin Windows-koneiden kanssa.
Tämä on propagandaa.
Ei ole. T. Humanisti
Älä hanki.. äläkä hanki läppäriä, juuri ne jämähtävät äkkiä (ja 500€ pöytäkoneet jämähtävät myös, kokeiltu) suosittelen oman koneen kasaamista.. oma ollut jo 3v käytössä eikä jämähtele, osat helppo vaihtaa jos alkaa tulla vikoja... jos ei kasaaminen nappaa, 800€ on minimi pöytäköneen hankinnassa...
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole aikaa eikä mielenkiintoa hyvitellä jotain tietokonetta. Kun laitan sen päälle, sen tulee toimia, jotta voin tehdä työni. Ei kiinnosta yhtään yrittää rassata konetta ja ihmetellä, miksi ei nyt toimi kuten pitäisi. Siksi Omena.
Vierailija kirjoitti:
Älä hanki.. äläkä hanki läppäriä, juuri ne jämähtävät äkkiä (ja 500€ pöytäkoneet jämähtävät myös, kokeiltu) suosittelen oman koneen kasaamista.. oma ollut jo 3v käytössä eikä jämähtele, osat helppo vaihtaa jos alkaa tulla vikoja... jos ei kasaaminen nappaa, 800€ on minimi pöytäköneen hankinnassa...
Ei kaikki osaa kasvilla itse koneita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä paranee.
Macit ovat kalliimpia ja käytön opettelussa menee aikansa (MacOS ja Windows nyt vaan toimivat eri lailla, pieniä arkikäyttööön vaikuttavia eroja on tosi paljon ja niihin törmää sitten pikkuhiljaa...).
Linuxit kannattaa jättää heille kenellä on sekä taitoa että halua säätää ja tykkäävät puuhata tietokoneen parissa ihan sen puuhaamisen vuoksi.
Peruskäyttäjällä Windows tai Mac
Eroja peruskäyttäjälle on itseasiassa tosi vähän.
Vierailija kirjoitti:
Koska tämän jämähtämisen pitäisi alkaa? Mulla on ollut nyt tämä Mac vuodesta 2013, eikä se ole vielä jämähtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki osaa kasvilla itse koneita.
Netissä on todella paljon opasteita asiaan... ja jos tällainen "idioottikin" oppii kasaamaan koneita, oppii älykkäämmätkin.... ei se ole kuitenkaan mitään rakettitiedettä..
Ostin käytettynä MacBook Airin kaikilla herkuilla ja vaikka on vuosia vanha kone, pelittää edelleen täysillä. Aiemmin Windows ja se piti vaihtaa parin vuoden välein.
En palaa Windowsiin kuin pakolla.
Ei kannata vaihtaa, ostat tarpeeksi laadukkaan windows koneen