Mitä kaipaat 2000-luvulta? (00-09)
Kaipaan Irc-Gallerian kultavuosia ja Tiktakkia. Youtuben Pissikset ja tulin minä kaapista ulos oli kans kuumaa kamaa
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Voi, mun nuoruuteni vuodet! Kaipaan eniten varmaan vanhoja chatteja, irciä (ei galleriaa vaan sitä chattia, vaikka oli se galleria kiva myös) ja keskustelupalstoja! Vuonna 2000 mulla oli nettiaikaa 2 tuntia päivässä ja kännykkä oli Nokian 5110, jossa oli matopeli. Niillä sitten tekstailtiin kavereille jatkuvalla syötöllä, niinkuin nyt Whatsapissa. Kuvia ei voinut lähettää, joten tehtiin hienoa ja vähemmän hienoa ascii-taidetta. Ja tilailtiin logoja. Tekstari chat telkkarissa oli myös hyvää yöohjelmaa kaverin luona yökylässä.
Veit sanat suustani, hyvin kiteytetty. Tämän lisäksi kaipaan tietynlaista huolettomuutta ja turvallisuutta, mitä Suomesta vielä tuolloin löytyi.
Vierailija kirjoitti:
UFfudjdjeej kirjoitti:
Taas sitten talvi 2010 oli kylmin talvi 50 vuoteen! Ilmasto heittelee ja se muuttuu kuten on aina muuttunut! Ei nämä mitään ”ensimmäisiä ilmastomuutostalvia” ole ollut. Että ihmiset jaksavatkin olla typeriä.
No eipä tosiaan ollut tuo kylmin talvi 50 vuoteen. Sodankylästä löytyi kylmempi talvi taaksepäin mentäessä jo vuodelta 2003 ja seuraava vuodelta 1999. Helsingissä taas talvet 1985 & 1987 olivat selvästi kylmempiä ja niiden välissä ollut vuoden 1986 talvikin melkein yhtä kylmä. Ja kun aikajaksoa rullaa vuodesta 2010 taaksepäin sen 50 vuotta, niin löytyy melko montakin kylmempää talvea kuin talvi 2010. Tuo talvi ei ollut kylmä muulla kuin 2000-luvun mittapuulla. Aikaisempina vuosikymmeninä tuo olisi ollut suhteellisen tavallinen talvi.
Menee 50 vuoden ulkopuolelle vuodesta 2010 mutta:
Vuoden 2010 talven keskilämpötila Helsingissä -7,4 astetta ja Sodankylässä -14,7 astetta. Vuoden 1942 talven keskilämpötila Helsingissä -12,6 astetta ja Sodankylässä -18,2 astetta. On ne talvet kuitenkin ennen vanhaan olleet ihan eri tavalla kylmiä kuin nämä nykyiset kylmätkään talvet.
Vaikea sanoa, siihen aikaan mahtui niin monenlaista. Minulle vuosikymmenen alku oli hyvää aikaa, mutta loppupuoli suurelta osin aivan kamalaa.
Rahatilannettani kaipaan, koska se oli silloin paljon parempi.
Kaipaan aktiivisia keskustelupalstoja, etenkin Voimista.
Lasten lapsimaisuutta. Ainakin meidän porukassa oli yks hailee miltä näytti. Tosin Paul Frank- vaatteet oli tosi kova juttu tuolloin, mutta ei niistä kateellisia oltu. Iloisia vaan toisten puolesta. Pihaleikkejä. Youtube ilman mainoksia. Aika ilman älypuhelimia. Kunnon mp3- soittimia. Huolettomuuden tunnetta. Koulut ilman laitteita (paitsi tietty jotkut pöytäkoneet). Aikaa jolloin sai/piti käyttää omaa mielikuvista netin sijaan. Vanhat bratzit ja petshopit. Musiikkia. Aikaa jolloin suurimmassa osassa musiikkivideoita ei ollut pääosassa vaan naisten vartalot. Vanhat kunnon kiskat josta haettiiin irtokarkkeja ja Mr. Freeze- puikkoja. Play Station 1&2. Ja sitä kun oli paljon kavereita, elämä oli ihanaa koska äiti piti kaikesta huolen.. Tulipas tyhjä olo :(
Ihmiset ei olleet riippuvaisia älypuhelimistaan eikä somesta. Oli ihanaa kun pystyi keskustelemaan ihmisten kanssa kasvotusten.
Kunnon keskustelupalstoja, esimerkiksi tänne AV:lle sai kirjoitella myös yöllä, ei ollut tätä nykyistä tosi tiukkaa sensuuria, keskusteluketjuja ei poistettu kuin erittäin pätevästä syystä.
Lisäksi ylipäänsä nykyään on tosi vähän hyviä keskustelupalstoja. Tuntuu, että kaikki on siirtynyt Facebookin ryhmiin. Itse en niissä halua keskustella, koska koen ne vaikeasti selattaviksi ja lisäksi en halua omalla nimellä kaikkea kirjoittaa.
Mulla oli häät ja sain kaksi lasta noina vuosina, ihanaa aikaa ❤. Työurakin kukoisti vielä tuolloin alussa. 2010 tosin sain vielä kuopuksen ja muistan sen ihanan lumisen talven.
R*sismia ei ollut juuri missään: ulkkiksiin ja seksuaalivähemmistöihin sekä naisiin (!) suhtauduttiin neutraalisti. Tämä alkoi muuttua joskus 2009 kun Hallis joutui tuomiolle ja jostain Venäjältä alettiin rahoittaa hänen politiikkaansa. Suomi taisi olla ensimmäisiä maita maailmassa, jossa oikeistopopulismi alkoi nousta.
Miespuolista näökulmaa. Elämä hymyili kunnolla vuosina 2003-2004. Merkonomiksi valmistuin 2003 ja syksyllä siviilipalvelukseen. Ei sillä, että oikein kunnolla mainostaisin, mutta oli ilo olla kyseinen aika aivan mahtavassa työympäistössä. Tuon ajan voisi elää uudestaan jos aikamatkailu mahdollista olisi. Sittemmin vaan tehty muita hommia kun kaupallisen alan töitä.
Kaipaan minua.